f. V Indonesië in opkomst V.' "j. Ify-j - I 4V KIMM Indische spekkoek Indonesië in opkomst Haar Dienstvoorschriften door de Com mandant Zeemacht bij Beschikking vastgesteld, haar samenwerking met de Koninklijke Marine, haar nauwe be trokkenheid bij het openleggen van de "Koloniën", haar politiële fèak ter Zee, de deelname aan militaire expe dities en bovenal de "overlevering gaven de vloot én haar opvarenden een disciplinair/militair karakter. DE TWEEDE WERELDOORLOG. Het Koninklijk Besluit (1926/1929) met betrekking tot de militairisatie van de Gouvernements-Marine ten tijde van spanning en/of oorlog, de militarisatie- cursussen, de vlootoefeningen waaraan de G.M.-schepen deelnamen en de uit eindelijke militarisatie op 2 september 1939 waarbij de schepen onder opera tioneel bevel van de Commandant der Zeemacht in Ned.-lndië kwamen, het praedicaat "Hr. Ms" kregen, in oorlogs kleuren werden geschilderd en de oor logswimpel moesten voeren, het per soneel onder de krijgstucht kwam te staan, dit alles gaf de Gouvernements- Marine wederom een militair karakter, althansdat zouden U en ik toch denken nietwaar? Edochmet de landingen van de Japanners, 28 februari '42, op Java, werd de Gouvernements-Marine op 1 maart 1942 "gedemilitariseerd". Het heette "om hen te vrijwaren van krijgsgevangenschap"! TOCH werd ons op 1 maart 1942 ten 9.00 opge dragen onze schepen te vernietigen! Té zeer in het militair gedoe opge groeid werd die opdracht, zonder ge mor, doeltreffend uitgevoerd. Eerst later vroegen wij ons af maakte die daad ons "franc-tireurs?" Gelukkig vielen, op Java althans, wij niet allen direct in handen van de Jap pen en zagen zij die daad over het hoofd. Anders was dat voor hen in de buiten gewesten. Helaas. Het demilitarisatie- bevel op 1 maart '42 kwam op een moment dat de communicatie met me nige buitenpost was verbroken. Zo ge beurde het dat collega Hans Fuhri, bevelvoerend Officier op Hr. Ms. "An na", zijn schip tot zinken bracht op het moment dat de Jappen te Manokwari landden. Ondanks zijn herhaald be roep op zijn "militaire status" en het verdrag van Genève (regeling krijgs gevangenen), werd Fuhri na dagen mar teling op gruwelijke wijze vermoord. Ook in Amboina werd door de Jappen danig huisgehouden. Het was dank zij de Ambonse bevolking dat onze men sen nog levend uit die hel kwamen. DE VREDE? Tijdens de 2de wereldoorlog waren in Australia door de uitgeweken Lt. Gou verneur-Generaal Van Mook en de Ma rine leiding, plannen ontworpen om na de val van de Japanners, een z.g. "Federale Schependienst" uit de grond te stampen. E.e.a. passende in hun idee van de "Federale Staten van Indone sia", de R.I.S.! Wat er van de Gouvernements-Marine over zou zijn zou in dié Dienst worden overgebracht. Het was gewoon een uit gemaakte zaak dat voor de G.M. bij de Koninklijke Marine geen plaats meer was. Direct na de bevrijding van Nederland begon men maar alvast met het aan trekken van Nautisch en Technisch personeel. Immers, zo redeneerde men in Australia, zou na jarenlange bezet ting het G.M.-personeel niet in staat wezen naar behoren dienst te doen! Een volkomen miscalculatie. Met de val van Japan, ontbraken alleen de schépen doch 80% van het personeel was WEL in staat dienst te doen. En daar zaten wij dan. GEEN, dan wel onvoldoende plaatsingsmogelijkheden, maar wèl 80% oud-personeel PLUS uit gezonden krachten. Eén schip, de "Zuiderkruis", had de oorlog overleefd. Twee G.M.-schepen die door de Japanners waren gelicht en in de vaart gebracht, een paar "buit gemaakte" Japanse schepen, later aan gevuld met Amerikaanse landingsvaar tuigen, deed ons uiteindelijk weer over wat varend materiaal beschikken. De oude garde liet zich niet onbetuigd. De schouders werden onder het enor me karwei van de wederopbouw gezet. Dat pad ging zeker niet over rozen. De jarenlange haatcampagne jegens de Nederlanders, de voortijdige uitroeping van de Fiepubliek Indonesia en de com municatie-moeilijkheden stelden ons vaak voor schier onoverkomelijke pro blemen. Naast het in de vaart brengen van de schepen zag men G.M. Officieren in vallen in de vele openstaande posten op het Hoofdkantoor van de Scheep vaart, als Havenmeesters, invallen voor loodsdiensten, sleepdiensten verrich- iï Stort 12,50 op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale verpakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020-72 84 61 Prijs 79,50 plus porto 3,75 (3 termijnen mogelijk!) ten bij het slepen van baggermateriaal om de voornaamste havens weer voor de scheepvaart, toegankelijk te maken, optreden als adviseur bij het militaire gezagsapparaat en bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Toen India zijn luchtruim voor Nederlandse vlieg tuigen sloot om zodoende de luchtver- binding Nederland-lndië te blokkeren was het de Gouvernements-Marine die "gewoon" voor een weerschip met G. M.-bemanning zorgde. Midden in de Indische Oceaan, om zodoende - in sa menwerking met de Meteorologische en Rijksluchtvaart Dienst - de K.L.M. de voor haar onmisbare weer- en po- sitie-gegevens te verstrekken bij haar 3000 mijl lange "luchtsprong" over de Oceaan, van Mauritius naar Batavia. Voorwaar een Korps dat niet voor niets in zijn devies had staan: "ALLES KAN" STRUBBELINGEN Als vanzelfsprekend was ook na de oorlog de dienstleiding in handen ko men te liggen van actief dienende Ma rine Officieren. Helaas werd in 1947 die leiding aan "buitenstaanders" overgedragen met als Hoofd een Directeur vande Koninklijke Paketvaart Maatschappij Als Onderhoofd een1ste stuurman van de Java China Japan lijn. Een zeer merkwaardige situatie. Goed voor de K.P.M. en J.C.J.L.? Wrevel en onbehagen ging over het personeel van de Gouvernements-Ma rine. Zij lieten hun misnoegen duidelijk blijken. Het gaf geharrewar. Desondanks volvoerden zij hun taak als voorheen. Zelfs méér dan dat. Hun plichten lieten zij praevaleren boven hun rechten, rechten waarvoor zij ech ter bléven strijden tot vér na de "over dracht". EINDE. Met de politionele acties ontstond ver dere onrust en onbehagen onder het Europees personeel van de Gouver nements-Marine. De militaire status was hen ontzegd, maar deelname aan "mi litaire acties" werd hen zonder blikken of blozen zonder meer "opgedragen". Een uittocht zette in. Het in de vaart houden van de schepen werd steeds moeilijker. Toen nog na de "overdracht" de rege ring van de Republiek Indonesia mili taire acties ging voeren op Sumatra, Celebes, en in de Molukken, met sche pen waarop G.M. Officieren dienst de- (lees verder volgende pag., 3e kolom)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 9