DE ALLERLAATSTE TONG-TONG Leuk hoor! Na genoten te hebben van de voorafgaande bladzijden valt mijn oog op de met grote letters gedrukte kennisgeving: "Dit is de allerlaatste "Tong-Tong" die U ontvangt. Pats! Het blad valt uit mijn hand en ik staar voor me heen. Dus ook dat is afge lopen, die grote vreugde wordt ons ook al ontnomen. Ik blijf een poosje verdrietig in gepeins verzonken. Opeens vraag ik me af: "Waarom eigenlijk?" Snel zoek ik het bericht weer op en ik slaak een zucht van verlichting. En zo blij was ik, dat dit kinderlijke produkt uit mijn pen vloei de: Heerlijke Tong-Tong, wat een vreugd bezorg je mij. Wanneer je verschijnt, ben 'k als een kind zo blij. Want je schenkt mij veel vreugd en genot. Als jij zou verdwijnen, ging iets dier baars kapot. Heerlijke T.T. blijf nog heel lang be staan. Twee keer per maand schuif 'k mijn zorgen van de baan. Reis ik naar de Tropen (oh hemel, daar gaat de bel!) wordt gestoord, mijn droom is vergaan! Al met al beste mensen, één ding heb ik geleerd, nl„ oordeel of reageer niet, voordat je het naadje van de kous weet. WIL WERNER-MOLENAAR PORTRET VAN EEN PIONIER Met zeer grote interesse las ik in Tong Tong no. 15 (15-2-76) het slot artikel van F. Cramer onder het tus senkopje: "Baanbrekende experimen ten leverden hem geld noch roem op." In zijn beschrijving van zijn Pa herken ik en velen met mij duidelijk de schrij ver van het artikel. Alleen in een van de laatste zinnen van zijn artikel, kunnen wij hem niet volgen. Het is ons namelijk bekend dat de keel-neus-oor arts Cramer lang en ook in woelige tijden in Indonesië baanbrekend werk heeft verricht. Hij werd door iedereen, van laag tot hoog, zeer gewaardeerd vanwege zijn on baatzuchtigheid en medemenselijkheid. Trouwens ook vele jaren daarna en nu zelfs nog in El Atabal stond en staat hij klaar voor zijn lijdende medemens. In vergelijking met zijn inderdaad "Grote Pa" heeft ook hij op zijn ma nier veel gedaan, dat van belang was voor Indonesië. Zijn inzet was een gevolg van het krachtige voorbeeld en van de in het oude Indië gevolgde artsenstudie. Dat hij - met zijn vrouw als rechter hand - nog jaren in goede gezondheid voor vele oud-lndischgasten en me debewoners nabij Malaga (Spanje) zijn vriendschap en deskundigheid I ó-y\-a moge geven, is de wens van velen en van ondergetekende. P.V. DE KLEINE SAYA (III) Inhet Javaans woordenboek wordt wel "aku" gevonden voor "ik" in het ngoko of Laag-Javaans en in het mbo- so of Hoog-Javaans het woord "kulo" of "koelo". Zelf een poos in Tjilatjap en omstre ken rondgedrenteld hebbende, heb ik hier voor "ik" het woord "injong" ge hoord, wat ook nergens op lijkt. Soekarno gebruikte akoe vaak, maar hij kwam oorspronkelijk uit Blitar. Hij was Javaan en sprak dus Javaans en geen Maleis. Leert men daarentegen Maleise cor respondentie of komt men uit Suma tra, dan gebruikt men het woord "hamba", behalve in Palembang, waar men weer "akoe" zegt. B. W. DE RIJK NOG MEER CIVILISATIE Even inhaken op het artikeltje van Rogier over civilisatie, kampungan en coltruien. Jaren geleden, ver voor de oorlog, kreeg een importfirma in Soerabaja van haar hoofdkantoor in Nederland door een expeditiefout een aantal kis ten toegestuurd, inhoudende tweede handse kolbertjassen, gemaakt van een soort tweedstof. Men zat met de ze zending, voor de tropen totaal on geschikte, dus onverkoopbare rommel lelijk in de maag. Terugsturen was te duur, dus moest de boel maar worden opgeslagen. Totdat op een gegeven moment een of andere snuggerling bij zichzelf dacht, ach, wat kan het mij schelen ook. Beter a tout prix verko pen dan aan de motten voeren; hij slingerde de jassen op de pasar. En toen gebeurde er een wonder. Men vocht erom. Ze vlogen weg. Iedere Soerabajasche taxichauffeur (en er waren er toen wel een paar) was het aan zijn imago en status verplicht er een te dragen. Het stond Europees, dus goed, dus so what. Motto: Anget rek! Dat de arme kerel erin zweette als een otter, mocht de pret niet drukken. Ondertussen werden door de firma dringende telegrammen naar Neder land gezonden met verzoek elke hoe veelheid tweedjassen te sturen. De verkoper maakte DE beurt van z'n leven; chauffeurs zaten als vorsten achter het stuur van hun taxi and everybody was quite happy. TJILATJAP Ik vind de bijdrage van F. C. Backer Dirks dermate geslaagd, dat ik de schrijver graag een pluim op zijn hoed wil steken. Verdient het geen overweging straks beide artikelen door te geven aan Oorlogs documentatie als voorge schiedenis van de oorlog 1940-1945 in het voormalige Nederlands Indië? Hoe meer men daar van een en ander weet, als het ware door ooggetuigen geschreven al is het dan ook tientallen jaren daarna, hoe beter het is, en kun nen de geschiedschrijvers, na ons er voordeel van hebben. En zo heeft Tong Tong weer vol daan aan de opzet van wijlen onze heer Tjalie Robinson, zijn Indië te doen beschrijven door velen die er gewoond en gewerkt hebben. En zo is in de 20 jaren dat Tong Tong be staat - en nog vele jaren na deze - dit een machtig geschiedkundig werk ge worden. A. J. VAN DER BOON AVONTUREN VAN EEN DIENSTPLICHTIGE MATROOS In Tong Tong no. 18 van 15 februari jl. las ik het artikel van de heer Backer Dirks in zake Tjilatjap. Herinneringen kwamen bij mij op want ik was in 1941 als dienstplichtig matroos daar, zoals ik reeds eerder aan Tong Tong schreef. De door de heer Backer Dirks ge noemde Commandant Maritieme Mid delen Tjilatjap, de Kapitein-Luitenant ter Zee KMR B. J. G. Schokking, was mijn commandant, en een goede, al leen overtroffen door mijn comman dant op Bali de Ltz. I "Box" Knoops. De onderzoekings- en patrouilleoffi cieren waren resp. de Ltz. I KMR Doornick en Van de Kieboom, in bur ger K.P.M.-officieren. Ook de haven meester, de Heer Greeuw, heb ik ge kend. De Amerikaanse zware kruisers "Houston" en "Marblehead", werden volgens mij, zwaar beschadigd bij een luchtaanval in Str. Karimata, waar ook Hms. Banckert, bij een poging de bom men te ontwijken op een zandbank liep. Bij deze actie was naar mijn mening ook het Australische oorlogsschip "Jupiter" betrokken, aan boord waar van ik eind 1941 bij de verbinding werd ingedeeld. Mijn kennis van En gels was toen iets hoger dan het "Me Tarzan, you Jane"-peil, maar dat mocht de pret niet drukken. De "Valk" was het vaartuig waarmee ik naar Australië moest evacueren, doch ik kon haar niet vinden. Te Tji- G. H. BARTMAN lees verder volgende pag., 1e kol. onderaan 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 20