Over "Klèpèk" en Duivenlatijn
WERFT ABONNEE'S
In Europa worden duiven voornamelijk gehouden voor de sport. Goed georga
niseerd. Met speciaal eigen vervoer. En radioberichten, internationale uitwisse
lingen enz. Maar hier in Indonesia worden duiven minstens net zoveel gehouden
voor de sport als voor de consumptie.
En dat laatste is best lekker hoor
Ach, ach, zo'n heel bord vol met van
die krokant in echte boter gebakken
duivenkarkasjes(verdorie daar
laat je immers elke andere sport OOK
voor in de steek?!)
Maar laat ik daar niet al te veel over
uitwijden en me uitsluitend bij de dui
vensport houden. En die is hier min
stens nèt zo populair als in Europa.
Natuurlijk alleen maar veel en veel
eenvoudiger en helemaal niet georga
niseerd. Overal in de stad heb je van
die kleine plaatselijke vogelpasartjes
en een belangrijk deel ervan wordt in
genomen door de duivenhandel. Deze
plaatjes schoot ik bijv. langs het Ban
jir-kanaal bij zwembad Manggarai.
's Morgens heel vroeg verzamelen
zich daar de duivenhandelaren en lief
hebbers. De laatste op de fiets met
achterop een kooitje. Daarin hun
grote trots, kompleet met fluit in de
staart. En dan begint de handel, het
geruil en verder gewoon het genon-
ton en geklets met de andere duiven-
houders.
Ik heb er vaak genoeg naar staan
kijken en vind die hele handel nog
steeds een zwaar mysterieuze zaak.
Als je die baasjes daar bezig ziet met
die arme duiven. Vleugels worden
door maar door open en dicht ge
klapt, gespreid, gestreken en veren
geteld. Pootjes worden gepidjit, sna
veltje opengesperd en erin gekoeke
loerd en meer van die hokus-pokus!
Kassian gewoon! Ondertussen wordt
er door anderen natuurlijk druk ge-
"klèpèk". Dat is dus een mannetje in
zijn vlucht paaien en lokken met een
in de hand vastgehouden wijfje dat
wild met losse vleugels klappert.
Aaahhh, dat vind ik elke keer toch wel
weer een erg fraai gezicht! Zie je dat
mannetje, als een stip zo klein, hoog
in de lucht. Vrouwtje begint te "klè-
pèk" en dan laat meneer zich als een
bom naar beneden vallen. Vlak boven
het wildfladderend wijfje keihard rem
men en de laatste meter langzaam
wieken en gracieus erboven op lan
denBravo en bis
En bij alle handel van die heren be
hoort uiteraard het duivenlatijn. En dat
het Latijn is, is wel zeker. Ik heb een
kennis, Louis R. uit Mèstèr, die er
vroeger ook aan deed. Maar er mee
opgehouden is, want zo vertelde hij:
"Allaaahhh, het is pas leuk als je dat
beest ook van heel ver terug laat
vliegen. Dus ga ik naar Priok fietsen.
Ik laat daar los. Kaja idioot rij ik naar
huis achter die stip. Als thuis, moe,
vies, bezweet, dorstigje kijk naar
jouw daken daar op de nok
Meneertje hij zit daar alkalmpjes
te vrijen met zijn vrouwtje! Wie krijh
niet de pest?
ROGIER
(Vervolg: Boekbespreking)
FERDINAND PONT
"Gebouwd in 1964 door de stichters
dezer stad". Dit is de eerste regel van
een gedenksteen in de Remonstrantse
kerk teFriedrichstadt. Het merk
waardige verschijnsel van een Neder
landse vestiging op Duits grondgebied
en de grote invloed van Remonstrant
se geestelijken, die om des geloofs
wille de Zeven Provinciën hadden ver
laten is een hoofdstuk der geschiede
nis op zich zelf. Het is de verdienste
van Heinrich Eisler in een zeer fraai
uitgevoerd boekje in kort bestek de
lezer op de hoogte te brengen van de
voornaamste trekken van deze merk
waardige ontwikkeling, die gewis een
groot aantal lezers (onder wie onder
getekende!) geheel onbekend zal zijn
geweest.
De schrijver intussen heeft een ander
doel met zijn boekje dan de beschrij
ving van de werkzaamheid en de in
vloed van Nederlanders in Friedrich
stadt. Hij heeft deze achtergrond al
leen nodig om te verklaren hoe de
Nederlandse predikant Ferdinand Pont
in Friedrichstadt verzeild raakte en
wat hij daar deed. Deze Remonstrant
se predikant, in 1876 te Tiel geboren
werd in 1907 beroepen te Friedrich
stadt en deze "Hollandischer Idealist"
bleef er tot 1913. Zijn volgende stand
plaats is aan het andere einde van de
aardbol, nl. te Passoeroean. In Indië
blijft Ds. Pont tot 1928; na zijn vertoef
in de Oosthoek nog een aantal jaren
in Batavia waar hij in de Willemskerk
preekt.
Zijn reeds in Friedrichstadt de aan
dacht trekkende gaven naast zijn theo
logische, namelijk die voor de schil
derkunst, de literatuur en de historie
die hij beoefent zover de tijd hem dit
toelaat, stempelden hem tot een figuur
van bijzondere statuur. Hij was ook
de stichter van het (Indische) Alge
meen Protestantenblad waaraan hij
ook toen hij zich reeds had terugge
trokken bleef medewerken.
Aan deze man is dit boekje (in het
Duits) gewijd. Velen onzer zullen het
met grote belangstelling lezen. JHR.
NIEUW
Met Indische tafreeltjes beschil
derde bèsèks (bamboedoosjes)
f 7,50 per stuk. Prachtige padi-
kaarten, licht ingekleurd, 12 di
verse figuren f 3,50 per stuk
7