fölTj foirTj BIJ DE VOORPLAAT Nontonnen ALLEEN BIJ ORIENT-TRAVEL B.V. en BALl Singel 512 - Amsterdam-C. - Tel. 020 - 23 74 84 (4 lijnen) ^■uwelier^bedrijl 't Carillon oooooooooooooooooooooooooooc Nontonnen. Ja, dat is hier nog steeds volksvermaak nommer satu. Kost niks en je kan er uren mee bezig zijn. Er hoeft maar iets te gebeuren en er staan meteen een stel mensen stil en heb je publiek. En dit gemoedelijk kunnen "nonton" is geloof ik typisch Oosters. Dit viel me bijvoorbeeld direkt op toen ik voor het eerst in Turkije kwam! Daar doet men dat ook. In de Westerse wereld doet men het nl. niet op die manier. Ten eerste heeft men meestal veel te veel haast. En ten tweede, als men niet meteen doorloopt, begint men zich er vaak na een tijdje op een nogal vervelende wijze mee te bemoeien. Ik weet eigen lijk ook niet of de Westerse wereld wel een heel eigen, speciaal woord voor dit soort "kijken" heeft. Want dit is echt iets heel, heel anders dan het kijken of toeschouwen, zoals de verta ling in mijn Kamus Belanda luidt. Ik ben helemaal geen talenkenner, maar ik denk dat de meeste Oosterse lan den wél een specifiek woord hebben voor dit soort "in alle gemoedsrust en geen tijd in acht nemend, iets op dis- krete wijze gadeslaan". U ziet, ik heb een hele zin nodig om te pogen uit te drukken wat men hier in Indonesia met één woordje zegt: nontonnen. En hoewel zeer diskreet, doet men dit zonder enige schaamte. Natuurlijk wel eerst van een veilige afstand. Maar langzaam komt men voetje voor voet je naderbij. Tot men er zowat met z'n neus op zit. (Bhalve wanneer men eet. Dan blijft men wel vanaf een afstand kijken. En wordt er hoogstens druk gemompeld dat deze Boeleh zo maar dit en dat durft te eten!) Maar wanneer men op het laatst toch zowat bovenop het onderwerp zit, is het ijs min of meer ook meteen gebroken. En wordt er beleefd naar het één en ander ge- informeerd. En dit is ook weer zo typisch Oosters. Want er zit, geloof ik tenminste, geen enkele vorm van brutaliteit of nieuwsgierigheid in. Men wil het doodgewoon en simpelweg graag weten! En dan krijg je van die lekkere korte gesprekjes. Zoals: "Is dit Uw fototas?" "Jazeker". "Wat zit erin?" "Oh, allerlei fotoapparatuur." "Hmm. Vindt U het erg als ik even kijk?" "Nee hoor, ga gerust je gang". Tas wordt geopend. Camera eruit ge vist en iedereen bekijkt het nauwkeu rig. Weer teruggelegd. "En wat zit er nu in al deze doosjes?" "Allerlei andere lenzen. Dan kan je bijvoorbeeld iets veel dichterbij halen. Of veel meer op je beeld krijgen en zo." "Ahh! Zeer interessant. Mag ik het even bekijken?" "Silahkan!" Etui wordt gepakt. Lens eruit gehaald. Met één oog toegeknepen wordt er doorheen getuurd. En wanneer je dan uitlegt dat je er op deze manier niets doorziet en het alleen effect heeft wanneer de lens óp de camera zit, wordt er direkt om een demonstratie gevraagd. Als iedereen tevreden is gesteld gaan de lenzen weer de doos jes en daarna de fototas in. "Vindt U het goed wanneer ik ook even in dit vak van Uw tas kijk?" "Ja hoor! Doe wat je niet laten kunt." Blij wordt het zijvak opengeritst en eerst de "gewone" inhoud stuk voor stuk goed bekeken. Op het laatst blijft mijn portefeuille over. Maar na enige schroom wordt ook dat tenslot te gepakt. "Dit is zeker Uw portefeuille hè?" "Ja, dat zie je toch wel". "Hu-uh. Erg mooi. Wat zit er in?" "Niets bijzonders. Kijk maar gerust als je wilt." (Er zit toch niks kostbaars in!) "Ah! Dank U wel. Meneer is waarlijk een goed mens!" Dan wordt elk vakje van de beurs goed doorgenomen. En naar alles (rij bewijs, verblijfsvergunning enz.) uitge breid geinformeerd. Dan worden de foto's erin stuk voor stuk bekeken. En gevraagd wie er op de plaat staan En wanneer men alles bekeken heeft en alles weet wordt de hele bups net jes teruggedaan. En nadat ik dan ook nog aan het vriendelijke verzoek vol daan heb om de groep op de foto te zetten, word ik door de hele meute uitvoerig, langdurig en in alle toonaar den bedankt. Well, en dan zet ik ze hier op de voor plaat. Toch nog wel een beetje verle gen en zo. Maar wel erg schattig ja?! ROGIER NAAR JAKARTA RETOUR v.a1550 TICKETS 1 JAAR GELDIG. u kunt wegblijven zolang U wilt. Ook qeheel verzorgde reizen B.V. 17 dagen naar JAVA r o~7Qf) Tel. 070 - 45 11 45 Thomsonlaan 108 Den Haag Fabrikant van alle Indische sieraden in 22 en 24 karaats goud. Markiesringen Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden DOOR ONS FIJNE HANDWERK BRENGEN WIJ DE MOOISTE COLLECTIE VAN NEDERLAND. ONAFH. IND. TIJDSCHR. - 20e JAARG. No. 18 Opgericht en geleid door TJALIE ROBINSON (1911 - 1974) Pr Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070 - 54.55.00/54.55.01 - Post giro 6685 of A.B.N. Den Haag Rek. No. 51.56.15.730. Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: L. Ducelle Administratie: Th. M. A. Scheulderman Redactie: I. H. Ritman, Ch. J. A. Manders, Rogier, G. H. Bartman, L. Ducelle. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer f 2,25. Abt. Nederl. (en E.E.G.- landen behalve Engeland) kwart, f 11,halfj. f 22,—; jaar f 44,—. Abt. Europa: jaar f 44,—. Buiten Europa: jaar f 52, LUCHTPOST: Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw Zeeland f 92,—; Indonesië f 76,—; Z.-Afrika en Z.-Amerika f 76,—; Canada en Ver. Staten f 64,—; Maleisië, Singapore en India f 76, Suriname en Antillen f 64,-. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN Directie en redactie behouden zich het recht voor om grondige redenen aanvragen voor abonnemen ten te weigeren, of deze te beeindigen. Hierover zal de betrokkene altijd van te voren in kennis worden gesteld. De redactie behoudt zich het recht voor copy te weigeren dan wel te bekorten of te wijzigen met toestemming van de inzender. Over genomen be slissingen zal niet in details worden gecorrespon deerd. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 2