1 BIJ DE VOORPLAAT man in de regen cJ-uwelieróbedrij} 't Carillon ABONNEE'S Als het wérkelijk zwaar regent, dat we ten we allemaal, dan gaan die leuke te keningetjes en populaire vertellinkjes van: alle mensen onder een pisangblad of een talesblad de regen in, niet op. Want dan valt de regen zo aanhoudend "pijpe-stelig" dik en zwaar, dat geen enkel blad de druk lang kan verdragen, en doorbuigt of scheurt. Kleine afstand jes, dat gaat nog wel. De man op de voorplaat is dus met een lange wandeling bezig en heeft dus de wijste partij gekozen: hij laat God's wa ter over God's akker lopen, al is deze akker momenteel zijn hele wereld met alles wat er op of er an zit. Want er blijft maar weinig droog bij zo'n zware regen, die zelfs door de dakpannen heen zeeft, en als je dan geen compact gevlochten kadjang zolder hebt, word je ook "veilig onder de pannen" drijf nat. Regen - dat weet U uit ervaring - is spe ciaal gemaakt voor kleine kinderen. Kijk maar even naar de woeste stromen die voortkabbelen over dat straatje en opwindende cataracten veroorzaken voor luciferdoosjes en andere geimpro- viseerde bootjes met als top-Vliegen- de Hollander het schuitje van de kapok vrucht. Hoe konden we desnoods kilo meters ver zulke kabbelstraatjes vol avontuur volgen. En zelfs van de meis jes konden negen van de tien deze e- nerverende ruisende roep van het On getemde Water niet weerstaan. Ha! Dat was nog eens wat anders dan al dat suffe leidingwater in mandibakken en dode sloten. Alsof een atavisme uit de Oertijd der Regenwouden weer wakker riep tot avontuurlijk, zwervend leven, liep elk kind de wereld in en was onge breideld Oermens. Lees nog maar eens "Zo maar wat gedachten" van Corry in het nummer van 14 Oktober. Elk In disch kind heeft al zijn levensdagen door heel aparte Indische regenherin neringen, die betoel onsterfelijk zijn. Voor sommige mannen komen er bij het bekijken van deze regen-foto nog heel aparte en dierbare herinneringen terug Als ze vroeger ook tochten maakten door de rimboe, ongeacht voor welk doel. Maar als het nogal ruige tochten waren, dan hadden ze ook net als de man op de voorplaat een "bedok" (of welk ander soort kapmes ook) aan een koord op de linkerheup hangen. En ook dat is een heel apart en haast atavistisch gevoel: de rhythmi- sche klop van het slagwapen op je heup. Zo licht en zo nauw merkbaar dat je er zelden of nooit wat van ver telt als je een verslag afdraait van zo'n oetan-tocht. Er is immers ook niets van te vertellen. Zo'n mes blijft in tachtig van de honderd keren dat je het mee sjouwt in de schede zitten - maar op een heel "menselijke" manier zou ik haast zeggen: als een kontjo, een oer-kameraad uit de jaren dat je nog niet geleerd had wat dom of knap was, niet wat goed of slecht was, niet wat beschaafd of onbeschaafd was - laat staan wat volgens welke maatstaven ook superieur of inferieur was. Maar alleen wat strijdbaar was, en waak zaam, en vechtensbereid voor alles wat zwak en bedreigd was. Roman tisch, ja? But it was a damn good and honest and strong feeling, man! Wie het ooit gekend heeft, heeft voor de rest van zijn leven maling aan de in drukwekkendste tas met paperassen op zijn heup. En zegt van Baudelaire en Kaffka: pfft! tai koetjing! (permittez -moi Ie mot). Ergens in mijn hart - méér dan dat: in mijn huid en in mijn bloed blijf ik dich ter bij die Soendanees, daar huiverend in die berg-regen hoog in de goenoeng, met zijn naakte voeten op basalt en regenwater en op zijn linkerheup dat tjk-tjk-tjk van het rhythme van de Oer tijd (die niet bestaat bij minuten of sei zoenen, of kilometers of voetstappen, maar bij rhythmen en bij regenwater: eeuwen door - milleniums door). Ik denk aan mijn eigen (weinige)zwerf- tochten in de Regenwouden van Suma tra en Borneo, mijn bedok op de door natte heup, de voeten in eindeloze stappen-wisseling hoogte op, ravijn in, over sponzige humus of voorwereldse rotskammen, de sonore stilte van het woud en de tijdloze regen. Ik geloof dat elke man daar essentieel naar verlangt. Altijd weer. Maar intus sen zijn we verdwaald geraakt in deze absurde beschaving, zo geladen met fouten en misstappen, cirkelsporen en misleidende echo's, dat we al lang niet meer te redden zijn. Onze werke lijkheid is die van een zinloze droom zonder ontwaken. En vanuit die droom kijken we door het venstertje van de voorplaat naar een natte kerel in de regen - en tot onze stomme verbazing herkennen we ons oorspronkelijk ik. Eeuwig. Puur. En onbereikbaar. T.R. Vergeet niet uw Kerst- en Nieuw jaarswensen voor Tong Tong zo vlug mogelijk in te sturen. Prijs 5,met een maximum van 10 woorden (excl. uw naam). Inzendingen moeten uiterlijk 8 december binnen zijn. Tel. 070-33 72 57 Thomsonlaan 108 Den Haag Fabrikant van alle Indische sieraden in 22 en 24 karaats goud. Markiesringen Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden DOOR ONS FIJNE HANDWERK BRENGEN WIJ DE MOOISTE COLLECTIE VAN NEDERLAND. Uitgebreide folder op aanvraag. WERFT ABONNEES I ONAFH. IND. TIJDSCHR. 18e JAARG. No. 9 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: Lilian Ducelle Administratie: Th. M. A. Scheulderman Redactie: Tjalie Robinson, Lilian Ducelle, Ch. J. A. Manders, J. H. Ritman, G. H. Bartman. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer f 1,50. Abt Nederl.: kwart, f 8,50, halfj. f 17,—; jaar f 34,—. Abt. Europa: jaar f 37,— Buiten Europa: jaar f 42. Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 78.Indonesië f 63,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 63,Canada en Ver. Ststen f 53,Maleisië, Singapore en India f 63.—; Suriname en Antillen f 53. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1973 | | pagina 2