m BART FILET: INE KLEINHOONTE VAN OS-KIMMIJSER Onder de horizon en ver daarboven Bart Filet, Indische jongen. In 1947 in Jakarta geboren, op zijn tiende naar Ne derland, studeerde aan de Utrechtse kunstacademie Artibus. Pentekeningen in O.I. inkt, aquarellen, zeefdruk. Exposities in Duitsland, Zweden, Polen, Amsterdam, Rotterdam en een maand geleden in het Singer museum in Laren. Als Indische jongen sta je tussen twee vuren: het "mooi" naturalisme met sa- wahs, bergen, flamboyants (wat iedere lieve tante en oma van je verwacht) of het exotische: magische symboliek, mystiek, spirituele fantasie om de Westerse toeschouwer em criticus te vreden te stellen. Aan deze uitersten is Bart Filet voorbijgegaan en hij be weegt zich, al sinds hij de tekenpen hanteerde, in een eigen wereld. Er gens onder, dan weer ver boven de horizon. Ja, natuurlijk is hij terugge weest naar zijn geboorteland en heeft hij gezien met eigen ogen. En toen hij terugkwam tekende hij alweer geen sawahs, flamboyants en bergen maar misschien is zijn werk daarna toch wat meer Oosters geworden^ is er meer symboliek in gekomen. Hij tekent minutieus, zich uitlevend in details. Prachtige bomen, bladeren, vogels, vissen, de mensfiguur alleen gebruikend als de schakel tussen heden, verleden, toekomst. Werkelijk heid en in een eindeloze cadans van vinden en zoeken. Vreemde tekenin gen soms, maar heerlijk om naar te kijken. Prachtige tinten sepia, mauve, bruin, groen in zijn zeefdrukken, de ingekleurde pentekeningen als felge kleurde juwelen ingebed in een wijd passepartout. "Gaat het goed?" is alles wat ik kan vragen op die druk bezochte opening in het Singermuseum. "De laatste tijd geweldig, ik ben erg gelukkig in mijn werk, begin er in te komen". Prettig open gezicht, een cleane jongensachtige verschijning. Het zal Bart Filet met zijn talent goed gaan. Als hij eerlijk blijft en als het publiek eerlijk kan en wil kijken naar wat Filet te zeggen heeft. Zomaar ergens beginnen In 1926 in Modjokerto geboren. 16 Jaar was ze toen ze het kamp inging. In 1946 naar Nederland. Altijd wel heel erg van tekenen en knutselen gehouden, maar zich nooit bewust ingezet op het artistieke vlak. Pas na haar huwelijk (met een zeer technisch denkende maar erg meelevende man) serieus gaan tekenen. Zes jaar les gehad in Rotterdam van Joop van Meel. Nu de dochters geen zorg meer vereisen, heeft ze alle tijd om te doen wat ze graag wil doen, naast de lessen in handenarbeid die ze nog altijd geeft. Een uitermate bescheiden, innemende vrouw, Indisch blond, minstens 20 jaar jonger lijkend dan ze in werkelijkheid is, zonder een spoor van make-up. Misschien juist daarom. Als je iets te weten wil komen over haar zelf, geeft ze zulke vage antwoorden, dat je je na een half uur afvraagt óf ze wel geantwoord heeft. Er zijn nu eenmaal mensen die zichzelf niet belangrijk vinden, maar graag iets belangrijks doen. Ine Kleinhoonte van Os ontwierp voor ons het Jubileumbord. De batikdes sins die ze ervoor gebruikte geven iets weer van de stijl waarin ze graag werkt. Niet helemaal. Haar zwart-wit pentekeningen, fors van opzet, zijn fascinerende fantasieën waarin bomen, bloemen, vogels en de elementen een rol spelen. "Ik begin in een bepaalde stemming iets op te zetten en al door denkend drijf ik naar een bepaald punt. Soms is dat meteen het eind punt, soms niet. Dan ligt zo'n teke ning weken, begin ik wat anders. Om op een dag ineens te weten, wat ik bij de vorige moet toevoegen. Een heel andere, minder gecompli ceerde techniek dan die van Bart Fi let, toch hebben ze veel van elkaar. Ine's werk is vaak"eenl open raadsel". Prachtige lijnen die echter nooit iets omlijnen, in tegenstelling tot Bart Fi lets stijl. Dromen zonder echte bete kenis, zoals dromen vaak ook zijn. Ze geeft haar tekeningen nooit een naam. "Iedereen mag er in zien, wat hij of zij er in wil zien", zegt ze. "Toch is het prettiger als je jouw visie kenbaar maakt," vind ik. Ze knikt van ja, maar in haar blauwe (lees verder volgende pagina, Ie kolom) 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 16