"Bouraq", een meer dan levensgrote Arabische EZEL (sic). Gemaakt van rottan. Bekleed met paardevellen. Met vleugels van bamboe en bont ge bloemd katoen, zo breed als de hele Balantoeng Ketek Straat. Die technico lor, gevleugelde ezel had een wonder mooie vrouwenkop ook in technico lor, levensgroot, met bewegende ogen, met lang blond haar. Geamputeerd van een super de luxe etalage pop, Made in Germany. Geleverd door Hen- nemann Co, Sibolga. Volgens de Sjiah Mohammedanen werd de Bouraq door Allah Himself uit de hemel naar de aarde gestuurd, speci aal en alleen maar om de ziel van Sayidina Hoessin op te halen, en die linea recta te brengen naar Firdaus Paradijs. Daarom werd voor de Sjiah Mohammedanen 10 Muharram dan ook Asyura Dag Hemelvaarts Dag. De Sunnah Mohammedanen hebben daar natuurlijk maling aan, en noemen dat ketterse nonsens. Schrijfster had wel goed geobserveerd, dat na afloop van de pret de Bouraq aan de golven in zee werd prijsgege ven. Dat wil zeggen: Minus de techni color kop met lang blond haar. Die was natuurlijk veel te duur om elk jaar ge kocht te moeten worden. Bovendien was die nooit ready stock te krijgen. De Duitsers in hun toko in Sibolga vroegen drie maanden delivery time. Die blonde poppenkop werd dan ook zuinig in motballen bewaard, tot vol gend jaar. Langzamerhand werd die poppenkop een reliquie in erfelijk ge meenschappelijk bezit van de Sjiah Mohammedanen van Padang. Een pracht-reclame voor Duits fabrikaat. Broederstrijd De overwegend Sunnah Mohamme daanse bevolking van Padang, was na tuurlijk allerminst gediend van die oor verdovende Sjiah Mohammedaanse ketterij. Vechtpartijen van velen tegen velen was dan ook aan de orde van de dag. Eerst Sjiah krachtpatsers van Kampong Nias mee in de processie, contra Sunnah dito's van Tarandam op hun eigen home ground. Vele tanden vielen uit vele monden van dappere krachtpatsers, Sjiah and Sunnah alike. Maar daarna, broederlijk en zonder e- nig godsdienst geschil, Tarandam trok samen op met Kampong Nias, contra de Hollands sprekende fighters van Bandar Oio. Die waren schoolgaande en geschoeide zoons van Demangs, Djaksas, en andere Nederlands In dische Gouvernements Ambtenaren, en dus ook hoog verheven boven de anal- phabete en barrevoetse krachtpatsers van alle kampongs om en binnen Pa dang. Wait and see. De Hollands sprekende fighters van Bandar Oio, versterkt door vele ande re eveneens Hollands sprekende figh ters uit wijde omgeving inbegrepen Fort de Koek, waren niet voor niets schoolgaande knapen met gymnastiek lessen op school. Met het oog op de komende Taboet kloppartijen, hadden ze hun biceps al een jaar lang zorg- 2rV v-' r:*m* Hassan Hoessin feest te Priaman, Sumatra's Westkust. (Foto Kon. Inst. v. Taal-, Land en Volkenkunde.) vuldig opgepompt aan de rekstok, aan de ringen tot en met halve Christus stand, met gewichtheffen, en met trek- Sandows. Ze hadden zich ook zorg vuldig getraind in de left hook van Battling Siki, de right smash van Gene Tunney, het footwork van Jack Demp- sey, en vooral de ademhalingscontro le van Max Schmeling. De kampong krachtpatsers van Tarandam en van Kampong Nias werden dan ook bij bosjes neergeveld door de Hollands sprekende fighters van Bandar Oio cum suis. De hele processie kwam tot stilstand! Bandar Oio was niet te .passeren. "No Pasaran." Humiliated werd rechts omkeert gemaakt, om langs de Kerkhof straat Pasar Djawa toch nog te kunnen bereiken. De glorieuse en intellectuele fighters van Bandar Oio liepen verder zeer broederlijk mee in de processie. Bereid om zelfs tijgers te wurgen. Zo groeide de processie aan, van kampong tot kampong, van wijk tot wijk, overal kloppartijen uitlokkend. Door de Nederlands Indische Politie oogluikend toegestaan, omdat traditio neel bij die kloppartijen wapens nooit mochten worden gebruikt. Zelfs kra kelingen niet. Uitsluitend en alleen maar vuist-kloppartijen, een-tegen-een, en nooit mocht er van achter aangevallen worden. Dat soort kloppartijen waren natuurlijk zeer nuttig, om eens per jaar goed stoom af te blazen. Tevens een prachtgelegenheid, om alle zich ver tonende mede-minnaars eens en voor goed de muil dicht te timmeren. Zich verschuilende medeminnaars werden daarna een jaar lang niet meer aange keken door de Padangse beauties. Survival of the fittest! Als roffelaar met een tambor keling, kreeg ik nooit een verdwaalde oor vijg of kaakslag. De roffelaars waren onontbeerlijk voor alle krachtpatsers en voor alle dappere fighters, om met hun oorverdovend geroffel de moed er in te houden. Wel werd ik daarna minstens drie dagen stok doof van mijn eigen tambor keling geroffel. Zeer moeilijk was het voor mij om aan mijn oudste broer verantwoor ding af te leggen, waarom ik kletsnat, maxi geurig, maar minus hemd terug kwam van de processie. Mijn hemd had ik namelijk verpatst aan de eigenaar van de tambor keling, om zijn lawaai- instrument een paar uur te mogen le nen. Hij alleen verdiende minstens vier hemden aan tambor keling-huurprijs, en er waren twee dozijn tambor keling ver huurders. Tientallen knapen van mijn soort gingen dan ook hemdloos huis waarts, elk in diepe overpeinzing wat voor uitvluchten te verzinnen, betref fende "The Missing Shirt." Een bijzondere en ook meest belang rijke gebeurtenis van de hele Taboet Processie, was voor mij het passeren van Poeroeih. (De juiste naam ben ik vergeten.) Evenals Kamajoran in oud Batavia, zo was ook Poeroeih in Pa dang, een woonbuurt met vele Indische families. In tegenstelling tot de Indische families in Medan, woonden de In dische families in Padang daar al eeuwen, van generatie op generatie. Bovendien: Padangse Indische fami lies hadden vele Niasse stammoe ders, met blanke, bijna gele huidskleur nog mooier dan van de Dayakse vrou wen. Gevolg: In Poeroeih waren er vele lieve Indische meisjes. Gevolg van ge volg: Bij Poeroeih vielen vele tanden uit vele monden van dappere fighters, alleen maar om die Indische meisjes te charmeren. Bij Poeroeih gaf ik de tambor keling uit handen, om daarna een-tegen-een spie gelgevechten te vertonen met een me deplichtige kornuit uit Bandar Oio. Om beurten rolden we brullend over de grond, natuurlijk zeer zorgvuldig met behoud van alle tanden. Ja, wat doe je allemaal niet voor lieve Indische meis jes? Tell me! Met of zonder ketterij tot startpunt, het was en is toch maar steeds weer: Cherchez la Femme. Vrij vertaald: Zoek De Lieve Indische Meis jes. Die Bandar Olose kornuit van mij is later getrouwd met de Roos van Pa dang, een Indisch meisje van Poeroeih, het mooiste Indische meisje dat ooit heeft bestaan. Ze was eigenlijk de ziel van mijn dromen. Pech de luxe! Ik was in Delft op de Sekolah Toekang, en daar had die onvriendelijke vriend schielijk misbruik van gemaakt, om zijn achterbakse sfag te slaan. Gemeen! Had ik die schijnheilige schurk bij onze spiegelgevechten, maar echt tande loos gemaakt! Had ik maar betoel zijn muil dicht getimmerd! Nota bene ging ik zo vaak van Medan naar Padang, alleen maar voor die Roos van Padang. Nasib kodok! (lees verder volgende pagina) 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 15