Bibi Koetis voor altijd "TEMPO DOELOE" Het zou ons te ver voeren om te ver tellen welke rol deze kamer 308 in de afgelopen jaren in de geschiedenis van Indonesia heeft vervuld. Zeker is, dat tegen het gebruik van deze kamer 308 als meditatieplaats oppositie is geko men en nu is kamer 308 weer als ge wone hotelkamer in gebruik. De verhalen van buitenlandse gasten, die uit onwetendheid met of juist uit nieuwsgierigheid voor de geschiedenis van de kamer en de Koningin van het Zuiden, toch in kamer 308 van het Samudra Beach Hotel hebben gelo geerd, zijn velerlei. Zo zag een hotelgast bij het openen van de deur van de kamer een mooie vrouw met het lange hoofdhaar vallen de tot over het tapijt, waarop zij zat. Door de persoon in kwestie werd dan ook direct een andere kamer in het hotel aangevraagd. Stemmen in ver schillende talen werden bij het gebruik van de kamertelefoon gehoord. Kortom, heel wat wonderlijke verhalen over ka mer 308 deden de ronde sinds de ka mer van Ratu Kidul weer als gewone kamer werd ingericht. Hoogstwaarschijnlijk hangt het misluk ken van de twee opnamen van kamer 308 door Rogier samen met het nog "angker" oftewel mysterieus geladen zijn van het bewuste vertrek in Samu dra Beach Hotel en het nog niet vol doen aan bepaalde voorwaarden voor het opnemen van foto's door Rogier. Het baden in de zee van Pelabuhan Ratu bijvoorbeeld is niet zonder gevaar en zeker moet de gewone mens, die langs het strand van Samudra Beach Hotel zich wil vermaken geen groen dragen, wil hij niet de kans lopen om de zee ingesleurd te worden. Groen is namelijk de kleur van de Koningin van de Segara Kidul. Volgens het volksgeloof is Ratu Kidul een prinses van Padjadjaran uit het grijze verleden, die uit verdriet op de plaats Karanghawu, de Rotskeuken bi' Pelabuhan Ratu zich in. zee gestort heeft en later is geworden de maagde lijke Vorstin van de Zuidzee. Vroeger was Karanghawu meer bekend onder de naam de Heksenketel, kennelijk om dat op bewuste plek aan de kust van Pelabuhan Ratu doorlopend de bran ding van de Indische Oceaan buldert. Deze "patilasan", de gewezen plaats van Ratu Kidul, heeft door de tijden heen altijd de belangstelling getrokken van de mens, die om de een of andere reden in relatie wil komen met de Vor stin van de Zuidzee. Ook op andere plaatsen heeft Ratu Kidul of Njai Loro Kidul patilasan's. En wie de wateren van Indonesia en in het bijzonder de Indische Oceaan vei lig wil bevaren en succes wil hebben bij zijn werkzaamheden, die verband houden met het gebied van Ratu Kidul, zal nooit vergeten om offerrituelen te vervullen op bepaalde plaatsen aan de Zuidelijke kusten van Tanah-Air, het Eilandenrijk van Indonesia. Niet alleen zullen de vissers en vogel nestjeszoekers dit doen, maar ook de scheepvaartmaatschappijen. door LIN SCHOLTE Unaniem oordeel van pers en publiek: "Een meesterlijk boekje In enkele maanden tijds aan de 3e druk! f 18,90 plus f 2,porto "ANAK KOMPENIE" voorgangster van Bibi Koetis is momenteel in herdruk. Zo heeft de Holland Amerika Lijn een plechtig ritueel vervuld op donderdag/ Pahing 12 juli 1973 in Parangtritis/Pa- rangkusuma ten Zuiden van Jogja, voor dat het touristen-schip "Prinsendam" de Indonesische wateren ging doorkrui sen vanaf januari 1974. Inderdaad, er zijn vele volksverhalen in omloop betrekking hebbende tot de Vorstin van de Indische Oceaan. In "Het Indische Boek der Zee", Uit gave Drukkerij Volkslectuur-Weltevre- den 1925, samengesteld door dr. D. A. Rinkes cs. schreef prof. dr. B. Schrieke in het hoofdstuk De Zee in Ethnogra- fie en Volkenkunde als volgt: "De voornaamste der zeegeesten van de Zuidzee is Ratoe Kidoel of Njai Lara Kidoel, een hoogst interessante figuur, waarin motieven van verschillende her komst zijn verwerkt. Er is geen denken aan op deze plaats alle samenstellende trekken van de maagdelijke Vorstin der Zuidzee te analyseren en in hunnen oorsprong en betekenis na te gaan. Wij moeten ons hier tot enkele bepalen en een uitvoerige gedocumenteerde studie voor een andere gelegenheid bewa ren." Schrijver dezes weet niet of bovenge- "Tempo Doeloe" van Breton de Nijs, de laatste druk van Querido is zo schandalig slecht gebonden dat we om de haverklap exemplaren terugkrijgen, met verzoek om een nieuw exemplaar. Dat precies even miserabel gebonden is. Een kwestie van even hard blazen en ook die "Tempo Doeloe" is weer tempo doeloe geworden. Voor f 31,50 een duur grapje. Daarom weigeren wij de verdere verkoop van het boek. Het kost ons handen vol vergooide porto kosten en U maar sakit hati. Het boek is dus nog wel te krijgen bij andere boekhandelaren, maar wij nemen geen bestellingen meer aan. De foto's zijn bovendien veel minder scherp dan in de eerste uitgave. Wij menen dat het een kwestie van zelfrespect is, als we als boekhandelaar zo'n slechte uitgave weigeren. Daar is de inhoud van het boek te waardevol voor! Boekhandel Tong-Tong WIE WEET HET? Als meisje van zestien jaar kwam ik heel vaak bij drie oud-tantes, die on geveer op het einde van Gg Zecha, Jakarta woonden. Daar aan de overkant van de weg lag tpen een enorme grote steen. Vaak heb ik me afgevraagd, waar die steen vandaan zou zijn gekomen. Was 't een meteoorsteen, of een door een vulkaan uitgespuwde? Wie van de Tong-Tong-lezers heeft er een foto van, of kan mij het antwoord geven? Anders zou Rogier voor T.T. nog een foto van bedoelde steen kun nen maken? F.M. Deze bijzonderheid zal ongetwijfeld vroeger wel eens in Tong Tong zijn verklaard, maar we kunnen het niet vinden. Wie kan helpen? Red. noemde studie van Schrieke reeds te boek gesteld is. Zelf heeft hij alleen de practische uitwerking van het volksge loof in de nauwe relatie tussen de Vor stin van de Zuidzee en het welzijn van individu, volk en staat van Indonesia in de laatste jaren gevolgd uit de hem ter beschikking staande, doch beperkte bronnen. Langs deze weg wil schrijver dezes dan ook een beroep doen op de lezers/ lezeressen van Tong-Tong om meer gedocumenteerd bronnenmateriaal. Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Het moet, dunkt mij, mogelijk zijn om in samenwerking met elkaar een gedo cumenteerde studie te maken over de Vorstin van de Indische Oceaan. J. R. KOOT 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 7