for,
'Myz/r
Meloen.
Trrf OQ.
acode
INI OTO BERAPA
"TOR" ADA
Indonesië voor en tijdens
de vrijheidsstrijd:
Nu het universeel principe. Dat is, ge
baseerd op het meest eenvoudige, nl.
de tegenstelling of polariteit. Immers
niets is waarneembaar of denkbaar
zonder contrast. Binnen en buiten,
voor- en achterzijde, hoog en laag,
donker en licht, leven en dood, goed
en kwaad. Zij zijn alle onafscheidelijk,
omdat zij uit de eenheid zijn ontstaan.
De moderne mens, die zijn leven zo
gecompliceerd heeft gemaakt, zal de
wijsheid (gevoel voor het totale) van
het Oosten moeten onderkennen, om
te kunnen profiteren van zijn ontdek
kingen en uitvindingen. En het Oosten
zal het Westen moeten accepteren om
aan haar wijsheid een praktische waar
de toe te voegen. Waardeer dus elke
facet van het Leven. Dit kunnen we
alleen dan wanneer we de wet van de
polariteit begrijpen.
Het praktische begin naar Universele
Orde is daar zodra we ons dagelijkse
voedsel kunnen beoordelen naar de
wet van polariteit.
De polariteit, die alle zichtbare en
onzichtbare verschijnselen mogelijk
maakt, bestaat uit componenten met
paradoxale karaktereigenschappen.
Eén pool is van samentrekkende
kracht; de andere van uiteenzettende.
Onze lichaamscellen nu worden door
deze twee krachten "in stand" gehou-
dert. Zodra een der polen te veel over
heerst, zal het lichaam trachten zich te
herstellen. Deze poging uit zich in de
vorm van ziekte (lichamelijk, geestelijk,
of'ook ongeluk, verdriet). Deze biolo
gisch onevenwichtige polariteiten kun
nen we het beste veranderen d.m.v.
voedsel, dat een meer of minder sa
mentrekkende of uitzettende polariteit
bezit.
De oude wijzen noemden de pool van
samentrekkende kracht YANG en die
der uitzettende kracht YIN. Voor het
gemak zullen we voortaan de bena
mingen YANG en YIN aanhouden. (An
dere benamingen: Hemel en Aarde,
Hoog en laag, Mannelijk en Vrouwelijk.)
Door selectie van voedsel en kook
kunst kan de mens evenwichtigheid
bewerkstelligen tussen het planten- en
dierenrijk. En voorts in z'n eigen li
chaam. Dit ^garandeert een harmo
nische (vredige) conditie naar lichaam
en geest met (uiteindelijk) geluk en
wereldvrede als eindresultaat. Helaas
ligt dat niet direct voor het "grijpen"
en zijn we daar nog ver vanaf. Laten
we dus bij het begin beginnen en enige
plaktische wenken geven en klassi-
fikaties van Yin en Yang, die wij kun
nen toepassen op het terrein van de
voeding.
Y I N (uitzettend) Plantaardig voedsel
YIN
groot in formaat
groeit opwaarts
(bladeren)
sappig en zacht
lang en fijn
komt vaak in
warme klimaten
snelgroeiend
(paddestoelen,
taugé)
YANG
klein in formaat
groeit beneden
waarts (wortels)
droog en hard
kort en stevig
komt voor in
koeler (koude)
klimaten
langzame groei
Y I N
kleuren
(observeer de
regenboog)
Smaken
Temperauur
Voedingswaarde
Elementen
YANG
violet - indigo -
groen - wit - geel
- bruin - rood
spijzig - zuur - zoet
(v.d. granen) - zout
- bitter
Laaghoog
vet - protein -
carbodydraten -
mineralen
zuurstof - waterstof
- koolstof -
potassium - natrium
r i~T7T~,
,mnees t,
YANG (samentrekkend)
Dierlijk voedsel
YANG
klein in formaat
snel bewegend
warmbloedig
leeft in een koud
klimaat
lange levensduur
(Omdat de Mens tot het Yang (dieren)
rijk behoort (is géén dier) moet hij het
plantenrijk hoofdzakelijk als bron voor
z'n voedsel gebruiken, om zodanig z'n
biologisch bestaan harmonisch te doen
verlopen.)
YIN
groot in formaat
langzaam
bewegend (slak)
koudbloedig
leeft in een warm
(klimaat)
korte levensduur
(Yin en Yang zijn relatief. Voorbeeld;
Het plantenrijk is Yin in vergelijking
met het dierenrijk (Yang). Maar zowel
in het plantenrijk als in het dierenrijk
zijn YIN en YANG waar te nemen in
ontelbare variaties. Het bladgroen is
Yin in verhouding tot de wortels. Het
bovenste deel van de wortel is Yin in
vergelijking met het onderste deel
(Yang) etc.
(hoeveel woorden die op "tor" eindigen
heeft deze auto?)
1938 Automobielcompagnie, Bandung.
Er wordt theorie onderdelen gegeven
van het motorblok aan een groep re-
cruten. Als model dient een oude auto.
De sergeant hééft reeds enkele malen
de onderdelen opgenoemd: "motor,
rotör, radiator, ventilator, carburator...
Een recruut, pas uit de desa, wordt nu
de vraag gesteld: "Ini oto berapa "tor"
ada?"
De recruut schrikt en stamelt: "motör,
maar verder komt hij niet!
Het gelaat van de sergeant (Indisch
man) wordt al donker en donkerder, ten
teken dat hij geladen is. De recruut
denkt bij zichzelf: "als ik niet vlug een
behoorlijk antwoord geef "kepala saya
barangkali di "tör"pedo" (wordt mijn
hoofd waarschijnlijk getorpedeerd).
In uiterste nood schreeuwt hij, kijken
de naar de knalpot van het oude vehi
kel: "Sersan, jika oto ini akan berjalan,
bunyinya seperti: "doer-tór, doer-tör,
doer-tór(Sergeant, als deze auto
zich in beweging zet, horen wij: "doer-
tór, doer-tór, doer-tör
De afloop van deze theorie les zullen
wij maar niet vertellen.
J. H. J. Brendgen
"Herinneringen van een
verzetsstrijdster"
door Roswitha Djajadiningrat
f 4,75 plus 90 ct. porto
Gedachten en ervaringen opgetekend
in het dagboek van een Indonesisch
verpleegstertje bij het vrijheidsleger
in Zuid-Malang.
Oerip Soemohardjo, Ltn. Gen. T.N.I.
door Romah Soemohardjo-Soebroto
f 5,plus 90 ct. porto
Vijftien jaar Boven Digoel,
I. F. M. Salim - Bakermat van de
Indonesische onafhankelijkheid.
f 49,50 plus 2,50 porto.
17