Direct nadat wij onze aansluiting had- oen gekregen, ben ik gaan contro leren of de meter het verbruik wel precies aangaf. Het heeft me wel etteiijKe wandelingetjes gekost van onze Qadkamer naar net hek van het voorerf (.waar zich de meter bevond), vóór ik het zover had, dat ik de kraan in de badkamer met zo n dun straaltje kon laten lopen, dat de mandi-bak met een inhoud van ongeveer twee ku bieke meter, wel in een 20 uur volliep, eenter zonder dat de watermeter ook maar een druppel verbruik aanwees. Ik heb de directeur van de waterlei ding onmiddeliijk daarvan verwittigd, maar ja, daar kon hij ook niets aan doen. Hij hoopte alleen .maar, dat niet meer mensen op dat idee zouden komen. Ik kon hem wel voorspellen dat dat wèl het geval zou zijn, want vootai de Chinezen waren er meesters in de betaling van verschuldigde be dragen te ontduiken. Zo kwam diezelfde directeur een paar maanden later bij mij met een nogal ontdaan gezicht. Hij begreep er niets meer van. Bij de laatste meteropne ming, had, bij twee gebruikers de merer minder aangewezen, dan bij de vorige opname, zodat hij die gebrui kers éigenlijk geld moest terugbetalen, want zij hadden hèm water geleverd. Ik heb hem toen meegenomen naar de watermeter, die wij ook bij het Sectiebureau op onze aansluiting had den en heb hem erop gewezen, dat de meter ergens een klein gaatje aan de buitenkant had, welk gaatje pre cies kon samenvallen met zo'n zelfde gaatje aan de laatste moer, waarmede de verbinding naar buiten was beves tigd aan de meter. De bedoeling was toen ook hem wel duidelijk. Door beide gaatjes moest een ijzerdraadje getrokken worden, in elkaar gedraaid en verzegeld met een loodje. Bij elke meteropname, kon de opnemer met één oogopslag zien, of het draadje, dan wel het loodje verbroken was en of er dus aan de meter geknoeid was. Men had van de zijde van het bedrijf verzuimd bij elke meter zo'n loodje aan te brengen. Het kostte maar heel weinig speur werk er achter te komen, dat drie Chinese jongens, dat in de gaten had den gekregen en zich verbonden had den met twee Inlandse jongens, om uit die situatie profijt te trekken. Zo omstreeks de helft van elke maand, trokken zij, met enkele eenvoudige gereedschappen, langs de woningen van de waterverbruikers, met de vraag of zij, tegen betaling van 1,de watermeter om mochten zetten. Bij toestemming sloten ze even de hoofd kraan op straat af, draaiden de meter om, verbonden hem weer, zetten de hoofdkraan weer open en vanaf dat moment wees de meter elk waterver bruik in huis, negatief aan. De meter liep terug. Tegen de tijd, dat de me ters weer werden opgenomen, kwa men ze terug en zetten, zonder verde re betaling, de meters weer goed, telkens een werkje van een paar mi nuten. Tableau I INDISCH Moge de redactie deze aantekeningen bij het commentaar van Bartman, on der eensluidend hoofd, in Tong Tong rio. 17 van 15 maart, waardig keuren voor opname. Wie thans de talloze Chinese restau rants in Indonesië, vooral in de gro tere steden, bezoekt, zal ervaren dat ze goed in de gasten zitten. Maar niemand zal er zijn hand voor in het vuur willen steken, dat het uitsluitend 'niet" islamieten zijn. Dat was voor 1940 wel even anders. Ingezetenen van het vml. Ned.-lndië van de lichtin gen 1920 en vroeger zullen, althans zij die het land kenden, wel weten dat in enkele (niet islamitische) delen van de Batak-landen, Noord-Celebes en Timor, honden-vlees goed werd gelust. Voor Singkeh-chinezen uit enkele de len van het moederland gold (geldt) het vlees van een bepaald hondenras (Chow) als lekkernij. Vergeten wij ook niet, dat de zonen van Dai Nippon, he lemaal niet vies zijn van een honden boutje. Allemaal, hoe zwak ook, in vloeden. Feit is dat voor 1940, dege nen, die zich een smoor-daging-an- djing goed lieten smaken, beschouwd werden als onreinen, laagstaanden, heidenen. Feit ook is, dat heden in 1976, zeker in Ujung Pandang (Makas sar) en Ambon enkele restaurants flo reren die hondenvlees gerechten op het menu hebben staan. In Ujung Pan dang staat zelfs een restaurant dat op een bord, openlijk reclameert "disini ada sedia daging andjing" of woorden van die strekking. De gouverneur te Ujung Pandang is afkomstig uit Su lawesi Seiatan en is ongetwijfeld een islamiet. Het is haast zeker dat hij zich, vlot of niet, in het Engels verstaanbaar kan maken. Zeer aannemelijk is dat hij Nederlands verstaat en spreekt. Niet onmogelijk is, dat die gouverneur, uit chauvinis tische overwegingen (met tolk) in het Indonesisch met het gezelschap van Robert Kreis heeft gepraat. Allemaal Alle meters werden, nadat ik de direc teur had - ingelicht, natuurlijk ijlings voorzien van ijzerdraadjes en loodjes. Die jongens konden wij eigenlijk niks maken, want zij hadden geen strafbaar feit gepleegd. Vervolgd hadden kun nen worden de verbruikers, die de meters hadden laten omzetten en zich dus schuldig hadden gemaakt aan dief stal van water. Maar dat was een on begonnen werk, die nog allemaal op te snorren, want het vijftal beweerde het niet meer te weten. Het ging, wil lekeurig, zo van de een naar de ander. gissingen! Vast staat dat Kreis de bahasa indonesia niet machtig is! Kan het zijn, dat eerder genoemde gouver neur als "practical joke", of als "spe cials" uit de locale keuken, voor de rijsttafel enkele schotels uit het an- djing-restaurant deed aanrukken? Kan het zijn, dat Kreis op een vraag over een smakelijke schotel, het antwoord kreeg "nah itulah serupa daging as- sing" (buitengewoon vlees) en het vlot verstond als "daging andjing". Het kon van alles geweest zijn. Van de djongga (hert), tèdong (karbouw), ano- ang (dwerg-buffel) of geïmporteerd rundervlees uit Bali of Australië. Wie weet? Ver gezocht? Altijd mogelijk! "In Indonesië geboren! Dan moet je toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt". Een nogal krasse uit spraak, die ik niet durf te uiten. Wat weet de generatie van de lichting 1935, daar omtrent, en later geboren in de Oost, van de dingen en het doen in Indonesië. Jaren lang ellende in kam pen of daar buiten, zeer beperkt in vrij bewegen. Daarna opeengehoopt in enkele grotere centra, vrijwel versto ken van ongedwongen contact met het autochtone doen en denken en het wijde, mooie land. Desondanks heb ik mogen merken, dat bij erg veel van deze "jongeren", heel diep, vaak on begrepen, onberedeneerd, een zachte liefde voor- en verlangen naar- weer zien van het geboorteland bestaat. F. R. SCHULTZ Van redactiewege bekort! - Red. TT. DE MEESTEN ZIJN DOOD.... De gegijzelden uit de trein-Beilen wor den psychologisch etc. begeleid. Is dat ook gebeurd met hen, die mis handeld, uitgehongerd, als skeletten uit de Japanse kampen kwamen? Hebben deze laatsten hun "backpay" en vergoeding voor teloor gegane c.q. gestolen bezittingen gekregen? Ik meen van niet! Deze mensen waren (de meesten zijn dood) er erger aan toe dan de slacht offers van de Molukkers. J. TIGCHELMAN HOTEL "DE RUITER" HOUTHEM bij Valkenburg (Z.L.), St. Gerlach 43 tel. 04406 - 4 03 18. Riant uitzicht op het Geuldal doet denken aan de mooie rustige om geving van de Preanger Zeer geschikt voor diegenen die op me disch advies een rustkuur moeten onder gaan. Met dieet-patiënten wordt rekening ge houden Alle kamers centraal verwarmd en voorzien van warm en koud stromend water. Prijzen per persoon en per dag; incl. be diening en B.T.W. Logies met ontbijt 19,p.p.p.d. Half pension f 28,p.p. p.d. Kamer met douche en toilet, logies met ontbijt f 28,p.p.p.d. Kamer met dou che en toilet, half pension f 35,p.p.p.d. 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 15