RUEB "BEESTENVOER" SIC TRANSIT. GARUDA EN FOKKER gooooooooooooooooooooooooooo J.H.R. Er waren in het oude Batavia drie "krantenpaleizen": alle gebouwd in de periode tussen 1920 en 1940: dat van het Nieuws van den Dag, aan de Kali Besar; de Javabode en Sport in Beeld, aan Molenvliet en dat van het Bata- viaas Nieuwsblad aan de Jl. Pintu Aer. Roemruchte namen zijn aan deze bla den verbonden: namen, waarvan de initialen in geheel Nederlands Indië bekend waren en die in de historie van de Indische pers tot in lengte van dagen bewaard zullen blijven: K.W., de Z. van Zentgraaff en de Z. van Zaal berg. Het gebouw van het Nieuws hebben wij bij een recent bezoek niet.kunnen vinden. Dat van het Nieuwsblad staat er nog, maar herbergt geen krant meer en wat U hierboven ziet, zijn de res tanten van de schepping van Metzelaar, de directeur van de Unie, die de Java bode uitgaf. Wij behoeven er niet bij te zeggen, dat het kennelijk gesloopt wordt, om plaats te maken voorja, voor wat? Wij weten het niet. Het enige gebouw, dat nog aan zijn oorspronkelijke bestemming voldeed, toen wij er waren, was de Indonesian Observer, een van de Engelstalige ochtendbladen erin gevestigd. Zo vergaat de oude glorie. Het jonge Indonesië zal er niet om treuren, maar de oude Batavianen onder ons, zullen met zekere weemoed deze foto aan schouwen. Zo is het althans ons vergaan. J.H.R. Fokker, de nederlandse vliegtuigbou wer en Indonesië onderhouden reeds lang innige banden- denk maar aan Van der Hoop's eerste vliegreis naar Indië. De eerste vliegtuigen die een geregelde dienst naar de Gordel van Smaragd onderhielden en eveneens die welke in omstreeks dezelfde periode lo cale diensten in de archipel gingen on derhouden waren alle Fokkers. Thans beschikt de Garuda Indonesian Airways over een aantal Fokker Friendships en Fellowships die een belangrijk deel van het binnenlands luchtverkeer bedienen. In het huisorgaan van Fokker, het "Friendship Bulletin", uitgave van deze zomer, wordt een interessant overzicht gegeven niet alleen van de banden tussen Garuda en Fokker maar ook van omvang en intensiteit van het huidige luchtverkeer in Indonesië, het geheel omlijst door een krans van buitenge woon fraaie foto's. Het behoeft geen betoog dat de betekenis van het lucht verkeer in een eilandenrijk met enorme afstanden van de grootste betekenis is voor de ontwikkeling van gans het land. Dat nederlandse vliegtuigbouwers daar toe bijdragen is een reden tot vreugde en trots. Het feit dat de stichter van die nederlandse industrie en de tegen woordige president directeur van Ga ruda beidenin Blitar zijn geboren is dan een toevalligheid, die aan het overzicht van de oude en nieuwe ban den tussen Nederland en Indonesië bovendien een pikante noot geeft. Q c if/ Fred. Hendriklaan 141 O X n f Den Haag, Tel. 070-55 99 19 X q Postrekening 1369940 O Toshiba Elektrische Rijstkookpan. O O 1,8 liter 77,50 O O O O Bestellingen onder Rembours of giro vooruit q O 6 maanden garantie. Verzendkosten f 4.50 O O O DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Nu we te weten gekomen zijn over de enorme soyaleveranties voor de westerse veestapels, terwijl Aziaten en Negers "aan de lopende band" ver hongeren (hoewel men dit de wester ling per sé niet kwalijk kan nemen!), moet ik onwillekeurig denken aan mijn krijgsgevangentijd in Johore (waar we het slechter hadden dan aan de Birma- spoorweg, omdat Malaysia en Singapo re altijd uitgesproken minus-gebieden zijn geweestl). Op een keer riep een Japanse soldaat een groepje corveeërs (Aussies en Indo's, waarbij ik) stiekum opzij, maakte het manuaal van eten, hield zijn wijsvinger voor de mond en lokte ons achter de Japanse kazerne. We lieten ons geen seconde smeken en volgden op de voet. De soldaat bracht ons naar de vuilnisbelt van de kazerne en wat lag daar? Een hele stapel afval van de keuken, t.w. kang- koeng stelen, waarvan de blaadjes ui teraard afgeplukt waren voor de Japse keuken. De twee Indischgasten aarzel den geen seconde, besprongen de kangkoeng en gristen zoveel mogelijk bij elkaar. Op de voet gevolgd door de Aussies, al waren zij kennelijk veel minder enthousiast. "Take it!" moedig den we de Aussies aan, "very nutriti ous. very healthy!" Maar het enige wat ze konden zeggen, was: "You call this FOOD?! Back home we throw it to the pigs!" (Noem je dat voedsel?! Thuis in Australië is het varkensvoer!" Maar varkensvoer of niet (we voegden al jaren lang dedek (kaf) toe aan onze pap tegen allerlei vormen van onder voeding), we namen er zoveel van als we konden, en hielden in het kamp nog uitdeling ook! En nog steeds is elke Indischman bedroefd dat het Neder landse landbouwschap er gewoonweg niet over piekert om kangkoeng te proberen. Maar wel jaar op jaar tonnen en nog eens tonnen bloemkolen, toma ten, enz. "doordraait" omdat ze on verkoopbaar zijn Die dedek (toonloze e's) lustten wij overigens ook niet. Toen we uit het rijke Java in Singapore kwamen en aanmerkelijk armere voeding kregen (in het 4de en 9de hadden we onze waroengs nog, weet UI), hoorden we dat je, als je wou bij je rijstepap 's mor gens net zoveel "extra vitamins" kon krijgen als je wou, waarop we natuur lijk voor de ochtendmaaltijd aantraden met een extra etensblikje. Wie schetst onze teleurstelling toen we merkten dat we dedek kregen! Terwijl we uit Indië toch wel wisten dat juist in die dedek enorm veel vitamine zit. Maar ik hoor onze vriend Boengkie nóg klagen: "Matjam apa, ni! Makanan bèbèk! Ik ben geen sadopaard, seh!" Onvergeet- lijk! Wat we eigenlijk wilden zeggen: wordt het niet tijd dat we heel wat opvattin gen over "beestenvoer" gaan herzien? 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 12