'S AVONDS VERMOEID NAAR BED? GEEN ENERGIE? Aktief VITALE POSITIEVE GEZONDHEID VOOR MAN EN VROUW Dit nieuwe, natuurlijke antwoord kan voor u de oplossing zijn. De laatste luchtpatrouille CAPSULES Als u 's avonds oververmoeid bent, geen energie meer bezit, kan dat be tekenen, dat u de natuurlijke vitaminen nodig hebt, zo noodzakelijk voor de juiste bloedtoevoer naar de spieren van het lichaam en naar de hersenen. Neem daarom Aktief Capsules. Deze combineren hoge concentraties van tarwekiemen (de rijkste bron van „groei"- en ,,energie"-vitaminen) met andere natuurlijke vitaminerijke con centraties. Aktief Capsules zijn smaak loos, werken niet gewoontevormend. U zult verbaasd staan over de invloed van Aktief Capsules op uw energie en welzijn. Begin vandaag nog met Aktief Capsules. Verkrijgbaar bij apo theker en drogist, ƒ4,20 per kuur. Nu verkrijgbaar in handige doordruk- verpakking. Begin maart 1942 brak de laatste fase aan van de strijd van onze luchtstrijd krachten op Java. In West-Java werd het de Japanner met de ons overge- gebleven toestellen zo lastig mogelijk gemaakt en zowel jachtvliegtuigen als bommenwerpers waren voortdurend in de weer om de Japanse opmars zoveel mogelijk te vertragen. Zo deden de Glenn-Martins op 2 maart 1942 opnieuw een aanval op de Japanse transport- vloot bij Eretan, waar zij voltreffers plaatsen op twee transportschepen van 8000 en 10.000 ton, die tot zinken werden gebracht. Daarna voerden bommenwerpers en jagers nog geza menlijk een aanval uit op Kalidjati, waar de startbanen vele malen werden getroffen, waardoor 10 Japanse vlieg tuigen werden vernield. En tenslotte vielen zij een Japanse gemotoriseerde colonne aan, die van Eretan op weg was naar Kalidjati, waardoor de Japan ners ernstige verliezen leden. Ook in de volgende dagen zetten onze over gebleven vliegtuigen de aanvallen op de Japanse colonnes en vlieqvelden voort. Op 5 maart 1942 werden Batavia en Buitenzorg door de Japanners bezet. Daags daarop zette de vijand met steun van vliegtuigen de aanval in op de Tjiaterstelling (ten noorden van Bandoeng). Reeds in de namiddag was het duidelijk, dat de gevechten zich in een voor ons ongunstige zin ontwikkel den, en de terugtocht van onze troe pen in de richting van Bandoeng was het gevolg. Door de onophoudelijke acties en de daaruit voortvloeiende verliezen was het aantal van onze vliegtuigen zodanig teruggelopen, dat aan een offensieve inzet niet meer kon worden gedacht. Niettemin deed kapitein van Helsdingen in de ochtend van 7 maart 1942 het voorstel om met nog vier overgebleven Buffalo jachtvliegtuigen een patrouille te formeren om deze in te zetten voor een verrassende aanval tegen doelen op het door de vijand bezette vlieg veld Kalidjati. Een andere mogelijkheid was er niet omdat de Japanners het onbetwiste meesterschap in de lucht hadden en ten noorden van Bandoeng een jagerpermanence hadden inge steld. Terzelfder tijd kwam er een verzoek binnen van de troepencommandant op de preanger Hoogvlakte om vliegtuig- steun te verlenen aan zijn troepen, die in de omgeving van Lembang onop houdelijk uit de lucht werden aange vallen. Luchtsteun van vliegtuigen kon bijna geen opluchting geven, maar de steun werd dermate urgent geacht, dat kapitein van Helsdingen besloot de op dracht uit te voeren, al was het bijna zelfmoord. Teneinde enige kans van slagen te hebben werd overeengekomen in de namiddag te starten, wanneer de be wolking kwam opzetten en zo gingen dan op die bewuste 7de maart om 15.00 uur de vier Buffalo's de lucht in, waarbij de vliegtuigen bemand waren door kapitein Jaap van Helsdingen, luitenant Deibei, vaandrig Scheffer en sergeant Bruggink. Boven Lembang werd een vijandelijke jager ontmoet, die na door It. Deibei te zijn aangevallen brandend in de richting van Kalidjati verdween. Door vliegend ontmoette het koppel Deibel- Scheffer weer drie Japanse jagers. Eerstgenoemde attakeerde onmiddellijk met als resultaat, dat hij twee toestel len onder vuur kreeg die kort daarop neerstortten. Na de aanval trok Deibei op in een wolk en toen hij daaruit kwam werd hij onder vuur genomen door een Japanse Navy-0 jager, waardoor hij treffers kreeg in zijn olietank. Aan gezien er olie de cockpit binnenkwam, moest hij het gevecht, dan ongeveer 3 minuten had geduurd afbreken. Door in een ravijn te duiken wist hij zijn achtervolgers van zich af te schudden en zeer laag vliegend zag hij kans zijn zwaar beschadigde machine tijdens een zware regenbui aan de grond te zetten, waarbij een in het gevecht beschadigd wiel van het toestel afvloog. Vaandrig Scheffer, die achter Deibei aanvloog, toen deze de drie Japanse jagers aanviel, keerde om teneinde een gevecht aan te gaan met zes Navy-O's, die van achteren aanvielen. Hij beet behoorlijk van zich af, maar moest de ongelijke strijd staken en wist later ook op Andir veilig te landen. Kapitein van Helsdingen en sergeant Bruggink zagen echter nog kans om ten noorden van Lembang de weg te bereiken, waar de Japanners zich ge- reedstelden voor de aanval. Onmiddellijk begonnen zij de vijand te mitrailleren en dat bleef doorgaan totdat ook zij door zes Japanse jacht vliegtuigen werden aangevallen. Hoe wel zij zeer laag vlogen gingen zij het luchtgevecht met de Japanners aan. Hierbij werd het toestel van van Hels dingen neergeschoten, waarbij hij zelf het leven verloor. Sergeant Bruggink zag kans het gevecht af te breken en hij wist langs een omweg Andir te bereiken. Dit was de laatste actie die de Militaire Luchtvaart in het voormalige Neder- lands-lndië tegen de Japanners zou voeren. Zij vormde een waardig besluit van een met moed en volharding ge voerde strijd. Ondanks de zeer sterke vijandelijke tegenstand werd de op dracht met succes volbracht. En het luchtgevecht, waarbij drie vijandelijke vliegtuigen werden neergeschoten, en waarbij Japanse troepen werden ge mitrailleerd, vormde een grote stimu lans voor een deel van onze grond strijdkrachten. Het behaalde succes was te danken aan de vastberadenheid, bekwaamheid en moed waarmede de bemanningen hebben gestreden. De opofferingen door deze vier mannen, waarbij een on derofficier, aan de dag gelegd, door aan het einde van een verloren slag de vijandelijke overmacht tot het laat ste ogenblik te blijven trotseren, ge tuigde bovendien van doodsverachting en onwankelbare trouw. Kapitein J. P. van Helsdingen werd voor deze actie posthuum benoemd tot Ridder der 3e klasse in de Militaire Willemsorde. Eerder werd hij onder scheiden met het MWO 4e klasse voor zijn activiteiten in januari 1942 en het Vliegerskruis. Luitenant A. G. Deibei, Vaandrig Schef fer en Sergeant Bruggink werden be noemd tot Ridder der 4e klasse in de Militaire Willemsorde. (Door storende moeilijkheden boven onze macht helaas een maand te laat opgenomen.)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 5