'S AVONDS VERMOEID NAAR BED?
GEEN ENERGIE?
Aktief
VITALE POSITIEVE GEZONDHEID
VOOR MAN EN VROUW
Dit nieuwe, natuurlijke antwoord
kan voor u de oplossing zijn.
De laatste
luchtpatrouille
CAPSULES
Als u 's avonds oververmoeid bent,
geen energie meer bezit, kan dat be
tekenen, dat u de natuurlijke vitaminen
nodig hebt, zo noodzakelijk voor de
juiste bloedtoevoer naar de spieren
van het lichaam en naar de hersenen.
Neem daarom Aktief Capsules. Deze
combineren hoge concentraties van
tarwekiemen (de rijkste bron van
„groei"- en ,,energie"-vitaminen) met
andere natuurlijke vitaminerijke con
centraties. Aktief Capsules zijn smaak
loos, werken niet gewoontevormend.
U zult verbaasd staan over de invloed
van Aktief Capsules op uw energie
en welzijn. Begin vandaag nog met
Aktief Capsules. Verkrijgbaar bij apo
theker en drogist, ƒ4,20 per kuur.
Nu verkrijgbaar in handige doordruk-
verpakking.
Begin maart 1942 brak de laatste fase
aan van de strijd van onze luchtstrijd
krachten op Java. In West-Java werd
het de Japanner met de ons overge-
gebleven toestellen zo lastig mogelijk
gemaakt en zowel jachtvliegtuigen als
bommenwerpers waren voortdurend in
de weer om de Japanse opmars zoveel
mogelijk te vertragen. Zo deden de
Glenn-Martins op 2 maart 1942 opnieuw
een aanval op de Japanse transport-
vloot bij Eretan, waar zij voltreffers
plaatsen op twee transportschepen van
8000 en 10.000 ton, die tot zinken
werden gebracht. Daarna voerden
bommenwerpers en jagers nog geza
menlijk een aanval uit op Kalidjati,
waar de startbanen vele malen werden
getroffen, waardoor 10 Japanse vlieg
tuigen werden vernield. En tenslotte
vielen zij een Japanse gemotoriseerde
colonne aan, die van Eretan op weg
was naar Kalidjati, waardoor de Japan
ners ernstige verliezen leden. Ook in
de volgende dagen zetten onze over
gebleven vliegtuigen de aanvallen op
de Japanse colonnes en vlieqvelden
voort.
Op 5 maart 1942 werden Batavia en
Buitenzorg door de Japanners bezet.
Daags daarop zette de vijand met
steun van vliegtuigen de aanval in op
de Tjiaterstelling (ten noorden van
Bandoeng). Reeds in de namiddag was
het duidelijk, dat de gevechten zich in
een voor ons ongunstige zin ontwikkel
den, en de terugtocht van onze troe
pen in de richting van Bandoeng was
het gevolg.
Door de onophoudelijke acties en de
daaruit voortvloeiende verliezen was
het aantal van onze vliegtuigen zodanig
teruggelopen, dat aan een offensieve
inzet niet meer kon worden gedacht.
Niettemin deed kapitein van Helsdingen
in de ochtend van 7 maart 1942 het
voorstel om met nog vier overgebleven
Buffalo jachtvliegtuigen een patrouille
te formeren om deze in te zetten voor
een verrassende aanval tegen doelen
op het door de vijand bezette vlieg
veld Kalidjati. Een andere mogelijkheid
was er niet omdat de Japanners het
onbetwiste meesterschap in de lucht
hadden en ten noorden van Bandoeng
een jagerpermanence hadden inge
steld.
Terzelfder tijd kwam er een verzoek
binnen van de troepencommandant op
de preanger Hoogvlakte om vliegtuig-
steun te verlenen aan zijn troepen, die
in de omgeving van Lembang onop
houdelijk uit de lucht werden aange
vallen. Luchtsteun van vliegtuigen kon
bijna geen opluchting geven, maar de
steun werd dermate urgent geacht, dat
kapitein van Helsdingen besloot de op
dracht uit te voeren, al was het bijna
zelfmoord.
Teneinde enige kans van slagen te
hebben werd overeengekomen in de
namiddag te starten, wanneer de be
wolking kwam opzetten en zo gingen
dan op die bewuste 7de maart om
15.00 uur de vier Buffalo's de lucht in,
waarbij de vliegtuigen bemand waren
door kapitein Jaap van Helsdingen,
luitenant Deibei, vaandrig Scheffer en
sergeant Bruggink.
Boven Lembang werd een vijandelijke
jager ontmoet, die na door It. Deibei
te zijn aangevallen brandend in de
richting van Kalidjati verdween. Door
vliegend ontmoette het koppel Deibel-
Scheffer weer drie Japanse jagers.
Eerstgenoemde attakeerde onmiddellijk
met als resultaat, dat hij twee toestel
len onder vuur kreeg die kort daarop
neerstortten. Na de aanval trok Deibei
op in een wolk en toen hij daaruit kwam
werd hij onder vuur genomen door
een Japanse Navy-0 jager, waardoor
hij treffers kreeg in zijn olietank. Aan
gezien er olie de cockpit binnenkwam,
moest hij het gevecht, dan ongeveer
3 minuten had geduurd afbreken. Door
in een ravijn te duiken wist hij zijn
achtervolgers van zich af te schudden
en zeer laag vliegend zag hij kans zijn
zwaar beschadigde machine tijdens een
zware regenbui aan de grond te zetten,
waarbij een in het gevecht beschadigd
wiel van het toestel afvloog.
Vaandrig Scheffer, die achter Deibei
aanvloog, toen deze de drie Japanse
jagers aanviel, keerde om teneinde een
gevecht aan te gaan met zes Navy-O's,
die van achteren aanvielen. Hij beet
behoorlijk van zich af, maar moest de
ongelijke strijd staken en wist later
ook op Andir veilig te landen.
Kapitein van Helsdingen en sergeant
Bruggink zagen echter nog kans om
ten noorden van Lembang de weg te
bereiken, waar de Japanners zich ge-
reedstelden voor de aanval.
Onmiddellijk begonnen zij de vijand
te mitrailleren en dat bleef doorgaan
totdat ook zij door zes Japanse jacht
vliegtuigen werden aangevallen. Hoe
wel zij zeer laag vlogen gingen zij het
luchtgevecht met de Japanners aan.
Hierbij werd het toestel van van Hels
dingen neergeschoten, waarbij hij zelf
het leven verloor. Sergeant Bruggink
zag kans het gevecht af te breken en
hij wist langs een omweg Andir te
bereiken.
Dit was de laatste actie die de Militaire
Luchtvaart in het voormalige Neder-
lands-lndië tegen de Japanners zou
voeren. Zij vormde een waardig besluit
van een met moed en volharding ge
voerde strijd. Ondanks de zeer sterke
vijandelijke tegenstand werd de op
dracht met succes volbracht. En het
luchtgevecht, waarbij drie vijandelijke
vliegtuigen werden neergeschoten, en
waarbij Japanse troepen werden ge
mitrailleerd, vormde een grote stimu
lans voor een deel van onze grond
strijdkrachten.
Het behaalde succes was te danken
aan de vastberadenheid, bekwaamheid
en moed waarmede de bemanningen
hebben gestreden. De opofferingen
door deze vier mannen, waarbij een on
derofficier, aan de dag gelegd, door
aan het einde van een verloren slag
de vijandelijke overmacht tot het laat
ste ogenblik te blijven trotseren, ge
tuigde bovendien van doodsverachting
en onwankelbare trouw.
Kapitein J. P. van Helsdingen werd
voor deze actie posthuum benoemd tot
Ridder der 3e klasse in de Militaire
Willemsorde. Eerder werd hij onder
scheiden met het MWO 4e klasse voor
zijn activiteiten in januari 1942 en het
Vliegerskruis.
Luitenant A. G. Deibei, Vaandrig Schef
fer en Sergeant Bruggink werden be
noemd tot Ridder der 4e klasse in de
Militaire Willemsorde.
(Door storende moeilijkheden boven
onze macht helaas een maand te laat
opgenomen.)