De eerste milieubeschermers WÊMSÊ0& dari Singer Toen een grote kolenmaatschappij on langs de Navajo's en Hopi's benaderde ter verkrijging van rechten om kolen te delven op een strook land in Black Mesa in hun reservaat in Arizona, was het eerste waaraan de Indianen dach ten niet het geld, dat zij zouden ontvan gen, maar de schade die aan hun land zou kunnen worden toegebracht. Niemand in de Verenigde Staten kan het geld beter gebruiken dan deze In dianen, wiens inkomen per gezin ge middeld beneden de 3.000 per jaar ligt, en toch weigerden zij te onderte kenen totdat zij een overeenkomst wisten te bedingen dat Black Mesa aan hen zou worden teruggegeven in een even goede staat als het was overge dragen, het terrein weer verplaatst was en de oorspronkelijke vegetatie weer was aangeplant. Zelfs na deze over eenkomst bleef een groot aantal stam leden gekant tegen de overeenkomst, daar ze het zagen als verraad aan het land, dat hen door de voorouders was nagelaten, en ze de vloek van vervuild water en lucht door de blanke aange richt, vreesden. Sinds hun eerste contact met de in dringers uit Europa, zijn de Amerikaase Indianen verbijsterd over de klaarblij kelijke minachting van de blanke voor de aarde. Instandhouding van de na tuur is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de Indiaanse cultuur, en hun vastgelegde historie weespiegelt deze essentiële behoefte om in har monie met de natuur te werken. "De maat van het land en de maat van onze lichamen is dezelfde", zei Joseph van de Nez Perce Indianen in 1877. Toen hem werd verzocht om land van deze Indianen aan settlers af te staan, protesteerde hij, dat hij niet het recht had om dit te doen. "Degene die het recht heeft erover te beschikken is degene, die het-heeft geschapen" zei hij, en toen voegde hij er de profe tische woorden aan toe: "Wij stellen er ons tevreden mee, de dingen te laten zoals de Grote Geest ze heeft gemaakt. De blanken zijn niet zo, en zullen de rivieren en bergen verande ren, als die hun niet aanstaan" Santan- ta van de Kiowa's maakte de bureau craten van het Gouvernement vaak verwijten voor de mishandeling door de settlers van de natuur van de Zui delijke Vlakten. "Dit land is oud", zei hij tot Generaal Winfield Hancock, "maar jullie kappen de bossen en nu is het land van geen enkele betekenis meer". Bij een andere gelegenheid klaagde hij erover hoe soldaten de bomen, die de loop van rivieren, die van levensbe lang waren, beschermden, omhakten, en hoe zij de buffels afslachten bij wij ze van sport. "Is de blanke dan een kind geworden", vroeg hij zich af, "dat hij op een roe keloze manier doodt zonder ervan te eten? Als de roodhuid wild doodt, doet hij dit om in leven te blijven en niet te verhongeren". Reeds in 1867 protesteerden in Wyo ming de Crow Indianen tegen de ver woesting van hun ecologie door de blanke. "Uw jonge mannen hebben ons land vertrapt, zei Berentand tot een groep commissarissen uit Washington. V ,w'. Het is een ironie dat na bijna 500 jaar van pogingen om zowel de Amerikaan se aarde als de beschaving van de Amerikaanse Indiaan te vernietigen, de onderdrukkers tot de ontdekking zijn gekomen dat zij nu de Indiaan nodig hebben om hen tegen zichzelf te be schermen. Amerika heeft nog nationale bossen, parken, en gebieden waar de wildernis heerst, maar overal staan zij onder toenemende druk van de verwoestende krachten. Buitensporig kappen van hout, roekeloze exploitatie van minera len, indammen en vervuilen van wilde rivieren, uitroeien van het wild - dit al les grijpt snel om zich heen. Indien de de Regering verschillende Indianenstammen zou kunnen overha len om de bescherming van deze na tuurlijke paradijzen op zich te nemen, zouden deze misschien gered kunnen worden. Natuurlijk zijn er ook vele niet-lndianen die vurige natuurbeschermers zijn, maar niet-lndianen schijnen altijd een bewuste poging te doen om de aarde te respecteren. Het Indiaanse respect voor de aarde is instinctief, en als we mogen oordelen aan de hand van het verleden, dan zouden de Black Hills veel veiliger zijn onder de zorg van de Sioux dan onder het beheer van de Regering. Tenslotte zijn de Black Hills krachtens het verdrag van 1868 Sioux gebied het zou bijzonder geschikt zijn om Custer State Park door de Indianen te laten beschermen. Evenzo zouden de Cherokees, die net buiten het Great Smoky Mountains National Park wonen, ertoe gebracht kunnen worden om dat gebied, dat van onschatbare waarde is, te behouden. De Crows en de Cheynnes zouden het Yellostone Park kunnen redden; De Nez Perce Indianen en de Zwartvoet- Indianen zouden de Snake River en Glacier Park kunnen beschermen: en de Iroquois wat er nog over is van de parken en bossen in de Staat New York. Misschien zullen de stammen niet be reid zijn deze formidabele taak op zich te nemen. In zeker opzicht zou het zijn alsof de Indianen-oorlogen weer opnieuw zou den beginnen - als aan hen de taak was, de laatste natuurlijke schatten van de natie te verdedigen tegen de van dalistische horden. Maar de toestand is hoogst ernstig, en de Regering moet alle overredings kracht gebruiken, en moet de Indianen voor hun diensten ook een behoorlijke levensstandaard garanderen. Ditmaal zou het weieens kunnen zijn dat in plaats van blanke "opperhoof den" naar de reservaten zullen reizen om de hulp in te roepen van de Grote Roodhuid-Vaders. Door: Dee Brown, overgeno men uit de New York Times, 15 juni 1971. Dee Brown, hoofdbibliothecaris van de Universiteit van Illinois, is de schrijver van "Bury My Heart at Wounded Knee" en andere boeken over de Indianen en het Amerikaanse Westen. bij uw drogist of apotheker The Singer Import b.v. - Leusden 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 20