DE INDISCHE NEDERLANDER IN NEDERLAND hotel .ardjoena' TAKENGON Enkele jaren geleden schreef ik Tjalie, dat naar mijn mening de Ind. Neder lander te weinig van zijn aanwezigheid in Nederland liet gelden en te passief was. Ik schreef o.m. dat de I.N. bij "evenementen" in 't algemeen weinig te zien was. Op TV en Radio schittert hij door afwezigheid. Zelfs onder het publiek is hij niet te zien, laat staan op de Bühne. In een stad als Den Haag - een toch bij uitstek Indische stad - waar gebeurtenissen zoals de opening der Staten Generaal e.d. plaatsvinden, is de I.N. bij straat-TV-interviews ner gens te bekennen. Tjalie antwoordde mij toen, dat ik blij mocht zijn, dat de I.N. - mocht hij toe vallig aanwezig zijn bij straat inter views "genegeerd" werd. Wij, (de In dische groep) zouden ons schamen voor de antwoorden, die de I.N. zou kunnen geven. Tjalie was van mening, dat het droevig was gesteld met de algemene kennis van de I.N. Zijn be langstelling (van de gemiddelde I.N.) gaat alleen uit naar dangsa dangsa en makan makan. Ik was uiteraard teleur gesteld met deze "ontboezeming", die ik maar ten dele beaamde. Naderhand heb ik de VIN èen d.g. brief geschreven. Op deze brief, die in het VINblad was opgenomen kwamen enkele reacties, die het.niet helemaal met me eens waren en noemden namen op zoals: Anneke Grönloh, Sandra, The Blue Diamonds". Is de Ind.I\ied. opgenomen in de Ned. maatschappij? Mijn bedoeling van die brief was: Denkt de gemiddelde I.N. mee met de toestand hier te lande. Voelt hij zich betrokken in het wel en wee van Nederland. Voelt hij zich opgenomen in de Nederlandse maatschappij. Telt hij mee. Zo ja, behoort hij dan tot de zwijgende meerderheid. De conse quenties zijn, dat wij voor vele hier- geboren Nederlanders onbekend zijn en veelal niet erg bemind. Vragen als: "Wanneer gaan jullie, Indonesiërs te rug naar jullie land? en dergelijke, wor den nog steeds gesteld. Nog heden ten dage wordt menig I.N. de toegang ontzegd in sommige café's en dancings. Wat is Uw mening over deze kwestie? Indien wij ons niet opgenomen voelen cq niet betrokken en kennelijk niet he lemaal geaccepteerd, aan wie ligt het dan, aan ons of aan de autochtonen? Ik vind, dat Tong Tong te veel nostal gisch aandoet met artikelen voor een te kleine kring TT lezers. Laat TT meer informatief worden, gericht op de belangen en toestanden van nu en de toekomst van de I.N. Aktiveer de TT lezers tot het doen in sturen van copy, waarbij zij hun erva ringen HIER EN NU naar voren bren gen, waardoor weer andere lezers aan het denken worden gezet. Laat de Ind. pen maar in beweging brengen. Ik hoop dat deze brief een kleine bij drage mag leveren tot het loswoelen van gedachten van de Ind. TT lezer. E. A. Willems Deze aan mij persoonlijk gerichte brief is al enige tijd in mijn bezit. Hij is enige tijd blijven liggen, niet omdat ik hem niet belangrijk vond, maar juist om de tegengestelde reden. Ik wilde enige tijd over de inhoud nadenken alvorens een antwoord te formuleren, want ik vond het juist een bijzonder belangrijke brief. Het vraagstuk: hoe verhoudt de Indische Nederlander zich tot zijn Ne derlandse omgeving? is van fundamen tele aard en verdient een grondiger analyse dan in een paar woorden te geven is. Men zou er meer dan een nummer van Tong Tong mee kunnen vullen. Hier volgen dan enkele korte notities. Reacties niet verschillend Wat de briefwisseling met Tjalie be treft: Tjalie was blijkbaar in een ietwat sarcastische bui en het zou onjuist zijn zijn woorden naar de letter te nemen. Tjalie wist net zo goed als de schrijver van deze brief, dat de doorsnee-gein- terviewde bij straat-interviews 'n moei lijk te overtreffen vorm van onbenullig heid ten toon spreidt. Hoe de Indische Nederlander, indien gevraagd, nóg on nozeler zou kunnen antwoorden lijkt niet mogelijk. De I.N. onderscheidt zich wat betreft zijn reacties op het politieke leven in het algemeen niet van de ge middelde Nederlander: zij hebben geen van beiden enig benul van hetgeen zich in het politieke leven afspeelt en het kan hun bovendien geen lor schelen, (althans zolang de portemonnaie er niet aan te pas komt.) Als de gemiddelde Nederlander al zo passief en onwetend staat tegenover de zaken van staat, hoe zou men dan kunnen verwachten dat de I.N., die een belangrijk deel van zijn bestaan heeft doorgebracht in een omgeving met een in Nederland niet voorkomende maat schappijstructuur en heeft geleefd volgens een volstrekt van het Neder landse afwijkende gedragspatroon, ver standiger zou zijn dan de gemiddelde Nederlander. Daar komt nog bij, dat de afstand tus sen regeerders en geregeerden hoe langer hoe groter wordt. Inderdaad be horen de gemiddelde Nederlander en de I.N. tot de "zwijgende meerderheid", die eventueel wel reageert op het ef fect van bepaalde maatregelen die op het Binnenhof worden uitgedokterd, LOGEREN IN DEN HAAG? Natuurlijk bij voorheeen Java-Hotel, Batavia Directie Mevr. A. M. van Dijk-de Lange. Moderne kamers, prima service, prettige sfeer. Iedere kamer EIGEN douche-cel. In iedere kamer warm en koud stromend water. Vanaf f 30,p.p.p.dag. Groot Hertoginnelaan 205. Tel. 070 - 39 03 24 maar de politiek beschouwen als iets dat een eigen bestaan buiten hen om leidt. Van rechtstreekse discriminatie is mij niets bekend. De tijd is voorbij dat in mijn (kleine) geboorteplaats de jongens mijn vrouw nariepen "Hei jongens, een nikkertje!" of, vlak na de oorlog: "Kijk, een Japanse!" - ongeveer het ergste dat zij haar konden toevoegen. Maar mijn ervaring is beperkt tot Den Haag en dat is nog altijd een "Indische" stad. Tenslotte komt de schrijver tot de kern vraag: "Indien wij ons niet opgenomen voelen en niet betrokken en kennelijk niet helemaal geaccepteerd, aan wie ligt dat dan? De vraag is te generali serend gesteld. Een groot deel der Indische Nederlanders wordt wel ge accepteerd, voelt zich wel betrokken; ik behoef maar de namen van drie "Indische jongens" te noemen om dui delijk te maken, dat ook Indische Nederlanders een rol kunnen spelen zelfs in de Nederlandse politiek: Wei ter, Meyer Ranneft, Van Mook. Ook zij zullen zich vaak hebben afgevraagd, welke beweegredenen de autochtonen hebben bij het uitzetten van de koers van de Nederlandse politiek. Het is nu eenmaal zo, dat wie in de wereld buiten Nederland heeft geleefd een ontwikke ling heeft doorgemaakt die het hem moeilijk maakt hen te verstaan die zich nooit meer dan een paar kilometer van hun geboorteplaats hebben verwijderd, behalve dan met hun vacantie. Hun gezichtskring is beperkt, vinden het eigen land superieur en zijn daardoor vaak onverdraagzaam: zij begrijpen hun "vreemde" medeburgers niet. Doen daar ook geen moeite toe. Maar hoe dit zij: met de wens dat de Indische pen in beweging moge komen stemmen wij van harte in. Wie begint? JHR. Uw stukje over Atjeh/Takengon (TT. No. 24) was 't lezen ten volle waard, althans voor mij. Ik heb daarover al eens stukjes uit de pen laten vloeien, "Gajoe en Alaslan- den" met zijn heerlijke koele klimaat en vriendelijke bevolking, zowel de Atjehers alsmede de Gajoers. Vooral onder deze bevolkingsgroep waren er enkelen die ik tot mijn beste vrienden kon rekenen. (lees verder pagina 7, 3e kolom) HOTEL "DE RUITER" HOUTHEM bij Valkenburg (Z.L.), St. Gerlach 43 tel. 04406 - 4 03 18. Riant uitzicht op het Geuldal doet denken aan de mooie rustige om geving van de Preanger Zeer geschikt voor diegenen die op me disch advies een rustkuur moeten onder gaan. Met dieet-patiënten wordt rekening ge houden Alle kamers centraal verwarmd en voorzien van warm en koud stromend water. Prijzen per persoon en per dag; incl. be- dienin/j en B.T.W. Logies met ontbijt f 17, p.p.p. i. Half pension f 25,p.p.p.d. Kamer met douche en toilet, logies met ontbijt f 25,p.p.p.d. Kamer met douche en toilet, half pension f 32,p.p.p.d. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 5