Misverstand hersteld II
Voor en Tegen om
"Onder en Boven"
DIT MOET U DOEN
toneelspelers, terwijl de echte pionier hon
derd jaar terug "clean-shaven" wilde zijn
in de verste oetan. Ja, zeg dat wel: ra-ra-ra!
Nu leven wij in een wereld, waarin Alles
door Anderen wordt gedaan en we hebben
niet de flauwste notie van wat "dat alles"
is. Terwijl onze vaders alles ZELF deden!
We glijden nu door het leven langs glad
geasfalteerde wegen van duizenden kilo
meters - we glijden over Brienenoordbrug-
gen zonder ooit te hóeven te denken aan
overspannings-belastingen - licht is een
knopje; niet een krankzinnig gesjouw met
aggregaten door wildernissen, dwars door
duizend "kan-niet 's" heen, gedreven door
Eén: Ik Zal! Huizen nu zijn fauteuils in glas,
aluminium, beton, geglazuurde tegels en
wall-to-wall carpet - en niet een bivak met
bamboe en atap, met 'n beekje voor badka
mer en alleen-maar-een-gat als wc. Waar
eten rijst met djambal was en muskieten en
bloedzuigers voor leven in de brouwerij
zorgden i.pl.v. radio en TV.
Crazy gewoonweg, zo stóm als die pioniers
waren, terwijl je toch lekker en fijn bij
Drees kon zitten, toch? Want weet U wat
niet uit te drukken is in begrippen die mo
derne mensen vatten kunnen: het Gevoel
van Expansie dat je had in de oetan. de
Challenge om Bergen te Verzettenen
het DOEN ook!
Maar wat vooral elke pionier had en wat
zelfs de rijkste moderne mens van vandaag
hem benijdt, was zijn WERKELIJKE VRIJHEID
om te doen wat hij wou, omdat er immers
geen "gemassregelte" wereld was, die
hem binnen paadjes en bruggetjes en ma
niertjes dwong. Daar bestond Holland niet;
daar bestond een "Nieuw Europa" van veel
nationaliteiten, waarin de Hollander heerlijk
Javaans, Madurees, Sundanees en petjoek
mocht spreken zoveel hij wou. En niemand
durfde aanmerkinkjes te maken, omdat wat
hij deed niemand anders kon of durfde. Hij
was een soort Cassius Clay tussen pete
moeien en bewaarschoolkwekelingen, die
alleen konden praten, hoe wijs ook. Maar
hij DEED.
En, weet U, dat soort doen kan men tegen
woordig niet meer. Men kan alleen langs
andermans geharkte paadjes memmen en
er een grote bek over opzetten. En dat is
alles. Hij was een David Livingstone tegen
over de hedendaagse touristjes, een jager
tussen culturelen.
De mooiste kant van zijn leven: dat hij in
de rimboe een Kandjeng Besar kon zijn en
bij zijn verlofje naar Europa in Cannes en
Parijs óók Kandjeng Besar. En weer terug
naar de oetan rijker zijn dan ooit met
een email waskom met nasi kampoeng,
beheersen van de wildernis in totale vrij
heidbergen overwinnen, ravijnen over
bruggen
Foto Mej. G. IT. v. d. Werff)
gereh, sambal en taotjoLeven in twee
werelden als Vrij Heerser en in twee TIJ
DEN als Vrij Heerser: de oertijd en de toe
komst. Wie doet hem dat na? Niemand
immers?
Mijn God, als ik denk aan wat hij miste in
dat up to date ziekenhuis. Ik denk dan aan
Fairchild (die de tropische "Kampung" aan
legde in Florida) en rijk en gelukkig en
comfortabel sterven mocht in het duurste
amerikaanse ziekenhuis, maar prefereerde
terug te keren naar een kampong in de
Filipijnen om zijn laatste levensdagen in een
bamboe-en-atap hutje te leven op een tjot
met het uitzicht over de tropennatuur die
hij zo liefgehad hadWell, some people
die uphill and other people die in the bog
(sommige mensen sterven in het moeras);
de planter van het P.S. viel het laatste ten
deel. I am sad, you know, I am really sad.
Adieu, ouwe makker!
T.R.
Zoals de lezer weet hebben wij in ons
nummer van 1 febr. het misverstand
helpen herstellen dat in sommige ste
den in Indonesië scheen te bestaan,
dat Tong Tong in Indonesië verboden
zou zijn, e.e.a. met een uitspraak van
de Djaksa Agung van Indonesië Sugih
Arto. Uit diverse plaatsen in Indonesië
krijgen we nu bewijzen van bijval in
alle toonaarden, w.o. dit Vondeliaanse
gedicht:
Hoera-hoera de Tong-Tong bladen komen weer
Waarlijk Bert, 't is nu reeds de derde keer
Eerst met de hoed in de hand,
een kleinigheid Meneer
Van beetje vragenLho kok er komen meer
Heusch, niet verwacht en niet gedacht
Uw zendingen hebben we altijd hooggeacht
Nu lezen wij uw bladen dag en nacht
Terima kasih en salam mesra jang heel zacht.
En nu maar hopen dat de boodschap
van de Djaksa Agung ook elders mag
doordringen!
DE PROFEET MOHAMED ZEI:
Drie dingen volgen een gestorvene.
Van deze drie dingen keren er twee
terug en een verblijft met hem. Zijn
familie, zijn rijkdom en zijn werken vol
gen hem maar zijn familie en zijn rijk
dom keren terug. Alleen zijn werken
verblijven met hem.
Dit is geen lesje in voorzetsels op de
lagere school maar de titel waaronder
U in de volgende Tong Tong verschil
lende reacties zult aantreffen op het
artikel "Onder en Boven" in TT. no. 16
van 1 Maart.
Veel wijze, nuttige maar ook tegen
strijdige uitspraken, het is goed ook de
meningen van anderen te horen. Mis
schien helpt het ons de weg te bepalen
die wij moeten vinden in deze
aanvaardbare (of niet aanvaardbare?)
maatschappij.
Lilian Ducelle
1. Nooit kranten, tijdschriften of
papier bij de vuilnisbak zetten.
Dan worden ze verbrand. Als
U ze aan de voddenman of
aan kinderen meegeeft dan
wordt oud papier verwerkt.
2. Weiger plastic verpakking in
de winkel als enigszins moge
lijk is. Koop uw aardappelen
los, niet in een zak.
3. Vergeet nooit een boodschap
pentas, zorg dat U die plastic
tas niet nodig hebt die U mis
schien gratis krijgt. Gratis ar
tikelen zijn vaak de grootste
"rotzooi" makers!
4. Gebruik geen kunstmest voor
de tuin, maar gedroogde koe
mest. Ruikt een beetje (U
heeft maar weinig nodig) maar
is zuiver en veel beter!
5. Koop geen andere huisdieren
dan de normale (honden, kat
ten, kanaries). Géén tropische
vogels, géén reptielen, géén
apen, niets, niets, niets. Zo
lang de Nederlandse wet geen
rem zet op de gewetenloze
import van dieren, blijft wreed
heid t.a.v. dieren bestaan en
worden de dierenhandelaren
rijk met hun schandelijke
handel. Boycot is het ENIGE
wapen om iets tot staan te
te brengen.
Wie meer suggesties heeft die
DAADWERKELIJK resultaat op
leveren, schrijf ze ons. Het lid
worden van verenigingen, mee
doen aan acties op papier hel
pen niets als we niets tastbaars
DOEN!
17