Wat een geweldige auto
LIH hei Indisch Familie Archief
DISCO
BOLLAND
-k -k k:
Toen ik in 1931 na anderhalf jaar ziekte-
verlof weer op Java was, trachtte ik
weer in de suiker aan de slag te komen.
Door de crisistijd was dat vrij lastig
en de grote afstanden vormden een
ander bezwaar. Ik besloot een tweede
hands Fordje te kopen en bracht een
bezoek aan de Bataviasche Automobiel
Import Maatschappij (toen naast Hotel
des Galeries op Molenvliet) waar men
wel wat voor mij zou hebben. Maar een
Fordje is het toch niet geworden. Ik
kocht er deze magnifieke grote Au
burn, die er, als winkeldochter, reeds
sedert 1929 had gestaan en die men
vreesde niet meer kwijt te raken, van
wege de "malaise". Deze wagen had
normaal zo'n 8 tot 9.000 gulden moeten
kosten (een kapitaal in die tijd!) maar ik
mocht hem hebben voor 2000 pop, en
ik kon betalen zoals ik maar wilde.
was.
De wagen gaf me veel plezier en liet
me nooit in de steek. Nimmer heb ik
er enig onderhoud aan moeten doen.
De buitenwegen op Java waren toen
nog niet erg breed en vaak moesten
dragers van omvangrijke pikolans dan
ook van de weg af om het gevaarte te
laten passeren. Je kon dan zien hoe
verwonderd ze waren over de afme
tingen van de auto; en ze zeiden
elkaar: dat is geen auto meer, het lijkt
wel een schip! (roepa-nja kapal!)
Later dwong de crisistijd mij toch om
de wagen op stal te zetten. Omdat
verkopen onmogelijk bleek maakte ik
naast ons huis op Tanah Abang Oost
Binnen, een soort afdak, dat ik afsloot
met een sterk soort doek.
Daar stond de Auburn op de blokken
tot betere tijden zouden aanbreken.
Indisch Familie Archief geeft (en
vraagt) informaties over Indische
geslachten. Kosteloos.
Vreelandsestraat 14, Den Haag
tel. 070 - 33 57 86.
S.v.p. zelf geadresseerde, ge
frankeerde enveloppe bijsluiten!
Hotel Montagne opzoeken en hij zorgde
ervoor dat zijn kinderen uit het Insti
tuut Oranje Nassau de erehaag vorm
den bij de begrafenis van mijn broer,
op het Memento mori kerkhof op de
Tidar-berg.
Wat de Auburn betreft, die liet ik bij
een andere gelegenheid in Solo achter,
waar hij bij de familie Charpentier op
Kadipolo een beter onderdak kon krij
gen. Toen de oorlog met Japan dreigde
vroeg het Rode Kruis, afdeling Soera-
karta om een ambulance en schonk
ik hen mijn wagen voor dat doel. Men
heeft toen op de achterste helft een
soort huif gebouwd, waarin vier bedden
waren geplaatst. Zo heeft de geweldige
auto tot het laatst toe nuttige dienst
qedaan.
Johan Raket
De Auburn met achterin zittend de vrouw en dochter van de trotse eigenaar.
Wel, met 100 gulden per maand heb
ik er twee jaar over gedaan. En intus
sen reed ik als een echte vorst in deze
8-cilinderwagen, die aan benzine 1 op
6 verbruikte en overal even veel op
zien baarde, al was het alleen maar
door de lengte van ruim 6 meter! Het
was eigenlijk een 7 persoonsauto maar
door het uitklappen van de extra "stra-
pontaine" zittingen konden er makkelijk
12 personen in. Men vertelde mij, dat
er slechts twee van deze wagens op
Java waren geïmporteerd; de andere
was in gebruik bij een rijke Chinees.
Toen ik hem pas had en alles nog
qlansde van schoonheid, drong men
erop aan dat ik zou deelnemen aan het
qrote concours d'elegance, van de
Pasar Gambir. Ik heb het maar ge
waagd. Mijn vrouw, Marie Bischott,
droeg bij die gelegenheid haar fraaiste
japon en een grote Parijse hoed, en
ik was erg sportief gekleed in een
mooie blazer en een witte pet. Een en
al deftigheid. Ja we hebben ook nog
gewonnen, maar omdat de auto geen
nieuw model was, moest ik genoegen
nemen met de eerste prijs "Hors con
cours". Op bovenstaande foto ziet U
de Auburn, met Marie achterin en ons
dochterje Fifine, dat toen 3 jaar oud
Maar heel plotseling moest hij toch
weer gaan rijden. Mijn jongere broer
George, die onderwijzer was in Poer-
wokerto, maakte in 1935 een tocht
samen met de toenmalige president
van de landraad mr. Kartodiredjo, naar
de Boroboedoer en kreeg op Margo-
joso-helling een ernstig autoongeluk.
Een spoedtelefoontje van de plaatse
lijke wedana meldde ons zijn overlijden.
Merkwaardig is, dat op hetzelfde ogen
blik het auto-ongeluk met Koningin
Astrid in Küssnach (Zwitserland)
plaatsvond.
Nu zou de hele familie met spoed naar
Magelang reizen voor de begrafenis.
Ik schroefde de wielen weer onder
mijn auto en toen liet ik iedereen in
stappen. Langzaam gleed ik van de
afrit van ons huis, en het zogenaamde
"Moordenaarslaantje" in, op het res
tant van de 2-jaar oude benzine en op
een practisch lege accu. Maar bene
den gekomen sloeg de trouwe motor
feilloos aan. Na benzine te hebben
getankt reden we de hele nacht door
via Tjikampek en Cheribon en arriveer
den we in de vroege ochtend in Mage
lang. Pa van der Steur, die van het
gebeurde had gehoord, kwam 's mor
gens om 8 uur al mijn moeder in het
Stationsweg 143, tel. 070-88 30 07
DEN HAAG
Herenstraat 157, tel. 070-86 32 01
VOORBURG
Frederik Hendriklaan 161, tek
070 - 55 66 97 DEN HAAG
Giro 406636
Uit Singapore ontvangen L.P.'s en n™ziel<-
cassettes van o.a. The Steps, Aida Musta-
pha, Salina I en III en Djuwita.
Geen correspondentie, wel tel. inlichtingen
op tel.; 070 - 88 30 07.
Wacht U niet te lang met kopen, het kon
wel eens de laatste keer zijn dat het nog
wordt geleverd I
(Vervolg: "Het mijnenstadje Sawah-Loento")
van Rozenburg, Richardson Davies, van
Ommen, van Don, Eysma, Geenen, Füh-
rer, de Heer, Schiweck van Wieringen,
de Vries, Senstius, Simon, Mathey, Bo-
thello, Postma, Davies, Pijpers, Lint
horst, Keuskamp, Freeth, Chatelin,
Kretzer, enz., enz.
En dan enkele niet-lndo's: Ir. v.d. Kloes,
Ir van Wijngaarden, Ir. Ploerrp Smets,
Goedegebuure, Stark, Weijgergans,
Hesse, Klotsche, enz.
En enkele figuren uit het onderwijs:
Nijboer, Voskuil, Juffr. van Noort, Juffr.
Gijsberts, Juffr. Lies Urban, Rijnalda,
enz., enz.
Zo heb ik dus even mijn gedachten
weer laten gaan over ons stadje Sa-
wah-Loento. Ik hoop dat ik hiermede
ook menig lezer heb kunnen overhalen,
ook eens pen en papier te pakken om
zijn/haar herinneringen neer te schrij
ven- GLEJCK AU F I
E. A. Brouwer v. Gzb.
19