De waarheid over de Taboet-processie v-- - Een deelnemer vertelt van zijn ervaringen Ter aanvulling van het artikel "Nogmaals Padang" door mevrouw E. A. Ph. Ziesel- Schmidhamer, gepubliceerd in Tong Tong van 1 december 1974, maar vooral ook tot beter begrip van de Taboet-processie zond een indonesische lezer ons de hieronder volgende bijdrage: A la bonheur des dames! Dit artikel is niet bedoeld, om me de vijandschap van genoemde schrijfster op de hals te halen, maar juist omgekeerd: Ik hoop de vriendschap van die zeer productie ve schrijfster er bij te winnen, volgens het principe: "Twee Zien Meer Dan Eén." Met dat beginsel voor ogen, durf ik nu verder te gaan om haar artikel aan te vullen met inside informations. "Ehhebeur dese." Schrijfster had een halve eeuw geleden op Padang, twee processies meege maakt die ze beide niet begrepen had, en die ze dan ook beide hopeloos door elkaar gehaspeld had, in haar boven genoemd artikel. Die twee processies waren: (1) De Chinese Liang Leong, en (2) de Mohammedaanse Hassan Hoessin Processie, op Padang ge noemd "Taboet" en uitgesproken "Ta- buiq". Door schrijfster beide verward tot: "De Hoessin Hassan Feesten van de Chinezen". Zeer verwarrend voor Tong Tong-lezers uit Java, zonder jeugdherinneringen aan Padang, maar met legio ervaring aan Liang Leong op Java. Taboet processies werden uitsluitend gehouden in de kleine havenplaatsjes ter Westkust van Sumatra, en wel voor namelijk in Pariaman en in Padang. Nooit op Java en nooit op Medan ter Oostkust van Sumatra. Ik ben op de Medanse HBS geweest in de jaren 1932-1937, samen met mijn kornuiten Sjennie Holwerda en Loffie ten Cate. Daar hebben we nooit een Taboet mee gemaakt, alhoewel we op Medan "froe- her" geen enkel pretje hebben gemist. De Taboet wordt namelijk alleen maar gehouden door Sjiah Mohammedanen, en die zijn niet te vinden op Java of op Medan. Mohammedaanse Indonesiërs zijn voor 99 Sunnah Mohammedaans. (Ik ook.) Echter een minuscuul kleine infiltratie van Sjiah Islam was wel In donesia binnengedruppeld, omstreeks 1300 - 1600, in de nu dode havenplaats jes ter westkust van Sumatra, als Sing- kil, Baroes, Pariaman en Padang. Van daar dat Taboet Processies alleen maar daar plaatsvinden. Tussen haakjes zij opgemerkt dat Sjiah Mohammedanen en Sunnah Mohamme danen elkaar als ketters beschouwen. Net als trouwens ook de Christenen- Protestanten en de Christenen-Katho lieken, die elkaar althans in het verle den ook als ketters beschouwden. In donesia en alle Arbische landen zijn overwegend Sunnah Mohammedaans. Maar: Iran Perzië, is geheel Sjiah Mohammedaans. Men zegt dat dat zeer vele onverwacht se gevolgen heeft, tot in de OPEC toe. Helaas ben ik niet genoeg wetenschap pelijk onderlegd, om die dichotomie verder te kunnen analyseren. Dat ligt meer op het terrein van een acade misch gevormde historicus, als bv. Dr. J. H. de Graaf. Ik zelf, ik ben maar een domme toekang listrik uit Delft, Binnen- Watersloot. Taboet processies werden en worden, uitsluitend door Sjiah Mohammedanen, gehouden ter nagedachtenis aan Sayi- dina Hassan en Sayidina Hoessin, twee kleinzoons van de Profeet Mohammed die jong kwamen te sterven, teenagers nog. De laatste van de twee, Hoessin, sneuvelde in de slag bij Kerbela/lraq, op 10 Muharram van het Mohamme daanse jaar 60 681/AD. Dat was de beslissende veldslag tussen de Sunnah Mohammedanen en de Sjiah Moham medanen. Mutatis mutandis te verge lijken met de Dertig-Jarige oorlog, 1618- 1648, tussen de Protestanten en de Katholieken. In de Slag bij Kerbela werden de Sjiah Mohammedanen voor goed verslagen, en kwamen verder in het "verdomhoekje", tot vandaag aan de dag nog. Eeuwen lang 'underground' en subversief. Jammer dat Hoessin in de slag bij Ker bela het opper commando over de Sjiah strijdkrachten op zich nam. Erger nog: hij kwam er bij te sneuvelen. De Taboet processie, eens per jaar op 10 Muharram is dan ook voor Sjiah Mohammedanen: Een rouwbeklag-pro- cessie, ter herdenking van Hoessins heldendood. Overdreven luidruchtig weeklagend gehouden, onder voortdu rend tromgeroffel, hetwelk oorlogsge- druis moet voorstellen. Een deelnemer vertelt. Tot 40 jaar geleden had ik zelf meerde re malen deelgenomen aan en in Ta boet processies in Padang en Paria man. Ik wist toen nog totaal niets af over ketterij en over godsdienst-dicho tomie. Ik liep dan ook vrolijk mee in de processie, en daar was ik roffelaar. D. w.z.: Ik sloeg banting toelang zeer fana tiek op een tambor keling. Dat was een Klingalese tamboerijn in groot formaat, met een middellijn van wel 60 centime ter, en bespannen met haaievellen. Aan de kant van de door de processie te volgen wegen, werden vuren onder houden waar de tambors keling gloei end heet verwarmd moesten worden, om er hogere en afgrijselijker tonen uit te kunnen roffelen. Twee dozijn tambors keling gaven een multi decibel lawaai, pijnlijker voor de oren dan het geluid van even vele 12,7's mitrail leurs caliber .500 inch 12,7 millime ter. In de slag bij Kerbela kregen de roffe laars afkoelende douche baden met rozen-water, en dus: In de Taboet pro cessie gaven de Sjiah gelovigen vele douche baden aan de roffelaars, uit maxi-grote twee liter bottles Eau de Cologne "4711". Mijn kleren werden natuurlijk kletsnat, maar ik werd maxi- geurig. Lekker. Nog meer lekkers: De Sjiah-gelovigen hielden voor hun hui zen tafels gereed, volgeladen met knots-heerlijke makanan Padang. Vrij te kies en te keur voor alle brave roffelaars. Mijn hartje, wat wil je nog meer?? Roffel maar door, volontair, de hele dag van donker tot donker. Zo tussen door tandakken deden roffelaars ook nog. Ik fanatiek mee. Ook lekker. De hoofdfiguur op een Sjiah Moham medaanse Taboet processie was na tuurlijk nooit een Chinese DRAAK, zo als abusievelijk vermeld door schrijf ster. Neen, hoofdfiguur was een zg. I- S-r' iüt( *~i>rr~; Hassan Hoessin-optocht voor de controleurswoning te Natal, Westkust van Sumatra. (Foto Kon. Inst. v. Taal-, Land- en Volkenkunde) 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 14