MUZIEK UIT INDONESIË (IV) TERZIJDE Bespreking van oude en nieuwe grammofoonplaten Iets over de TEMBANG SUNDA - SUNDAASEZANGVOORDRACHT In aansluiting op mijn grammofoon platen-bespreking t.w. BAM L.D. 110 - JAVA PAYS SOUNDA, geef ik onder staand de Sundaase vertaling in het Nederlands, welke op de binnenhoes helaas alleen in het Frans zijn vertaald; SINOM DEGUNG - Dangding Sinom - Maatwijze Sinom. Itu tèh parahu saha dibasisir tepis-wiring ngalun ngambang disagara? pangdajung kaina djati njiriwik katebak angin beuki tengah beuki djauh ngerab ngerab bandèrana gugupaj bangun prihatin lar sorodot (lar sorodot) parahu Bangbang Golentang. Seungit kembang nu njambuang nu sari nu andalemi ibarat martabat imam harèmpoj mindingan lahir lahir ngadegna batin èstu karawu kapangku katara narèmbongan padahal daradjat milik geus diatur (geus diatur) mungguh ti kunpajakuna. Van wie is die prauw bij dat dorp - strand zachtjes drijvend in de zee met spaanders van djati (hout) zachtjes verder voortgedreven door de wind de vlaggen wapperend al wuivend van verdriet al voortglijdend, het is de prauw van Bangbang Golentang. Alom geuren de bloemen mooie en minder mooie gelijk een heilig man zachtjes woorden fluisterend uit het diepst van het hart door mij aanbeden. Ach, wat geeft het eigenlijk nog mijn Lot is reeds voorbeschikt, voorbeschikt tot het Einde (dood). KENTAR ADJUN - maatwijze Dang- danggula. Padjadjaran tilas Silihwangi wawangina kasilih djenengan kiwari nja dajeuh Bogor Bututulis (a) nu kantun kantun liwung nu djadi pikir mikir(an) tulisanana hanteu surud liwung teuteuleuman kokodjajan di Tjiliwung nundjang ngidul Silihwangi Nuüs di pamojanan, Padjadjaran het rijk van (vorst) Silihwangi wier naam alom bekendheid geniet nu is het de stad Bogor (Buitenzorg) de Bututulis is het enige dat is overgebleven Verward zijn mijn gedachten denkende aan het Geschrevene (op de Batutulis) en te bedenken dat hij (Silihwangi) daar baadde en zwom in de noordwaarts stromende Tjiliwung, zich in de zon drogend (op deze steen). Mitra Seni Al begrijp ik het ten volle en is het inderdaad "menselijk", ik betreur het toch dat er nog periodiek in brieven aan de redactie of ingezonden artikelen verwijten en schimpscheuten gericht worden aan Soekarno. Men toont hiermee immers zo weinig te begrijpen van het Indonesische volk. Laat mij U daarom vertellen dat ik geen één van mijn Indonesische ken nissen hoor na-schelden op Soekarno. Ook door zijn voormalige vijanden niet. Ai heeft iedereen een scherp inzicht in de fouten en tekortkomingen van Soe karno, wie waarlijk kan denken met allure en grootmoedigheid, kan onmo gelijk blind blijven voor óók de vele zeldzame en voortreffelijke kwaliteiten van deze man, die sinds hem nog door geen ander geëvenaard zijn, al heeft iedereen critiek. ("Eeuwig haten" doen juist de kleinste mensen.) Zoals een Indischman (en klasgenoot van hem op de Surabajase HBS) ons eens ook zei: "Hoeveel miljoenen van zijn veroordelaars zouden, als zij even meteoriek gestegen waren in macht en rijkdom, zich even verkeerd gedragen hebben en misschien vele malen erger, zonder ook maar een grein opgebracht UITDRUKKELIJKE MEDEDELING Het TIJDSCHRIFT Tong-Tong staat in geen enkele relatie tot de STICHTING Tong-Tong die de pasar malam orga niseert. Dit is een zelfstandige orga nisatie waar ons blad geheel buiten staat. Zoals gebleken is leidt de naamsovereenkomst tot misvattingen. Betalingen voor abonnement, toko of boekhandel Tong-Tong UITSLUITEND op gironr., 6685. Stortingen op andere rekeningen moeten wij als niet ge daan beschouwen. Dir. Tong Tong bv te hebben van Soekamo's leiderschap, volharding en menselijkheid Maar wat wil-U: mensen onthouden immers altijd het Kwade van medemen sen (zelfs wat verzonnen is) beter dan dat men het Goede zelfs maar beséf- fen kan? Wat mij van Soekarno het diepst ge troffen heeft, is zijn "uitvinding" van het Marhaenisme (waar hij door de meesten om uitgelachen is), genoemd naar een arme tani ergens in de oedik van Bandoeng. Maar stel U voor, hoe een begaafd student van de Tech nische Hogeschool (met een nieuwe wereld voor zich, die eens de gelijke zou zijn van de grootsten der wereld) op een wandeling buiten de stad in gesprek raakt met een half naakte ar me patjol-drager en opeens getroffen wordt door de ware onafhankelijkheid en daaróm grote rijkdom van deze tani, en dus een ideale bestaans-filosofie ontdekt, die hij noemt naar deze "man- van-niets". Een andere man (zelf uit een boeren familie) ontdekte deze rijkdom ook en heeft later door vrijmaking en her oriëntering van de landbouw zijn totaal ingestorte natie weer opgeheven tot de grootste macht ter wereld: China's Mao Tse Tung. In Landbouw zit heus méér dan u denkt dan in technologie en handel Ook is wat Soekarno wilde opwekken met zijn herbewustheid van de Indone sische "pribadi" enorm veel rijker dan wat men hier meent te bestrijken met "nationaliteitsbesef". Veroordeel niet langer, léér! T.R. REüNIE BESAR OP DE 16e PASAR MALAM DEN HAAG 24 f/m 30 juni 1974 HOUTRUST De stichting Tong Tong organiseert op de 16e Pasar Malam Den Haag (van maan dag 24 t/m zondag 30 juni in de Haagse Houtrusthallen) een drietal koempoelans voor oude sobats in de Rotonde van Houtrust waarop we elkaar onder het genot van een koude pils en een nasi rames weer eens kunnen bijpraten. Natuurlijk zal er krontjongmuziek zijn. Na afloop kan men op de Pasar Maiam gaan nontonnen. VRIJDAGAVOND 28 JUNI: REÜNIE "WEST-JAVA" (aanvang: 19.00 uur) ZATERDAGMID. 29 JUNI: REÜNIE "OOST- en MIDDEN-JAVA" (aanv.: 12.00 uur) ZONDAGMID. 30 JUNI: REÜNIE "DELI en BUITENGEWESTEN" (aanv.: 13.00 uur) Toegangskaarten (inclusief nasi rames, consumpties en entree Pasar Malam) ver krijgbaar door 15,over te maken op giro 75 83 89 van de stichting Tong Tong, Lange Voorhout 25 B, Den Haag, onder vermelding van de gewenste datum (vergeet niet uw adres te vermelden). Nadere informatie: stichting Tong Tong, tel. (070) 18 05 85 en 64 52 49. RESERVEER TIJDIG SUGGESTIES VAN HARTE WELKOM BEPERKT AANTAL PLAATSEN 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 18