De Balinese Vrouw Voorheen en Thans ALLEEN BIJ TONG TONG Zoutloze KROEPOEK van VAMU Babie/ajam panggangsaus I In een stukje op deze pagina hebben wij getracht "Het Westen" vrij te pleiten van de beschuldiging, dat het aansprakelijk zou zijn voor de baadjes, die de Balinese vrouwen tegenwoordig dragen. Vroeger toonde zij trots het onbedekte bovenlijf, nu is dat anders. Maar dat wil niet zeggen, dat wij Het Westen daarom van schuld aan veel bederf van het volkseigene willen vrijpleiten! Kijk maar naar deze foto, die Rogier maakte van een kraampje op de Jakarta Fair, de permanente maar wel wat verwaterde opvolgster van de Pasar Gambir, aan de zuidzijde van het Merdekaplein of, zoals wij het gekend hebben: het Koningsplein. Alsof er geen heerlijke indonesische versnaperingen meer zouden bestaan schuiven thans de doughnuts, popcorn, icecreams en andere geimporteerde heerlijkheden over de toonbank! Bladerend in dat aardige (en instruc tieve!) boekje dat Johan Fabricius heeft geschreven over zijn reis naar Indo nesië stuitte ik (op blz. 35) op een passage waarin hij zich beklaagt over het feit, dat de vrouwen op Bali niet langer met onbedekt bovenlijf zich in het openbaar vertonen. "Behalve in de meer afgelegen desa's, waar de uit het westen geimporteerde fatsoenideeën nog niet zo doorgedrongen zijn, dragen althans de jongere vrouwen nu netjes een baadje". Inderdaad is met het baadje een attractie van Bali verloren gegaan, maar dit "het westen" in de schoenen te schuiven - dat is a slip of the pen van de toch zo goed ingelichte auteur. Het westen heeft trouwens door gebruik te maken van de half-verhulde boezem - hetdecoletté - een veel ge raffineerder manier uitgevonden om vrouwelijke bekoorlijkheden te accen tueren dan de onverhulde eerlijkheid van de ontblote torso van de balinese vrouw. Wie het oude Bali gekend heeft, weet dat de normale man bepaald niet geprikkeld werd door het schoons, dat hem werd geboden: wie een week op Bali vertoefde nam er nauwelijks meer nota van. De mannen van Bali zelf reageerden op dit vertoon van vrouwe lijk schoon in het geheel niet: wat zij een onzedelijk en prikkelend verschijn sel vonden warenblote dijen. Ver zeilde in de bioscoop een film waarin meisjes in badcostuum optraden, dan waren gejoel en gefluit niet van de lucht Aan de idylle kwam een eind na de soevereiniteitsoverdracht. Hier en daar hadden missie en zending weliswaar al geknabbeld aan de eeuwenoude "dracht", maar het effect van de pre diking van het Evangelie was nauwe lijks zichtbaar, ofschoon vooral de Katholieke missie door een haast on voorstelbaar aanpassingsvermogen er in geslaagd was het volkseigene min of meer te verzoenen met de kerkleer. Tussen haakjes: wist u dat de predi king van het Christendom in Indonesië de laatste jaren een haast ongekend resultaat oplevert? Maar om terug te keren tot het uitgangspunt. De soeve reiniteitsoverdracht bracht Bali een ja- vaans garnizoen. Troepencommandant was een uitgesproken islamitisch fi guur; ik meen een familielid van Hadji Agus Salim. Het was deze man die de balinese vrouw het baadje bracht, neen, voorschreef. Daar de Baliërs behalve een volk van artiesten ook een volk van goede zakenlieden vormen was het effect van die maatregel bizar. Men schafte zich desagewijs stof aan om aan de bevelen van de nieuwe heer te kunnen voldoen, met het gevolg dat in hele streken de vrouwen als in een uniform gekleed waren: allemaal in baadjes van dezelfde kleur en snit. Een idioter gezicht kan men zich nauwelijks voorstellen. De nieuwe stijl leidde soms ook tot zonderlinge toestanden. Bij een bezoek aan Bali in de vijftiger jaren reisde Soekarno met zijn gevolg ook een keer naar de uiterste westhoek Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Iets nieuws: per fles 4, van het eiland, naar Negara, een ge bied waar nooit toeristen komen en waar de bevolking nog in een zeker isolement haar eigen leven leidde. Het was dus wel nodig er de dames op te wijzen dat zij, wanneer de president van Den Pasar op weg naar Negara zekere desa's passeerde, behoorlijk gekleed dienden te zijn. Aldus ge schiedde - ofschoon gezien de aan dacht die de president in het algemeen aan het vrouwelijk geslacht pleegde te besteden hij bepaald geen bezwaar ge had zou hebben wanneer de vrouwen de baadjes hadden uitgelaten. In een der grootste desa's onderweg stonden rijen dik de toeschouwers: een zee van gele baadjes, allemaal eender, bewees dat ook hier het zakelijk inzicht van de Baliër zijn werk had gedaan. Maar de president kwam, laat op de middag, natuurlijk ook weer terug uit Negara. En toen hij dezelfde desa, die hem des morgens zo "gekleed" had ontvangen, weer passeerde bleken de dames zonder uitzondering de lastige en ongewone dracht te heb ben afgeworpen en toonden zij onge dwongen hun vaak zeer fraaie vormen Ik ben er nooit achter gekomen hoe de vork precies in de steel zat, maar men kan er wel naar raden. Het bevel zal geluid hebben, dat cTe vrou wen zich behoorlijk dienden te kleden, wanneer de president van Den Pasar naar Negara reedmaar dat ver zuimd was eraan toe te voegen, dat dezelfde order ook gold als de presi dent van Negara naar Den Pasar zou terugkeren. Maar dit is dan wel de laatste maal geweest dat ik een grote groep balinese vrouwen in haar origi nele, fiere gedaante heb mogen aan schouwen. Met ontbloot bovenlijf. JHR. Ge zijt zo jong als uw geloof, zo oud als uw twijfel, zo jong als uw zelfver trouwen, zo oud als uw vrees, zo jong als uw hoop, zo oud als uw wanhoop. 31

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1974 | | pagina 31