Zomaar een Terugblik Reizen naar Indonesië met het Lijntoestel van de SingaporelAirlines De laatste dagen van Tjilatjap onder de Nederlandse driekleur. Het was een publiek geheim, dat indien de oorlog, die reeds in Europa in alle hevigheid raasde, ook de Ned. Indische contreien zou bereiken, Tjilatjap de belangrijkste havenplaats zou zijn. De Dienst van Scheepvaart reageerde dan ook op het uitbreken van de oor log in de Pacific o.a. door de haven meester 1ste klasse W. H. Morren, door de militairisatie geassimileerd aan de rang van Overste bij de Kon. Marine, van Tandjong Priok over te plaatsen naar Tjilatjap. Aan haven meester Morren werden toegevoegd de havenmeester 3e klasse T. J. Bui ten en Onderhavenmeester J. M. Sijt- sema. Te Tjilatjap was als Commandant Ma ritieme Middelen (C.M.M.) gedeta cheerd Kapitein ter Zee B. J. G. Schokking. Vele havenplaatsen moes ten loodsen, gewestelijke vaartuigen en het daarbij behorende inheemse personeel aan Tjilatjap afstaan. Het vergroten van het aantal loodsen was mede noodzakelijk geworden doordat het loodsmansvaarwater juist in oor logstijd aanzienlijk was verlengd door het vóór de ingang van de haven uit gelegde mijnenveld. Dit mijnenveld en die van een aantal andere havenplaatsen had - hoe gek het ook klinkt - afdeling K. van de Dienst van Scheepvaart heel veel werk gegeven. Van alle bestaande ge heime mijnenveldkaarten was namelijk tenminste één exemplaar in Neder land toen 't vaderland door de Duitsers werd veroverd. De mogelijkheid be stond dus dat deze kaarten in handen waren gevallen van de Duitsers en via deze overweldigers in handen van de Jappen. Het was derhalve noodza kelijk de positie van de mijnenvelden vóór de diverse havens te wijzigen. In de maanden juni en juli 1940 werd dit door de Kon. Marine verricht. De Itz. 2de klasse H. W. R. Krauss, ex cdt van Hr. Ms. "Willebrord Snellius" kreeg de opdracht om de mijnenveld- kaarten te herzien en schrijver dezes, 1ste Officier bij de Gouvernements- Marine F C. Backer Dirks, gedeta cheerd op de afdeling K, kreeg de opdracht om de verlichting van de geulen door de mijnenvelden in de diverse havens te herzien ter aan passing aan de gewijzigde mijnen velden-posities. Het was nodig om me plaatselijk te oriënteren, de verplaatsing van de lichtbronnen te controleren en de duistere en heldere sectoren van de lichtbronnen te verifiëren. Voor deze werkzaamheden bracht ik een 14- daags bezoek aan Tjilatjap in de twee de helft van augustus 1940, alwaar ik logeerde in hotel "Bellevue", het eni ge hotel in het destijds nog vredige Tjilatjap, waarvan de importantie nog moest groeien. Met de medewerking van havenmeester 2e klasse H. Greeuw en enige lichtopzichters van de Bebakening- en Kustverlichting werden de betreffende werkzaamhe den in een geforceerd tempo uitge voerd. Als de 2de Wereldoorlog in de Ned. Indische wateren toeslaat wordt, zoals hierboven reeds is opgemerkt, door de plaatsing van havenmeester Mor ren Tjilatjap gepromoveerd tot de be langrijkste havenplaats van Ned. Oost Indië. Dit impliceerde niet dat de ha vens van Tg. Priok en Soerabaia hun importantie geheel verloren hadden, want hoewel de plaatsing van de ha venmeesters in overeenstemming was met de bedrijvigheid in de nabije toe komst, kon de outillage van Tjilatjap daar nauwelijks aan tippen. Nu ik dit zo neerschrijf herinner ik me, dat e.e. a. duidelijk tot uiting komt in het boek "In konvooi" door A. J. Graffelman, gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij "Nederland". De "Talis- se" voer met twee 40 tons motortor pedoboten voor de Koninklijke Marine van New Orleans via Brisbane naar Ned. Oost-lndië. De bestemming was Soerabaia, blijkbaar met het doel a'- daar de beide motortorpedoboten te lossen. Zondagmiddag, 14 december 1941, tij dens de vaart door Straat Bali werd via een codetelegram de bestemming veranderd in Tjilatjap. Direct werd het roer omgelegd en werd teruggestoomd om met een grote omweg via de 12 graden Zuiderbreedte zigzaggend op woensdagmorgen 17 december Tjila tjap te bereiken. Edoch het blijkt alras dat de outillage van Tjilatjap te kort schiet. Na telegrafisch overleg met de C.Z.M. moest de "Talisse" alsnog naar Soerabaia, alwaar de motortor pedoboten met een drijvende bok werden gelost. In het boek "Varen in Oorlogstijd" door S. J. Graaf van Limburg Stirum lezen wij: "Na 42 dagen varens vanuit San Francisco kwam het m.s. "Bengalen" van de Rotterdamsche Lloyd onder bevel van Kapitein D. F. Schutterheim, varende op de Silver-Java-Pacificlijn Tjilatjap binnen. Ook in dit geval doet de tekortkoming in de outillage van de haven zich gevoelen. De lading van de "Bengalen" bestond namelijk o.m. uit 250 sts damwand, die slechts met walkranen konden worden gelost. Der gelijke kranen had men niet te Tjila tjap. Daarom besloot het Bureau Zeever- keer de "Bengalen" onder escorte van Hr. Ms. "Willem van der Zaan" naar Soerabaia te laten verstomen. In het vaarwater van Tjilatjap waren tussen de vaste wal en het eiland Noesa Kambangan 13 meerboeien (12 spannen) gelegd, waarop schepen kon den afmeren. De hougrond voor de verankering van deze meerboeien was slecht, zodat bij het meren en ontme- ren met veelal sterke stroom de meer boeien frequent van hun plaats wer den getrokken. Sommige diepgaande schepen werden wel eens even aan de grond geboeid. Na de val van Singapore werd het aantal koopvaardijschepen te Tjilatjap schrikbarend groot en moesten soms drie schepen naast elkaar op één span meer-boeien afgemeerd worden. Kleinere schepen kregen een ligplaats in de kali Donan en kali Pasoeroekan. Onder die schepen waren diverse schepen van de Gouvernementsmari ne o.a. de "Canopus" (Gezaghebber T. C. Wayenberg) die op Timor thuis hoorde en begin februari naar Tjilatjap was opgeroepen, de "Tydeman" (Ge zaghebber R. Troost), die eind januari 1942 naar Tjilatjap was gedirigeerd voor verkenningsdiensten en om als logiesschip voor personeel van de Gouvernements Marine dienst te doen, de "Hoofdinspecteur Zeeman" (Gezaghebber W. C. Tismeer) voor onderhoud en bewaking van de meer boeien en tenslotte de "Valk" (Gezag hebber A. Kool) met de dienstorder Amsterdam - Singapore - Jakarta Amsterdam - Singapore - Medan 4 dagen stopover in Singapore in eerste klas hotel met ontbijt 151,— p.p. 6 dagen tour Singapore - Medan - Brastagi - Tobameer in eerste klas hotels met ontbijt 468,p.p. Inlichtingen en boekingen uitsluitend via de Voorzitter van de Stichting "De Nieuwe Brug" E. M. H. Holwerda, Irisstraat 205, Den Haag, na 18 uur telefoon 070-60 67 28. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 10