HOE KEN men toe dat het Indonesische dessin, de kleurstellingen niet te evenaren zijn. Er wordt tegenwoordig niet alleen op katoen gebatikt maar op zijde, wol en bepaalde kunststoffen die de verf kun nen vasthouden. Batik tjap (waarbij dus het patroon niet met de hand getekend is maar met een stempel opgebracht) is OOK batik. Van luiheid en onkunde van de maak sters en makers is bij de tjap geen sprake. Wel van de noodzaak snel en geregeld geld te verdienen voor zich zelf en een gezin. Handbatikken duurt soms maanden en kan dus alleen prak tisch winstgevend "in gemeenschap" worden uitgevoerd door een groot be drijf. Indonesië beleeft nu een "gouden batik eeuw" door opkomst van schilders, te kenaars, ontwerpers. De batik-schilde rijen, die U ook wel gezien zult hebben, zijn kunstwerken van de eerste orde en worden ook door buitenlandse kunstverzamelaars en galerijen tegen hoge bedragen aangekocht. Natuurlijk is er kitsch bij, in welk land niet? Ook de haute couture viert in Indone sië hoogtij. Ik heb gelachen toen ik een paar jaar geleden las, dat „twee ge renommeerde Nederlandse couturiers van plan waren in Jakarta een zaak te openen. Omdat er zo'n behoefte onder de Europese gemeenschap was aan élegante Mode! Alsof men er in Indo nesië, met zo vlakbij Singapore dat de nieuwste snufjes van Parijs en New- York verkoopt, om zat te springen. Trouwens Indonesië heeft wat mode bewustheid betreft, niemand nodig. Ontwerpers en naai-ateliers verstaan hun vak, dat zal velen van ons bekend zijn. Die 2 baanbrekende Nederlanders zit ten er nog steeds niet hoor I Wel de jonge Prajudi (28 jaar, kunst academie Dusseldorf) die zich nu voor namelijk toelegt op haute couture. Hij werkt voor Budi Lestari van het mode huis Busana Nusantara in Jakarta. Zij heeft bovendien een kleine fabriek die exclusief batikstoffen levert op aan wijzing van de ontwerper. Er wordt o.a. gebatikt op "Indonesisch lamé" een soort onkreukbaar gouddraad-ryon. De kunst is de stof zonder "craquelé" ef fect te krijgen. Ook gewone batik met deze "gebarsten achtergrond schijnt goedkoper te zijn (meen dat die onder de naam Wonokitri wordt ver kocht). Prajudi ontwerpt broekpakken van ge batikte wollen stoffen, avondjaponnen, mantels (zie foto). Zijn dessins zijn groots, schitterend van kleur, veel in bruin, de toiletten eenvoudig maar vorstelijk van lijn. Dat blijft de grote aantrekkingskracht van de Indonesische batik: hoe schijn baar westers op het eerste gezicht, de kleurencombinatie blijft Oosters, in het patroon herkent men altijd Indonesië. De gave bladen van de kambodja, een poetjoek van een varen, de tere lijn van de kenanga, dan weer de klassie ke oud-Javaanse motieven uit de wa jang. Batik uit Indonesië, steeds bekender op de wereldmarkt, een bron van vreugde voor de vrouw die van schoon heid houdt, moge het ook een onuit puttelijke bron van inkomsten blijven voor het Indonesische volk. LD. i Met Nederlands paspoort repatrieerde zij op 's Lands kosten per vliegtuig. Aangezien zij zich niet had laten op vangen, vond ze voorlopig bij famlilie- leden onderdak. Deze rieden haar aan zich tot de gemeente te wenden om huisvesting en ondersteuning, zolang zij zonder middelen van bestaan was. De ambtenaar van de gem. sociale zaken bezocht haar en stelde de ge bruikelijke vragen, o.a.: Welke school opleiding heeft u gehad?" Zij: Driejarige H B S. en Steno-typiste Nederlands:" Ambtenaar, verwonderd en ietwat ge prikkeld: "Wat zegt u? H.B.S. oplei ding? Maar juffrouw! ze hebben in In donesië, toch geen middelbare scho len? Ondervraagde, mlompong van ver bazing. Legde de ondervrager e.a. uit en zei: "Batavia heeft zelfs een UNI VERSITEIT!" 1)' met open mond. NAP II Ergens in het Zuiden van het land, stonden of zaten enige juist gearriveer de repatrianten voor een ambtenaar van D.M.Z. hun beurt af te wachten, om de gebruikelijke vragen te beantwoor den. Als eerste was aan de beurt een vrij donkere Indische-Nederlander, gepen sioneerde 1e machinist van een suiker onderneming in het Bantoolse. (Djok jakarta.) Aan het slot van de regen van vragen, stelde de DMZ-ambt. hem nog de vraag: Mijnheer: vertelt u me eens, waar heeft u NEDERLANDS geleerd?" De Oud-suikerman schrok alsof hij het in Keulen hoorde donderen. Verwonderd en verontwaardigd ant woordde hij: "Wel, op school natuurlijk in Indonesië, waar ik vandaan kom. Waar anders!! Ambt. "Zo, zo!!!" En terwijl de oud-suikerman zich door de haag van wachtenden naar buiten wrong, ontviel hem een Indonesisch lelijk woord, hetwelk ik hier niet zal herhalen. Wat meer belangstelling had dat prachtige land toch wel verdiend? NAP III Enkele maanden vóór de overdracht kwam een pen-vriend, vergezeld van een medemilicien-soldaat zijn corres pondentie-vriend te Jakarta onver wachts een bezoek brengen. Dat zij beiden allerhartelijkst werden ontvangen behoeft nauwelijks gezegd. Na een geanimeerde kout, nodigde de zoon zijn pen-vriend en diens vriend uit om de volgende avond te komen rijsttafelen. Met enthousiasme werd deze uitnodi ging door de pen-vriend geaccepteerd, maar diens vriend en wapenbroeder had toch liever aardappelen op tafel, tenzij zulks op bezwaren stuitte. "Natuurlijk niet, moeder zal het wel klaarspelen. Graag zelfs! Dus tot mor gen. Jij, Frits, eet Indisch en Peter Hol land" zei hij tot de twee Landverdedi- gers. Bij het afscheid op de volgende avond, bedankten de beide gasten het gast vrije gezin voor de hartelijke ontvangst en het heerlijke onthaal. Dit was fan tastisch volgens de dienstplichtigen. In beider blik las men het onuitgespro ken verzoek, om nog eens te mogen terugkomen. Jullie komen maar weer eens, als je er zin in hebt! moedigde de vriendelijke gastvrouw hun aan. Buiten gekomen wendde de pen-vriend zich tot de zoon met wie hij reeds jaren correspondeerde, met de vraag "Mag ik je om een kleine opheldering vragen? Welke taal, bezigen jullie on der elkaar, als er geen vreemden bij zijn?" "Wel de taal, welke wij hebben gesproken en nog steeds spreken, het Nederlands", was het rustige bescheid van de ondervraagde. "Wat zeg je me daar? En wij verkeerden steeds in de mening, dat onder de Ind. Nederlanders het Indonesisch als voertaal gold. Merkwaardig! Mijn verontschuldigin gen!" liet de Pen-vriend er zuchtend op volgen. Het was buiten in die tropen avond aarde donker, maar geloof me, dat hij na het ophelderend antwoord ogen heeft opgezet, zo groot als mata-sapie! NAP 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 15