DE PLANCIUS Het s.s. "Plancius" van de N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij te Amsterdam. Ge bouwd in 1924 door de Ned. Dok en Scheepsbouw Mij. te Amsterdam. Lengte 134 m., breedte 16.76 m., holte 6.76 m. diepgang 6.53 m., 5.955 b.r.t. Werkspoor quadruple-expan- siemachine van 5.800 ipk., snelheid 15 mijl. Oorspronkelijke passagiersaccomodatie Ie klasse 132 pass., 2e klasse 36 pass., en 1946 dek-pass. Aantal bemanningsleden 154. In 1958 voor de sloop verkocht naar Hon gKong. Van bevriende zijde kregen wij de be schikking over een aantal foto's van schepen van de vroegere vloot van de KPM - de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, eens de beheerster van een welhaast perfect net van over zeese verbindingslijnen in de water rijke Gordel van Smaragd. Wij zullen een aantal van die foto's afdrukken. Is er een beter startpunt te bedenken dan bovenstaande afbeelding van de Plancius, die de sneldienst Surabaya- Semarang-Batavia-Medan onderhield. De Nederlandse grammatica maakt, schip onzijdig. De Plancius droeg bo vendien de naam van een groot man. Een bij uitstek onvrouwelijk schip dus! Maar in navolging van de Engelsen zullen wij de Plancius - en alle andere de zeeën bevarende schepen - blijven zien en aanduiden als een "zij" - een vrouwelijke figuur. Welnu dan, de Plancius was niet alleen goed en fraai van lijn, maar zij bezat ook het ver mogen het haar gasten aangenaam te maken van het moment dat zij in Su rabaya in de namiddag aan boord gin gen tot zij hen de volgende morgen in Semarang of de daarop volgende dag in Batavia aan lana zette, om daar weer een aantal Delianen aan boord te nemen, die na gedane zaken in de hoofdstad weer naar hun haardsteden terugkeerden. Zelfs de voor ons, Ja vanen, onverteerbare "Engelse stijl" van de Delianen, imitatie van de Over- wal slikte zij. De handhaving van de gastvrijheid ging haar boven alles! De Plancius was inderdaad een schip waarop men zich thuis voelde. Ik heb het voorrecht gehad in de eerste pe riode van mijn werkzaamheid in Indië, in de twintiger jaren toen ik nog in Surabaya woonde, vele malen de reis van mijn woonplaats naar Batavia te maken. Ofschoon men dat maar eens per week kon doen, was de reis met de Plancius verre te prefereren boven elkè andere verbinding. Wel is waar kon men vanuit de Oost hoek de hoofdstad iets sneller berei ken met de trein, maar ook langs deze weg zat er een nachtverblijf onderweg in. Men kon naar keuze van Surabaya naar Yogya reizen en de volgende dag van Yogya naar Batavia, ofwel van Surabaya naar Bandung en de volgen de dag verder. Maar het vertoef in de stikkend hete trein, met als toegift bij 't open raam de binnenwaaiende rook en sintels van de stoomlocomotief maakte van die reis een bezoeking. Het was een uitkomst, met de snel dienst van de KPM koel, komfortabel en gezellig de afstand van de belang rijkste handelsstad op Java naar het regeringscentrum af te leggen. Later zou de eendaagse en nog later zouden het vliegtuig en de nachttrein een zo danige versnelling van het verkeer en bovendien een zodanige vergroting van het komfort opleveren dat de sneldienst op de achtergrond raakte. Maar ook nu nog, als ik terugdenk aan de twintiger jaren, heb ik dierbare herinneringen aan mijn beminde Plan cius, het dierbaarste schip dat ik ge kend heb. For she was such a smart little craft Such a neat little, sweet little craft JHR. mummininmilinn GHANDI'S WOORD VOOR BALI'S JEUGD Bali Een klank, die beelden oproept van landschappen van ongeevenaarde lieflijkheid en aan een volk, dat ons qua lichaam en ziel boven vele be genadigd lijkt. En terecht! Want, waar vindt men zó wijd verspreid een kunst zin en scheppingsdrang, die - als on gedwongen uitingen van levenshou ding en geloof - ons vreemdelingen verbijstert en verrukt. Is de waardevolle instelling van de Balinees bestand tegen het wassend getij van nivellerende krachten als materialisme en drang tot imitatie van het Westen? De heilloze invloed van tourisme op de volksgeest kennen wij Nederlanders uit eigen ervaring maar al te goed. Deze dreiging wordt in Bali zelf door een kleine élite onderkend en gevoeld. Terecht zien zij redding in geestelijke verdieping onder brede lagen van de Balinese samenleving. Wat kan hen hierbij beter helpen, dan de stem van de profeet Gandhi, vastgelegd in zijn autobiografie Njonja Gd. Bagoes Oka beijvert zich om ieder van de 1630 scholen op Bali een exemplaar van dit boek te ver schaffen. Helaas stuit de verwezen lijking van haar goed doordacht en juist aangevoeld plan af op onoverko melijke geldelijke bezwaren. Daarom doet zij een beroep op de offervaar digheid van allen, die Bali bewonderen en liefhebben en land en volk willen helpen bij de opbouw van een hun- waardige toekomst. SI ANOE Voor wie zich voor dit project mocht interesseren: het adres van Njonja Gd. Bagoes Oka is Exim Bank, Denpasar, Bali, Indonesia. Elke cent die U kunt missen Is ONMISBAAR voor vele arme adiks in Indonesië I Bruine Bus, voor bruine mensen Alle beetjes helpen! giro 6685 Char. Fondsen Tjalie Robinson 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 11