1
BIJ DE VOORPLAAT
man in de regen
cJ-uwelieróbedrij}
't Carillon
ABONNEE'S
Als het wérkelijk zwaar regent, dat we
ten we allemaal, dan gaan die leuke te
keningetjes en populaire vertellinkjes
van: alle mensen onder een pisangblad
of een talesblad de regen in, niet op.
Want dan valt de regen zo aanhoudend
"pijpe-stelig" dik en zwaar, dat geen
enkel blad de druk lang kan verdragen,
en doorbuigt of scheurt. Kleine afstand
jes, dat gaat nog wel.
De man op de voorplaat is dus met een
lange wandeling bezig en heeft dus de
wijste partij gekozen: hij laat God's wa
ter over God's akker lopen, al is deze
akker momenteel zijn hele wereld met
alles wat er op of er an zit. Want er
blijft maar weinig droog bij zo'n zware
regen, die zelfs door de dakpannen
heen zeeft, en als je dan geen compact
gevlochten kadjang zolder hebt, word
je ook "veilig onder de pannen" drijf
nat.
Regen - dat weet U uit ervaring - is spe
ciaal gemaakt voor kleine kinderen.
Kijk maar even naar de woeste stromen
die voortkabbelen over dat straatje en
opwindende cataracten veroorzaken
voor luciferdoosjes en andere geimpro-
viseerde bootjes met als top-Vliegen-
de Hollander het schuitje van de kapok
vrucht. Hoe konden we desnoods kilo
meters ver zulke kabbelstraatjes vol
avontuur volgen. En zelfs van de meis
jes konden negen van de tien deze e-
nerverende ruisende roep van het On
getemde Water niet weerstaan. Ha! Dat
was nog eens wat anders dan al dat
suffe leidingwater in mandibakken en
dode sloten. Alsof een atavisme uit de
Oertijd der Regenwouden weer wakker
riep tot avontuurlijk, zwervend leven,
liep elk kind de wereld in en was onge
breideld Oermens. Lees nog maar eens
"Zo maar wat gedachten" van Corry
in het nummer van 14 Oktober. Elk In
disch kind heeft al zijn levensdagen
door heel aparte Indische regenherin
neringen, die betoel onsterfelijk zijn.
Voor sommige mannen komen er bij
het bekijken van deze regen-foto nog
heel aparte en dierbare herinneringen
terug Als ze vroeger ook tochten
maakten door de rimboe, ongeacht
voor welk doel. Maar als het nogal
ruige tochten waren, dan hadden ze ook
net als de man op de voorplaat een
"bedok" (of welk ander soort kapmes
ook) aan een koord op de linkerheup
hangen. En ook dat is een heel apart en
haast atavistisch gevoel: de rhythmi-
sche klop van het slagwapen op je
heup. Zo licht en zo nauw merkbaar
dat je er zelden of nooit wat van ver
telt als je een verslag afdraait van
zo'n oetan-tocht. Er is immers ook niets
van te vertellen. Zo'n mes blijft in
tachtig van de honderd keren dat je het
mee sjouwt in de schede zitten - maar
op een heel "menselijke" manier zou
ik haast zeggen: als een kontjo, een
oer-kameraad uit de jaren dat je nog
niet geleerd had wat dom of knap was,
niet wat goed of slecht was, niet wat
beschaafd of onbeschaafd was - laat
staan wat volgens welke maatstaven
ook superieur of inferieur was. Maar
alleen wat strijdbaar was, en waak
zaam, en vechtensbereid voor alles
wat zwak en bedreigd was. Roman
tisch, ja? But it was a damn good and
honest and strong feeling, man! Wie
het ooit gekend heeft, heeft voor de
rest van zijn leven maling aan de in
drukwekkendste tas met paperassen
op zijn heup. En zegt van Baudelaire
en Kaffka: pfft! tai koetjing! (permittez
-moi Ie mot).
Ergens in mijn hart - méér dan dat: in
mijn huid en in mijn bloed blijf ik dich
ter bij die Soendanees, daar huiverend
in die berg-regen hoog in de goenoeng,
met zijn naakte voeten op basalt en
regenwater en op zijn linkerheup dat
tjk-tjk-tjk van het rhythme van de Oer
tijd (die niet bestaat bij minuten of sei
zoenen, of kilometers of voetstappen,
maar bij rhythmen en bij regenwater:
eeuwen door - milleniums door).
Ik denk aan mijn eigen (weinige)zwerf-
tochten in de Regenwouden van Suma
tra en Borneo, mijn bedok op de door
natte heup, de voeten in eindeloze
stappen-wisseling hoogte op, ravijn in,
over sponzige humus of voorwereldse
rotskammen, de sonore stilte van het
woud en de tijdloze regen.
Ik geloof dat elke man daar essentieel
naar verlangt. Altijd weer. Maar intus
sen zijn we verdwaald geraakt in deze
absurde beschaving, zo geladen met
fouten en misstappen, cirkelsporen en
misleidende echo's, dat we al lang
niet meer te redden zijn. Onze werke
lijkheid is die van een zinloze droom
zonder ontwaken.
En vanuit die droom kijken we door
het venstertje van de voorplaat naar
een natte kerel in de regen - en tot
onze stomme verbazing herkennen we
ons oorspronkelijk ik.
Eeuwig.
Puur.
En onbereikbaar.
T.R.
Vergeet niet uw Kerst- en Nieuw
jaarswensen voor Tong Tong zo
vlug mogelijk in te sturen.
Prijs 5,met een maximum
van 10 woorden (excl. uw naam).
Inzendingen moeten uiterlijk 8
december binnen zijn.
Tel. 070-33 72 57
Thomsonlaan 108
Den Haag
Fabrikant van alle
Indische sieraden in 22
en 24 karaats goud.
Markiesringen
Zware halskettingen
Schakelarmbanden
Slangenarmbanden
Slangenringen
Krintjing armbanden
Briljanten ringen
Briljanten oorknoppen
Kabaja Spelden
Trouwringen
Sebelah rotan armbanden
DOOR ONS FIJNE HANDWERK
BRENGEN WIJ DE MOOISTE
COLLECTIE VAN NEDERLAND.
Uitgebreide folder op aanvraag.
WERFT ABONNEES I
ONAFH. IND. TIJDSCHR. 18e JAARG. No. 9
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong Den Haag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V.
Directie: Lilian Ducelle
Administratie: Th. M. A. Scheulderman
Redactie: Tjalie Robinson, Lilian Ducelle, Ch. J. A.
Manders, J. H. Ritman, G. H. Bartman.
Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand
Prijs per nummer f 1,50. Abt Nederl.: kwart, f 8,50,
halfj. f 17,—; jaar f 34,—. Abt. Europa: jaar f 37,—
Buiten Europa: jaar f 42.
Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en
Nw. Zeeland f 78.Indonesië f 63,Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 63,Canada en Ver. Ststen
f 53,Maleisië, Singapore en India f 63.—;
Suriname en Antillen f 53.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD.
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN
2