Het wapen der Militaire Luchtvaart KNIL Een Roemrucht Wapen (VI) DE AMBON PATROUILLE Ambon was een strategisch zeer belangrijk steunpunt en operatiebasis van zee-, land en luchtstrijdkrachten. Als uitvloeisel van deze belangrijkheid is op het gebied van luchtoperaties een geallieerd luchtcommando georganiseerd, het z.g. ACH (Area Combined Headquarters, gevestigd in een commandopost in de nabijheid van het marinevliegkamp Halong. De ML was in dit hoofdkwartier vertegenwoordigd door de Majoor Waltman. De MLD bezette het vliegkamp Halong met één, soms meerdere groepen vliegtuigen. Op 7 december 1941 sta tioneerde de RAAF (Royal Australiën Airforce) 6 Lockheed Hudson bom menwerpers op het vliegveld Laha na bij Ambon, terwijl op 10-12-41 nog een viertal Hudsons op het vliegveld Nam- lea op Boeroe arriveerden. Later kwa men ook de Catalina's van de USNAS (United States Naval Air Service), die lange en intensieve verkenningsvluch ten uitvoerden. In de uitbreidingsplannen van de ML was ook opgenomen een aanzienlijke versterking voor het operatiegebied oostelijk van 120° oost met inbegrip van Nederlands Nw. Guinea, ten noor den begrensd door de Filippijnen en ten zuiden door de Kleine Soenda- eilanden. Deze versterking zou moeten bestaan uit een aanzienlijk aantal jacht vliegtuigen en/of duikbommenwerpers. De bestellingen werden gedaan in 1940 en 1941. Maar helaas konden deze ambitieuze plannen niet worden verwezenlijkt door meer dan één re den - de voornaamste is wel de snelle opmars van de vijand, zodat vele vlieg tuigen, reeds per schip onderweg naar Indië, de plaats van bestemming niet meer hebben kunnen bereiken. De daadwerkelijke verdediging van Am- bon door de ML bestond uit een pa trouille Brewster Buffalo jachtvliegtui gen. Begin december 1941 was de jacht- vliegtuiggroep IV (VLG IV) gestatio neerd op het vliegveld Maospati bij Madioen onder commando van de Kapt. Stephan. Deze groep is verdeeld geweest in twee afdelingen 1 VLG IV met Curtiss Hawks gecommandeerd door de 1e Lt. van der Poel en 2 VLG IV met Curtiss Interceptors onder lei ding van de 1e Lt. Anemaet. Als ge volg van de mobilisatie van de ML ontving de 1e Lt. F. E. Broers, één der patrouillecommandanten van 1 VLG IV, op 3 december de opdracht zich met een escadrille Brewster Buffalo jagers te verplaatsen naar Ambon. Zijn een heid is in de annalen van de ML be schreven als de "Ambon-patrouille". De vliegerbezetting bestond uit de eer dergenoemde patr. cdt. Broers en de volgende vliegers, die nauwelijks enige operationele ervaring hadden: Vdg. Brouwer, Sgt. van Bers en Sgt. Blans. In de middag van 3 december vertrok ken deze jagers begeleid door 2 Lode star transportvliegtuigen met grond personeel, uitrusting, munitie, etc. naar het vliegveld den Passer op Bali. Hier werd de nacht doorgebracht. De vol gende dag ging de vlucht verder via Kendari II in Zuid-Oost Celebes naar het vliegveld Laha op Ambon. Op het traject Kendari II - Ambon kwamen de zes vliegtuigen in een tropisch weerfront terecht. Vergeet niet - het was de regentijd en torenhoge wolken formaties vormden het front waar de vliegtuigen niet overheen konden ko men - zij moesten er doorheen en dat betekende voor onervaren vliegers een levensgevaarlijke onderneming. Het gevolg was dan ook dat het eskadrille- verband in de wolken door zware re- mous werd verbroken. Eén van de Lo destars keerde terug naar Kendari II en kwam daardoor een dag later op zijn plaats van bestemming. Sgt van Bers raakte in het weerfront de macht over zijn Brewster kwijt en stortte in zee. Hij is nimmer gevonden. De drie overgebleven Brewsters vorm den de totale luchtverdediging van Ambon en omgeving, die voor hun alarmopdrachten afhankelijk waren van visuele waarnemingsposten, bemand met inheems personeel, veelal scho lieren, die met vlaggen en lampen in contact stonden met de commando posten op Halong en Laha - kortom een gebrekkig systeem. Dagelijks werden oefenvluchten ge houden olv. Broers om de geoefend heid van de twee onervaren vliegers zo hoog mogelijk op te voeren. Bij de landing van één deze vluchten rolde de jager van Vdg. Brouwer van de baan af en botste tegen één van de vele spoorstaven, die als anti-para ver sperring buiten de startbaan verticaal waren opgesteld. Het vliegtuig werd daarbij onherstelbaar vernield, waarna Brouwer naar Java werd geevacueerd, waar hij een waardige rol heeft ge speeld bij de luchtverdediging van Soerabaja. De patrouille bestond nu maar uit twee jagers. Aanvulling van personeel en materieel was niet mo gelijk. Het primitieve luchtverdedigingssys teem fungeerde niet. De patr. Broers kwam nooit iets tegen. Broers vertelt in een interview dat hij op een dag motorgeronk hoorde tijdens de mid dagmaaltijd en een Japanse jager op een hoogte van 4000 meter recht over zag vliegen, die kennelijk met een fotoverkenning bezig was: "Wij sprongen in onze twee jagers om hem te achtervolgen; de motor van Blans wilde niet zo gauw starten, zodat ik al leen erop af ging. Het Japanse vlieg tuig vloog weg in Noordelijke richting, maar ik had het geluk het in het ge zicht te kunnen houden. Hoewel mijn Brewster iets sneller moest zijn ge weest, had ik het nadeel van het hoog teverschil. Toen ik eindelijk op gelijke hoogte was, vloog ik enige kilometers achter hem. Aangezien ik de opdracht had niet te ver van de basis te ver wijderen en hij (de Jap) een stapel wolk indook, besloot ik de achtervol ging op te geven. Voordat de Jap de wolk indook gaf ik een lange vuur stoot op een afstand van ongeveer 1 km. Jammer - te ver Spoedig kwam Ambon binnen het be reik van de vijandelijke bombardemen ten. De eerste aanval vond plaats op (lees verder volgende pagina) Een Brewster Buffalo jager wordt gereedgemaakt tijdens de slag om Ambon. 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 6