<0$ ":'^30|||§ SAYA BIKKELS IN MEMORIAM Als U toctl een girorekening heeft De bijdrage van V. N. Moens, getiteld DE KLEINE SAJA en voorkomend in de TT van 15 januari jl„ geeft zes Indonesische woorden voor het Ne derlandse begrip IK. De termen HAMBA, ABDI en PATIH komen, voor zover ik heb kunnen na gaan, althans in West-Java, praktisch niet meer voor; blijkbaar tengevolge van een verandering in de sociale structuur van de maatschappij. Over het woord BETA, dat volgens het woordenboek van Klinkert steeds in de Molukken wordt (werd) gebruikt - zegt de inzender - heb ik geen oor deel, behalve dat ik het in de om geving waar ik woon (Bandung) nooit ben tegengekomen. De term AKU (niet in het geraadpleeg de woordenboek voorkomend) ont moette ik meer in de schrijftaal dan in gesprekken. Behalve de in de bijdrage voorkomen de zes termen, waarvan er enkele m.i. verouderd zijn, kan nog een zevende worden genoemd, en wel het nog "springlevende" KAMI. Dit woord wordt voornamelijk gebezigd om aan te duiden WIJ of ONS, met uitsluiting van de aangesproken persoon. Maar in enigszins formele gesprekken en vooral in dito brieven, hoort en leest men vaak KAMI als er in het Neder lands IK zou worden gebruikt. Maar nu is het opvallend dat in de •W".' omgangstaal vaak voor 't begrip IK (of MIJ) geen van de zeven gesignaleerde Indon. termen gebruikt wordt, maar: dat de spreker de kwalificatie of ei gennaam voor het begrip IK of MIJ gebruikt, welke de aangesproken per soon normaal aan de spreker geeft. Bij voorbeeld: Een wat oudere vrouw zal tegen iemand die duidelijk jonger is dan de spreekster, meestal zich- zelve niet aanduiden met SAYA (nieu we spelling) of AKU, maar met het woord TANTE; of iets plechtiger: IBU. Een oudere man wordt door een jon gere man of vrouw vaak aangesproken met OOM of (plechtiger) BAPAK; zo dat deze oudere ook over zichzelf, tegen de jongere, spreekt van OOM of BAPAK. Een jongere zal tegenover een oudere het begrip IK of MIJ omschrijven met zijn of haar (voor-)naam. Dus niet: SAYA datang di rumah, maar: BENNIE (of: LIES) datang di rumah. Het voorgaande maakt geen aanspraak op taalkundige juistheid. Het is een weergave van wat ik als leek gemeend heb op te merken in de hedendaagse taaiusances voor zover ik daarmee in aanraking kwam. L. VAN DOMPSELER Met de aanvulling van v.D. krijgt de bijdrage van Vic Moens (onze oude, reeds overleden sobat) pas de volle dige taalkundige waarde van het woord saja in oude en moderne vorm. Dank! Red. In no. 9 van T.T. dd. 15 november 1975 staat een stukje van Esje Peer over bikkelen. Daar wilde ik even op rea geren. Esje Peer schrijft dat bikkels oorspron kelijk van schapewervels werden ge maakt. Hetzelfde staat in Oosthoek's encyclopaedie. Dat is evenwel niet juist. Ik ben ge boren en opgegroeid in Ned. O. Indië, heb in mijn jeugd veel gebikkeld. La ter in Nederland als biologe afgestu deerd. Door mijn studie, heb ik o.a. ook skeletten van allerlei dieren moe ten bestuderen en heb de bikkels daar door met allerlei skeletonderdelen kunnen vergelijken en weet dus, met absolute zekerheid, dat die speelvoor- werpjes oorspronkelijk geen wervels maar kootjes van schapetenen waren. Dit is zelfs te zien aan de latere, van tin of koper vervaardigde bikkels. Be langrijk is dit natuurlijk niet, maar ik meende dat Esje Peer het wel aardig zou vinden, deze informatie te krijgen. J. v.d. GRAAFF-VAN RAALTEN Vergevenmaar vergéten, nooit Het werd stil om me heen en in mij. Stil en kil In Breda ben ik naar de "Beyerd" ge gaan, en bezocht de expositie van handwerk en tekeningen, zelfs foto's van de krijgsgevangenen in de Japan se kampen: Java, Burma, Sumatra, Ce lebes, Paree-Paree en kali Bodjo. En alles wès er weer. Triest, macaber, een wereld van doorstane en zo véél niet overleefde ellende, een hèl. Alleen Burma: o m. 61.000 Europese geïnterneerden, van wie 17.000 Neder landers - 25% overleden; Pakan Ba- roe-spoorweg 6600 Nederlandse en Engelse krijgsgevangenen - 35% over leden. Wat waren hun laatste gedach ten in hun doodsstrijd Van onze (8) kampen zag ik prachtige tekeningen van Hofker en Van Dijk, ragfijn soms, en gepenseeld bijkans "live", als men zich even indenkt, hoè en wat het wasde ravages na de bombardementen op Paree-Paree door de 9, resp. 12 Liberators, de in feite ere-begraafplaats tijdens de epidemie ën in het "Bodjo"-kamp. Monumenten van het "leven" en de ellende! Na het bezoek aan de expositie, is er immense dankbaarheid dat velen - God zij dank! - de kampen hebben overleefd. Er is verlangen om even alleen te zijn - in ongerepte natuur of langs de zee in regen, wind, sneeuw, omdat het stormt innerlijk. Vergevenmaar vergéten, nooit! Het zou goed zijn vooral ook voor de jongeren, de opgroeiende jeugd, voor hen, die eigenlijk nauwelijks of helemaal niet (gelukkig!) door die hèl zijn gegaan, naar die expositie, in Bre da of elders waar dat nog mogelijk zal zijn, te gaan. Het zal zeker niet ver geefs zijn en na diep nadenken tot de erkenning kunnen leiden, dat het be zoek zo waardevol is! Bijzondere waardering, mijnerzijds, voor het arrangement van deze expo sitie in twee zalen, goed overzichtelijk, uitstekend en stemmig gehouden, passend voor het "In Memoriam". Er is daar ook een boek verkrijgbaar, evenals "Gouden Munt" van Tj. de Haan, een gedenkteken èn een waar schuwing: si vis pacem para bellum... ...Helaas J.K.H.B. De Tentoonstelling "Nederlanders in Japanse kampen" zal nog te zien zijn in: - Museum Het Princessehof, Leeuw arden (28 feb.-21 april 1976) - Gemeentemuseum, Arnhem (8 mei - 13 juni 1976) AAN EEN OUDE SOBAT Krokodillen-stad in een vèr verleden... Sportief samenspel, lang verzwegen, Scheiding van wegen, heel lang geleden. "Verdreven maar niet verslagen" In groot vertrouwen zou 't eens dagen! Soerabaia, een vèr verleden Terug in Hollands heden. Gouden Munt, indringend Indië - Burma... Nostalgie, 'n grijs-zilveren draad Overveen - Breda! J.K.H.B. Betaalt U ons dan per giro, niet via de Bank? Het scheelt ons enorm in de tijd, want een giro geeft meer infor matie, (adres, waarvoor de be taling) dan een Bank-afschrift waarbij we alles moeten uitplui zen. Als het U om het even is, ALSTUBLIEFT PER POSTGIRO BETALEN. ALLES. Administratie Tong-Tong 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 3