De Orde Van Het Universum
Wortel
Ui
CVI) Door Roy Sieevensz
MENS:
DIER:
Extra yang in
vloed d.m.v. kookkunst
(boven-aanz.)
mond-
zenuw
stelsel
spijsver
tering
voedsel
stagnaties,ver
oorzaakt door
over-eten
zuivel prod.
koude dranken
suiker
vruchten
vlees
drugs
alkohol enz.
De spiraal der creatie heeft een twee
voudige manifestatie in ons wezen:
Yin en Yang. Yin via het zenuwstelsel,
dat z'n centrale punt vindt in de her
senen. Yang via de mond, slokdarm,
maag en het centrale punt in de darmen
(hara). De polariteit van deze antago
nistische en complementaire lichaams
delen, hoofd en onderlichaam, moeten
harmonisch worden onderhouden, wil
len wij harmonisch als mens fungeren.
Het hoofd: koel en geconcentreerd met
yin en yang als instrument voor het
oordeel (linker- en rechteroor en linker
en rechter-oog). Het onderlichaam:
warm, met het vermogen uit het voed
sel bloed te transmuteren. Koude dran
ken zijn daarom zeer schadelijk voor
de bevordering van dit proces, vooral
tijdens en na het eten. Bij de meesten
van ons zijn de yang bacteria, welke
wij nodig hebben voor dit transmutatie
proces, vernietigd door het veelvuldig
gebruik van antibiotica (medicijnen,
drugs), vlees en vooral suiker. Met
MISO (de originele taotjo, gemaakt uit
soja bonen) kunnen we dit euvel ver
helpen.
Men verwerkt miso in de soep (geen
santen sajoers) en nuttigt het in de
morgen (i.p.v. koffie, die erg slecht is
en een tegengestelde werking heeft)
en/of voor de maaltijd.
In het Oosten zorgen veel vrouwen er
nog voor het onderlichaam warm te
houden (zelfs gedurende de hitte). In
Indonesië met de, ons welbekende,
kemben; in Japan met een kussentje
(onder de Obi), ter bescherming van
reproductieve organen en nieren. Man
nen in Japan dragen een z.g. harawar-
mer. Rugpijn, stijve schouders en nek,
zwakke ogen, hoofdpijn, stoornis in de
darmwerking (ingewanden), alle zijn
symptomen van stagnatie in onze ener
gie kanalen. Het ware menselijke Geluk
blijft zodoende onbereikbaar, ook al
zijn weelde en roem ons deel.
Het is uiterst belangrijk dat men zijn
voedsel goed kauwt. (Ghandi zei:
"drink Uw voedsel en kauw Uw drank")
Hierdoor wordt niet alleen de spijsver
tering bevorderd maar het stimuleert
tegelijk de hersenen. Met de hersenen
staart
geconcentreerd (op appreciatie van het
voedsel en het levensideaal voor ogen)
stimuleren we de transmutatie van
voedsel tot bloed verder in geestes
kracht. (Jezus zei: "Het is een wonder
wanneer het lichaam voortkomt uit de
geest, maar het is een wonder der
wonderen wanneer de geest voortkomt
uit het lichaam" Thomas). De meesten
onzer hebben zichzelf teruggezet (bio
logisch in ontwikkeling teruggevallen)
tot op het niveau van mechanisch en
zintuiglijk verlangen. Op onordelijke
wijze voedsel tot je nemen (onnodige
gesprekken voeren, lezen, tv kijken,
woede uitbarstingen, schunnige mop
pen tappen, dobbelen, staan, dansen)
toont aan in welke mate wij ons voed
sel respecteren. En dat is evenredig
aan graad van zelfrespect, i.e. de waar
de die wij vertegenwoordigen.
Laat ons bewust worden van de ware
essentie van voedsel; het is het voer
tuig van hemelse en aardse energieën.
Want door het assimilatieproces van
voedsel correct en ordelijk te doen ver
lopen verkrijgen wij oneindige vrijheid
in het Universum. Of prefereren wij het
zg. levensgeluk middels uiterlijke ze
kerheden (yin), z.a. AOW? Ook al zou
den materiële welvaart en roem ons
deel zijn, zonder fysieke en mentale
gezondheid, zouden we die niet kunnen
genieten. De mens moet trachten zich
voedsel te bereiden aangepast aan
zijn levensideaal. Is dat beperkt, des
tructief, dan kunnen we gerust door
gaan met het nuttigen van "beschaafd"
voedsel (onvolledig, onnatuurlijk: refi
ned, gepreserveerd, processed). Ligt
ons levensideaal in het spectrum van
universele vrijheid, dan moeten wij
voedsel tot ons nemen dat in harmonie
A yang snede
B, D, balans sne
de. Elk deel heeft
een part yang en
yin, binnen en
buiten, boven en
onder.
C yin snede.
is met de Orde van het Universum.
Ons lichaam is samengesteld uit 4 tril
joen lichaamscellen, welke zijn opge
bouwd uit voedsel. Elke maaltijd die wij
nuttigen beinvloedt ons wezen voor
de daaropvolgende 7 a 8 jaar. Licha
melijk en geestelijk. De beste garantie
voor menselijk geluk is derhalve ge
zond voedsel. De biologische (yang)
en geestelijke (yin) basis die wij hier
mee leggen vormt een waardevolle
bron voor het nageslacht. Wij leven,
zo te zeggen, van zaad tot zaad tot
zaad etc. Deze levensdrang verkrijgen
wij via granen (het eten ervan uiter
aard).
De mens is nl. de eindmanifestatie
van de spiraal en is het meest yang
wezen, vergeleken met andere zoog
dieren, waarvan de spiraal min of meer
yin is. (zie de staart). Yang produceert
Yin, hebben we gezien, en dat is de
reden waarom de mens rechtop kan
gaan, zich geestelijk kan ontwikkelen.
Verwaarlozen wij deze yang kwaliteit
dan vallen we vanzelf terug tot een
lagere orde van ontwikkeling. Het over
vloedig nuttigen van rauwe groente en
vruchten bijvoorbeeld, brengt dat te
weeg; rheumatiek, dat is het onver
mogen rechtop te staan en hitte (yang)
te produceren, is er het gevolg van.
(Aapstadium).
De tijd die ons nog rest onze lichaams
cellen te veranderen, teneinde de ex
treme druk der tijd (yang) te kunnen
weerstaan, is zeer kort (minder dan
een generatie). De laatste fase die de
mens doorgaat zal gekenmerkt moeten
worden door het yang maken van zijn
voedsel, dus ook z'n lichaamscellen,
dmv. vuur, kookkunst. De bewering dat
wij het plantenrijk in ons lichaam moe
ten assimileren door haar producten
in hun natuurlijke staat, dus rauw, tot
ons te nemen, net als dat bij dieren het
geval is, is een misvatting. Vele dier
soorten zijn uitgestorven omdat ze niet
in staat waren (wisten) hun voedsel te
veranderen (in de eerste plaats door
koken). Zij konden de ontwikkelings
stadia-der natuur niet "bijbenen"; dras
tische klimaatsveranderingen (ijstijd
bijv.), waarmee hun biologische struc
tuur niet meer in harmonie was, werd
hun ondergang.
Een belangrijke fase in het kookproces
vormt het snijden van groente, waar
mee wij niet slechts hun kwaliteit maar
ook hun smaak veranderen.
De A, B, C en D delen (zie schema 2)
kunnen we nog meer "yangiseren"
door ze verder in repen en blokjes te
snijden. Voor een soep bijv., die gro
tendeels bestaat uit vloeistof en dus
lees verder volgende pag., 1e kol. onderaan
12