De Ouders van de Pandawa Lima
KIMM Indische spekkoek
Vele eeuwen voor het begin van de
westerse jaartelling heerste een wijze
priestervorst over het rijke en wel
varende land Astina. Deze koning -
Abiasa was zijn naam - had drie zonen,
Drestarata, Widura en Pandudewanata,
de jongste telg. Nu was Drestarata
blind en Widura kreupel, zodat de
Raad der Ouden besloot om Pandu tot
troonopvolger te benoemen. Toen Pan
du zijn vader opvolgde als koning van
het rijk Astina, was hij gehuwd met
Dewi Kunti, dochter van vorst Kunti-
bodja van Mandura), zijn eerste, en
met Dewi Madrim, zijn tweede gemalin.
Dewi Kunti nu was de moeder van
Yudistira, Arjuna en Bima, terwijl Dewi
Madrim Koning Pandu de tweeling
Nakula en Sahadewa schonk. In de
wajanggeschiedenis treden deze laat
ste twee broeders weinig op de voor
grond. Zij fungeren als secretarissen
van de Pandawa. Dit illustere vijftal
zal de geschiedenis ingaan als de
Pandawa Lima, de roemruchte Prinsen
uit het geslacht der Pandawa, die door
de Goden werden belast met de strijd
tegen de Daemon.
Alhoewel Vost Pandu beschouwd wordt
als de vader van de vijf Pandawa, mag
de verwekking van zijn kinderen op
zijn minst problematisch genoemd wor
den. Er rustte op vorst Pandu namelijk
een vloek. Eens, toen hij met zijn ho
velingen op jacht was, trof hem het
ongeluk dat hij een hertenpaar tijdens
de vereniging doodde.
Ernstiger misdrijf dan het leven te ont
nemen aan wezens op het ogenblik
van hun intiemste samenzijn is nauwe
lijks denkbaar. Bovendien waren de
herten twee Dewa, hemelingen, die in
deze gestalte een boetedoening vol
brachten. En, alhoewel de twee Dewa
bij de dood van hun aardse levensvorm
verlost werden en weer naar het hemel
rijk mochten terugkeren, sprak een
goddelijke stem de vloek over Pandu
uit. Hij zou in de lichamelijke vereniging
met zijn gemalinnen onmiddellijk de
dood vinden.
Ernstig bezorgd over het voortbestaan
van het geslacht der Pandawa deelde
Pandu aan Dewi Kunti mede wat hem
was overkomen. Kunti stelde hem ech
ter gerust: zij beschikte over een
mantra - een wonderspreuk - waarmee
zij zich gemeenschap met de Goden
kon verwerven. En aldus geschiedde.
Zo schonk Dewi Kunti haar gemaal
drie zonen; Yudistira met als Godde
lijke vader Batara Dharma, God der
rechtvaardigheid; Arjuna die Batara In-
dra, de God van Bliksem en Regen als
vader heeft en tenslotte Bima Wiens
Goddelijke vader Batara Bayu is, de
God van de Wind.
Koningin Kunti liet Dewi Madrim mee
delen in haar macht en zo kreeg Ko
ning Pandu van Madrim twee zoons,
de tweeling Nakula en Sahadewa, met
als Goddelijke vader Batara Aswan, de
Hemelarts. Vermeld zij nog dat Batara
Dharma een zoon is van Semar, terwijl
Koning Pandu en zijn gemalin Dewi Kunti
deze weer de oom is Batara Bayu en
Batara Indra.
De vervloeking achterhaalde Pandu
echter. Hij vond de dood in de armen
van één zijner gemalinnen. Voorwaar
geen ellendig einde! Met lichaam en
ziel werd vorst Pandu hemelwaarts ge
voerd door Batara Yamadipati, de God
van het Dodenrijk en achtste zoon van
Kyahi Semar.
KNAUD
Uit: Buddidaya, tijdschrift voor liefheb
bers van de kunst van Indonesië. Re
dactie; Thorbeckelaan 107, Den Haag
bruiswater voelt zelfs koud aan. Het
vaartuig ligt goed op koers en slingert
rythmisch golf op, een korte weifeling,
een siddering doordat een golf op de
boeg breekt, dan een soepele rol in
het golfdal; dan weer omhoog en alles
herhaalt zich. De kompasroos - het
enige navigatiemiddel - beweegt zich
als een schuchter danseresje, twaalf
trippelpasjes links, even balanceren
op de tenen, twaalf trippelpasjes rechts,
weer dat trillinkje en terug naar links.
Het leven is goed en men begrijpt de
woorden van het kanolied van de
Triobriand Archipel:
Laat nu de kano veranderen in een
haai,
een vliegende vis, een zeearend;
Laat haar over de golven springen,
keer op keer,
Laat haar gaan,
Laat haar varen naar mijn land.
Inmiddels zijn we ter hoogte van Tje-
néngan, het dubbel eiland. Op het ene
wonen mensen op het andere hun
koeien. Het bewoonde eiland bestaat
uit twee steile heuvels met een dal er
tussen. Op ieder heuvel een dorp. On
praktisch voor hen die verkering heb
ben in het andere dorp. Ben je net weer
op adem, is het weer tijd om op te
stappen en raak je weer buiten adem.
Een en al hijg-ellende.
Aan deze tijd terugdenkend en de
jeugd hier beschouwend, vind ik ze
maar een troosteloze, saaie tijd door
maken. Wat zij avontuur noemen is
m.i. niet om naar Moe te schrijven, die
zou al dat sexy-gedoe waarschijnlijk
ook niet appreciëren en je een kolonia
le mep verkopen. Materieel hebben ze
het zeker beter, eigen auto vaak, maar
met hen ruilen, no Sir, not me.
De Taboet
Het artikel van Ir. Parlindungan inzake
het Taboet-gebeuren vond ik zeer in
teressant. Ik meen dat de controverse
tussen de Shia-mohammedanen en de
Sunna-mohammedanen, culminerend in
de slag bij Kerbela, een erfkwestie was.
De Shiïten beschouwen Hoessein als
de godsdienstige leider omdat hij een
rechtstreekse afstammeling van de
Profeet was, maar de Sunnieten be
twisten dit, aangezien hij een afstam
meling is van de dochter van de Pro
feet en kozen Kalief Omar, een neef,
als leider. Waarschijnlijk was de oor
zaak ook of Bagdad de hoofdstad van
de Islam zou zijn of niet. Ik meen dat
er nog een secte is, n.l. de Ismailieten,
aanhangers van de Agha Khan, of
zijn dit volgelingen van Zarasusthra?
Een afbeelding van een, wat ik dacht
een gevleugeld paard met een vrou
wenhoofd te zijn, heb ik meer gezien,
dus zouden er meerdere Shiïten in In
donesië zijn. Graag zou ik echter wel
weer de Liong, de keizerlijke, vijftenige,
gouden wolkendraak willen zien en
luisteren naar het obsederend rythme
van de trommen. Daarbij vergeleken
zijn de draken hier, maar bloedarme,
maxi aardwurmen.
Stort 12,50 op giro 158225 en
U ontvangt een spekkoek van ca.
500 gram, in speciale verpakking,
franco thuis.
"KIMM", Joh. Verhulststraat 98,
Amsterdam-Z. Tel. 020-72 84 61
11