Angstige momenten op de "Patras"
TOKO MAS
INDONESIA
Diamantair lid van Diamantenbeurs.
Specialiteit Indonesische gouden sie
raden 22, 23 en 24 krt.
Juwelen 22 Kr. goud gezet met bril
janten (origineel Indonesisch model)
Markiesringen loup-zuiver- briljanten
en witte kleur: gezet met 13, 18, 20,
21, 23 briljanten.
Rijringen, slagringen, dubbel entou
rage ringen etc.
MARKIES HANGERS: ati, wadjik,
peer, druiven, etc.
MARKIES OORKNOPPEN: ster mo
del, entourage, eensteen, etc.
ARMBANDEN: schakelarmbanden
met veel briljanten. 2 en 3 rijen stijve
armbanden met briljanten. Bij grote
afname juwelen speciaal lage prijzen.
Nieuw import:
juwelen gezet met INTEN (diamant).
Steroorknopjes, robijnmarkiesring ge
zet met inten; verschillende hangers
gezet met inten. We hebben het
grootste assortiment inten juwelen.
Ook verkrijgbaar sieraden met saf
fier, robijn en smaragd.
Honderden soorten ringen, halskettin
gen, armbanden, hangers, tusuk kon-
dé, kebajaspelden in 22/24 Kr. goud.
Albert Cuypstraat 142 - Amsterdam.
Tel. 020 - 71 87 28 na 18.00 uur: 020 -
72 16 28. 's Maandags gesloten.
(Vervolg "Soekaboemi")
laten. Ten eerste aan mevrouw Ram-
bonnet-de Vries voor het ter beschik
king stellen van de foto van onze
burgemeester. Dan aan de heer G. H.
Rambonnet, broer van onze burge
meester, die mij zeer behulpzaam was.
Dank ook aan de heer Dam die enkele
plaatjes leverde bij mijn notities, en
aan mijn oude Soekaboemische vrind
John Textor Grieve, met wie ik her
inneringen ophaalde omwille van dit
verhaal - het waren kostelijke uurtjes.
En dan nog dit: ik heb NIET de ge
schiedenis van Soekaboemi geschre
ven maar gebeurtenissen genoteerd
die zich voordeden aan mij, aan ons,
de Knaud family en onze vrinden. De
geschiedenis van onze goede oude
kota kan tenslotte alleen geschreven
worden door alle Soekaboemelaars
samen, ongeacht rang, stand of natio
naliteit. Anyway, als ik met mijn penne-
krabbels bij jullie, oud stadgenoten,
goede herinneringen heb kunnen op
roepen, dan ben ik toch tevreden.
Vaarwel, vaar zeer wel, Mensen van
Soekaboemi I
JOHN M. KNAUD
Dit was 't eerste schip, dat na de oor
log in de Pacific de Riouw zou aan
doen. Het stond nl. op een schoolbord
met grote letters vermeld bij de Rapwi,
aan Koningsplein Zuid, waar ik juist
voor zaken was.
Aangezien alle moeite door mijn echt
genoot gedaan, om zijn gezin per plane
in Singapore te krijgen, vruchteloos
bleven, liet ik mij en mijn drie kinderen
resoluut voor deze vaart inboeken. Zo
gebeurde het, dat wij op 21 maart 1946,
met enige anderen met een truck uit
het 10e Bat. werden opgehaald en
richting Priok gereden. Waar we door
kwamen, waren de straten verlaten.
Doodse stilte heerste alom, wat be
angstigend was. Na ongeveer een uur
waren we goed en wel op de "Patras",
waar 't angstige gevoel spoedig week.
Daar alle hutten reeds vol waren, ac
cepteerde ik plaatsen op dek. Wat me
dadelijk opviel was, dat 't schip niet
horizontaal lag. Na een korte wande
ling om en om, wist ik al gauw, waar
dit aan te wijten was. Aan bakboord
zijde waren nl. tegen brandgevaar, drie
aardig hoge bergen zand naast elkaar
aan gebracht. Mij spookte de ramp van
de "van der Wijk" door 't hoofd.
Graag zou ik de kapitein dit-onder de
aandacht hebben willen brengen; he
laas was hij nergens te zien. In de
nacht kreeg m'n jongste een hevige
hoestbui. Toevallig passeerde een der
bemanningsleden, aan wie ik een glas
thee vroeg. Hij bracht me 't gevraagde.
Deze gelegenheid nam ik te baat, om
hem op 't scheve liggen van 't schip
te wijzen. Wat hij volmondig beaamde.
De ramp van de K.P.M.-stomer "van
der Wijk" bij Soerabaia, bracht ik hem
voor de geest, die ook aan lading
verschuiving werd geweten. Ik wees
hem op die zware bergen zand, of de
kapitein die niet in zee wilde laten
gooien.
Hij beloofde 't mij echt te zullen doen.
Die nacht heb ik geen oog gesloten. De
morgen brak aan. Tot mijn grote op
luchting zag ik daar enige Tambi's met
schoppen bezig al 't zand in zee te
hevelen.
Geleidelijk aan kwam de "Patras"
weer recht te liggen. Voor de tweede
maal werd 't mij licht om 't hart!
Binnen de vastgestelde tijd lagen we
stil op de redë van T. Pinang, waar
onze hereniging eindelijk plaats vond!
26 maart 1946! F.M.
Vrouwen en schepen, dat gaat niet
samen, volgens mannen die het horen
te weten. Maar uit het bovenstaande
stukje van mevr. M. ziet U toch maar
dat een scheepsramp werd voorkomen
door haar oplettendheid. Het ging tus
sen "branden of zinken" en aangezien
ze zich alleen de "Van der Wijk" kon
herinneren en niet een ander schip dat
vlammend ten onder ging, koos ze
voor het eerste.
Een wat naïef stukje lezers? Je zal maar
tegen al dat zand aan moeten kijken
met een scheef hoofd! Een andere
vrouw had op dat zand misschien ge
reageerd met: "leuk voor de kinderen,"
maar mevr. M. voelde dat er iets
scheef ging. Nu komen er 3 brandende
vragen bij me op. Welke heren van de
Grote, Kleine of Wilde vaart kunnen me
er antwoord op geven, op dat ik in de
toekomst met een gerust hart een
loopplank op durf?
a. Hoe groot moet de hoeveelheid
zand wel zijn, dat een schip er
scheef van gaat liggen?
b. Waarom lagen er aan stuurboord
van de Patras ook niet 3 hopen zand
voor het evenwicht?
c. Luistert een kapitein wel eens meer
naar een vrouwelijke passagier die
hem vraagt iets overboord te gooi
en? L.D.
Tong-Tong souvenirs zijn praktische, leuke cadeautjes. En ze gaan
jaren lang mee!
rolbandmeter/
sleutelhanger 3,75
pennemes/sleutelhanger 5,
schroevedraaierset
rolmeter/doplichter
Memo-portefeuille
Sleutelhanger-rolbandmeter f 3,75
POEKOELTEROESÏ
f 3,75
6,50
f 5,-
Gereedschap-set in zakformaat 3,75
Pennemes-
schroeve-
draaier-dop-
penlichter-
sleutelhanger
van roestvrij
staal f 5,
■imhHIHlH**
17