Life is ter Ziele
De waarde van kritieken
De hoge toppen
Disco
BoSBstrtei
Life, wereldbekend "plaatjestijdschrift"
is vlak voor oudjaar voor het laatst
verschenen. Is er wel iemand in de
westelijke wereld, die het nooit in
handen heeft gehad en de haast on
voorstelbare rijkdom aan illustraties
en artikelen heeft bewonderd? Life
was trouwens niet alleen een verzame
ling van afbeeldingen van merkwaardi
ge, ontstellende, grappige, ontroerende
afbeeldingen "des dagelijksen levens".
Grote literatoren als Hemmingway en
Graham Greene publiceerden er hun
werk in, de befaamdste figuren uit on
ze eeuw publiceerden er hun memoires
in: Churchill, MacArthur, Eisenhower,
de Gaulle, Truman, de hertog van Wind
sorEen weergaloze geschiedenis
van het leven in de twintigste eeuw. Een
ontzagwekkende bron van de gebeur
tenissen in onze veelbewogen tijd. "Wij
leven in een bezeten wereld, en wij
weten het" heeft de historicus Huizinga
(wiens honderdste geboortedag in deze
dagen wordt herdacht) eens gezegd.
Waarschijnlijk hebben wij altijd in een
bezeten wereld geleefd. Dat wij ons
daarvan bewust zijn is mede te danken
aan een zo modern verschijnsel als
Life. Want de bestaansmogelijkheid
van een dergelijk tijdschrift ontstond
met de perfectionering van de foto
grafie, die het mogelijk maakte de
dingen te laten zien zoals zij werkelijk
zijn en ons losmaakte van de tyrannie
van het woord. Om "alles" te laten
zien bestedde Life miljoenen: een staf
van reporters en fotografen werd afge
vaardigd naar elke grote gebeurtenis:
zij kwamen thuis met duizenden woor
den en fotografiën, waarvan misschien
een paar honderd woorden en enige
foto's werden gebruikt. Maar dan ook
de meest indringende.
Op het toppunt van zijn roem had Life
8.5 miljoen abonnees. Zij waren ten
dele de oorzaak van stijgende verlie
zen die nu hebben doen besluiten tot
het staken van de uitgave. Stijgende
kosten, de klem van stijgende postta-
rieven, maar bovenal de achteruitgang
van het advertentie-bestand als ge
volg van de TV-reclame hebben geleid
tot het verlies van wat men zonder
overdrijving een groot cultuurbezit en
een geschiedenis van de wereld in
onze tijd kan noemen. Life leeft voort
in een aantal verzamelwerken over het
verleden en heden, die ook menige
Nederlandse boekenkast sieren. Maar
aan de zo waardevolle, haast einde
loze stroom van reportages over de
dingen die ons allen bezighouden komt
een eind.
Het afsterven van Life, na de dood van
de Saturday Evening Post en Look is
een verschijnsel dat ons gehele cul
tuurpatroon beinvloedt. De ondergang
van belangrijke tijdschriften goeddeels
als gevolg van toenemende kosten en
door de TV-reclame verminderde in
komsten is geen ontwikkeling die al
leen de publicaties in de Verenigde
Staten bedeigt. In Nederland ziet men
overeenkomstige verschijnselen. Ner
gens blijkt duidelijker het verschil in
maatschappijbeschouwing in de VS en
hier als in de reactie op het feit, dat
belangrijke publicaties worden wegge
drukt door de TV. In Amerika zegt men:
als u de begroting niet meer sluitend
maken kanwel nu, dan is het af
gelopen. Onder het motto van Goethe
"Und alles was besteht, ist wert das
es zu Grunde geht". In Nederland
tracht men noodlijdende kranten op de
been te houden door ze fondsen toe
te stoppen, teneinde verarming van het
culturele leven te voorkomen. De in
stelling van de Amerikaanse maat
schappij tolereert dit cultuurverlies. De
Nederlandse maatschappijopvatting
leidt tot het instandhouden van een
verscheidenheid, die wel is waar uit
stekend aansluit bij onze zuil-erigheid,
maar het verschijnsel der eindeloze
gespletenheid in een natie van 13 mil
joen op de been houdt.
Slechts daar, waar een hechte gemeen
schap voor zichzelf zorgt, ontstaat een
gezond evenwicht tussen de beide
bladzijden van het kasboek. Life, met
in zijn gloriedagen 8.5 miljoen abonné's
heeft de strijd moeten opgeven. Tong
Tong, met 6.500 abonné's leeft nog.
Niet zonder zorgen, maar met de niet
aflatende steun van de eigen lezers.
Zonder bijdrage van de overheid. Moge
het zo blijven.
J.H.R.
Riemens schrijft in de Telegraaf van
12 november j.l. over de Zilveren Uni
cef op de beeldbuis. Ik citeer:
"Waar zoveel van zulk groot opgezette
avonden achteraf teleur blijken te stel
len door de veelheid aan medewerken
den en de daardoor veroorzaakte ver
snippering, was dit juist een eclatant
succes, dat vooral te danken was aan
de briljante conference van Rudi Carell,
die de hele avond droeg en tot een
hecht en homogeen geheel maakte.
Zelfs de climax van de avond, het
optreden van Danny Kaye stelde hem
niet in de schaduw".
Einde citaat.
Zelfs de climax van de avond
M.a.w., Danny Kaye was even briljant!
Minstens.
H. van der Meyden schrijft in de Tele
graaf van 15 november j.l. over de
Zilveren Unicef op de beeldbuis. Ik
citeer:
"Avond van blunders.
Ik heb het Unicefgala gezien en ik
vond het een avond van vele blunders.
Rudi Carell had de taak van presenta
tor op zich genomen.
Maar zijn optreden vond ik een fiasco.
Rudi's grappen waren smakeloos en
beneden elk niveau en het was ook niet
verwonderlijk dat er niet om gelachen
werd.
En dan Danny Kaye. Ik heb altijd erg
veel bewondering voor hem gehad,
maar wat hij in deze show deed, was
een belediging voor het Nederlandse
publiek. Hij deed verschrikkelijk oude
nummers, die hij al dertig jaar doet.
Hij stoorde zich er niet aan of men hem
wel verstond en zijn toespraak over
arme kindertjes, die zo'n honger had
den en waar wij zo goed voor zijn -
vooral die mensen die in de zaal zaten,
zij hadden deze avond allemaal een
paar levens gered, jawel- deed vals
aan.
Dit kwam niet van binnenuit.
Dit was een versje, dat in elk land op
gedreund wordt, en dat het in Amerika
wel goed doet, maar ditmaal lag het er
te dik bovenop en viel Danny door de
mand".
Einde citaat.
G. H. Bartman
Het gedicht op pag. 3 van het Kerst
nummer is van Goethe. Van verschil
lende zijden kregen wij hierop reac
ties waarvoor wij de inzenders dank
zeggen.
De titel van het gedicht is: "Ein
Gleiches". De eerste drie regels moe
ten luiden:
Ueber alle Gipfeln ist Ruh'
In alle Wipfeln (en niet Gipfeln)
spuerest du Kaum einen Hauch.
4
Wel is waar kunnen Gifpel en Wipfel
beide vertaald worden met "top", maar
Gipfel is bergtop en Wipfel is boomtop
of kruin.
Wat betreft de titel "Ein Gleiches"
hiermee bedoelt Goethe dat het het
zelfde thema heeft als het eraan voor
afgaande gedicht, nl. "Wandrers Nacht
lied". Ook op een andere plaats van
zijn gedichtenbundel gebruikt de dich
ter deze titel; na een gedicht "Be-
herzigung" volgde er eveneens een
"Ein Gleiches".
De gedichten zijn te vinden in de bun
del "Goethe's Gedichte" van 1868.
Red.
Stationsweg 143 tel. 070
60 17 03 DEN HAAG
Stationsweg 77 tel. 070
60 15 12 DEN HAAG
Herenstraat 157 tel. 070
86 32 01 VOORBURG
Fred. Hendrikl. 161
tel. 070 - 55 66 97
DEN HAAG
RECLAME aanbieding bij aankoop van de T
Annie Landouw L.P. T.T.S. 586 f 19,90 krijgt 4
U de krontjong L.P.: Rainbow of krontjong 4
music met o.a. Isnarty Sjam, Rivany, Nelly 4
Supusepa en Upit Sarimanah voor de halve
prijs erbij (dus van 19,90 voor f 9,95). Bui- 4
tenkansje geldt voor de maand November t
sadja.
Verder kunt U de L.P. Nafiri Tuhan met
angklung en Koelintang uit Modjokerto ook 4
bij ons kopen. 4