Angstige momenten op de "Patras" TOKO MAS INDONESIA Diamantair lid van Diamantenbeurs. Specialiteit Indonesische gouden sie raden 22, 23 en 24 krt. Juwelen 22 Kr. goud gezet met bril janten (origineel Indonesisch model) Markiesringen loup-zuiver- briljanten en witte kleur: gezet met 13, 18, 20, 21, 23 briljanten. Rijringen, slagringen, dubbel entou rage ringen etc. MARKIES HANGERS: ati, wadjik, peer, druiven, etc. MARKIES OORKNOPPEN: ster mo del, entourage, eensteen, etc. ARMBANDEN: schakelarmbanden met veel briljanten. 2 en 3 rijen stijve armbanden met briljanten. Bij grote afname juwelen speciaal lage prijzen. Nieuw import: juwelen gezet met INTEN (diamant). Steroorknopjes, robijnmarkiesring ge zet met inten; verschillende hangers gezet met inten. We hebben het grootste assortiment inten juwelen. Ook verkrijgbaar sieraden met saf fier, robijn en smaragd. Honderden soorten ringen, halskettin gen, armbanden, hangers, tusuk kon- dé, kebajaspelden in 22/24 Kr. goud. Albert Cuypstraat 142 - Amsterdam. Tel. 020 - 71 87 28 na 18.00 uur: 020 - 72 16 28. 's Maandags gesloten. (Vervolg "Soekaboemi") laten. Ten eerste aan mevrouw Ram- bonnet-de Vries voor het ter beschik king stellen van de foto van onze burgemeester. Dan aan de heer G. H. Rambonnet, broer van onze burge meester, die mij zeer behulpzaam was. Dank ook aan de heer Dam die enkele plaatjes leverde bij mijn notities, en aan mijn oude Soekaboemische vrind John Textor Grieve, met wie ik her inneringen ophaalde omwille van dit verhaal - het waren kostelijke uurtjes. En dan nog dit: ik heb NIET de ge schiedenis van Soekaboemi geschre ven maar gebeurtenissen genoteerd die zich voordeden aan mij, aan ons, de Knaud family en onze vrinden. De geschiedenis van onze goede oude kota kan tenslotte alleen geschreven worden door alle Soekaboemelaars samen, ongeacht rang, stand of natio naliteit. Anyway, als ik met mijn penne- krabbels bij jullie, oud stadgenoten, goede herinneringen heb kunnen op roepen, dan ben ik toch tevreden. Vaarwel, vaar zeer wel, Mensen van Soekaboemi I JOHN M. KNAUD Dit was 't eerste schip, dat na de oor log in de Pacific de Riouw zou aan doen. Het stond nl. op een schoolbord met grote letters vermeld bij de Rapwi, aan Koningsplein Zuid, waar ik juist voor zaken was. Aangezien alle moeite door mijn echt genoot gedaan, om zijn gezin per plane in Singapore te krijgen, vruchteloos bleven, liet ik mij en mijn drie kinderen resoluut voor deze vaart inboeken. Zo gebeurde het, dat wij op 21 maart 1946, met enige anderen met een truck uit het 10e Bat. werden opgehaald en richting Priok gereden. Waar we door kwamen, waren de straten verlaten. Doodse stilte heerste alom, wat be angstigend was. Na ongeveer een uur waren we goed en wel op de "Patras", waar 't angstige gevoel spoedig week. Daar alle hutten reeds vol waren, ac cepteerde ik plaatsen op dek. Wat me dadelijk opviel was, dat 't schip niet horizontaal lag. Na een korte wande ling om en om, wist ik al gauw, waar dit aan te wijten was. Aan bakboord zijde waren nl. tegen brandgevaar, drie aardig hoge bergen zand naast elkaar aan gebracht. Mij spookte de ramp van de "van der Wijk" door 't hoofd. Graag zou ik de kapitein dit-onder de aandacht hebben willen brengen; he laas was hij nergens te zien. In de nacht kreeg m'n jongste een hevige hoestbui. Toevallig passeerde een der bemanningsleden, aan wie ik een glas thee vroeg. Hij bracht me 't gevraagde. Deze gelegenheid nam ik te baat, om hem op 't scheve liggen van 't schip te wijzen. Wat hij volmondig beaamde. De ramp van de K.P.M.-stomer "van der Wijk" bij Soerabaia, bracht ik hem voor de geest, die ook aan lading verschuiving werd geweten. Ik wees hem op die zware bergen zand, of de kapitein die niet in zee wilde laten gooien. Hij beloofde 't mij echt te zullen doen. Die nacht heb ik geen oog gesloten. De morgen brak aan. Tot mijn grote op luchting zag ik daar enige Tambi's met schoppen bezig al 't zand in zee te hevelen. Geleidelijk aan kwam de "Patras" weer recht te liggen. Voor de tweede maal werd 't mij licht om 't hart! Binnen de vastgestelde tijd lagen we stil op de redë van T. Pinang, waar onze hereniging eindelijk plaats vond! 26 maart 1946! F.M. Vrouwen en schepen, dat gaat niet samen, volgens mannen die het horen te weten. Maar uit het bovenstaande stukje van mevr. M. ziet U toch maar dat een scheepsramp werd voorkomen door haar oplettendheid. Het ging tus sen "branden of zinken" en aangezien ze zich alleen de "Van der Wijk" kon herinneren en niet een ander schip dat vlammend ten onder ging, koos ze voor het eerste. Een wat naïef stukje lezers? Je zal maar tegen al dat zand aan moeten kijken met een scheef hoofd! Een andere vrouw had op dat zand misschien ge reageerd met: "leuk voor de kinderen," maar mevr. M. voelde dat er iets scheef ging. Nu komen er 3 brandende vragen bij me op. Welke heren van de Grote, Kleine of Wilde vaart kunnen me er antwoord op geven, op dat ik in de toekomst met een gerust hart een loopplank op durf? a. Hoe groot moet de hoeveelheid zand wel zijn, dat een schip er scheef van gaat liggen? b. Waarom lagen er aan stuurboord van de Patras ook niet 3 hopen zand voor het evenwicht? c. Luistert een kapitein wel eens meer naar een vrouwelijke passagier die hem vraagt iets overboord te gooi en? L.D. Tong-Tong souvenirs zijn praktische, leuke cadeautjes. En ze gaan jaren lang mee! rolbandmeter/ sleutelhanger 3,75 pennemes/sleutelhanger 5, schroevedraaierset rolmeter/doplichter Memo-portefeuille Sleutelhanger-rolbandmeter f 3,75 POEKOELTEROESÏ f 3,75 6,50 f 5,- Gereedschap-set in zakformaat 3,75 Pennemes- schroeve- draaier-dop- penlichter- sleutelhanger van roestvrij staal f 5, ■imhHIHlH** 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 17