fPBC
AUtEMENE BRNKra EREDIE15EMICE N.U
DE ASTROLOGISCHE
VERJAARS-
KALENDERS
zijn geheel
UITVERKOCHT
ftMBTENMlEN fiUTOUERZEREWWG
neerbuigendheid te accepteren zoals we
zijn, dan zullen wij anderen ditzelfde recht
niet mogen onthouden. Sterker nog: Als
wij alleen maar zouden strijden voor ónze
mensenrechten en niet óók voor die van
anderen, maken wij ons schuldig aan pre
cies datgene wat wij toen in Nederlands-
Indië en nu in Nederland onze regeerders
verweten en verwijten. Er bestaat bij ons
en bij anderen bovendien een neiging om
heel goed te zien, waarin wij tekort zijn
gedaan, terwijl we vaak blind zijn voor al
datgene wat we méér hebben gekregen
dan waar we om hebben gevraagd en mis
schien zelfs méér dan we als mensen
hebben verdiend
Door de onderschatting van de kracht en
het belang van de zojuist genoemde facto
ren hebben we er tóen geen rekening mee
gehouden. We hebben daardoor teveel
gebeurtenissen in te klein verband gezien
en we zijn bij al onze oplossingen (politiek
of niet) veel te dicht bij huis, ons éigen huis
bij voorkeur, gebleven. Waarom verwon
deren wij ons er dan over dat die oplos
singen toen zijn mislukt en waarom zijn
we verbaasd en teleurgesteld als ze nu
wéér mislukken? Het is toch immers zo,
dat alle door mij opgesomde grote, alge
mene, factoren nu nog steeds werkzaam en
geldig zijn? Het is immers zo, dat de na
oorlogse ontwikkelingen op de terreinen
van economie, wetenschap en techniek hun
werkzaamheid en geldigheid alleen nog
heel wat gróter hebben gemaakt? Nooit
tevoren in de mensheidsgeschiedenis zijn
de leuzen "Eén wereld of géén wereld"
(One world or none) en "Eén mensheid of
géén mensheid" zo waar geweest als nu.
NUI Niet straks, niet later, niet wanneer
onze kinderen of kleinkinderen groot zijn.
Wij kunnen en wij mógen het niet (meer)
uitstellen. Wie het tóch doet en wie "niets"
doet bedriege zichzelf niet meer; hij of zij
bedrijft ook dan politiek, er valt niet aan te
ontkomen Maar het kan een politiek van
zelfvernietiging betekenen en dan zou het
oude Bijbelwoord weieens kurlnen uitko
men: Wie denkt alles te hebben gewonnen,
zal alles verliezen. ALLES, dat is niet alleen
dat wat we nü hebben, maar ook dat wat
we zo keurig netjes bestemd hadden voor
onze kinderen en kleinkinderen. Want hun
toekomst zal voor een belangrijk deel be
paald worden door wat wij in het heden
doen... of niet doen.
Als er nog zo'n toekomst is. Want indien
we iets willen begrijpen van wat er in de
jeugd van vandaag leeft, bij velen van hen
tenminste, dan is het wel dit: de volwasse
nen, oordelen zij, zijn niet werkelijk volwas
sen, ze zijn niet volgroeid, want ofschoon
ze met hun verstand zouden kunnen weten
dat ieder ogenblik de Totale Vernietiging
kan losbarsten, gedragen zij zich vandaag
zoals zij zich gisteren en eergisteren heb
ben gedragen. Alsof heden niet principieel
en wezenlijk anders is dan "tempo doeloe".
Zó anders, dat, indien wij allen ons gedrag
niet grondig veranderen en onze wereld,
onze planeet aarde, niet humaner maken,
na heden misschien geen morgen meer
zal zijn. Voor niemand!
Het is daarom, dat we niet in zwart-wit-
schema's moeten denken (zoals dhr. Marti-
nus meent), want we leven als mensen
noch als duivels noch als engelen, d.w.z. in
het tussengebied waar de grijstinten over
heersen. Het is déérom, meneer Segond
von Banchet, dat we de moed moeten op
brengen risico's te aanvaarden en innerlijke
conflicten niet bij voorkeur uit de weg te
gaan. En het is daérom, meneer Steenbeek,
dat het niet voldoende is, om gelukszoeker
te zijn, als men niet tegelijkertijd het geluk
zoekt van énderen, desnoods ten koste van
een stukje eigen geluk. En het is déérom,
tenslotte, dat ik niet zo blij ben met "de
bescheidenheid van de Indo-Europeaan",
want die "bescheidenheid" verhindert hem
niet alleen te vechten voor zijn eigen fun
damentele mensenrechten, maar óók voor
die van anderen. Er was een tijd waarin we
over al deze zaken nog gemoedelijk of ver
hit konden discussiëren. Daarna konden we
met oosterse flegma zeggen, dat morgen
wéér een dag was en dat de oplossing dan
wellicht zou komen. Die tijd is, misschien
voorgoed, voorbij en het is mogelijk dat
"die dag van morgen" ons niet meer
gegeven is.
Tenslotte een meer direct antwoord op de
vraag, waarom de Indischman zich niet met
politiek inlaat. Naar mijn mening is dat, om
dat de ervaringen van de Indischman, voor
al opgedaan in de tijd toen Indonesië nog
Nederlands-lndië was, hem allergisch heb
ben gemaakt voor zelfs al het wóórd "poli
tiek", zoals hij ook overgevoelig geworden
is voor de woorden "revolutie" en "revo
lutionair". Aan politiek doen in de Indische
koloniale samenleving betekende bijna al
tijd, vroeger of later: de kous op de kop
krijgen en met nóg minder achterblijven dan
men tevoren had. Hetzelfde geldt, en zo
mogelijk zelfs in nog sterkere mate, voor
de begrippen revolutie en revolutionair. Wie
bijvoorbeeld, zoals destijds Douwes Dekker
(een achterneef van Multatuli), sprak of
schreef over "revolutionaire veranderingen,
die in de indische samenleving zouden moe
ten plaatsvinden" werd bijna onmiddellijk,
zowel door de overheid als door het pu
bliek, voor een oproerkraaier gehouden en
in de boeien gesloten en verbannen. Dit
soort ervaringen maakt het niet gemakke
lijk de werkelijkheid échter de woorden te
onderzoeken. Dat sommigen dit niettemin
tóch hebben gedaan, pleit voor hen en ge
tuigt van hun moed. Maar in het algemeen
was de eerste reactie van de indischman
bij het horen of lezen van de woorden
"politiek of "revolutie" die van: Ho! Uit
kijken en afblijven!
Deze oude reactiepatronen hebben blijkbaar
een lang, taai en hardnekkig leven, zodat
ze tot in onze dagen voortduren. Maar
wordt het geen tijd om ook in dit opzicht
onze houdingen te herzien? Als mijn hypo
these juist is hebben deze oude reactie
patronen niets, maar dan ook helemaal
niets te maken met wat we zo zorgvuldig
koesteren als biologisch overgeërfde of
aangeleerde positieve eigenschappen, die
ten koste van alles zouden moeten worden
behouden. Integendeel, het simpele feit dat,
zoals ik meen al te hebben aangetoond, wij
altijd aan politiek doen (of we dat willen of
niet), plus het feit dat zovelen van ons iede
re dag weer opnieuw toch maar profiteren
(of tenminste gebruik maken) van revolu
tionaire sociale en technische ontwikkelin
gen, zou ons een beetje wijzer moeten
maken. Er zijn vele vormen van politiek en
heel veel soorten revoluties. Als we er wér
kelijk van overtuigd zijn, dat we als Indisch-
mensen een eigen specifieke bijdrage kun
nen leveren aan het welzijn van de Mens
heid, dan is mijn vraag: Wat is onze
Indische politiek en wat is onze Indische
revolutie?
L UOOR
|nS5URfWTiÉ>0 I
WILT U GOED EN GOEDKOOP
VERZEKERD RIJDEN, 05%
NO-CLAIM NA éÉN JAAR
SCHADEVRIJ RODEN PLUS
GRATIS SCHADE-ALARM-
SERVICE? (BIJ A.R. OOK PECH-
ALARWVSEDUtCE).
U VRIJBLIJVEND VOOR
HTIW6EN
AUTOFINANCIERING
PERSOONLIJKE BEU
LENINGEN IMUC
SEGBROEKLAAN 204
DEW WAAG
7