MUZIEK UIT INDONESIË
(IV)
TERZIJDE
Bespreking van oude en nieuwe
grammofoonplaten
Iets over de TEMBANG SUNDA -
SUNDAASEZANGVOORDRACHT
In aansluiting op mijn grammofoon
platen-bespreking t.w. BAM L.D. 110 -
JAVA PAYS SOUNDA, geef ik onder
staand de Sundaase vertaling in het
Nederlands, welke op de binnenhoes
helaas alleen in het Frans zijn vertaald;
SINOM DEGUNG - Dangding Sinom -
Maatwijze Sinom.
Itu tèh parahu saha
dibasisir tepis-wiring
ngalun ngambang disagara?
pangdajung kaina djati
njiriwik katebak angin
beuki tengah beuki djauh
ngerab ngerab bandèrana
gugupaj bangun prihatin
lar sorodot (lar sorodot) parahu
Bangbang Golentang.
Seungit kembang nu njambuang
nu sari nu andalemi
ibarat martabat imam
harèmpoj mindingan lahir
lahir ngadegna batin
èstu karawu kapangku
katara narèmbongan
padahal daradjat milik
geus diatur (geus diatur)
mungguh ti kunpajakuna.
Van wie is die prauw
bij dat dorp - strand
zachtjes drijvend in de zee
met spaanders van djati (hout)
zachtjes verder voortgedreven door
de wind
de vlaggen wapperend
al wuivend van verdriet
al voortglijdend, het is de prauw van
Bangbang Golentang.
Alom geuren de bloemen
mooie en minder mooie
gelijk een heilig man
zachtjes woorden fluisterend
uit het diepst van het hart
door mij aanbeden.
Ach, wat geeft het eigenlijk nog
mijn Lot is reeds voorbeschikt,
voorbeschikt tot het Einde (dood).
KENTAR ADJUN - maatwijze Dang-
danggula.
Padjadjaran tilas Silihwangi
wawangina kasilih djenengan
kiwari nja dajeuh Bogor
Bututulis (a) nu kantun
kantun liwung nu djadi pikir
mikir(an) tulisanana
hanteu surud liwung
teuteuleuman kokodjajan
di Tjiliwung nundjang ngidul Silihwangi
Nuüs di pamojanan,
Padjadjaran het rijk van (vorst)
Silihwangi
wier naam alom bekendheid geniet
nu is het de stad Bogor (Buitenzorg)
de Bututulis is het enige dat is
overgebleven
Verward zijn mijn gedachten denkende
aan het Geschrevene (op de Batutulis)
en te bedenken dat hij (Silihwangi) daar
baadde en zwom in de noordwaarts
stromende
Tjiliwung, zich in de zon drogend
(op deze steen).
Mitra Seni
Al begrijp ik het ten volle en is het
inderdaad "menselijk", ik betreur het
toch dat er nog periodiek in brieven
aan de redactie of ingezonden artikelen
verwijten en schimpscheuten gericht
worden aan Soekarno.
Men toont hiermee immers zo weinig
te begrijpen van het Indonesische volk.
Laat mij U daarom vertellen dat ik
geen één van mijn Indonesische ken
nissen hoor na-schelden op Soekarno.
Ook door zijn voormalige vijanden niet.
Ai heeft iedereen een scherp inzicht in
de fouten en tekortkomingen van Soe
karno, wie waarlijk kan denken met
allure en grootmoedigheid, kan onmo
gelijk blind blijven voor óók de vele
zeldzame en voortreffelijke kwaliteiten
van deze man, die sinds hem nog door
geen ander geëvenaard zijn, al heeft
iedereen critiek. ("Eeuwig haten" doen
juist de kleinste mensen.)
Zoals een Indischman (en klasgenoot
van hem op de Surabajase HBS) ons
eens ook zei: "Hoeveel miljoenen van
zijn veroordelaars zouden, als zij even
meteoriek gestegen waren in macht en
rijkdom, zich even verkeerd gedragen
hebben en misschien vele malen erger,
zonder ook maar een grein opgebracht
UITDRUKKELIJKE MEDEDELING
Het TIJDSCHRIFT Tong-Tong staat in
geen enkele relatie tot de STICHTING
Tong-Tong die de pasar malam orga
niseert. Dit is een zelfstandige orga
nisatie waar ons blad geheel buiten
staat. Zoals gebleken is leidt de
naamsovereenkomst tot misvattingen.
Betalingen voor abonnement, toko of
boekhandel Tong-Tong UITSLUITEND
op gironr., 6685. Stortingen op andere
rekeningen moeten wij als niet ge
daan beschouwen. Dir. Tong Tong bv
te hebben van Soekamo's leiderschap,
volharding en menselijkheid
Maar wat wil-U: mensen onthouden
immers altijd het Kwade van medemen
sen (zelfs wat verzonnen is) beter dan
dat men het Goede zelfs maar beséf-
fen kan?
Wat mij van Soekarno het diepst ge
troffen heeft, is zijn "uitvinding" van
het Marhaenisme (waar hij door de
meesten om uitgelachen is), genoemd
naar een arme tani ergens in de oedik
van Bandoeng. Maar stel U voor, hoe
een begaafd student van de Tech
nische Hogeschool (met een nieuwe
wereld voor zich, die eens de gelijke
zou zijn van de grootsten der wereld)
op een wandeling buiten de stad in
gesprek raakt met een half naakte ar
me patjol-drager en opeens getroffen
wordt door de ware onafhankelijkheid
en daaróm grote rijkdom van deze tani,
en dus een ideale bestaans-filosofie
ontdekt, die hij noemt naar deze "man-
van-niets".
Een andere man (zelf uit een boeren
familie) ontdekte deze rijkdom ook en
heeft later door vrijmaking en her
oriëntering van de landbouw zijn totaal
ingestorte natie weer opgeheven tot de
grootste macht ter wereld: China's
Mao Tse Tung. In Landbouw zit heus
méér dan u denkt dan in technologie
en handel
Ook is wat Soekarno wilde opwekken
met zijn herbewustheid van de Indone
sische "pribadi" enorm veel rijker dan
wat men hier meent te bestrijken met
"nationaliteitsbesef".
Veroordeel niet langer, léér!
T.R.
REüNIE BESAR OP DE 16e PASAR MALAM DEN HAAG
24 f/m 30 juni 1974 HOUTRUST
De stichting Tong Tong organiseert op de 16e Pasar Malam Den Haag (van maan
dag 24 t/m zondag 30 juni in de Haagse Houtrusthallen) een drietal koempoelans
voor oude sobats in de Rotonde van Houtrust waarop we elkaar onder het genot
van een koude pils en een nasi rames weer eens kunnen bijpraten. Natuurlijk zal
er krontjongmuziek zijn. Na afloop kan men op de Pasar Maiam gaan nontonnen.
VRIJDAGAVOND 28 JUNI: REÜNIE "WEST-JAVA" (aanvang: 19.00 uur)
ZATERDAGMID. 29 JUNI: REÜNIE "OOST- en MIDDEN-JAVA" (aanv.: 12.00 uur)
ZONDAGMID. 30 JUNI: REÜNIE "DELI en BUITENGEWESTEN" (aanv.: 13.00 uur)
Toegangskaarten (inclusief nasi rames, consumpties en entree Pasar Malam) ver
krijgbaar door 15,over te maken op giro 75 83 89 van de stichting Tong Tong,
Lange Voorhout 25 B, Den Haag, onder vermelding van de gewenste datum
(vergeet niet uw adres te vermelden).
Nadere informatie: stichting Tong Tong, tel. (070) 18 05 85 en 64 52 49.
RESERVEER TIJDIG SUGGESTIES VAN HARTE WELKOM
BEPERKT AANTAL PLAATSEN
18