waarbij meestal de uitspraak van juf of me
neer de maatstaf en de Wet is. En wie die
Wet overtreedt heeft "eigen schuld". Niet
waar? Ziezo, daarmee zijn alle "onder-de-
maatsen" ineens afgedaan.
Zelden of nooit wordt bij die "zwakke broe
ders" ontdekt welke andere factoren meewerk
ten aan d.ie slechte cijfers: zwakheid, misver
stand, ziekte, twist tussen ouders, gepest van
huisgenoteneen veel te vroeg ingehamerd
inferioriteitsgevoel, de "schande" van de ar
moede of de schande van ras (of half ras) die
soms al heel vroeg aan kinderen kon knagen
of vreten.
Aan de andere kant zijn de leerlingen met veel
achten en negens ook niet gelukkig. Ze worden
immers door velen achtervolgd met jalouzie
en vaak verdacht gemaakt met beschuldigingen
van afkijken, vriendje-van-meneer, geholpen
door ouders, "lietjiek"enz. Als de jongen een
sportieve, branie, rechtoppe kerel is, zal hij
het vaakst van achter ge-sengkilit (beentje ge
licht) worden, van ergens achter uit de klas
beschoten, opgestookt worden tegen veel ster
keren.
Bij de meisjes: een mooi meisje heeft het on
danks alle bewondering vaak veel slechter (of
zelfs fataal beroerder) dan haar minder mooie
zusteren. Aan de andere kant hebben haar
lelijke of "gewoon" geachte zusteren soms op
de lagere school al enorm te lijden onder
minachting of onverschilligheid.
Maar onthoud alvast: de massa van de "zes
jes" wordt steeds groter en herbergt DE
GROOTSTE GEVAREN voor elke maatschap-
pij.
Deze vredesmaatschappij-oorlog heeft
zelfs een eigen en ontzaglijk omvang
rijke litteratuur: de detective-verhalen,
waarin (standaardpatroon): de ON-
schuldige onder bergen "bewijsmate
riaal" en misleidende indicaties kans
loos bedolven wordt, waarna geduldig
en scherpzinnig onderzoek aantoont
dat de werkelijke dader b.v. de sheriff
is, of de attorney of een hemels kijken
de oude vrijster of diaken. Al zijn al die
verhalen verzonnen, zij zijn naar het
leven getekend!
Alleen: wij leren er NIETS van, want
onze maatschappij stouwen wij intus
sen al keuvelend propvol valse be
schuldigingen en verdenkingen. En we
fluiten opgewekt al decennia lang:
"Please don't talk about me when I'm
gone!" But we do, Sir, yes we do.
Every day. Want wij leven in een praat
wereld, waarin ontzettend veel mensen
nooit tot daden komen (of kunnen ko
men), dus wel móeten leven van woor
den.
Over het WARNET van woorden en da
den gaan de volgende hoofdstukken.
Ter afsluiting van dit eerste hoofdstuk
mijn antwoord aan de briefschrijvers
van de brieffragmenten aan het begin:
1. Je bent GOED; twijfel niet aan je
zelf; overwin je vrees; Je bent om
singeld door kwaad en kwade trouw,
vaak in de vorm van deugdzaamheid
en van recht. Probeer het verleden
niet "recht te buigen". Je bént récht;
ga recht verder.
2. Je bent een man van de waarheid,
al zien velen dat niet zo. Zij zijn
mensen van de Leugen. Jouw zaak
is rechtvaardig; je werk en je stand
punt zullen uiteindelijk overwinnen.
Zin niet op wraak; zij weten niet wat
ze doen.
3. Je bent een bouwer, een pionier.
Verreweg de meeste mensen zijn
volgers en navolgers. Je móet veel
barrières doorbreken en men wil je
daarvoor straffen. Ontwikkel incas
seringsvermogen.
4. Praat niet; spreek niet tegen. Doe
wat je kan als geen anderen DOEN.
Omdat je goed bent, zal alles wat
je doet, goed zijn. En nuttig voor
Mens en Maatschappij. Je bent wér
kelijk onmisbaar: je werk leeft je
leven ver voorbij.
5. In jou en je vijanden herken je de
strijd van Ardjoena tegen Tjakil uit
de Wajang (met die roofdierkaak
met slagtanden), één van de meest
geliefde gevechten, waarbij Tjakil
eindeloos dreigend en tartend Ard-
joeno voor de voeten loopt, maar
deze loopt onverstoorbaar verder
net zo lang tot Tjakil een zó woeste
beweging maakt dat hij zichzelf met
zijn kris doorsteekt. Jouw belagers
zullen door hun eigen wapen omko
men, het zij leugen, laster of bedrog.
6. Je breekt je eindeloos het hoofd hoe
je laster, verdachtmaking en leugen
Hierbij een foto van zo'n 40 jaar ge
leden.
De IEJC vanuit Soerabaia met een
weekeind op stap naar de Zandzee.
Plaats met wegwijzers zal aan Soera-
baianen wel bekend zijn.
Wat de mensen betreft van links naar
rechts:
Lizzy Intveld, John van de Wiel, Jane de
Neve, Guuste Frederiks, Gerard Wijde-
muller, Dora van Ligten-Bernet, Heer
Badaar, Joke Frederiks, Jopie Swens,
Soedah loepa, Idem, van Ligten, Ventje
Wijdemuller.
Onder: Ottenhoff, Dokter Snel, Ludwig
moet bestrijden, op zoek naar een
"schone lei", vergeet het maar. Die
slag tegen de hanteerders van de
Doos van Pandora heb je al lang
verloren. Rampen en ellenden zijn
al lang de hele wereld in gestuurd
langs ontelbare correspondenties.
En dit gaat door tot vér voorbij je
dood. Vecht hier niet tegen. Werk
door. Daarin ben je uniek en creatief
méér dan duizend dozen van Pan
dora. Denk aan wat uiteindelijk in
de doos achterblijft: de Hoop.
7. Natuurlijk verlies je ontelbaar veel
"vrienden". "Good riddance"! Je zal
vrijer ademhalen. De handvol vrien-
den die je overhoudt, weegt ruim
schoots op tegen duizenden die je
verlieten. Ook: vooruitgang is een
selectieproces, waardoor overblij
vende vriendencirkels steeds zui
verder worden opdat het hogere
doel bereikt worde. Het einde is on
herroepelijk Eenzaamheid.
8. Ik weet dat je grootste angst is dat
je sterft voor je werk voltooid is,
zodat je gezin onbeschermd en be
laagd door roddel en schande ach
terblijft. Worry niet. Je hebt ook
onzichtbare vrienden die jou en je
gezin tanggoeng helpen zullen. Op
zijn minst is Tong Tong waakzaam.
(wordt vervolgd)
Friser, Mary Badaar, Duits meisje,
Groskamp, Ines Kempf, Soedah Loepa.
KFO
Foto's zoals bovenstaande zijn altijd
zeer welkom: onze lezers waarderen
zoals uit vele reacties blijkt, plaatsing
van dergelijke groepsfoto's, zij herken
nen vaak oude vrienden waaruit soms
hernieuwd contact ontstaat. De inzen
der van deze foto vertelt van de sfeer
van deze tocht geen nadere bijzonder
heden, misschien kan een van de le
zers hier iets meer over schrijven.
Red.
7