NUSANT ARA Alleen de echte "anak Betawi" herkent dit direkt. De Sluisbrug. De oudjes zullen dan meteen denken: "de grote wasplaats", en de wat jongeren "Capitol". Maar de Jakartaan van nu kent allebei niet, want allebei "al weh"Ja, weg Heel langzaam begint Jakarta toch wel te veranderen. Het grootste gedeelte staat er nog wel enigszins bij als vroeger. Al zijn in de meeste gevallen de stra ten veel en veel breder geworden ten koste van de fraaie voortuin. Die ge woon door de gemeente "ingepikt is"! Maar eerlijk gezegd ben ik in het oude gedeelte nog nooit verdwaald. De oude plattegrond is geen straatje veranderd. Alleen heb je vaak moeite om ergens snel te komen vanwege de vele weg- omleggingen, éénrichtings-verkeers- straten enz. enz. Maar vergeet niet, het Jakarta van "voor den oorlog" was een stad van 500-duizend inwoners en nu wonen op bijna dezelfde ruimte tien keer zoveel mensen, 5 millioen I Okay, er zijn een paar sateliet-steden bijgekomen, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Het grootste ge deelte van de 5 miljoen zit nog steeds eigenlijk alleen maar in "Batavia" en dus doodgewoon "op mekaars lip"...! Het probleem is dan ook om tien keer zoveel mensen zich op enigszins re delijk snelle wijze te laten verplaatsen. Gouverneur Ali Sadikin plus mede werkers doen werkelijk fantastisch werk, maar het is door gebrek aan geld eigenlijk een onmenselijke taak. Men zou, net als in de USA of Japan, allang met cloverleafs en fly-overs heb ben moeten werken. Maar ja, voor dit soort bouwwerken heb je alleen maar geld nodig. Om het te bouwen, maar ook om eerst die plaats, die vrijgemaakt moet worden, te kopen. Daarbij, je moet de "slachtoffers" wier plekje opgekocht wordt toch minstens ergens anders OOK weer een plek geven. En minstens dezelfde kans op verdien sten? Ja of nee? Ach, de gemeente Den Haag kan daar over meepraten. Dat "Nervi-plan" in de Haagse binnenstad komt immers ook niet van de grond? Dat is toch ook al een jaar of tien (of meer?) een afschu welijke "open wond" met wat ruïnes? En om nu het verkeer in Jakarta zo vloeiend mogelijk te laten doorstromen probeert de verkeerspolitie het altijd eerst met "eilandjes". Heel, heel vroeger heette Indonesia met de schone Sanskritnaam "Nusan- tara". Oftewel "Eilandenrijk". En dat is, als je nu het Jakartaanse straatbeeld ziet, werkelijk de enige goede naam! Ik heb nog nergens op de wereld een straatbeeld gezien waar men met zo veel fantasie zo'n fraai doolhof heeft gecreëerd door zo'n waanzinnig aantal eilandjes! Je hebt van die kruispunten waar je eerst als 'n biljartbal tussen een aantal eilandjes gecaramboleerd wordt voor je op een bepaalde plek of in een zekere straat kan komenI Hopeloos En als eilandjes op het laatst niet meer helpen (en er kunnen onmogelijk nóg meer bijl), dan begint men de ver keersstroom om te leiden. En éénrich- tingswegen te maken. En als zelfs dat niet meer helpt, ja, dan MOET men met iets anders komen. En dit soort situaties krijg je vooral bij bruggen. Eerst wor den de voortuintjes van toegangswegen gedeeltelijk ingepikt. Dan krijg je dus vóór en na de brug van die boulevard achtige wegen met in het midden ervan nog steeds die verschrikkelijke brug als bottleneck, m.a.w. er is dus NIETS veranderd En pas na jaaaaren ziet men in dat het eigenlijk niet kan en komt men ook op het idee om wat aan die brug te doen. Te verbreden bijvoorbeeld. En dit is dus net gebeurd met de Sluisbrug. Dertig jaar na de oorlog is eindelijk die waanzinnige kurk uit de bottle neck getrokken. Capitol was na de laatste brand toch nooit meer opgebouwd en stond al jaren als een foeilelijke ruine het stads- schoon te ontsieren. Dus begon men begin dit jaar met plots naast de brug 'n tweede te bouwen. Zomaar dwars door het oude, vroegere terras van Capitol, waar zoveel oudgasten de zaligste hapjes en slokjes gebruikten. En af gelopen september kwam het klaar. Werkelijk razendsnel. Jaja, als men wil (en moet) kan men hier duivelshard werken en razendsnel iets voltooien. Maar dit zal dan waarschijnlijk'ook een zéér speciaal "INPRES"-project ge weest zijn. Om dit land zo snel mogelijk op te bouwen zijn hier overal zg. "INPRES"- projecten in constructie. Men is hier in Indonesia dol op afkortingen en INPRES staat voor "INstruksi PRES- iden". M.a.w. op last van de President wordt dit bepaalde project gebouwd. Meestal staat naast zo'n project een indrukwekkend bord met een heel ver haal erop. En twee datums. De eerste geeft aan wanneer met de bouw be gonnen is en de tweede datum wan neer het af moet zijn. Maar die tweede datum is er, geloof ik, alleen maar voor "de show". En dat zullen de arbeiders aan dit bepaalde project ook wel den ken. Laten we aannemen dat een bepaald project in 1975 af moet zijn. Dan is op de meeste borden wel het 5-je weggekrast, zodat je met geen moge lijkheid meer kan zien in welk jaar dit af moet zijn! En soms zie je dat zelfs het 7-tje ook nog door een pessimist (of grappenmaker?) is weggekrast...! Ach, maar alles komt op een goeie dag wel af hoor. Maar goed, dit spe ciale INPRES-project kwam dus op tijd klaar. En ik moet zeggen dat het die doorstroming behoorlijk versnelt. Jaja mensen, Jakarta verandert lang zaam maar zeker tóch wel. En als jullie het ouwe Betawie nog een beetje wilt terugvinden, moet je niet te lang meer wachten. Echt waar, anders ken je het straks niet meer terug ROGIER P.S. Voor de mensen die het allemaal nog steeds niet zo best herkennen even dit: We staan dus op de brug en kijken in de richting van Pasar Baru, het Postkantoor enz. Tussen die twee grote bomen ziet U nog de toren van het Persbureau ANTARA staan. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 11