99De Kruidentuin99
COYETT OP TAIWAN
Postorderbedrijf
"DE KRUIDENTUIN"
Molukken geporteerd was. Het was
immers van Mook die dit recht zo in
terpreteerde dat het gold voor de be
volking van enig gebiedsdeel zonder
restricties, hoe klein een gebied ook
was. Vandaar dat deelstaten als Ma
dura, West-Kalimantan, Oost-Suma-
tra, Zuid-Sumatra, West-Java alle tot
stand kwamen onder van Mook als
Luitenant-Gouverneur-Generaal.
Het merkwaardige is nu a) dat Roem
voortdurend doelt op de jongereneed
van 1928, maar die nergens als zo
danig noemt; b) dat van Mook, die nb.
lid was van de Stuwgroep, nooit ge
maald heeft om de jongereneed. De
nasleep hiervan heeft zijn invloed ge
had, aldus Roem, op de ZM jongeren
in Nederland, die 25 jaar lang door
hun ouders - zich niet bewust van van
Mooks politiek van 'Verdeel en heers'
- zijn geïndoctrineerd met verhalen
over Linggajati en Renville en RTC,
waar het zelfbeschikkingsrecht voorde
ZM internationaal zou zijn vastgelegd
(wat Roem expliciet ontkent. Wel zegt
hij dat van Mook dit recht heel knap
verdedigde, waarbij wetenschappelijke
ideeën en de wil om de tegenstander
te verzwakken om de voorrang stre
den).
Roem meent dat de RMS-jongeren zijn
beïnvloed door de strijd van de Pa
lestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO).
De PLO pleegde ook heel wat over
vallen en schoot zich een weg naar
de UNO. Anders ligt de zaak met de
RMS: De actie Wassenaar liep er
slechts op uit dat Premier de Jong zei:
"De RMS is een verloren zaak". Zo
zijn ook de acties in Beilen en A'dam
falikant afgelopen, compleet met drie
doden in Beilen, alles berustend op
een averechtse uitleg van het zelf
beschikkingsrecht. "Het zijn echter,
omdat ze ideologisch gemotiveerd
zijn", aldus Roem, "geen rovers en
moordenaars in de gewone zin, al is
hun ideologie (gagasan) dan ook fout".
De moeilijkheid voor terugkeer naar
Indonesië is dat de toestand daar eco
nomisch moeilijker is dan wat de Mo-
lukkers in Nederland gewoon zijn, zo
geeft Roem toe. Roem ziet in dat de
RMS-kwestie er alleen maar erger op
zal worden, als er geen oplossing
wordt gevonden. Het merkwaardige is
nu: a) dat Roem heil ziet in een con
tra-indoctrinatie door degenen die in
zien dat de RMS op dood spoor zit en
door de Nederlanders die weten dat
het zelfbeschikkingsrecht in het ver
leden bij de besprekingen verkeerd
geïnterpreteerd werd, zoals door van
Mook. "Die Nederlanders kunnen veel
goeds doen in dit opzicht", aldus
Roem; b) Roem zegt dat Indonesië de
Molukkers die Nederlander zijn ge
worden, op den duur niet meer als
verraders en afgeschrevenen zal be
schouwen.
Rest me als klein lichtpunt nog te ver
melden dat Ir Manusama in een inter
view voor "Hervormd Nederland "j
gezegd heeft: "U moet niet te veel
nadruk op de RMS leggen. Bij ons
staat het geluk van de mensen op de
eerste plaats, niet de organisatie
Maar dan moeten we ons niet door
verkeerde ideeën laten leiden zoals
gijzelingen. Dan ga je terug met een
stelletje moordenaars en terroristen.
Daarmee kun je geen land opbouwen
Als de RMS door geweld tot stand
zou komen, nee, dan is dat land niets
waard. Wat mij betreft hoeft de RMS
dan niet." Persoonlijk heeft Manusa
ma een hekel aan het superioriteits
gevoel dat veel Ambonnezen hadden
(en waar maandbladen als "Torna"
nog vol van staan!). Naar aanleiding
daarvan zegt hij: "Een Javaan was'
mijn beste vriend".
In dit verband is een uitlating van Etty
Aponno, in de Haagse Post vermeld
16a), al even zeldzaam als objectief:
"Maar ons lijden begint pas. In de
Molukse zaak krijgen wij, zo lijkt het
wel, met terugwerkende kracht terug
betaald wat wij indertijd de Javanen
hebben aangedaan in dienst van de
Nederlanders. Terecht? In ieder geval:
Gods oordeel".
Strips zijn in de mode en zelfs de zeer
serieuze, ja somtijds ietwat plechtige
en hooghartige NRC/Handelsblad
heeft er twee. Een daarvan verhaalt
nu al maandenlang de avonturen van
een zekere Vincent, die tracht Het
Geheim van Zijn Vaders Lichaam te
ontraadselen.
Die strip bevat, behalve voortreffelijke
tekeningen in de stijl van honderd jaar
geleden een zodanig kolderieke tekst,
dat men zich kan voorstellen hoe le
zers met een niet al te scherp gepunt
gevoel voor humor zich min of meer
beduveld voelen. Om U een staaltje
te geven: een zeer bekende en nog
niet lang geleden overleden Ameri
kaanse dichteres heette Edna St. Vin
cent Mallay. Welnu, Vincent heet: Vin
cent St. Edna Mallay. Hij is nu, nog
altijd op zoek, weer eens in de Hel-
vetische Theocratie en heeft daar
moeite met de kardinaal-majoor. De
strip zou gecreerd zijn opof all
places: Taiwan en wel door een zeke
re Frederik Coyett.
En dit laatste is nu juist de reden
waarom wij onze lezers in het myste
rie van Vincent betrekken. Zou onze
Fred wellicht een nazaat zijn van de
Nederlandse vertegenwoordiger op
Taiwan, die van daar in 1661 werd ver
jaagd door de Chinese zeerover Co-
xinga of Koksinga (een verbastering
van de Chinese naam van dit voor de
Compagnie zeer lastig heer (een soort
Chinese Piet Heyn). Coyett gaf na een
langdurig beleg 't op Taiwan gebouwde
Nederlandse fort Zeelandia tenslotte
aan hem over en werd voor straf door
de GG levenslang naar Ambon ver
bannen, maar werd na 12 jaar vrijge
laten. In Indië had hij zeker nazaten;
zijn kleinzoon werd als architect en
aannemer bekend.
Is Frederik Coyett, de schepper van
de gekste strip die wij ooit gelezen
hebben, een nazaat van de Indische
familie Coyett uit de 17e eeuw? Of
is ook deze naam een grapje van de
auteur?
JHR.
ASSOCIATIE
Opa, schoondochter en kleindochter
van 12 luisteren naar de radio, waar
Meta de Vries in haar programma
"Juist op zondag' aankondigt, dat in
Amsterdam weer een wayang kulit
voorstelling gegeven zal worden.
Schoondochter merkt op: "Ik zou
graag nog wel zo'n wayang kulit voor
stelling willen zien, het is wel de moei
te waard!"
Kleindochter Pamela luistert met een
half oor mee en vangt de laatste zin
snede op, waarop zij vraagt: "Mama,
is die wayang kulit de vader van Rita
Coolidge?" (Bekende Amerikaanse
country and westernzangeres).
WEG.
vraagt voor het inpakken in plastiek zakjes van tuinzaden en keuken
kruiden eet. vr/mn persoon die dit thuis wil doen (plus minus 6 uur
werk dagelijks) 5 dagen per week (per 1000 kruidenzakjes netto
f 350,—) (per 30 uur pakt men 1000 zakjes in). Uitsluitend schrif
telijk inlichtingen. Envelop met Uw naam en adres bijsluiten.
Postorderbedrijf "De Kruidentuin" - van Ostadestraat 282 - Amsterdam.
voor al Uw tuinzaden en keukenkruiden eet. inl. bovenstaand adres.
8