99De Kruidentuin99 COYETT OP TAIWAN Postorderbedrijf "DE KRUIDENTUIN" Molukken geporteerd was. Het was immers van Mook die dit recht zo in terpreteerde dat het gold voor de be volking van enig gebiedsdeel zonder restricties, hoe klein een gebied ook was. Vandaar dat deelstaten als Ma dura, West-Kalimantan, Oost-Suma- tra, Zuid-Sumatra, West-Java alle tot stand kwamen onder van Mook als Luitenant-Gouverneur-Generaal. Het merkwaardige is nu a) dat Roem voortdurend doelt op de jongereneed van 1928, maar die nergens als zo danig noemt; b) dat van Mook, die nb. lid was van de Stuwgroep, nooit ge maald heeft om de jongereneed. De nasleep hiervan heeft zijn invloed ge had, aldus Roem, op de ZM jongeren in Nederland, die 25 jaar lang door hun ouders - zich niet bewust van van Mooks politiek van 'Verdeel en heers' - zijn geïndoctrineerd met verhalen over Linggajati en Renville en RTC, waar het zelfbeschikkingsrecht voorde ZM internationaal zou zijn vastgelegd (wat Roem expliciet ontkent. Wel zegt hij dat van Mook dit recht heel knap verdedigde, waarbij wetenschappelijke ideeën en de wil om de tegenstander te verzwakken om de voorrang stre den). Roem meent dat de RMS-jongeren zijn beïnvloed door de strijd van de Pa lestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO). De PLO pleegde ook heel wat over vallen en schoot zich een weg naar de UNO. Anders ligt de zaak met de RMS: De actie Wassenaar liep er slechts op uit dat Premier de Jong zei: "De RMS is een verloren zaak". Zo zijn ook de acties in Beilen en A'dam falikant afgelopen, compleet met drie doden in Beilen, alles berustend op een averechtse uitleg van het zelf beschikkingsrecht. "Het zijn echter, omdat ze ideologisch gemotiveerd zijn", aldus Roem, "geen rovers en moordenaars in de gewone zin, al is hun ideologie (gagasan) dan ook fout". De moeilijkheid voor terugkeer naar Indonesië is dat de toestand daar eco nomisch moeilijker is dan wat de Mo- lukkers in Nederland gewoon zijn, zo geeft Roem toe. Roem ziet in dat de RMS-kwestie er alleen maar erger op zal worden, als er geen oplossing wordt gevonden. Het merkwaardige is nu: a) dat Roem heil ziet in een con tra-indoctrinatie door degenen die in zien dat de RMS op dood spoor zit en door de Nederlanders die weten dat het zelfbeschikkingsrecht in het ver leden bij de besprekingen verkeerd geïnterpreteerd werd, zoals door van Mook. "Die Nederlanders kunnen veel goeds doen in dit opzicht", aldus Roem; b) Roem zegt dat Indonesië de Molukkers die Nederlander zijn ge worden, op den duur niet meer als verraders en afgeschrevenen zal be schouwen. Rest me als klein lichtpunt nog te ver melden dat Ir Manusama in een inter view voor "Hervormd Nederland "j gezegd heeft: "U moet niet te veel nadruk op de RMS leggen. Bij ons staat het geluk van de mensen op de eerste plaats, niet de organisatie Maar dan moeten we ons niet door verkeerde ideeën laten leiden zoals gijzelingen. Dan ga je terug met een stelletje moordenaars en terroristen. Daarmee kun je geen land opbouwen Als de RMS door geweld tot stand zou komen, nee, dan is dat land niets waard. Wat mij betreft hoeft de RMS dan niet." Persoonlijk heeft Manusa ma een hekel aan het superioriteits gevoel dat veel Ambonnezen hadden (en waar maandbladen als "Torna" nog vol van staan!). Naar aanleiding daarvan zegt hij: "Een Javaan was' mijn beste vriend". In dit verband is een uitlating van Etty Aponno, in de Haagse Post vermeld 16a), al even zeldzaam als objectief: "Maar ons lijden begint pas. In de Molukse zaak krijgen wij, zo lijkt het wel, met terugwerkende kracht terug betaald wat wij indertijd de Javanen hebben aangedaan in dienst van de Nederlanders. Terecht? In ieder geval: Gods oordeel". Strips zijn in de mode en zelfs de zeer serieuze, ja somtijds ietwat plechtige en hooghartige NRC/Handelsblad heeft er twee. Een daarvan verhaalt nu al maandenlang de avonturen van een zekere Vincent, die tracht Het Geheim van Zijn Vaders Lichaam te ontraadselen. Die strip bevat, behalve voortreffelijke tekeningen in de stijl van honderd jaar geleden een zodanig kolderieke tekst, dat men zich kan voorstellen hoe le zers met een niet al te scherp gepunt gevoel voor humor zich min of meer beduveld voelen. Om U een staaltje te geven: een zeer bekende en nog niet lang geleden overleden Ameri kaanse dichteres heette Edna St. Vin cent Mallay. Welnu, Vincent heet: Vin cent St. Edna Mallay. Hij is nu, nog altijd op zoek, weer eens in de Hel- vetische Theocratie en heeft daar moeite met de kardinaal-majoor. De strip zou gecreerd zijn opof all places: Taiwan en wel door een zeke re Frederik Coyett. En dit laatste is nu juist de reden waarom wij onze lezers in het myste rie van Vincent betrekken. Zou onze Fred wellicht een nazaat zijn van de Nederlandse vertegenwoordiger op Taiwan, die van daar in 1661 werd ver jaagd door de Chinese zeerover Co- xinga of Koksinga (een verbastering van de Chinese naam van dit voor de Compagnie zeer lastig heer (een soort Chinese Piet Heyn). Coyett gaf na een langdurig beleg 't op Taiwan gebouwde Nederlandse fort Zeelandia tenslotte aan hem over en werd voor straf door de GG levenslang naar Ambon ver bannen, maar werd na 12 jaar vrijge laten. In Indië had hij zeker nazaten; zijn kleinzoon werd als architect en aannemer bekend. Is Frederik Coyett, de schepper van de gekste strip die wij ooit gelezen hebben, een nazaat van de Indische familie Coyett uit de 17e eeuw? Of is ook deze naam een grapje van de auteur? JHR. ASSOCIATIE Opa, schoondochter en kleindochter van 12 luisteren naar de radio, waar Meta de Vries in haar programma "Juist op zondag' aankondigt, dat in Amsterdam weer een wayang kulit voorstelling gegeven zal worden. Schoondochter merkt op: "Ik zou graag nog wel zo'n wayang kulit voor stelling willen zien, het is wel de moei te waard!" Kleindochter Pamela luistert met een half oor mee en vangt de laatste zin snede op, waarop zij vraagt: "Mama, is die wayang kulit de vader van Rita Coolidge?" (Bekende Amerikaanse country and westernzangeres). WEG. vraagt voor het inpakken in plastiek zakjes van tuinzaden en keuken kruiden eet. vr/mn persoon die dit thuis wil doen (plus minus 6 uur werk dagelijks) 5 dagen per week (per 1000 kruidenzakjes netto f 350,—) (per 30 uur pakt men 1000 zakjes in). Uitsluitend schrif telijk inlichtingen. Envelop met Uw naam en adres bijsluiten. Postorderbedrijf "De Kruidentuin" - van Ostadestraat 282 - Amsterdam. voor al Uw tuinzaden en keukenkruiden eet. inl. bovenstaand adres. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 8