-Qigen piekeranó by <~P. de (S/éneótet DE COPY STROOM ERGERNISSEN? Dezer dagen viel me door een toeval een vergeeld dichtbundeltje in handen van P. A. de Génestet 1850), een "onbelangrijk dichtertje" zoals er zoveel waren en zijn in de Nederlandse letterkunde. De naam is de doorsnee Indischman maar vaag bekend en tegenwoordig spreekt men nauwelijks meer van hem bij be oefenaren van de letterkunde in Nederland, die zich dagelijks volstoppen met stof, waar de Indischman niet de flauwste notie van heeft. Ikzelf raakte geboeid door de nederlandse letterkunde in mijn kweekschooltijd en ik kocht in die tijd samen met mijn studie-kontjo Pih Vodegel "alles wat los en vast was" op dit gebied bij de tweedehands boekhandels en op rommel markten. In deze periode leerde ik BUITEN SCHOOL al enorm veel méér van de Nederlandse maatschappij dan de doorsnee Indischman NU zelfs hier in Holland. Veel van wat mij tóen mooi toescheen, heb ik later weer weggeveegd als compleet waardeloos of slappe namaak van buitenlandse literatuur (wat nog steeds 80% uitmaakt van de huidige Ned. Letterkunde). Ongemerkt is echter veel blijven hangen van allerlei vormen van critisch denken over de geest van de tijd, "erffouten" in het burgerschap en "stereotype on deugden" van het Ned. volk. Ik zocht die passages en studie niet speciaal op, want ik moest nog leren de weg te vinden. Maar tóen al raakte ik vertrouwd met tal van maatschappelijke verschijnselen in het vaderland, waar elke Indisch man NU voor het eerst kennis leert maken met de harde vuist van het werkelijke leven. Maar tóen was elke Indischman ronduit geschoffeerd door mijn "anti-Neder landse" opinies, die mij nota bene waren bijgebracht door de vaderlandse cultuurdragers nomor satoe! Ik zou uit de "Leekedichtjes" van De Génestet zonder de minste moeite een hele ris uitspraken kunnen halen die NU door de Indischman NU als de vanzelfsprekendste waarheid geaccepteerd zouden wór den. Maar vooral de kleine beschimmelde bleekneusjes van een halve eeuw terug namen er kennis van met grote geschoktheid over zoveel "anti- Nederlandse" mentaliteit. Daardoor ook heeft decennia lang (tot zelfs in Holland toe) elke kwaadwillige en domme windbuil altijd direct hele kudden onwetende Indischgasten tegen Tjalie en Tong Tong kunnen opruien met de "moordkreet" Anti-Nederlands! Vooral als het een titeldrager, cultureel of hoofdambtenaar was. Ons blad heeft er zijn portie van gehad! Maar ik ben zulke opruiers toch wel dankbaar: ze hebben onze lezerskring geselecteerd en de ruggegraatloze napraters weg gezuiverd, waarvan Du Perron al dichtte: "De kuddedieren zijn fameus ge schrokken!" Met excuus voor omissie van het rauwe maar perfecte woord dat Du Perron zélf gebruikte! Maar het zijn inderdaad de "distancieerders" en "gauw-gecompromitteerden" op gezag van EEN ANDER, die gauw overal "fa meus van schrikken" en in de dubbele dekking gaan met een haastig "mij niet gezien"! En dus NOOIT eigen inzicht opbouwen. Want alleen dat kan maken dat men er telkens tóch weer "in luist", dus: levenslang imitator en naloper blijft. En dat is de meest notoire eigenschap van de bourgeoisie. In dit steeds gezetener en veiliger Holland dat al zo lang bourgeois is tot zelfs in de meest socialistische kringen, wordt dit typisch koloniale karakter steeds erger Misschien zou het wel goed zijn als we een groot aantal vijfde- en zesde rangs dichtertjes weer gingen lezen. Omdat zij zich meestal bewegen op "zwak-intelli- gente" terreinen met een woordgebruik dat zij aankunnen. En dat geldt per sé NIET voor "domme Indischgasten", maar vooral voor hele kudden hoog-culture- len, die bij al hun glorie meestal ook alleen maar nalopers zijn van de wérkelijk groten in het buitenland Hou overigens al die mensen in de gaten die te gauw "anti" roepen. Meestal hebben ze geen of een slecht karakter. P.S. Naar aanleiding van zulke opmerkingen heeft men mij wel eens gezegd: "Welk nut hebben ze in zulk een klein blad dat toch niemand leest?" Het ant woord: 1. Er zijn meer mensen dan U denkt die Tong Tong tóch stiekum lezen, al willen ze er in 't openbaar niets van weten. 2. Voor onze eigen lezers, die er vaak de bevestiging in vinden van wat ze al lang zélf doorgrondden. 3. "Just for the record": op de een of andere manier komt het namelijk later tóch bij de massa (die immers altijd "fünfzig Jahren zu spat" is) en dan weten onze klein kinderen: de Indischman had véél waarden al door, vóór deze tijd nog rijp was Men zal later de Indische groep blijvend hoger aanslaan. In de serie "In het Spoor van Tong Tong" is de bijdrage van deze week helaas komen te vervallen (en wordt pas in het volgend nummer geplaatst), wegens de ongewone toestroom van copy, hoofdzakelijk van "lange lappen". In de komende maanden zal wel meer copy in de verdrukking raken en cor respondentie blijven liggen. We hebben maar twee handen In het laatste nummer van Tong Tong van 15 maart nr. 17, las ik het artikel "De Stierenrennen of Kerapan Sapi", dat deze rennen alleen op Madura worden gehouden, "nergens anders in Indonesië". Maar in de drie jaren, die we op Djem- ber (Besoeki) doorbrachten, in de 30-er jaren, hebben we meer dan eens deze rennen, uit Madoera bijgewoond. Dat was altijd een gebeurtenis op de Aloon-Aloon, die veel publiek trok. Ik zie die mooi opgetuigde stieren nog zó voor me, met het parasolletje op de kop. Volksdansen, enz. werden toen niet uitgevoerd. Mogelijk gaat men van Madoera nu niet meer naar de overkant, vanwege de vele onkosten. Waarom speciaal Djember indertijd de eer genoot van deze bijzondere ver toning, weet ik niet. Misschien, omdat in dat deel van Oost-Java veel Madoe- rezen werkzaam waren op de onder nemingen. En nu wil ik deze tjampoer-adoek-brief besluiten met mijn goede wensen voor de gezondheid van Meneer Tjalie en de raadgeving zich niet te veel te ergeren aan alles en nog wat. Dat veroorzaakt alleen maar spanningen. Vriendelijke groeten aan U allen, gaarne Mevr. B. v.d. Ende-v. Huffel 1. Dank voor de correctie over de stierenrennen. 2. Wat wij gemeenlijk onder spannin gen verstaan (een soort opgewonden heid) is een heel ander soort spanning dan die, die de verhoogde bloeddruk doet ontstaan. Attaques hebben meest al plaats in de nanacht of de vroege ochtend als de patiënt zich op geen enkele wijze had opgewonden. 3. Veel schijnbare ergernissen in Tong Tong winden mij in het geheel niet op. Ik registreer alleen Indische reacties van onbehagen voor latere generaties die bij het lezen van Tong Tong zullen weten dat de Indischman van heden wel degelijk scherp heeft opgelet en critisch heeft geoordeeld. T.R. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 3