De Koningin van de Oceaan DISCO BOLLAND -k Piekerans naar aanleiding van de artikelen over Ratu Kidul door B. W. de Rijk Na het lezen van 's heren Koot's artikel over R. Loro Kidul en op zijn vraag om meer gedocumenteerd materiaal, zou ik als primo willen opmerken, dat deze stof meer bestemd is voor Zeer Geleerde en Hoog Geleerde Heren, dan voor een eenvoudige boekeboer als ik, ondanks mijn interesse voor mythen en legenden. De boeken die hierover geschreven zijn en vaak niet in het Nederlands vertaald, zijn ook van een dusdanige prijs, dat een subsidie te vergoelijken zou zijn. Helaas is onder de jongeren m.i. geen interesse meer hiervoor, het afbreken is gemakkelijker. Een junior-van-Stein-Callenfels zie ik ook zo gauw niet meer, op dit alles rust het stigma van kolonialisme en dus voor progressieve geesten niet om aan te raken. Een tweede Buto Hidjau zie ik dus niet, overigens petje af voor oom "Stien", wat hij vergat is belangrijker dan wat men thans weet. Twijfel aan een godin Naar mijn mening is. R. Loro Kidul niet de godin van de Indische Oceaan, maar een vrouwelijke (boze) geest van het Zuidelijk strand van Java. Op Bali bijv. is zij niet bekend, daar heeft men wel offertafels aan het strand voor Sang- hyang Batara Baruna, de oceaangod. Vraag mij nu niet een verklaring voor de verschijningen, ik ben geen para psycholoog, maar bestuurder van een office dataprocessing belabbering. De bewoners van Java zijn m.i. ethno- logisch Maleiers, geen zeelieden maar landbouwers. Toen zij als "islandhop- pers" uiteindelijk op de oceaan stuitten zeiden zij, volgens de "Stille kracht" althans: "Adoe, waarom deze!" Ze schrokken zich kleurendoof, een der gelijke, in hun ogen, kwaadaardige zee hadden zij nog nooit gezien. Dus werd er een vrouw tot godin verheven. Het is een feit, dat in mythen vrouwen het algoede of het alkwade uitbeelden, men denke aan Kwan-Yin (het goede) en aan Kali (het kwade), waarvoor zelfs mensen gewurgd werden. Trou wens een zeevarend volk kent geen angst voor de oceaan, de god daarvan is after all diegene die eten bezorgd, zodoende. Alle respect voor de schil derkunst van Abdullah, maar zijn ziens wijze van een oceaangodin is a bloody scream. Zo'n C. A. strapless, waar mee hij de godin bekleedt is natuurlijk onpraktisch, van al dat natte textiel zou zij kou vatten en 's avonds inge wreven moeten worden met bobok-pa- rem, tijgerbalsem, Dampo en dergelijk onwelriekends. No Sir, hogwash, go tell it to the marines. weer-bootjes-schipper. Ze verlieten nl. het vertrouwde Zuiderkruis en kwamen in het gebied van een, voor hen, vij andige en onbekende Poolster. Deze lieden vertrouwden op hun oceaangod Tongoroa (Hawaii) of Tangaroa. De Ma ori's - ook vrolijke zwervers - noemen hem Ta'aroa en in de Oost Pacific heet hij Tinirao, hij die zijn schaduw werpt over de golven van de oceaan in de gedaante van een zwevende Fregat vogel. Een god waar ieder Polynesisch meisje van droomt, maar niet vreest. Op het gebied van godinnen kent men in Hawaii Hina of Hine de maangodin en Pele, de vernietigster (niet de voet baller), die naar Hawaii kwam in haar kano Honua-ia-kea. Dit alles wordt be zongen in de hula, een gedanste le gende. De Hindoes Een andere groep zeevaarders waren de oude Hindoes. Die geloofden in Va- De Polynesiërs Laten wij even kijken hoe onze buren, waaronder wel zeelieden zijn, dit var kentje wassen. De grote jongens op dit gebied, de boys of the big league, zijn ongetwijfeld de Polynesiërs. Zij voeren ten tijde van het begin van onze jaar telling van Bora-Bora naar Hawaii in hun katamarans (een vaartuigtype waar onze westerse beschaving pas nu de kwaliteiten van onderkent) een presta tie op gebied van sterrennavigatie, waarbii vergeleken de daden der Vi kings het gedoe is van een heen-en- Stationsweg 143, tel 070 - 601703 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070-86 32 01 VOORBURG Frederik Hendriklaan 161 tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG G i ro 406636 EINDELIJK IS DE ANGKLUNG L.P. van Pa v.d. Steur orkest weer leverbaar voor f 17,50 incl. portokosten krijgt U hem thuis. Giro 40 66 36. Regelmatige aanvoer van importplaten en cassettes uit Indonesia en Ambon. Binnenkort ook sortering Thailandse en Chinese platen en cassettes voorradig. runa, die tevens het hoofd was van de hele reutemeteut. Volgens de Veda's schiep hij met behulp van Surya, de zon en het universum met zijn maya, zijn creatieve wil. Hij sprak recht over de mensen met inachtneming van "rta", kosmische wetten, waar de mens geen weet van had. Geen voorstander van inspraak, dus. Toen de Ariërs 1700 v. Chr. India binnenvielen brachten zij veranderingen aan. Alle oude goden en die van henzelf stopten ze in een shaker en op de maat van een voor historische rumba werd de kluit door elkaar geschud. Varuna kwam er uit als oceaan sec, en werd afgebeeld omringd door een stoet witte paarden. Op Bali leeft hij nog voort als Sanghy- ang Batara Baruna, de vervorming van de letter V komt in die regionen meer voor. Philippijnse meisjes zeggen nog 'Vlobe you" als ze "I love you" be doelen. Nu niet direct denken dat men dit dagelijks tegen mij zei, zo is het ook weer niet. Maar een zeeman is nooit bang voor de god van de oceaan. Ik heb in 1946 in Straat Badung gepatrouilleerd in wrakke Japanse landingcrafts, gesta tioneerd te Padangbaai en dit was wel de beste periode in mijn marinetijd. Ik heb vaak het patrouillegebied uitge breid tot in de Indische Oceaan. Een vaste grens werd ons niet voorge schreven. Bang om te verdwalen in die watermassa was er ook niet bij, wij vertrouwden Baruna. De oceaan is een typische mannenmaatschappij en hij heeft ons niet in de steek gelaten. De schimmels worden zichtbaar De Noordgrens van het patrouillege bied was een rots, waar even onder de top schijnbaar rook opstijgt. De "Zeemansgids" leert, dat er een on derzeese grot bestaat, met een opening onder de top. Het water wordt er als het ware uit geperst in de vorm van zichtbare damp. Hier lopen twee stro mingen tegen elkaar in en de water massa's schuren langs elkaar met een geluid of repen textiel doormidden ge scheurd worden en er vormen zich hoge witte schuimkoppen, de schim mels van Sanghyang Batara Baruna. Wij voeren zuidelijk vaak tot nabij Nusa Barung, hier rijst een rotsmassa uit de oceaan in de vorm van een middel eeuwse kasteelpoort. Dit kan nooit het werk zijn van zachte, poezelige godin- nenhanden, dit deed Baruna met één karateslag van zijn ijzeren vuist. Op deze plek moesten wij terug, aangezien de Japanse motor niet meer dan 8 a 9 uur kan draaien en dan recht meent te hebben op zijn beauty sleep. Maar ik kan U vertellen, dat de verte lokt, zoals de diepte de skindiver aantrekt. Het is net of de verte roept: Daar sta jij en daar is de pool, tussen jullie tienduizenden mijl niets, wat houd je tegen? Wij hebben nu de deining schuin achter, de zon schijnt warm, maar de passaat waait verkoelend en het opspattend 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 10