Over "Klèpèk" en Duivenlatijn WERFT ABONNEE'S In Europa worden duiven voornamelijk gehouden voor de sport. Goed georga niseerd. Met speciaal eigen vervoer. En radioberichten, internationale uitwisse lingen enz. Maar hier in Indonesia worden duiven minstens net zoveel gehouden voor de sport als voor de consumptie. En dat laatste is best lekker hoor Ach, ach, zo'n heel bord vol met van die krokant in echte boter gebakken duivenkarkasjes(verdorie daar laat je immers elke andere sport OOK voor in de steek?!) Maar laat ik daar niet al te veel over uitwijden en me uitsluitend bij de dui vensport houden. En die is hier min stens nèt zo populair als in Europa. Natuurlijk alleen maar veel en veel eenvoudiger en helemaal niet georga niseerd. Overal in de stad heb je van die kleine plaatselijke vogelpasartjes en een belangrijk deel ervan wordt in genomen door de duivenhandel. Deze plaatjes schoot ik bijv. langs het Ban jir-kanaal bij zwembad Manggarai. 's Morgens heel vroeg verzamelen zich daar de duivenhandelaren en lief hebbers. De laatste op de fiets met achterop een kooitje. Daarin hun grote trots, kompleet met fluit in de staart. En dan begint de handel, het geruil en verder gewoon het genon- ton en geklets met de andere duiven- houders. Ik heb er vaak genoeg naar staan kijken en vind die hele handel nog steeds een zwaar mysterieuze zaak. Als je die baasjes daar bezig ziet met die arme duiven. Vleugels worden door maar door open en dicht ge klapt, gespreid, gestreken en veren geteld. Pootjes worden gepidjit, sna veltje opengesperd en erin gekoeke loerd en meer van die hokus-pokus! Kassian gewoon! Ondertussen wordt er door anderen natuurlijk druk ge- "klèpèk". Dat is dus een mannetje in zijn vlucht paaien en lokken met een in de hand vastgehouden wijfje dat wild met losse vleugels klappert. Aaahhh, dat vind ik elke keer toch wel weer een erg fraai gezicht! Zie je dat mannetje, als een stip zo klein, hoog in de lucht. Vrouwtje begint te "klè- pèk" en dan laat meneer zich als een bom naar beneden vallen. Vlak boven het wildfladderend wijfje keihard rem men en de laatste meter langzaam wieken en gracieus erboven op lan denBravo en bis En bij alle handel van die heren be hoort uiteraard het duivenlatijn. En dat het Latijn is, is wel zeker. Ik heb een kennis, Louis R. uit Mèstèr, die er vroeger ook aan deed. Maar er mee opgehouden is, want zo vertelde hij: "Allaaahhh, het is pas leuk als je dat beest ook van heel ver terug laat vliegen. Dus ga ik naar Priok fietsen. Ik laat daar los. Kaja idioot rij ik naar huis achter die stip. Als thuis, moe, vies, bezweet, dorstigje kijk naar jouw daken daar op de nok Meneertje hij zit daar alkalmpjes te vrijen met zijn vrouwtje! Wie krijh niet de pest? ROGIER (Vervolg: Boekbespreking) FERDINAND PONT "Gebouwd in 1964 door de stichters dezer stad". Dit is de eerste regel van een gedenksteen in de Remonstrantse kerk teFriedrichstadt. Het merk waardige verschijnsel van een Neder landse vestiging op Duits grondgebied en de grote invloed van Remonstrant se geestelijken, die om des geloofs wille de Zeven Provinciën hadden ver laten is een hoofdstuk der geschiede nis op zich zelf. Het is de verdienste van Heinrich Eisler in een zeer fraai uitgevoerd boekje in kort bestek de lezer op de hoogte te brengen van de voornaamste trekken van deze merk waardige ontwikkeling, die gewis een groot aantal lezers (onder wie onder getekende!) geheel onbekend zal zijn geweest. De schrijver intussen heeft een ander doel met zijn boekje dan de beschrij ving van de werkzaamheid en de in vloed van Nederlanders in Friedrich stadt. Hij heeft deze achtergrond al leen nodig om te verklaren hoe de Nederlandse predikant Ferdinand Pont in Friedrichstadt verzeild raakte en wat hij daar deed. Deze Remonstrant se predikant, in 1876 te Tiel geboren werd in 1907 beroepen te Friedrich stadt en deze "Hollandischer Idealist" bleef er tot 1913. Zijn volgende stand plaats is aan het andere einde van de aardbol, nl. te Passoeroean. In Indië blijft Ds. Pont tot 1928; na zijn vertoef in de Oosthoek nog een aantal jaren in Batavia waar hij in de Willemskerk preekt. Zijn reeds in Friedrichstadt de aan dacht trekkende gaven naast zijn theo logische, namelijk die voor de schil derkunst, de literatuur en de historie die hij beoefent zover de tijd hem dit toelaat, stempelden hem tot een figuur van bijzondere statuur. Hij was ook de stichter van het (Indische) Alge meen Protestantenblad waaraan hij ook toen hij zich reeds had terugge trokken bleef medewerken. Aan deze man is dit boekje (in het Duits) gewijd. Velen onzer zullen het met grote belangstelling lezen. JHR. NIEUW Met Indische tafreeltjes beschil derde bèsèks (bamboedoosjes) f 7,50 per stuk. Prachtige padi- kaarten, licht ingekleurd, 12 di verse figuren f 3,50 per stuk 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 7