Het wapen der Militaire Luchtvaart KNIL Een Roemrucht Wapen (V) DE STRIJD BOVEN OOST BORNEO (Straat Makassar) Bommenladen op een vliegveld in de periode van de gevechten boven Borneo. Van 15-1 tot 22-1 werden slechts verkenningstochten uitgevoerd. Tarakan was veroverd en de Japanners maakten zich op om de belangrijke oliehaven Balik- papan aan te vallen. Ook voor 1 VLG I was tijd nodig voor het allernoodzakelijk ste onderhoud aan vliegtuigen op S II aanwezig. En thans zijn de oorlogsvluchten van de ML een onderdeel van de geallieerde strijd ter zee en in de lucht. Op 22-1 ontdekte de patr. van Weer den een grote vloot van 20 tot 30 schepen ten noorden van Balikpapan. Onmiddellijk werd aangevallen maar de aanval mislukte. Door gebrek aan brandstof moest de patr. terugkeren. Op S II werd alarm gegeven en alle beschikbare vliegtuigen in gereedheid gebracht. In de middag startten 3 pa trouilles: patr. 1 den Ouden, patr. 2 van Weerden en patr. 3 de afdelings cdt. van Randwijk. Patrouille waarne mer was de Kapt. Jessurun. De vijan delijke vloot voer verscholen onder een dicht wolkendek en koers werd gezet richting Makassar. Opeens ont dekte men bij het zeewaarts indraaien de schepen en tevens zag men dat onze jachtvliegtuigen bezig waren duikbombardementen uit te voeren. De Brewsters stonden onder bevel van de Kaptns. van Rest en Van Helsdin- gen. Ooggetuigen verklaarden later de treffers te hebben gezien. Ook de pa trouilles bombardeerden met succes. 23-1-42. Patr.'s Beekman, den Ouden, van Weerden en Moorrees gaan op het doel af. 's Middags wordt weer gebombardeerd. Ze worden door Ja panse Zero's (jagerstype) aangeval len en door de oorlogsschepen be schoten. Ze worden doorzeefd maar komen allen veilig terug. Bij terug komst blijkt dat S II door de Japan ners is ontdekt. Het vliegveld wordt thans aangevallen, vliegtuigen raken hierdoor beschadigd. 24-1-42. 4 Patrouilles Glenns in actie boven de vijandelijke vloot voor Ba likpapan - geen namen en geen bij zonderheden alleen de mededeling dat 2 schepen gezonken zijn. Samarinda II wordt gebombardeerd - een Japan ner wordt afgeschoten - op zijn li chaam wordt de kaart van het vlieg veld aangetroffen. Het wordt nu ge vaarlijk voor dit vliegveld. 25-1-42. Opnieuw is de invasievloot het doelwit van 3 patrouilles Glenn- Martins, geleid door den Ouden, van Weerden en Moorrees. Goede resul taten en schade bij de vijand maar ook verliezen worden geboekt. De Glenn van Sgt Baten stort na een luchtgevecht brandend neer; de Vdg. Stuurhaan, aangevallen door Zero's en vele malen getroffen moet een nood landing maken op Samarinda II; ook Nivo wordt gedwongen te landen en wel op Oelin; korte tijd later komt Vdg. Belloni daar ook een noodlan ding maken. In een rapport wordt ge meld dat Vdg Jacobs met een zwaar getroffen Glenn en enkele ernstig gewonde bemanningsleden ergens op een klein veld een noodlanding heeft uitgevoerd. De patrouilles hebben het zwaar te verduren en het aantal ge- vechtsklare Glenns daalt snel. Tevens wordt Samarinda II weer hevig aangevallen - het terrein wordt on bruikbaar - de cdo.post is getroffen - het wordt nu tijd wederom de balans op te maken en de basiscommandant de maj. van Dam stuurt nieuw aan gekomen patrouilles terug naar Java. En op 26-1-42 geeft Bandoeng op dracht om alle Glenns, die vliegklaar zijn, via hun operatie boven straat Ma kassar uit te wijken naar Makassar en daar op nadere bevelen te wachten. Op Mandai (Makassar) wordt gewaar schuwd dat de Japanners regelmatig komen patrouilleren. De oudste officier aanwezig de Kapt. Jessurun geeft op dracht zo snel mogelijk bij te tanken en via Soerabaia naar West Java te vliegen. Dit blijkt een verstandig be sluit! Tegen het einde van de maand januari werd het Luchtcommando Straat Makassar opgeheven. Lodestar trans portvliegtuigen hebben vele ML-ers uit Oost Borneo naar Java kunnen evacueren. De plaats Samarinda werd op 3-2-1942 bezet. En zo eindigde ook dit gedeelte van de luchtoorlog boven het toenmalig Ned. Indië Het blijkt ondoenlijk de juiste chrono logische volgorde van de vele en ge vaarlijke oorlogsvluchten nauwkeurig vast te stellen. De verslagen en rap porten zijn vaag, onduidelijk, verwar rend maar soms ook tegenstrijdig. Zeker is dat de Glenn-Martins als mede de Brewsters een groot aantal acties hebben gevlogen. De vliegers die in dit verhaal worden genoemd waren in elk geval van de partij, maar we mogen nooit vergeten dat met hen ook hun crews hetzelfde hebben mee gemaakt. En een woord van lof is zeker op zijn plaats voor het grond personeel dat dag en nacht onder de meest erbarmelijke omstandigheden heeft moeen werken. Geweldig I I Hoewel minder in het oog vallend zijn ook bij de bommenwerpergroepen staaltjes van moed, volharding en op offeringsgezindheid ten toon gespreid. Als bewijs moge het hiernavolgend letterlijk aangehaald bericht van de Gouverneur Generaal dienen: Buitenzorg - Nethminkol - 28 febr. 1942 Nummer 4/BZ bij BT 24 dezer No. 1Z eervolle vermelding met bronzen kruis toegekend aan Reserve Kapt. Waar nemer MIL luchtvaart R. E. Jessurun eerste luit. kortverbandvlieger idem H. van Weerden tweede luit. idem R. Belloni militiesergeant eersteklas tweede bestuurder mitrailleurschutter idem J. Ketting en sergeant vlieger idem G. M. Bruggink Vliegerkruis aan Reservekapt. vlieger MIL luchtvaart W. F. H. van Rantwijk tweede luit. kortverbandvlieger idem A. D. M. Moorrees eerste luit. artillerie waarnemer idem J. M. L. van Roon militiesergeant bommenrichter idem A. H. Cannoo militiesergeant eerste klas mitrailleurschutter idem A. F. van 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 8