for, 'Myz/r Meloen. Trrf OQ. acode INI OTO BERAPA "TOR" ADA Indonesië voor en tijdens de vrijheidsstrijd: Nu het universeel principe. Dat is, ge baseerd op het meest eenvoudige, nl. de tegenstelling of polariteit. Immers niets is waarneembaar of denkbaar zonder contrast. Binnen en buiten, voor- en achterzijde, hoog en laag, donker en licht, leven en dood, goed en kwaad. Zij zijn alle onafscheidelijk, omdat zij uit de eenheid zijn ontstaan. De moderne mens, die zijn leven zo gecompliceerd heeft gemaakt, zal de wijsheid (gevoel voor het totale) van het Oosten moeten onderkennen, om te kunnen profiteren van zijn ontdek kingen en uitvindingen. En het Oosten zal het Westen moeten accepteren om aan haar wijsheid een praktische waar de toe te voegen. Waardeer dus elke facet van het Leven. Dit kunnen we alleen dan wanneer we de wet van de polariteit begrijpen. Het praktische begin naar Universele Orde is daar zodra we ons dagelijkse voedsel kunnen beoordelen naar de wet van polariteit. De polariteit, die alle zichtbare en onzichtbare verschijnselen mogelijk maakt, bestaat uit componenten met paradoxale karaktereigenschappen. Eén pool is van samentrekkende kracht; de andere van uiteenzettende. Onze lichaamscellen nu worden door deze twee krachten "in stand" gehou- dert. Zodra een der polen te veel over heerst, zal het lichaam trachten zich te herstellen. Deze poging uit zich in de vorm van ziekte (lichamelijk, geestelijk, of'ook ongeluk, verdriet). Deze biolo gisch onevenwichtige polariteiten kun nen we het beste veranderen d.m.v. voedsel, dat een meer of minder sa mentrekkende of uitzettende polariteit bezit. De oude wijzen noemden de pool van samentrekkende kracht YANG en die der uitzettende kracht YIN. Voor het gemak zullen we voortaan de bena mingen YANG en YIN aanhouden. (An dere benamingen: Hemel en Aarde, Hoog en laag, Mannelijk en Vrouwelijk.) Door selectie van voedsel en kook kunst kan de mens evenwichtigheid bewerkstelligen tussen het planten- en dierenrijk. En voorts in z'n eigen li chaam. Dit ^garandeert een harmo nische (vredige) conditie naar lichaam en geest met (uiteindelijk) geluk en wereldvrede als eindresultaat. Helaas ligt dat niet direct voor het "grijpen" en zijn we daar nog ver vanaf. Laten we dus bij het begin beginnen en enige plaktische wenken geven en klassi- fikaties van Yin en Yang, die wij kun nen toepassen op het terrein van de voeding. Y I N (uitzettend) Plantaardig voedsel YIN groot in formaat groeit opwaarts (bladeren) sappig en zacht lang en fijn komt vaak in warme klimaten snelgroeiend (paddestoelen, taugé) YANG klein in formaat groeit beneden waarts (wortels) droog en hard kort en stevig komt voor in koeler (koude) klimaten langzame groei Y I N kleuren (observeer de regenboog) Smaken Temperauur Voedingswaarde Elementen YANG violet - indigo - groen - wit - geel - bruin - rood spijzig - zuur - zoet (v.d. granen) - zout - bitter Laaghoog vet - protein - carbodydraten - mineralen zuurstof - waterstof - koolstof - potassium - natrium r i~T7T~, ,mnees t, YANG (samentrekkend) Dierlijk voedsel YANG klein in formaat snel bewegend warmbloedig leeft in een koud klimaat lange levensduur (Omdat de Mens tot het Yang (dieren) rijk behoort (is géén dier) moet hij het plantenrijk hoofdzakelijk als bron voor z'n voedsel gebruiken, om zodanig z'n biologisch bestaan harmonisch te doen verlopen.) YIN groot in formaat langzaam bewegend (slak) koudbloedig leeft in een warm (klimaat) korte levensduur (Yin en Yang zijn relatief. Voorbeeld; Het plantenrijk is Yin in vergelijking met het dierenrijk (Yang). Maar zowel in het plantenrijk als in het dierenrijk zijn YIN en YANG waar te nemen in ontelbare variaties. Het bladgroen is Yin in verhouding tot de wortels. Het bovenste deel van de wortel is Yin in vergelijking met het onderste deel (Yang) etc. (hoeveel woorden die op "tor" eindigen heeft deze auto?) 1938 Automobielcompagnie, Bandung. Er wordt theorie onderdelen gegeven van het motorblok aan een groep re- cruten. Als model dient een oude auto. De sergeant hééft reeds enkele malen de onderdelen opgenoemd: "motor, rotör, radiator, ventilator, carburator... Een recruut, pas uit de desa, wordt nu de vraag gesteld: "Ini oto berapa "tor" ada?" De recruut schrikt en stamelt: "motör, maar verder komt hij niet! Het gelaat van de sergeant (Indisch man) wordt al donker en donkerder, ten teken dat hij geladen is. De recruut denkt bij zichzelf: "als ik niet vlug een behoorlijk antwoord geef "kepala saya barangkali di "tör"pedo" (wordt mijn hoofd waarschijnlijk getorpedeerd). In uiterste nood schreeuwt hij, kijken de naar de knalpot van het oude vehi kel: "Sersan, jika oto ini akan berjalan, bunyinya seperti: "doer-tór, doer-tör, doer-tór(Sergeant, als deze auto zich in beweging zet, horen wij: "doer- tór, doer-tór, doer-tör De afloop van deze theorie les zullen wij maar niet vertellen. J. H. J. Brendgen "Herinneringen van een verzetsstrijdster" door Roswitha Djajadiningrat f 4,75 plus 90 ct. porto Gedachten en ervaringen opgetekend in het dagboek van een Indonesisch verpleegstertje bij het vrijheidsleger in Zuid-Malang. Oerip Soemohardjo, Ltn. Gen. T.N.I. door Romah Soemohardjo-Soebroto f 5,plus 90 ct. porto Vijftien jaar Boven Digoel, I. F. M. Salim - Bakermat van de Indonesische onafhankelijkheid. f 49,50 plus 2,50 porto. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 17