Come back van pianiste Lili Kraus 3£centjie aoen aroe KIMM Indische spekkoek a Lili Kraus met man en kinderen, Bali 1941 Velen Uwer zullen zich uit Indië de pianiste Lili Kraus herinneren, aan wie de NOS in de serie "Klaviertuositei- ten" een programma wijdde en die op 15 januari in het Amsterdams Concert gebouw een uitvoering gaf van het derde pianoconcert van Beethoven met het Amsterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van de dirigent Anton Kersjes. Wellicht hebben de muziekliefhebbers onder U haar programma beluisterd, voor wie de naam Lili Kraus een bij zondere klank heeft. Deze pianiste, van Hongaarse origine en Engelse Nationaliteit trad na lange tijd van afwezigheid weer in ons land op. In 1940 begon Lili Kraus, toen al inter nationaal beroemd in Indië haar eerste uitgebreide wereldtoernee. Haar concertreis werd door de Japan se invasie afgebroken; ze kon met haar man en kinderen Java niet tijdig meer verlaten. De knappe, levendige, maar vooral warmmenselijke verschijning en het hoogst persoonlijke, temperamentvolle spel van Lili Kraus heeft op veel men sen uit Indië een onuitwisbare indruk gemaakt. Ze gaf vele concerten, o.m. voor de Kunstkring en voor de NIROM en daarbij gaf ze veel lessen. Na de oorlog ondernam de pianiste weer toernees, in Australië en Nw. Zeeland. Zij bouwde haar carrière op nieuw op en wist haar plaats tussen de groten van het concertpodium te herwinnen. Nu, op de leeftijd, waarop de meesten rustig van hun A.O.W. gaan genieten en aan "gojang kafo" gaan denken, concerteert Lili Kraus nog steeds over de hele wereld, geeft ze cursus sen en maakt ze grammofoonplaten. Zij is nog dezelfde vitale, stralende vrouw van vroeger en ze spreekt nog een aardig woordje Nederlands en zelfs Maleis! Frans Schreuder Hoewel het uiten en geven van Geluk wensen voor het nieuwe jaar op 10 of soms wel tot 15 januari wel zijn ge daan, hebben de Bandanezen toch maar als gewoonte aangenomen dat iedereen dit nog mag doen tot en met 30 januari. Dit vond vermoedelijk zijn oorsprong in het feit dat er nog vele familieleden en kanalans die op de veraf gelegen eilanden woonden, door de slechte verbinding en communica tiemiddelen, nog aan de beurt moesten komen. However, dit is gewoonte dit is traditie en men houdt er zich aan. Tot en met 30 januari dus. Want op 31 januari wordt het nieuwe jaar ge- koentjiet, en met de nodige raméh- raméh. Eerst staken de oudsten hun wijze hoofden bijelkaar om te berdamé bij wie het feest gehouden zal worden en wie wat zal meenemen of moet bij dragen. Daarna kregen de verschillen de tantes opdrachten voor het ver vaardigen van de lekkernijen voor die avond. De ooms zorgden dan wel voor de rest zoals, gaslampen, drank en Bekend van de Pasar Malam Stort 11,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale verpakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61 muziek. Nou dat laatste was niet zo moeilijk. Er was een vast "muziek korps" bestaande uit een grote trom, een kleine trom en drie blaasinstru menten. Gefneks toch, alsmaar geef geluid. De feestavond begon meestal om acht uur des-avonds, met een op tocht door alle manlijke deelnemers, en daar hoorden wij jongens ook on der, vanuit het huis van diegene alwaar het feest plaats vond. In de optocht werd, achter de muziek, een enorme houten sleutel boven op of aan een lange paal meegetorst. Deze sleutel moest voor iedereen duidelijk zicht baar zijn. Want met deze sleutel zal straks bij het ochtendgloren het nieu we jaar worden afgesloten. Dat bete kende ook, dat daarna het niemand meer in zijn bolle kepala moest halen om iemand nog "Slamet Taoen Baroe" te wensen. De optocht voerde langs de huizen van alle deelnemers alwaar even werd halt gehouden om een drietal hoeraahs aan te heffen voor de sleutel, om ver volgens de afmars aan te vangen voor het volgende huis. Is iedereen vereerd met een bezoek dan keert men terug naar het uitgangs punt en werd de sleutel midden op het erf geplant. Ik had vergeten te ver melden dat deze koentjie hel verlicht werd door een "lampoe-gas" van wel honderd kaarsen licht zoals mijn on derwijzer van de tweede klas, Meneer Retel, placht te zeggen. Dan begon het feest pas goed. De voorgalerij werd bestemd als dans zaal. De achterkamers waren de plaats voor de oudere tantes voor een spelletje "main tjekie". (een soort kaartspel met kleine kaarten). In weer een andere kamer zaten de ooms ooms die zich liever vermaakten met hun geliefde drank, de sagoeweer. De kleinere jongens en meisjes vermaak ten zich op het erf rondom de grote sleutel. Regelmatig werden door het keukenpersoneel schalen met lekkers rondgedragen waaruit een ieder kon nemen wat hij lustte. De opgeschoten jonge dames en jongeheren zaten op de dansvloer. Hoe later op de avond hoe leuker, waarbij het dansen werd afgewisseld met manaree en badin- dang. Dan hield het strijkje even op en kwamen de tifa-gong aan de beurt. Het was wel gewoonte dat niemand het feestterrein mocht verlaten, ook niet stiekumpjes, eer de heer des huizes daartoe toestemming gaf. Maar ik kan U wel verzekeren dat ook niemand dat deed. Wat!? Als het van hen afhing zetten zij het door tot de volgende avond. Maar tegen vijf voor zes in de ochtend werd door de huisbaas met luide stem gevraagd of iedereen even stil wilde zijn, want dan werd door de baas zelf de sleutel van de paal afgehaald om vervolgens met de sleutel boven het hoofd een rondgang te maken, langs alle deelnemers. Tenslotte werd bij de voordeur stil gehouden. Met luide stem verkondigde hij dan: "Dames en heren, jongens en meisjes, met deze sleutel sluit ik thans het nieuwe jaar en ik hoop dat iedereen vanaf vandaag zal onthouden, dat hij geen nieuwjaars wens kan doen". Daarna was het aan alle feestgangers toegestaan om huiswaarts te keren. Na mijn vertrek in 1929 uit Banda heb ik zulk een soort feest nergens meer meegemaakt. Jammer wel. Panee. 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 15