De geboorte van de nachtexpres Batavia-Surabaya J. M. VAN EXEL's t Les in besluitvaardig bedrijfsbeheer. Of het echt zo gegaan is als in dit stuk jeontleend aan Spoor- en Tramwegen van IS juni 1963 weten wij niet, maar er is goede kans, dat de kern ervan op waarheid berust! Het artikel werd ons - met enige andere, waarvoor wij er kentelijk zijn - toegezonden naar aan leiding van de briefwisseling tussen mej. Berg en de heer Schardijn (TT van 1 sept.) die op haar beurt weer is ontstaan als gevolg van de publicatie van een SS-exprestreinlocomotief in TT van 1 juli jl. Wij vonden dit stukje ondanks zijn leeftijd hoogst actueel. Het bevat nl. een les in wat tegenwoordig "management" noemen, die in deze tijd van economische spanningen te pas kan komen. Het artikel verscheen onder de titel: "De geboorte van de nachtexpres op Java, 1 nov. 1936". Een ieder, die wel eens tegen een schrijftafel heeft geleund waaraan "grote" beslissingen worden genomen, weet uit ervaring, hoe sommige ge wichtige zaken hun uiteindelijke tot standkoming te danken kunnen hebben aan een kleinigheid. Hij stond bij mij in het kantoor. Massief, rond enopgewonden. Vooral in zijn opwinding was hij heerlijk. Hij kon dan snuiven, koken en borrelen als een vulkaan. "Weet jij, wat kwantitatieve bezuini ging is? Neen? Weet je dan misschien wat kwalitatieve versobering is?" Ik keek enigszins onrustig, want kon de richting niet bepalen, waarin de eruptie zich zou kunnen bewegen. "Jij schijnt het dus ook niet te snappen. Luister. Ik neem aan, dat jij in elk geval weet, wat een treinkilometer is. Nu dan: wij zijn, als je het goed beschouwt, een fabriek van treinkilometers, maar, wat doen wij? Wij proberen omhen helemaal af te schaffen." (Het was crisistijd en al bezuiniging wat de klok sloeg! - Red. TT). Ik keek nu bepaald wantrouwend en kende de richting nog steeds niet. "Heb je ooit gehoord van een schoen fabriek, die zich erop toelegt om zo min mogelijk schoenen te maken? Neen? En als zij minder schoenen zou den moeten gaan maken dan komt er in elk geval iets anders, iets nieuws daarvoor in de plaats laten we zeg gen "vetlaarzen." Thans was het mij duidelijk volko men duidelijk en ik wist, dat dit slechts een inleiding was geweest. De vulkaan ging dan ook zitten vertelde van zijn droom, die hem niet meer losliet, van zijn "hogehoeden- trein" een trein, die niet overdag, maar 's nachts zou moeten rijden. Eerst aandoenlijk, later met meer na druk, tenslotte "vulkanisch." Tja, dat was niet zo eenvoudig; de grootste moeilijkheid zat 'm in het vol strekt nieuwe. Het was bekend, dat het bedrijfshoofd X een bijna pathologische afkeer voor primeurs had. Erfenis van z'n voorgan ger, die hem bij de meer intieme over gave van de dienst op het hart had gedrukt: "X! En nu nog één goede raad. Laat je niet in met primeurs. Ik heb het een keer gedaan; jij weet het wel, met die onmogelijke brug over de Progo, dat gekke ding zonder enige symmetrie, 't Is mij niet goed bekomen. Primeurs zijn ongezond, jij bent je rust kwijt en kunt er een hoop verdriet van hebben." X had zich dit ervaren oordeel in z'n oren geknoopt en hield daaraan vast. "Jij voelt hem het beste aan, wat denk jij ervan? Zou de trein een kans ma ken." Ik keek nog steeds bedenkelijk, maar langzamerhand ontwikkelde zich de meest harmonische en vruchtbare con spiratie. Afgesproken werd tenslotte, bij de economische zijde van het vraag stuk, aan de fantasie de vrije loop te laten en voorlopig slechts de tech nische kant wat gedecideerd en ge wichtig "in beschouwing" te nemen alleen in grote, strakke lijnen zonder veel details. Drie weken later lag de "droom-nota" op mijn tafel, die het probleem aan de orde stelde nog geen vier bladzijden lang. Voor het ambtelijke gevoel eigen lijk te kort, maar toch wel gaaf als een maagdelijk ei. Zou de bevruchtende daad uitblijven of volgen? Als er ten minste niet "neen" werd gezegd. Met de beste heilwensen vertrok het geschrift naar "binnen", op hoop van zegen! Een paar uur later verscheen de op passer met het, deze keer veel bete kenende "mintah dateng sama toewan besar". Daar stond ik nu, aan de beroemde Schoenhandel alleen Reinkenstraat 29 Den Haag - Tel. 33 21 17 j Specialist In exclusieve dames- t schoenen met hoge of lage hak J in de allerkleinste maten. I vanaf maat 32 Nu veel keuze in kleine maten. lessenaar, waaraan over de droom van de vulkaan zou beslist worden. Met gefronst voorhoofd ontving mij X; of ik wist, wat "men" hem had "voor gelegd"? Ik knikte van "ja" en merkte beschei- Een weinig begrijpende blik trof mij den op, dat het deze keer iets bijzon ders, iets goeds was. van instemming was nog geen sprake. Integendeel. "Ik heb eigenlijk een aan geboren afkeer van dit soort primeurs." Daar had je het de beruchte pri meur! Het liep niet mee. "Maar één keer moeten wij toch be ginnen en, de tijd is er rijp voor." "Zeker niet nu in deze periode van bezuiniging." Je kreeg niet eens de kans om uit te spreken. Het contact werd beter toen wij einde lijk aan de economie van het geval toe kwamen. Hierover viel te praten gezellig, met aplomb, een lichte drei ging, zelfs een grapje. Dit punt leverde geen moeilijkheden meer op; het ging erin als koek. Toen kwam het noodlot de eigenlijke primeur: de technische zijde. Ik had daar, eerlijk gezegd, weinig weet van en het devies was dus: oppassen! En hoewel onzin niet eo ipso afkeuring verdient, integendeel, dikwijls stimu lerend en zelfs bevruchtend kan wer ken, was het bij deze harde mathema tische factoren toch wel zaak, daarvan een zo spaarzaam mogelijk gebruik te maken. "Heeft men wel goed overwogen, dat voor een nachttrein slaaprijtuigen nodig zijn?" Ja, dat was inderdaad geschied, men was er zelfs achter gekomen, dat zij in onze magazijnen lagen en enkel in el kaar behoefden te worden geschroefd. "En de beveiliging des nachts, waarop een soortgelijk voorstel 10 jaar gele den is gestrand?" "Dit is natuurlijk bijzonder goed over wogen en spreekt eigenlijk vanzelf. De mannen die daaraan zitten zijn tenslotte geen worstfabrikanten maar vaklui. U mag daarin toch wel vertrouwen heb ben." X keek, of hij gerommel hoorde in Keulen. "Vertrouwen? Neen! Daarmee heeft het niets te maken. Het is een kwestie van verantwoordelijkheid." Verantwoor delijkheid! Ook dat nog! Daar stond opeens de vulkaan naast mij in gedachten in al zijn pracht en dreiging en iets van zijn geest werd over mij vaardig. "Verantwoordelijkheid, inderdaad. Maar die is er ook, als er niets wordt gedaan. Wat doen wij eigenlijk? Enkel versoberen. Wij zijn dolblij indien wij zo min mogelijk treinkilometers kunnen rijden. Hebt u ooit gehoord van een schoenfabriek die erop uit is zo min mogelijk schoenen te maken? En als zij daartoe moeten overgaan komt er toch in elk geval wat nieuws, bijvoorbeeld, vetlaarzen. lees verder volgende pag., Ie kolom, bovenaan 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 14