De Orde Van Het Universum Wortel Ui CVI) Door Roy Sieevensz MENS: DIER: Extra yang in vloed d.m.v. kookkunst (boven-aanz.) mond- zenuw stelsel spijsver tering voedsel stagnaties,ver oorzaakt door over-eten zuivel prod. koude dranken suiker vruchten vlees drugs alkohol enz. De spiraal der creatie heeft een twee voudige manifestatie in ons wezen: Yin en Yang. Yin via het zenuwstelsel, dat z'n centrale punt vindt in de her senen. Yang via de mond, slokdarm, maag en het centrale punt in de darmen (hara). De polariteit van deze antago nistische en complementaire lichaams delen, hoofd en onderlichaam, moeten harmonisch worden onderhouden, wil len wij harmonisch als mens fungeren. Het hoofd: koel en geconcentreerd met yin en yang als instrument voor het oordeel (linker- en rechteroor en linker en rechter-oog). Het onderlichaam: warm, met het vermogen uit het voed sel bloed te transmuteren. Koude dran ken zijn daarom zeer schadelijk voor de bevordering van dit proces, vooral tijdens en na het eten. Bij de meesten van ons zijn de yang bacteria, welke wij nodig hebben voor dit transmutatie proces, vernietigd door het veelvuldig gebruik van antibiotica (medicijnen, drugs), vlees en vooral suiker. Met MISO (de originele taotjo, gemaakt uit soja bonen) kunnen we dit euvel ver helpen. Men verwerkt miso in de soep (geen santen sajoers) en nuttigt het in de morgen (i.p.v. koffie, die erg slecht is en een tegengestelde werking heeft) en/of voor de maaltijd. In het Oosten zorgen veel vrouwen er nog voor het onderlichaam warm te houden (zelfs gedurende de hitte). In Indonesië met de, ons welbekende, kemben; in Japan met een kussentje (onder de Obi), ter bescherming van reproductieve organen en nieren. Man nen in Japan dragen een z.g. harawar- mer. Rugpijn, stijve schouders en nek, zwakke ogen, hoofdpijn, stoornis in de darmwerking (ingewanden), alle zijn symptomen van stagnatie in onze ener gie kanalen. Het ware menselijke Geluk blijft zodoende onbereikbaar, ook al zijn weelde en roem ons deel. Het is uiterst belangrijk dat men zijn voedsel goed kauwt. (Ghandi zei: "drink Uw voedsel en kauw Uw drank") Hierdoor wordt niet alleen de spijsver tering bevorderd maar het stimuleert tegelijk de hersenen. Met de hersenen staart geconcentreerd (op appreciatie van het voedsel en het levensideaal voor ogen) stimuleren we de transmutatie van voedsel tot bloed verder in geestes kracht. (Jezus zei: "Het is een wonder wanneer het lichaam voortkomt uit de geest, maar het is een wonder der wonderen wanneer de geest voortkomt uit het lichaam" Thomas). De meesten onzer hebben zichzelf teruggezet (bio logisch in ontwikkeling teruggevallen) tot op het niveau van mechanisch en zintuiglijk verlangen. Op onordelijke wijze voedsel tot je nemen (onnodige gesprekken voeren, lezen, tv kijken, woede uitbarstingen, schunnige mop pen tappen, dobbelen, staan, dansen) toont aan in welke mate wij ons voed sel respecteren. En dat is evenredig aan graad van zelfrespect, i.e. de waar de die wij vertegenwoordigen. Laat ons bewust worden van de ware essentie van voedsel; het is het voer tuig van hemelse en aardse energieën. Want door het assimilatieproces van voedsel correct en ordelijk te doen ver lopen verkrijgen wij oneindige vrijheid in het Universum. Of prefereren wij het zg. levensgeluk middels uiterlijke ze kerheden (yin), z.a. AOW? Ook al zou den materiële welvaart en roem ons deel zijn, zonder fysieke en mentale gezondheid, zouden we die niet kunnen genieten. De mens moet trachten zich voedsel te bereiden aangepast aan zijn levensideaal. Is dat beperkt, des tructief, dan kunnen we gerust door gaan met het nuttigen van "beschaafd" voedsel (onvolledig, onnatuurlijk: refi ned, gepreserveerd, processed). Ligt ons levensideaal in het spectrum van universele vrijheid, dan moeten wij voedsel tot ons nemen dat in harmonie A yang snede B, D, balans sne de. Elk deel heeft een part yang en yin, binnen en buiten, boven en onder. C yin snede. is met de Orde van het Universum. Ons lichaam is samengesteld uit 4 tril joen lichaamscellen, welke zijn opge bouwd uit voedsel. Elke maaltijd die wij nuttigen beinvloedt ons wezen voor de daaropvolgende 7 a 8 jaar. Licha melijk en geestelijk. De beste garantie voor menselijk geluk is derhalve ge zond voedsel. De biologische (yang) en geestelijke (yin) basis die wij hier mee leggen vormt een waardevolle bron voor het nageslacht. Wij leven, zo te zeggen, van zaad tot zaad tot zaad etc. Deze levensdrang verkrijgen wij via granen (het eten ervan uiter aard). De mens is nl. de eindmanifestatie van de spiraal en is het meest yang wezen, vergeleken met andere zoog dieren, waarvan de spiraal min of meer yin is. (zie de staart). Yang produceert Yin, hebben we gezien, en dat is de reden waarom de mens rechtop kan gaan, zich geestelijk kan ontwikkelen. Verwaarlozen wij deze yang kwaliteit dan vallen we vanzelf terug tot een lagere orde van ontwikkeling. Het over vloedig nuttigen van rauwe groente en vruchten bijvoorbeeld, brengt dat te weeg; rheumatiek, dat is het onver mogen rechtop te staan en hitte (yang) te produceren, is er het gevolg van. (Aapstadium). De tijd die ons nog rest onze lichaams cellen te veranderen, teneinde de ex treme druk der tijd (yang) te kunnen weerstaan, is zeer kort (minder dan een generatie). De laatste fase die de mens doorgaat zal gekenmerkt moeten worden door het yang maken van zijn voedsel, dus ook z'n lichaamscellen, dmv. vuur, kookkunst. De bewering dat wij het plantenrijk in ons lichaam moe ten assimileren door haar producten in hun natuurlijke staat, dus rauw, tot ons te nemen, net als dat bij dieren het geval is, is een misvatting. Vele dier soorten zijn uitgestorven omdat ze niet in staat waren (wisten) hun voedsel te veranderen (in de eerste plaats door koken). Zij konden de ontwikkelings stadia-der natuur niet "bijbenen"; dras tische klimaatsveranderingen (ijstijd bijv.), waarmee hun biologische struc tuur niet meer in harmonie was, werd hun ondergang. Een belangrijke fase in het kookproces vormt het snijden van groente, waar mee wij niet slechts hun kwaliteit maar ook hun smaak veranderen. De A, B, C en D delen (zie schema 2) kunnen we nog meer "yangiseren" door ze verder in repen en blokjes te snijden. Voor een soep bijv., die gro tendeels bestaat uit vloeistof en dus lees verder volgende pag., 1e kol. onderaan 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 12