BIJ DE VOORPLAAT Pollok, de bloem van Bali, bleef betoverend If I should meet Thee After long years How will I greet Thee With silence and tears. Lord Byron Bali - Eiland van Goden en Demonen. Eiland der 10.000 tempels. Eiland van licht en zon. Veel is over Bali ge schreven en vele namen zijn Bali toegedacht. Noemde Pandit Nehru het niet "The Morning of the World"? Al deze superlatieven kan men zonder meer onderschrijven en als men er eenmaal geweest is zal men tot de slotsom komen dat Bali inderdaad een "sprookjesachtig" eiland is. Ik zal u van dit eiland een sprookje vertellen met dit vel schil dat het waar gebeurd is en zelfs méér dan alleen maar een sprookje. Een Balinese Legende. Bali - 3 maart 1917. In het dorpje Kelandis bij de tegen woordige hoofdstad Denpasar (vroeger was de hoofdstad Singaradja) wordt een meisje geboren, Ni, dat als 3e kind van de familie, Nyoman, de naam kreeg, die later bij dui zenden een vertrouwde en bekende klank zou worden Pollok - Ni Nyoman Pollok. Zoals zovele jonge meisjes op Bali zou ook zij tempel danseres worden en tot haar veertiende jaar danste zij als "dochter der Goden" in goud en brokaat de klassieke "Legong", vol jeugd en gratie. In haar blauw-zwarte haar geurden de blanke kembodja bloemen als goden parfum, zacht en zwoel. Op de snelle tonen van de vreug devolle gamelan wentelt de waaier zich snel rond haar ranke vingers, het spel van bloem en vlinder. Onopgemerkt bleef haar dans en ont luikende schoonheid niet en zeker niet voor de man, die op het eiland der duizend tempels zijn geluk zou vinden: Adrien Jean LeMayeur de Merprès. In België had hij als schilder van kerk interieurs geprobeerd erkenning te vinden doch deze niet verkregen en na onenigheid met zijn familie besloot deze telg uit een adellijk geslacht Uit de honderden schitterende foto's en dia's die Paul de Bont van zijn geboorte (ei)land maakte, was het bijna ondoenlijk een keuze te maken. We kozen zijn lyrische reportage over Ni Pollok, een andere keer zal hij meer over Bali zelf schrijven en laten zien. Ni Pollok heeft zich op de voorplaat getooid met de zeldzame, spierwitte kembang sepatoe, die Paul toevallig die dag ergens geplukt had. Als rood de kleur van jeugd en hartstocht symboliseert, dan zal deze witte bloem voor Ni Pollok het symbool kunnen zijn voor haar rustige wijs heid, haar zuivere eenvoud die zij, nu 60 jaar, behouden heeft. L.D. België te verlaten en zijn geluk zuide lijker te zoeken. Hij vertrok via Parijs naar Noord-Afrika, waar hij zijn mo dellen in het gewone straatleven vond Ook hier vond hij op het laatst rust noch duur en verder trok hij weer met als doel via India Tahiti te bereiken: Gauguin achterna. Alvorens Tahiti zijn eindstation te maken besloot LeMay eur onderweg ook "even" Bali aan te doen en hier een maand of acht te blijven. In 1932 kwam hij aan in Sin garadja aan de noordkust van Bali en vandaar ging hij naar het zuiden van Bali, naar Kelandis, het vriendelijk dorpje bij Denpasarhet geboorte dorp van Pollok. Hij ontmoette Pollok al gauw, die, sa men met Ni Reneng en Ni Nyong, le- gongdanseres was van de Kelandis- groep. De schoonheid van Pollok in spireerde LeMayeur en hij vroeg haar model te staan voor zijn schilderingen. Hij begon meer en meer in te zien dat Bali het perfekte dekor vormde voor zijn schilderijen, met Pollok als exo tisch middelpunt. Echter niet alleen in zijn schilderijen maar ook in zijn leven en zo trouwde hij met haar in 1935. Zij betrokken een eenvoudig bamboe huisje aan het stille strand van Sanur waar de golven, ruisend vanaf het rif, voor de achtergrondmuziek zorgden LeMayeur werd bekend, bekender en de toeristen kochten zijn schilderden, nog nat van de verf en nauwelijks ge signeerd, met enthousiasme en graag te. Zijn schilderijen, impressies van huis en tuin, waren immers blijvende herinneringen aan het bezoek. Een ideale foto van olieverf. Er kwamen tentoonstellingen. Singapore, waar Le Mayeur zijn schilderijen exposeerde en Pollok, tot meerdere glorie van zijn werk, danste. Zo nu en dan verliet LeMayeur Bali om elders inspiratie op te doen. Zo vertrok hij ook - tóch nog - naar Ta hiti. Hij keerde echter spoedig terug. Tahiti was mooi, ...alleen maar mooi. Bali was mooi, maar had nog iets an ders, sfeer. Hij was vaak weg, maar hij bleef te rugkomen. Naar Bali, naar Sanur en naar zijn Pollok. Zij leefden daar sa men als in het paradijs en de voorge nomen acht maanden op Bali bleken naderhand wel wat uitgelopen te zijn. Tot aan zijn dood in mei 1958 leefde en werkte LeMayeur met Pollok als vrouw en model - 26 jaar Vorig jaar ging ik terug naar mijn geboorte-eiland Bali, dat ik als kleine jongen, (geboren in dat grote huis aan de aloon-aloon te Denpasar) verlaten had. In Nederland ben ik begonnen alles te verzamelen wat maar iets met Bali te maken had; kunst, boeken, artike'en, foto's, enz. Zo kwam ik ook 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 2