Wat een geweldige auto LIH hei Indisch Familie Archief DISCO BOLLAND -k -k k: Toen ik in 1931 na anderhalf jaar ziekte- verlof weer op Java was, trachtte ik weer in de suiker aan de slag te komen. Door de crisistijd was dat vrij lastig en de grote afstanden vormden een ander bezwaar. Ik besloot een tweede hands Fordje te kopen en bracht een bezoek aan de Bataviasche Automobiel Import Maatschappij (toen naast Hotel des Galeries op Molenvliet) waar men wel wat voor mij zou hebben. Maar een Fordje is het toch niet geworden. Ik kocht er deze magnifieke grote Au burn, die er, als winkeldochter, reeds sedert 1929 had gestaan en die men vreesde niet meer kwijt te raken, van wege de "malaise". Deze wagen had normaal zo'n 8 tot 9.000 gulden moeten kosten (een kapitaal in die tijd!) maar ik mocht hem hebben voor 2000 pop, en ik kon betalen zoals ik maar wilde. was. De wagen gaf me veel plezier en liet me nooit in de steek. Nimmer heb ik er enig onderhoud aan moeten doen. De buitenwegen op Java waren toen nog niet erg breed en vaak moesten dragers van omvangrijke pikolans dan ook van de weg af om het gevaarte te laten passeren. Je kon dan zien hoe verwonderd ze waren over de afme tingen van de auto; en ze zeiden elkaar: dat is geen auto meer, het lijkt wel een schip! (roepa-nja kapal!) Later dwong de crisistijd mij toch om de wagen op stal te zetten. Omdat verkopen onmogelijk bleek maakte ik naast ons huis op Tanah Abang Oost Binnen, een soort afdak, dat ik afsloot met een sterk soort doek. Daar stond de Auburn op de blokken tot betere tijden zouden aanbreken. Indisch Familie Archief geeft (en vraagt) informaties over Indische geslachten. Kosteloos. Vreelandsestraat 14, Den Haag tel. 070 - 33 57 86. S.v.p. zelf geadresseerde, ge frankeerde enveloppe bijsluiten! Hotel Montagne opzoeken en hij zorgde ervoor dat zijn kinderen uit het Insti tuut Oranje Nassau de erehaag vorm den bij de begrafenis van mijn broer, op het Memento mori kerkhof op de Tidar-berg. Wat de Auburn betreft, die liet ik bij een andere gelegenheid in Solo achter, waar hij bij de familie Charpentier op Kadipolo een beter onderdak kon krij gen. Toen de oorlog met Japan dreigde vroeg het Rode Kruis, afdeling Soera- karta om een ambulance en schonk ik hen mijn wagen voor dat doel. Men heeft toen op de achterste helft een soort huif gebouwd, waarin vier bedden waren geplaatst. Zo heeft de geweldige auto tot het laatst toe nuttige dienst qedaan. Johan Raket De Auburn met achterin zittend de vrouw en dochter van de trotse eigenaar. Wel, met 100 gulden per maand heb ik er twee jaar over gedaan. En intus sen reed ik als een echte vorst in deze 8-cilinderwagen, die aan benzine 1 op 6 verbruikte en overal even veel op zien baarde, al was het alleen maar door de lengte van ruim 6 meter! Het was eigenlijk een 7 persoonsauto maar door het uitklappen van de extra "stra- pontaine" zittingen konden er makkelijk 12 personen in. Men vertelde mij, dat er slechts twee van deze wagens op Java waren geïmporteerd; de andere was in gebruik bij een rijke Chinees. Toen ik hem pas had en alles nog qlansde van schoonheid, drong men erop aan dat ik zou deelnemen aan het qrote concours d'elegance, van de Pasar Gambir. Ik heb het maar ge waagd. Mijn vrouw, Marie Bischott, droeg bij die gelegenheid haar fraaiste japon en een grote Parijse hoed, en ik was erg sportief gekleed in een mooie blazer en een witte pet. Een en al deftigheid. Ja we hebben ook nog gewonnen, maar omdat de auto geen nieuw model was, moest ik genoegen nemen met de eerste prijs "Hors con cours". Op bovenstaande foto ziet U de Auburn, met Marie achterin en ons dochterje Fifine, dat toen 3 jaar oud Maar heel plotseling moest hij toch weer gaan rijden. Mijn jongere broer George, die onderwijzer was in Poer- wokerto, maakte in 1935 een tocht samen met de toenmalige president van de landraad mr. Kartodiredjo, naar de Boroboedoer en kreeg op Margo- joso-helling een ernstig autoongeluk. Een spoedtelefoontje van de plaatse lijke wedana meldde ons zijn overlijden. Merkwaardig is, dat op hetzelfde ogen blik het auto-ongeluk met Koningin Astrid in Küssnach (Zwitserland) plaatsvond. Nu zou de hele familie met spoed naar Magelang reizen voor de begrafenis. Ik schroefde de wielen weer onder mijn auto en toen liet ik iedereen in stappen. Langzaam gleed ik van de afrit van ons huis, en het zogenaamde "Moordenaarslaantje" in, op het res tant van de 2-jaar oude benzine en op een practisch lege accu. Maar bene den gekomen sloeg de trouwe motor feilloos aan. Na benzine te hebben getankt reden we de hele nacht door via Tjikampek en Cheribon en arriveer den we in de vroege ochtend in Mage lang. Pa van der Steur, die van het gebeurde had gehoord, kwam 's mor gens om 8 uur al mijn moeder in het Stationsweg 143, tel. 070-88 30 07 DEN HAAG Herenstraat 157, tel. 070-86 32 01 VOORBURG Frederik Hendriklaan 161, tek 070 - 55 66 97 DEN HAAG Giro 406636 Uit Singapore ontvangen L.P.'s en n™ziel<- cassettes van o.a. The Steps, Aida Musta- pha, Salina I en III en Djuwita. Geen correspondentie, wel tel. inlichtingen op tel.; 070 - 88 30 07. Wacht U niet te lang met kopen, het kon wel eens de laatste keer zijn dat het nog wordt geleverd I (Vervolg: "Het mijnenstadje Sawah-Loento") van Rozenburg, Richardson Davies, van Ommen, van Don, Eysma, Geenen, Füh- rer, de Heer, Schiweck van Wieringen, de Vries, Senstius, Simon, Mathey, Bo- thello, Postma, Davies, Pijpers, Lint horst, Keuskamp, Freeth, Chatelin, Kretzer, enz., enz. En dan enkele niet-lndo's: Ir. v.d. Kloes, Ir van Wijngaarden, Ir. Ploerrp Smets, Goedegebuure, Stark, Weijgergans, Hesse, Klotsche, enz. En enkele figuren uit het onderwijs: Nijboer, Voskuil, Juffr. van Noort, Juffr. Gijsberts, Juffr. Lies Urban, Rijnalda, enz., enz. Zo heb ik dus even mijn gedachten weer laten gaan over ons stadje Sa- wah-Loento. Ik hoop dat ik hiermede ook menig lezer heb kunnen overhalen, ook eens pen en papier te pakken om zijn/haar herinneringen neer te schrij ven- GLEJCK AU F I E. A. Brouwer v. Gzb. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 19