t Casino's 1 ABONNEES Hein Buitenweg's jongste Rob Nieuwenhuys 65 jaar I WERFT ABONNEE'S Djakarta Alle vormen van gokken zullen met ingang van morgen in Indo nesië verboden zijn omdat ze de men taliteit van het volk schaden aldus het veiligheidsbureau Kopkamtib. Zo luidt een persbericht uit Indonesië. Weldenkende mensen hebben dit na tuurlijk al lang zien aankomen. Wie nochtans meent dat gen. Ali Sadikin, gouverneur van Djakarta, dit nog wel eens onder de neus gewreven moet worden, bedenke toch wel dat uit die extra inkomsten uit de Djakartase ca sino's heel wat projecten konden wor den betaald, die Indonesië's hoofdstad zeer ten goede zijn gekomen. En denke eens aan de verruimde loterijwetten in Nederland en de casino's in Schevenin- gen, die binnenkort gaan komen. En waardoor Nederland's schatkist aardig gespekt belooft te worden! Of zijn wij mentaal zoveel sterker en moreel zo veel beter dan Indonesiërs? Overigens heb ik zelf onvergetelijke herinneringen aan een casino dat ik in Surabaja bezocht. Na al de armoe en de geldschaarste op straat was het wandelen langs de dobbeltafels ge woonweg fabelachtig, zoals het geld bij tien- en honderdduizenden over de tafel vloog, terwijl de spelers met geen ooglid knipperden. Er waren tafels waarbij bordjes stonden, waarop limites vermeld stonden van zoveel miljoen rupiahs, waarboven de "omzet" niet mocht gaan. Ook onvergetelijk waren de verveelde onverschillige gezichten der croupiers en vrouwelijke assistenten, terwijl er toch fortuinen door hun handen gingen, althans in vergelijking met de straat waar vandaan we gekomen waren en waarheen we weldra terugkeerden. Na al die droommiljoenen was daar op eens weer die verlaten, halfdonkere nachtstraat met op de trottoirs hongeri ge, soms invalide bedelaars, die ge duldig wachtten tot er misschien een gokker met extra geluk een honderdje of zo zou afschuiven, misschien? Lezer, HET GEBEURDE NIET! En zoals mijn begeleider onverschillig zei: het gebeurt NOOIT. En het bewijs zag ik ook indirect met eigen ogen: hoewel hier verscheidene bedelaars en invali den rondzwierven, kwam niemand naar voren dringen om met de bekende hui lerige stem te bedelen Ze wisten al: hier komt NOOIT wat los. Men hing er geloof ik alleen maar rond omdat je nooit kon weten misschien... een gek, een uit een zakdoek dwarrelend bank- biljetje, ja toch? Maar het totaalbeeld vergeet ik nooit: de rijkaards die zó verdiept waren in hun eigen plezier (of pech-zorgen) dat ze de bedelaars niet eens ZAGEN. Het beeld van menselijk tekort, van leed, van paria-schap bestond niet in hun bestaans-conceptie. En opeens wist ik dat dit overal in de wereld zo was en altijd zo zal zijn: de have's hebben een ander soort leven, een andere denk-structuur dan de have-nots. Ze zijn niet eens slecht of hardvochtig of zo. Net zoals wij normale mensen soms niet eens een djangkrik horen op straat, zo merken geld-bezitters armoe niet eens op! Je merkt het ook als je hier in Holland vanzelfsprekend of scherp argumente rend hoort praten over die schurken van een corruptelingen in Indonesië, die de schuld moeten zijn van alle te korten. Er bestaan geen goede mensen daar; er bestaat geen broederschap en geen barmhartigheid. Het dringt geen seconde tot de mensen hier door hoe Holland er zelf ooit aan toe ge weest zou zijn als wij hier geen ontzag lijk rijke sociale wetten hadden en he lemaal geen werkloosheid-onderstand en geen ouderdoms- en invalidenzorg. Dat we hier letterlijk in ons geld bars ten en nóg wordt hier gestolen als de raven, bestaan scholieren-dievenben den en worden aan de lopende band banken beroofd. Daarnaast het beeld van het in ver gelijking met het westen straatarme, voor een groot deel permanent honge rige volk daar zonder één vorm van overheidssteun waarbij men elkander helpt en elke magere bete deelt in broederschap, zodat er geen gevaar van burgeroorlog en zelfs geen haat en wraak en nijd van sociale of politieke groepen onderling. Het is absurd! Casino's zijn op zichzelf geloof ik niet eens zo erg, immers alleen markerings punten van een cultuur waarin men to taal vergeten is dat geld eigenlijk een bindmiddel is voor mensen over de harteloze afgrond heen tussen 'have's' en 'have nots'. Maar als men dat tóch al niet meer begrijpt, dan is spelen met geld toch het enige dat er nog overblijft in het leven? T.R. Al in Tong Tong van 1 juni werd de verschijning aangekondigd van een nieuw boek van Hein Buitenweg: "Land waar de gamelan klinkt". Telkens op nieuw verrast de schrijver ons door de rijkdom van het materiaal over het "ou de Indië" waarover hij blijkt te beschik ken - telkens opnieuw treft het ons, hoe hij, keuvelend en anecdoten ver tellend, de sfeer weet op te roepen van tempo doeloe. Achter deze kwasi-non- chalante verteltrant schuilt een wel haast onwaarschijnlijke oriëntatie ten aanzien van een groot aantal onderwer pen. Ook het foto-materiaal waarover hij beschikt schijnt wel onuitputtelijk! Wij volgen nu, zoals beloofd, Kees de Tippelaar's voettocht over Java, 2780 km in zes maanden! Het skelet van Bui tenweg's schets is het logboek van Kees; de schrijver heeft zonder zich in speculaties te begeven, daarvan een boeiende figuur gemaakt, bij zijn leven al een legende. Tegelijk met dit nieuwe boekje ver scheen een tweede druk van "Wat wij in ons hart sloten". Beide zijn uitgege ven bij Servire in Wassenaar; beide zijn verkrijgbaar in onze Boekhandel. J.H.R. Met dezelfde post kregen wij boven staand stukje over Hein Buitenweg èn de NRC waarin het uitgebreide artikel over Rob Nieuwenhuys bij zijn 65ste verjaardag. Het krantenartikel is na tuurlijk belangrijker, omdat de aard, uit gebreidheid en "diepgang" van Nieu wenhuys' werk veel groter is. Nog vele jaren zal zijn studie van de Indische li teratuur en wat als zodanig gepresen teerd wordt, geraadpleegd worden door een ieder die voor literatuur belangstel ling heeft. Als er in het bijzonder bij on ze Indische nazaten nog interesse mocht zijn overgebleven voor "Indische romans en gedichten", zal in Nieuwen huys' 'Oost Indische Spiegel' de meest volledige informatie te vinden zijn, die ooit op dit gebied bijeen werd gebracht. Men zou hem dan ook kunnen noemen "de Dirk Coster" van de Indische let terkunde. Dat Hein Buitenweg daar niet in te vin den is en andere avonturiers wél, die men later als Indisch niet meer kan thuis brengen, zegt totaal niets, omdat inderdaad wat werkelijk Indisch is zó enorm veel aspecten heeft, dat nu al veel gemist wordt, wat soms zelfs es sentieel is, en dat pas veel later een juister inzicht groeien zal. Maar voor lopig mag in elk geval de Indischman die zich zo schrikbarend weinig op zijn eigen cultureel terrein bewogen heeft, dankbaar zijn in zijn gelederen een Rob Nieuwenhuys gehad te hebben vóór het onherroepelijk te laat is, want na Nieu wenhuys' generatie zal er niets meer komen met wérkelijk begrip. Want ik geloof dat de niet-lndischman in Europa (dus van Europees én Indonesisch bloed) nooit iets zal snappen van wat Indisch (laat staan Indonesisch) is. T.R. n!lllll!lllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllil!lll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll|l|ll||||||l|||||!||||||||||!||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||]|||||||||!|]|||||l|!|llll llllllllllllllllllllllllll>>llll|||!l|l!llllllll||||||||||||j||||||||||||||||||||||||||||||||||!ll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||ll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||i||||||||||||||||||||||||||||j|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||j 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 9