De lotgevallen van Max Havelaar en Saïcfljah Adinda in Indonesië "Commercie is commercie" en dan moeten we niet al te lang debateren over "Kunst, Cinematografie, Kolonialisme, Literatuur en Boodschappen brengen De hele wereld is nu in een geweldige nostalgische "van-toen-vroeher-roes", of het nu Gay Nineties of Sad Thirties is of wat maar. En in Holland natuurlijk vooral de Tempo Doeloe van het voormalige Indië. Die hele Stille Kracht-rage heb ik door mijn vertrek naar Indonesia helaas net niet meer meegemaakt en heb het al lemaal dus alleen maar van horen zeg- gen(adoeh seh! niet so saai tohl). Ro tan, palmpjes, art deco, witte kleertjes enz. enz. zie ik alleen maar in de kranten en tijdschriften hier. Maar als Tempo Doeloe zo prima in de markt ligt, dan moeten we liever alleen maar zo snel mogelijk iets doen om er goed geld mee te maken, is de gedach tegang van elke goede businessman. En niet te lang ngobrollen en kletsen. Geld stinkt niet. En blijkbaar zijn de producers van de Max Havelaar (zoals de film in Nederland gaat heten) of de Saïdjah Adinda (de Indon. naam) zulke mensen. (Hoewel, in een inter view met de heren Hiswara en Rade makers, vertelde de Indon. co-produ cent de heer Hiswara me: "Ik heb altijd al met het idee rondgelopen om de Max Havelaar te verfilmen. Vooral om dat hij zo'n grote inspiratie is geweest voor onze generatie in de strijd om on afhankelijkheid".) Het werd een Ned./Indon. co-produktie, maar het maken en verfilmen van het boek heeft heel wat voeten in de aarde gehad. En kwam ver over de geplande tijd pas klaar. Vooral door ''geldge brek", "communicatie problemen" en de "volkomen tegenstrijdige visie van de Hollanders en Indonesiërs'' In het "Indonesische kamp" zaten een heel stel zeer capabele en intelligente jonge Indonesiërs die tijdens de voor bereidingen en research al tot de con clusie kwamen dat er "teveel fouten en gevaarlijke dingen" zaten in het hele Max Havelaar-verhaal en ze ga ven co-producer Hiswara dan ook de raad om zich liever uit de hele produk- tie terug te trekken. Maar meneer Hiswara zette tóch door. En tijdens de produktie zijn vaak ge noeg Indonesiërs kwaad weggelopen en weer door andere vervangen (die na een tijd ook weer wegliepen!) om dat men om de haverklap herrie kreeg over die ''Hollandse zienswijze" Maar ja, het kontrakt van de co-pro duktie is getekend op een 67-33 basis, waarvan de 67% door de Hollanders gedragen zou worden. De Hollanders hebben dus doodge woon meer te vertellen en ik ben dan ook razend benieuwd naar het uitein delijke resultaat dat straks in april in premiere gaat! ROGIER BIJ DE FOTO'S Waar Amerikaanse en Britse films zo in uitblinken is de "casting", het uit zoeken van de juiste typen voor de rollen. Zelfs het kleinste figuranten rolletje ziet U ook in een gewone tv- serie met zorg en kennis gekozen. Hoe deze casting en figuratie bij de Multa- tuli-film is verlopen, zullen we straks zelf kunnen zien. Als een voorlopige kennismaking zond Rogier ons deze foto's die hij tezamen met Bob Manteri van het Alg. Dagblad tijdens het draai en, schoot. Nederlanders genoeg in Jakarta die voor de gein en de eer wel eens een koloniaal kloffie aan wilden trekken. Bovenaan twee 'fuseliers" in het da gelijks leven gewone "uitgezonden krachten".Voor de tegenpartij, de Indo nesische vrijheidstrijders, koos Lily Rademakers (vrouw en assistente van de regisseur) een aantal figuranten uit de militairen uit de tangsi Citatah. Als Rademakers zich vrijheidstrijders op deze manier voorstelt, dan vragen we ons af, of hij meent wat hij de hele tijd beweerde nl. "altijd vóór het volk en de underdog" te zijn. De vrijheidstrij ders zien er - ook in close up - niet al te edel uit, zouden we zeggen,terwijl de fuseliers toonbeelden van goedmoe digheid zijn. Adinda werd gekozen uit een honderd tal scholieren en het werd uiteindelijk dit 18-jarige meiske uit Serang. Een jonger zusje van Sophia Loren zo te 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 8