HOEVEEL SPANNINGEN KA Hoe bent ook U bedreigd (geweest) en DE LEUGEN JUNGLE Milieuvervuiling is een modewoord geworden. Het spreekt vanzelf, dat zij in meerdere of mindere mate altijd heeft bestaan, meestal zonder, dat zij als zodanig werd herkend of een algemeen erkend probleem geworden was. Pas toen de ontwikkeling van de techniek een zodanige omvang had aangenomen, dat grote groepen in de westerse wereld erdoor Aan een andere vorm van deels door de zelfde oorzaken sterk toenemende 'vervui ling", als men het zo noemen mag, wordt minder aandacht geschonken en toch is zij voor het voortbestaan en de ontwikkeling van de wereld van niet minder betekenis. Dat is de vraag, hoeveel spanning en druk de menselijke geest kan weerstaan zonder te vervallen in een toestand, die men met een bescheiden en verschonende term aanduidt als "zenuwinzinking", of simpel weg "zenuwachtigheid", of "de zenuwen", maar die in werkelijkheid neerkomt op een desintegratie van de persoonlijkheid, die het haar onmogelijk maakt, rationele be slissingen te nemen en verstandig te hande len, zonder dat de omgeving van de be trokkene hem of haar als abnormaal - po pulair gesproken als "gek" - ervaart. Men spreekt dan van iemands "eigenaardig heden" en neemt ze op de koop toe. In het dagelijks leven beinvloeden dergelijke excentriciteiten het leven van velen, maar hun betekenis blijft beperkt tot hun onmid dellijke omgeving. Men leert leven met de eigenaardigheden van "de ander". De grote vraag: hoeveel spanningen kan de menselijke geest - in casu de echtgenote, het familielid, "de baas", of wie dan ook - verdragen, voor hij of zij "er niet meer tegenop kan" en dus het vermogen gaat missen, zijn of haar verantwoordelijkheid tegenover de omge ving en de maatschappij in het algemeen te dragen. Het spreekt vanzelf, dat Tong-Tong niet de pretentie heeft, over een zo gecompliceerd vraagstuk mee te praten. Dit blijve voor behouden aan de psychiaters en andere deskundigen, die overigens zelf nog lang niet in het reine zijn, zelfs met de probleem stelling. Het verschijnsel is van zeer alge mene aard: van de staatsman tot de straat veger bestaat de mogelijkheid, dat op een zeker ogenblik alles hen te veel wordt en zij geestelijk instorten onder de druk van te grote spanningen. Het verschil is, dat de beslissingen van de man op de hoge post gevolgen kan hebben voor de gehele wereld en die van de eenvoudige handwerkman alleen zijn eigen omgeving tot wanhoop brengen. Er is nog een verschil: de be hoefte om de niet meer acceptabele be sluiten van de staatsman, wiens aanzien op grote waardering voor daden in het ver leden berust, te verdoezelen, het "vreemde" optreden van de nederigen in onze samen leving doet alleen hun omgeving verdriet, ja, kan ertoe leiden, dat sommige leden van hun eigen kleine gemeenschap zelf in het stadium geraken, waarin de trekker wordt overgehaald; ook zij "kunnen er dan niet langer tegenop. Tot deze opmerkingen worden wij gebracht door een artikel in de Sunday Times (19 nov. 1972) over de desintegratie op later leeftijd van personen, die algemeen erkend als grote figuren uit de moderne geschiede nis. De auteur van 't artikel is Hugh l'Etang, schrijver van een boek over "The Pathology of Leadership" (Ziekteleer van het leider schap.) Hij behandelt in dit artikel de te kortkomingen van een aantal grote leiders, die op zijn zachtst gezegd in het licht der geschiedenis kritiek verdienen. Voor de grote massa van hun volgelingen bleven zij tot hun dood de grote figuren, wier leider schap niet aan twijfel onderhevig kon zijn: van God gegeven leiders wier wijsheid zelfs niet in discussie kan worden gebracht. Dat zij, na een periode van enorme en ze genrijke activiteiten tenslotte zelfs onder de druk van de geweldige spanningen, zich opstapelende werkzaamheden, gebrek aan slaap en ontspanning waren bezweken, ziek geworden en in feite niet meer in staat om rationele beslissingen te nemen, blijft voor de buitenwereld een gesloten boek; zij waren charismatische persoonlijkheden en elk woord van twijfel over hun ongebroken geestkracht, doorzicht en vermogen om de juiste keus te maken uit vele mogelijk heden wordt beschouwd als heiligschennis. Nog griezeliger: zijzelf blijven overtuigd van hun ongebroken doorzicht en daad kracht. De schrijver spaart niets of niemand: een der meest vereerde persoonlijkheden uit de moderne wereldgeschiedenis, Churchill, leed al in zijn jonge jaren aan angstige depressies, die toen echter juist zijn activi teit stimuleerde, maar die ongetwijfeld een rol speelden toen hij na zijn derde beroerte eindelijk gedwongen werd een eind te ma ken aan zijn vereerd leiderschap. De ty pische "spanningsziekten" - hartinfarcten en vaatziekten, maagzweren (de "managers ziekte") huidziekten, depressies - breken hun vermogens zonder dat zij er zichzelf van bewust zijn en voor de buitenwereld wordt dit zorgvuldig verborgen gehouden. Dat een welhaast niet minder populair wes ters leider, namelijk Franklin D. Roosevelt op de conferentie van YALTA met STALIN en de andere westerse leiders geen scha duw van zijn krachtige persoonlijkheid meer bezat en tijdens de discussie maar wat brabbelde is zorgvuldig verdoezeld voor de buitenwereld, die niet zou hebben kunnen verdragen, dat de vereerde leider was ge desintegreerd tot een vrijwel seniele figuur. Dat hij een paar maanden later stierf ver raste zijn omgeving dan ook niet - maar de buitenwereld verloor een idool, zonder te realiseren, dat het in werkelijkheid al van zijn voetstuk was gevallen. De overeen komst van Yalta wekte dan kritiek: waarom was Roosevelt zo zwak geweest tegenover Stalin? Ongetwijfeld had de Amerikaanse president daarvoor zijn goede redenen - dacht men. Dat de oorzaak geweest zou kunnen zijn, de volledige instorting van Enkele jaren geleden haalden krante redacties over de gehele wereld de grootste koppen uit hun letterkasten om op de voorpagina's bericht te doen over martelingen van en moor den op de Indianen van het Westelijk Halfrond. Het geladen woord „geno cide" dook allerwegen op. Maar de stormen der beschuldigingen luwden even snel als meteorologisch sterke winden dit plegen te doen. De Zweedse antropoloog Lars Persson die met zijn onthullingen over Bra ziliaanse luchtbombardementen en gepleegde gruwelen door o.a. zende lingen en missionarissen in de oer wouden van Brazilië protestmarsen had uitgelokt waarop scholieren span doeken meevoerden met leuzen als "Stop Indianenmoord", slikte op een persconferentie bijna alles weer in wat ooit over zijn lippen was geko men. „Mijn woorden zijn niet goed geïnter preteerd... En; "Van systematische uitroeiing is geen sprake." En: "Ik ben nooit in mijn leven in Brazilië geweest, heb ook nooit enige poging gedaan naar dat land te gaan." Zouden genoeg lezers weten dat een be richt als dit (dat wij knipten uit Elsevier) véél vaker voorkomt dan wij beseffen? Dat met andere woorden de pers zich voort durend schuldig maakt aan het verspreiden van onware geruchten? Die t.z.t. natuurlijk worden herroepen of tegengesproken, maar veel onopvallender en weggescholener in de krant dan het eerste, leugenachtige be richt! (Maloe!) Alleen oudere journalisten herinneren zich nog de tijd dat "het staat in de krant" synoniem was met "onweerlegbaar waar". Elke journalist achtte het een plicht en eer om het hem verstrekte nieuws grondig te onderzoeken en eventueel met de nodige reserve te publiceren. Maar die tijd is voorbij. Tegenspraken en dementi's door staatshoofden ministers en allerlei politici, filmsterren, sportkampioenen, enz., kortom ieder die in de publiciteit komt, zijn aan de orde van de dag. Soms is er sprake van onmiskenbare laster zucht of sensatiezucht, maar heel vaak zijn interviewers doodeenvoudig niet ontwikkeld, niet serieus, niet moreel hoogstaand ge noeg. Men zit maar te luisteren naar het luiden van klokken zonder te weten waar de klepels hangen, ledereen die het twijfel achtige genoegen heeft gehad meer dan eens geïnterviewd te zijn weet dat uit ervaring. Men luistert niet eens naar ons 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 8