Een herinnering aan de Gouvernements-Marine of de Setengah Kompenie of wel de Kapal Poetih De "Formalhaut" van de Gouvernementsmarine, met de Piek van Tidore op de achtergrond. In de jaren 1600 - 1800 werd de consolidatie van het HANDELSMONOPOLIE in het voormalige Nederlands Oost-lndië door de V.O.C.-schepen verricht en niets en niemand werd daarbij ontzien. Wij moeten hierbij aantekenen dat in dié tijd de "Staat der Nederlanden in feite de "souvereiniteitsrechten" in handen had gelegd van de Heren XVII. Handelslieden die met hun V.O.C. het uitsluitende "recht" hadden verkregen op de vaart en handel op Oost-lndië. Voorspel Het behoeft geen verwondering dat ie der "vreemd" handelsvaartuig, Spaans, Portugees, Engels of Frans, zonder pardon werd aangevallen en "zo moge lijk verjaagd". Het kwam in de praktijk er maar al te vaak op neer dat ze aan flarden werden geschoten. Het lot van de "vijandelijke" opvarenden was geen zaak waar de V.O.C.-dienaren zich druk over maakten. Overleefden de schipper en koopman dat "treffen", dan werden zij "keurig" behandeldzolang zij maar "infor matie" gaven over hun handelsroutes en ontdekkingen. Anders was het bengelen aan de ra. Bij zulke "plechtigheden" ontbrak de bijbel bepaald niet. Die consolidatie betekende echter dat meerdere schepen in de Archipel lan ger moesten worden aangehouden dan het de Heren XVII lief was. Bedenkt men voorts dat het toenmalige handelsgebied zich uitstrekte van Su matra tot de Banda Eilanden, met een rechtstreekse afstand van ruim 2500 kilometer en de zeilschepen afhankelijk waren van de doorstaande moessons, dan begrijpt men ook dat die "bewa king" nimmer effectief kon zijn. Een gelukkig toeval maakt het ons mogelijk, een serie artikelen te pu bliceren over de Nederlands-Indische Gouvernementsmarine, de in de ge hele archipel welbekende en befaam de Kapal Poetih. Op Java heeft men van haar trots een vruchtbaar bestaan minder gemerkt dan "bij ons buiten", waar de Witte Boot niet zelden "de" verbinding met de rest van Indië en de wereld daarbuiten betekende. Zij verdiende en verdient ook nu nog een ere-saluut, verdiend in de goede tijd van het oude Indië, dat zij niet genoeg te prijzen diensten heeft be wezen. Zij verdient daarom ook haar plaats te krijgen in de annalen van Tong Tong, dat blad waarin, zoals Tjalie eens schreef, alle doden tot het leven terug keren. De Setengah Ma rine is niet meer, Leve de Setengah Marine! Aan het einde van de 18de eeuw raak te de V.O.C. in verval en kwamen haar "schulden en bezittingen" in 1798 aan de Staat der Nederlanden. Né de Franse revolutie was het een Regering en géén Heren XVII die de "overzeese bezittingen" staatkundig gingen aanpakken. Nu werd het: éérst openleggen van de koloniën met daarnaast bescherming van de handel, uitroeien van zeeroverij en slavenhandel. Zo mogelijk moesten vriendschappelijke traktaten worden gesloten en opstandigen onderworpen. BAKERMAT GOUVERNEMENTS-MARINE Voortspruitend, uit het voorgaande, kunnen wij stellen, is de GOUVERNE MENTS-MARINE ontstaan. Om in die uitgestrekte Archipel het gestelde doel te kunnen nastreven wa ren schepen nodig, Zo zien wij in 1815 eerst de "Koloniale Marine" verschij nen. In 1821 wordt deze versterkt met de z.g. "bewapende kruisprauwen en kruisboten", in hoofdzaak bemand met inheems personeel. Het succes van die aanvulling was nog al twijfelachtig. In de annalen lezen wij o.m. dat van de zeven deelnemende kruisschepen aan de blokkade van Palembang in de jaren 1821, er vier door eigen bemanning werden "afge lopen" en aan de "vijand" overgedra gen. In 1832 komen er schoeners onder commando van Europeanen. In 1841 verdwijnt de naam "Koloniale Marine" en in 1842 treffen wij de schepen aan onder de naam "Gouvernements Schoeners en Kruisboten". Hoewel onder burgerlijk gezag, bleef haar taak toch naast een burgerlijk, een min of meer militair/politineel karakter dragen. Men had bewapening, trad ge wapend op tegen zeeroverij en slaven handel, vervulde daarnaast transporten en verplaatsingen van Gouvernements ambtenaren, militairen, goederen en gelden. In 1862 krijgt deze dienst de uiteinde lijke benaming "Gouvernements-Mari ne", een dienst die in later jaren in zeker opzicht te vergelijken zou zijn met de Amerikaanse Coast Guard. Wij hopen in een vervolgverhaal de ta ken van de Gouvernements-Marine na der te mogen belichten. Het waren er vele. ONDER HET DEPARTEMENT DER MARINE Als in 1864 Nederlands-lndië ook nog een Departement der Marine krijgt, wordt de Gouvernements-Marine één van haar afdelingen. Er bleef echter geharrewar, over de vraag of als Chef een actief dienende Vlagofficier van de Koninklijke Marine, óf een "bur ger-chef", ex-Marine Officier zou moe ten optreden. Aan dat tweeslachtige gedoe ging de G.M. dan ook mede ten onder. Vanaf 1879 stond dan de G.M. onder een "burger-Chef", op een enkele uit zondering na, steeds een ex-Marine Officier die dan toch weer onder de bevelen, (het heette "nauwe samen werking"), van de Commandant Zee macht stond.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 8