Brieven over Nieuwe kunst uit indonesië Op 16 november werd in het Singer museum in Laren door de ambassadeur van Indonesië een tentoonstelling ge opend van nieuwe kunst uit dat land, georganiseerd in samenwerking met het Genootschap Nederland-lndonesië. Deze expositie vestigt de aandacht op drie aspecten van deze boeiende kunst, namelijk de moderne Balische schil derkunst, de Javaanse Batik-schilder kunst en houtsnijwerk uit het Asmat gebied. De Voorzitter, de Heer Voute, dankte met een paar hartelijke woorden de bekende schilder Rudolf Bonnet, onder wiens kundige hoede en persoonlijke inzet deze tentoonstelling in Singer tot stand kwam. In zijn toespraak meende de Heer Voute, dat Indonesië wat batik betreft, aan de vooravond van een eigen Gouden Eeuw staat. Zijne Excellentie Luitenant Generaal Sutopo Yuwono Projohandoko bracht op korte en heldere wijze enkele as pecten van de hernieuwde expressie onder de aandacht van de talrijke aan wezigen. De Balische schilderkunst was een vijftig jaar geleden nog een collectieve, anonieme gemeenschapskunst, die be heerst werd door de traditionele wa jangstijl. In de dertiger jaren begonnen schilders in Zuid Bali, onder invloed van Westerse kunstenaars, die zich op het eiland gevestigd hadden, taferelen uit het dagelijkse leven weer te geven. Hierbij waren zij niet langer gebonden aan de traditionele wajangstijl, waar door de persoonlijke en vrije expressie bevorderd werd. Dit betekende het MEER ONTVANGEN DAN GEGEVEN (Herplaatsing wegens misstelling) Ik veronderstel dat de heer H. S. Titu- laar toen hij zijn mening in Tong Tong van 15 October jl. neerschreef gedacht heeft: 'Daar heb je weer zo'n koloniaal die durft te beweren 'ik was niets', maar intussen ontving zij daar meer dan ze gaf. Dat dankt je de koekoek.' Als wij voor de toekomst willen leven zoals de heer Titulaar beweert moeten we geen misverstanden kweken. Daar om wil ik nogmaals benadrukken wat ik reeds schreef. Mijn zesentwintig Indische jaren (dat was in 1956 de helft van mijn leeftijd) die gedwongen eindigden, raak ik nooit meer kwijt. Ik ben 'nu niet meer' het een, noch het ander. En ik zou voor niets ter wereld anders willen zijn als dat al mogelijk was. Mijn leven en werken daar hebben mijn geest verdiept, verrijkt, niet uit gezonderd de Japanse bezettingstijd, want ik heb geleerd te leren uit lijden, anders is dat tevergeefs. Ik mocht die leerschool doorlopen en bovendien de belangenloze offervaardigheid en naas tenliefde van een grote groep Indone siërs ondergaan. Daarvan 'ontving ik meer dan ik zelf ooit gaf.' Dat zijn waarden die men nooit ver- begin van de ontwikkeling van de moderne Balische schilderkunst. De invloed van de Westerse schilders speelde hierbij wel een rol, maar de Balische kunstenaars, met hun levens blije volksaard handhaafden hun Ba lische stijlkarakter. Overal in de wereld is de moderne kunst internationaal geworden, alleen de kunst van Bali, (en Mexico) bezit een geheel eigen identiteit. Er zijn weer prachtige doe ken te bewonderen, te veel om alle maal op te noemen, maar gaat u zelf kijken naar het Vogelleven van I Dena, of zijn visvangende reigers. Heel bij zonder van sfeer is ook het werk van I Gusti Putu Sadri, met o.a. Vissen onder water, het Leven in de oceaan. In een andere zaal hangen de voor beelden van de moderne Javaanse Batikschilderkunst. Na de oorlog waren de meeste Javaanse schilders Westers georienteerd en volgden de invloeden van Parijs en New York, zij waren op genomen in het internationale kunst leven. Ongeveer tien jaar geleden na men enkele schilders uit Yogyakarta de oude, vertrouwde batiktechnieken weer op, die tot die tijd eigenlijk alleen gediend hadden voor de traditionele ornamentiek toegepast op sarongs. Deze kunstenaars ontdekten nu nieu we batiktechnieken en mogelijkheden waarmee zij terugkeerden tot de rijke, decoratieve stijl van het Oosten. Hier door ontstond een geheel nieuwe, sterk aansprekende Javaanse kunst. Weldra geten mag, want de toekomst stoelt op het heden dat uit het verleden stamt. Ontkenning daarvan schaadt al leen maar als men wil bouwen aan een toekomst. E. VAN ZANTEN-HASSELMEIJER Discussie gesloten (Red. TT) BESEF "Er is ergens een zekerheid in mij, die weet, dat alles wat een mens aan objektief goeds doet in zijn leven vruchtbaar is voor de medemens. Wij weten alleen meestal niet hoe, waar, wanneer. Sabar! Taoe bèrès! Af en toe: count yoyr blessings. Onze, in Holland geboren, dochter gaat naar het land van ons hart en blijkt de sfeer ervan te "herkennen''. Ze eet die als koek, ze groeit erin. Ze huilt als ze weg moet. Iets uit haar brieven: "Die ongeloof lijke fijnheid en kunstzinnigheid van het volk; die diepe religiositeit in alles; ze kennen de eerbied nog. Dat land, dat maar geeft en geeft. Dat in zijn wezen het offer kent." Is dat geen geschenk? En dan te bedenken, dat het bij mij jaren geduurd heeft, voordat ik de waarde besefte van wat ik van kindsaf aan, zo maar, gratis voor niets, gehad heb. Het moet daar toch in de lucht ontstonden in Yogya verschillende ba tik-schilderscholen die een grote cre ativiteit ontplooiden. In Rome en Parijs werden al eerder grote exposities "^gehouden van deze kunst, die nu ook in Laren wordt ge toond, hopelijk voor een groter publiek dan indertijd de bescheiden tentoon stelling in het Rosa Spier huis mocht trekken. Eveneens heel boeiend is het houtsnij werk uit het Asmat gebied, u weet wel, het moerassige gebied aan de zuid kust van Irian Barat, waar Michael Rockefeller zo tragisch om het leven kwam. Deze primitieve kunst kreeg grote bekendheid door het werk van prof. A. Gerbrands, Michael Rockefel ler en anderen. Op deze tentoonstelling wordt de nieuwe kunst uit het Asmat gebied voor het eerst in Nederland ge ëxposeerd. Het contrast met de Ba lische schilderkunst en de Javaanse batikschilderijen is hemelsbreed, de panelen, vol fijne en met groot vak manschap uitgesneden figuren en ran ken, getuigen van een geheel eigen wereld, een primitieve eenvoud die bedriegelijk blijkt te zijn bij een nauw keuriger waarneming. Deze expositie in het Singer museum is zeer de moeite waard. U kunt er tot en met 14 decefnber 1975 van ge nieten. Het museum is dagelijks ge opend van 10 tot 5 uur, zondags van 1 tot 5 uur, 's maandags gesloten. R.C.A. zitten, anders had mijn dochter het toch niet zo kunnen aanvoelen? Ik heb het dus vanaf mijn eerste adem tocht ingeademd, het is onvervreemd baar deel van mijzelf. Alleen onbewust nog toen, maar daarom toch niet min der wezenlijk. Ik moest naar Holland komen om wakker te worden uit die half-droom waarin ik in Indië steeds qeleefd had." S.M. STERKTE "Sterkte beste mensen, ik hoop van harte dat jullie het zullen kunnen vol houden om het Eenzijdige, Rancuneuse en Onverdraagzame Enige Indische blad te handhaven!" D. Couwenberg-Molenaar BESTELLING Uit een brief van een lieve, gezellige oma, afkomstig uit Tjimahi, gewoond hebbende in Almelo en nu verhuisd naar Walpole, Massasuchets USA: "Zend je mij alsjeblieft van die djamu capsules. Zou ik er nog slank van worden als ik er 100 opheb? De dokter zegt tegen mij: je bent te vet. Nou die dokter kan doodvallen, die capsules zijn voor mijn dochter hoor, voor mij graag 2 pond kripik oedang!" En dan glijdt er een 10.- uit de brief voor onze Kerstkrandjang. Eet en laat eten, is haar devies. Lieve Oma. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 20