Life is ter Ziele De waarde van kritieken De hoge toppen Disco BoSBstrtei Life, wereldbekend "plaatjestijdschrift" is vlak voor oudjaar voor het laatst verschenen. Is er wel iemand in de westelijke wereld, die het nooit in handen heeft gehad en de haast on voorstelbare rijkdom aan illustraties en artikelen heeft bewonderd? Life was trouwens niet alleen een verzame ling van afbeeldingen van merkwaardi ge, ontstellende, grappige, ontroerende afbeeldingen "des dagelijksen levens". Grote literatoren als Hemmingway en Graham Greene publiceerden er hun werk in, de befaamdste figuren uit on ze eeuw publiceerden er hun memoires in: Churchill, MacArthur, Eisenhower, de Gaulle, Truman, de hertog van Wind sorEen weergaloze geschiedenis van het leven in de twintigste eeuw. Een ontzagwekkende bron van de gebeur tenissen in onze veelbewogen tijd. "Wij leven in een bezeten wereld, en wij weten het" heeft de historicus Huizinga (wiens honderdste geboortedag in deze dagen wordt herdacht) eens gezegd. Waarschijnlijk hebben wij altijd in een bezeten wereld geleefd. Dat wij ons daarvan bewust zijn is mede te danken aan een zo modern verschijnsel als Life. Want de bestaansmogelijkheid van een dergelijk tijdschrift ontstond met de perfectionering van de foto grafie, die het mogelijk maakte de dingen te laten zien zoals zij werkelijk zijn en ons losmaakte van de tyrannie van het woord. Om "alles" te laten zien bestedde Life miljoenen: een staf van reporters en fotografen werd afge vaardigd naar elke grote gebeurtenis: zij kwamen thuis met duizenden woor den en fotografiën, waarvan misschien een paar honderd woorden en enige foto's werden gebruikt. Maar dan ook de meest indringende. Op het toppunt van zijn roem had Life 8.5 miljoen abonnees. Zij waren ten dele de oorzaak van stijgende verlie zen die nu hebben doen besluiten tot het staken van de uitgave. Stijgende kosten, de klem van stijgende postta- rieven, maar bovenal de achteruitgang van het advertentie-bestand als ge volg van de TV-reclame hebben geleid tot het verlies van wat men zonder overdrijving een groot cultuurbezit en een geschiedenis van de wereld in onze tijd kan noemen. Life leeft voort in een aantal verzamelwerken over het verleden en heden, die ook menige Nederlandse boekenkast sieren. Maar aan de zo waardevolle, haast einde loze stroom van reportages over de dingen die ons allen bezighouden komt een eind. Het afsterven van Life, na de dood van de Saturday Evening Post en Look is een verschijnsel dat ons gehele cul tuurpatroon beinvloedt. De ondergang van belangrijke tijdschriften goeddeels als gevolg van toenemende kosten en door de TV-reclame verminderde in komsten is geen ontwikkeling die al leen de publicaties in de Verenigde Staten bedeigt. In Nederland ziet men overeenkomstige verschijnselen. Ner gens blijkt duidelijker het verschil in maatschappijbeschouwing in de VS en hier als in de reactie op het feit, dat belangrijke publicaties worden wegge drukt door de TV. In Amerika zegt men: als u de begroting niet meer sluitend maken kanwel nu, dan is het af gelopen. Onder het motto van Goethe "Und alles was besteht, ist wert das es zu Grunde geht". In Nederland tracht men noodlijdende kranten op de been te houden door ze fondsen toe te stoppen, teneinde verarming van het culturele leven te voorkomen. De in stelling van de Amerikaanse maat schappij tolereert dit cultuurverlies. De Nederlandse maatschappijopvatting leidt tot het instandhouden van een verscheidenheid, die wel is waar uit stekend aansluit bij onze zuil-erigheid, maar het verschijnsel der eindeloze gespletenheid in een natie van 13 mil joen op de been houdt. Slechts daar, waar een hechte gemeen schap voor zichzelf zorgt, ontstaat een gezond evenwicht tussen de beide bladzijden van het kasboek. Life, met in zijn gloriedagen 8.5 miljoen abonné's heeft de strijd moeten opgeven. Tong Tong, met 6.500 abonné's leeft nog. Niet zonder zorgen, maar met de niet aflatende steun van de eigen lezers. Zonder bijdrage van de overheid. Moge het zo blijven. J.H.R. Riemens schrijft in de Telegraaf van 12 november j.l. over de Zilveren Uni cef op de beeldbuis. Ik citeer: "Waar zoveel van zulk groot opgezette avonden achteraf teleur blijken te stel len door de veelheid aan medewerken den en de daardoor veroorzaakte ver snippering, was dit juist een eclatant succes, dat vooral te danken was aan de briljante conference van Rudi Carell, die de hele avond droeg en tot een hecht en homogeen geheel maakte. Zelfs de climax van de avond, het optreden van Danny Kaye stelde hem niet in de schaduw". Einde citaat. Zelfs de climax van de avond M.a.w., Danny Kaye was even briljant! Minstens. H. van der Meyden schrijft in de Tele graaf van 15 november j.l. over de Zilveren Unicef op de beeldbuis. Ik citeer: "Avond van blunders. Ik heb het Unicefgala gezien en ik vond het een avond van vele blunders. Rudi Carell had de taak van presenta tor op zich genomen. Maar zijn optreden vond ik een fiasco. Rudi's grappen waren smakeloos en beneden elk niveau en het was ook niet verwonderlijk dat er niet om gelachen werd. En dan Danny Kaye. Ik heb altijd erg veel bewondering voor hem gehad, maar wat hij in deze show deed, was een belediging voor het Nederlandse publiek. Hij deed verschrikkelijk oude nummers, die hij al dertig jaar doet. Hij stoorde zich er niet aan of men hem wel verstond en zijn toespraak over arme kindertjes, die zo'n honger had den en waar wij zo goed voor zijn - vooral die mensen die in de zaal zaten, zij hadden deze avond allemaal een paar levens gered, jawel- deed vals aan. Dit kwam niet van binnenuit. Dit was een versje, dat in elk land op gedreund wordt, en dat het in Amerika wel goed doet, maar ditmaal lag het er te dik bovenop en viel Danny door de mand". Einde citaat. G. H. Bartman Het gedicht op pag. 3 van het Kerst nummer is van Goethe. Van verschil lende zijden kregen wij hierop reac ties waarvoor wij de inzenders dank zeggen. De titel van het gedicht is: "Ein Gleiches". De eerste drie regels moe ten luiden: Ueber alle Gipfeln ist Ruh' In alle Wipfeln (en niet Gipfeln) spuerest du Kaum einen Hauch. 4 Wel is waar kunnen Gifpel en Wipfel beide vertaald worden met "top", maar Gipfel is bergtop en Wipfel is boomtop of kruin. Wat betreft de titel "Ein Gleiches" hiermee bedoelt Goethe dat het het zelfde thema heeft als het eraan voor afgaande gedicht, nl. "Wandrers Nacht lied". Ook op een andere plaats van zijn gedichtenbundel gebruikt de dich ter deze titel; na een gedicht "Be- herzigung" volgde er eveneens een "Ein Gleiches". De gedichten zijn te vinden in de bun del "Goethe's Gedichte" van 1868. Red. Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77 tel. 070 60 15 12 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86 32 01 VOORBURG Fred. Hendrikl. 161 tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG RECLAME aanbieding bij aankoop van de T Annie Landouw L.P. T.T.S. 586 f 19,90 krijgt 4 U de krontjong L.P.: Rainbow of krontjong 4 music met o.a. Isnarty Sjam, Rivany, Nelly 4 Supusepa en Upit Sarimanah voor de halve prijs erbij (dus van 19,90 voor f 9,95). Bui- 4 tenkansje geldt voor de maand November t sadja. Verder kunt U de L.P. Nafiri Tuhan met angklung en Koelintang uit Modjokerto ook 4 bij ons kopen. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 4