föii§ f oinj BIJ DE VOORPLAAT PLEKJES ONTDEKKEN PASAR MALAM - WAARTS "Indonesië in opkomst" Indonesië in opkomst 2 Je schrijft wel over Bali, zeiden lezers me, maar nergens wijd je uit over de schoonheid van het land. Nou goed dan. Bali is een verschrik kelijk mooi eiland, anders zouden zo veel beroemde schilders er niet ge bleven zijn om continue te worden geinspireerd tot volmaakter en zuiver der kunstprestaties. Maar als je iemand uit Sumatra ontmoet, dan wordt het Baliparadijs met een zin weggeveegd: "Er is op de wereld niets grootser, adembenemender dan de schoonheid van het Sumatraanse berglandschap." Ik ga direct accoord met deze ver klaring. Mijn adem heeft nooit ge stokt bij het aanschouwen van het onmetelijk wijde sawahlandschap, het kaleidoscopische patroon van duizen den klapperboomkruinen bewogen in de wind, of de hagelwitte strandman- chet van Sanoer tegen het turkoois van de zee, maar ik heb al die plekjes even liefgehad als het met balsemien begroeide stukje droge goot achter ons huisje in Malang. Waarmee ik alleen wil zeggen dat je plekjes ont dekt en er vaak niet over kan praten. Ik ben geen schoonheid-beschrijfster, er stroomt geen droppel dichters/schil- dersbloed door mijn aderen. Het vreemde is dat dichters en schilders zich in mijn aanwezigheid ook niet als zodanig willen gedragen. Neem b.v. Le Mayeur die op Sanoer woonde in zijn legendarisch mooie huis met zijn legendarisch lieftallige Ni Polok. Ik woonde er (met een korte doorsteek door klappertuinen en sawahs op blote voeten) een half uurtje vandaan en kwam wel eens buurten om wat aan spraak te hebben in mijn eigen taal. En wat dacht U dat Le Mayeur dan aan het doen was? Schilderen? Mis. Hij zat altijd met petroleum en een dikke kwast achter de rajaps aan. "Witte mieren", bromde hij over zijn schouder heen, "de pest in dit land Als je niet oplet vreten ze de vloer onder je weg. En het hele huis!" Nu was het natuurlijk wel zo dat het hele huis van Le Mayeur bestond uit voedsel voor witte mieren. Bamboe en hout en nog eens bamboe. Alle wanden bestonden uit schitterend bewerkte panelen. Het is NOG een bezienswaardigheid, dank zij Le May- eurs niet aflatende ijver, zijn kwast en petroleum. Nu is Le Mayeur dood, maar de witte mieren leven voort, want bij mijn laatste bezoek aan zijn huis, was net Polok bezig een paar jongens te wijzen hoe ze voorzichtig de panelen moesten lichten en waar ze met petroleum moesten werken. De foto op de voorpagina is op Bali genomen. Dacht U aan Kepandjen, Wlingi of Singosari? Zomaar een stukje sawah met een net-omploegde tegalan ernaast en een paar iele jonge (djenkol?) bomen tegen een indrukwekkend decor van aan drijvende regenwolken. Heel gewoon en toch zo mooi. Maar wie bewijst dat dit nu Bali is? Zet uw bril eens op en ontdekt U midden op de foto een vaantje van bamboe met versiering van jonge klapperbladeren. Die feestelijke vaantjes duiden op een belangrijke ge beurtenis: er is padi geplant. En als U gezien had hoe de eerste padi door de tani geplant is dan weet U ook meteen dat deze sawah nergens anders ter wereld dan op Bali kan liggen. Want eerst heeft de man 9 jonge plantjes uit het kweekbed ge haald en die in de modder gedrukt volgens de voorgeschreven "pengider- ideran". Een plantje in het midden en de 8 andere in volgorde van de rich tingen van zee, bergen (de Gunung Agung) en de wind. En toen pas plantte hij de rest van zijn sawah vol. Zo gaat dat in Bali. Maar dat kunt U aan dit stukje landschap niet zo zien Het is een kwestie van ontdekken. Dat plekje Indonesië dat we allang ver geten zullen zijn, maar altijd weer zullen herkennen als we het zien. Lilian Ducelle Den Haag, Houtrusthallen, 24 t/m 30 juni Harlingen, 21 t/m 24 augustus. Eindhoven, 10e Pasar Dalam, Philips Jubileumhal 30-31 aug. - 1 sept. Den Haag, Rekreade, Kermis-pasar van 6 t/m 22 sept. Malieveld. Breda, Turfschip, 5 en 6 oktober, pasar dalam voor de eerste maal. In September verschijnt een nieuw boek over Indonesië. Dit maal met meer concrete infor matie en toelichting over dit im mense eilandenrijk dan het "In donesië" van Rentmeester en Haasse. Inheemse cultuur, de moderne ontwikkelingen, econo mische en sociale problemen worden door Prof. H. F. Neubau- er, Pr. W. Röll en pr. H. Uhlig vrij uitvoerig uiteengezet. Ned. bewerking Dr. M. M. J. van Bal- gooy Drs. M. W. Blok. 96 foto's in kleur en overzichtskaart. De Duitse uitgave ligt bij Tong- Tong ter inzage. In September verschijnt de Nederlandse uit gave. U kunt nu reeds bestellen. 3 termijnen mogelijk! Opgericht en geleid door TJALIE ROBINSON (1911 -1974) ONAFH. IND. TIJDSCHR. 18e JAARG. No. 23 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070 - 54.55.00/54.55.01 - Post giro 6685 ot A.B.N. Den Haag Rek. No. 51.56.15.730. Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: L. Ducelle Administratie: Th. M. A. Scheulderman Redactie: J. H. Ritman, Ch. J. A. Manders, G. H. Bartman. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer f 1,75. Abt. Nederl. (en E.E.G.- landen behalve Engeland) kwart, f 9.—, halfj. f 18,—; jaar f 36,—. Abt. Europa: jaar f 39,—. Buiten Europa: jaar f 44,(zeepost) Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 80,Indonesië f 65,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 65; Canada en Ver. Staten f 55,—; Maleisië, Singapore en India f 65,—-, Suriname en Antillen f 55, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 2