femsf fori*! in het bezit van een foto, waarop een Balinese schone, geflankeerd door twee stenen beelden, zich gracieus vooroverboog, naar een bloem in de vijver. Het portret was van Pollok en de foto verscheen in de allereerste uitgave van het boek "Tanah Aer Kita", omstreeks 1938. Deze foto maakte haar - zo zij het nog niet was - beroemd en geliefd tot ver buiten Bali. Hangt deze foto niet bij velen ingelijst boven de schouw? Zo po seerde zij voor haar man, de schilder, zo poseerde zij ook voor de camera's van ontelbare gasten, die naar Sanur kwamen om daar met gastheer en gastvrouw de lunch of het diner te gebruiken. Poseren deed zij ook hon derden keren voor toeristen, en foto grafen van Amerikaanse tijdschriften vonden haar een voorbeeldig foto model, zó geduldig, lief en mooi. Mijn ouders kwamen hier graag en vaak. Dan brachten ook zij gasten mee om te genieten van de rust en de kalmte. Vanuit de tuin keken zij uit naar de zee. LeMayeur bleef schilde- deren en Pollok onderhield zich met de gasten. Het was weer bij de kleine vijver dat zij in 1948 poseerde voor mijn vader, reikend naar de bladeren van de wit- ONAFH. IND. TIJDSCHR. - 21e JAARG. No. 8 Opgericht en geleid door TJALIE ROBINSON (1911 - 1974) Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070 - 54 55 00/54 55 01 - Post giro 6685 of A.B.N. Den Haag Rek. No. 51.56.15.730. Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: L. Ducelle Administratie: Th. M. A. Scheulderman Redactie: J. H. Ritman, L. Ducelle. Eindredactie en opmaak: Ch. J. A. Manders, L. M. Boon. Vaste medewerkers: Dr. H. J. de Graaf, Rogier, Poirrié, Mevr. Marsman, G. H. Bartman. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer f 2,35. Abt. Nederl. (en E.E.G.- landen behalve Engeland) kwart, f 11,50, halfj. f 23,jaar f 46,Abt. Europa: Jaar f 46, Buiten Europa: jaar f 54, LUCHTPOST: Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland 94,Indonesië f 78.Z.-Afrika en Z.-Amerika f 78.Canada en Ver. Staten f 66,Maleisië, Singapore en India f 78. Suriname en Antillen f 66. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN Directie en redactie behouden zich het recht voor om grondige redenen aanvragen voor abonnemen ten te weigeren, of deze te beeindigen. Hierover zal de betrokkene altijd van te voren in kennis worden gesteld. De redactie behoudt zich het recht voor copy te weigeren dan wel te bekorten of te wijzigen met toestemming van de inzender. Over genomen be slissingen zal niet in details worden gecorrespon deerd. Het correspondentie- en betalingsadres voor Ame rika is Mrs. R. Cohen-Top, 13740 Avion Drive, La Mirada, California 90638. te waterlelies en weer in gezelschap van de kleine stenen wachters. Hoe gelukkig moesten zij zijn, die, rondom de vijver geschaard, haar dagelijks konden zien. Zouden zij echt van steen zijn? Hoe graag keek ik al die jaren naar deze foto's en hoe ver langde ik ernaar, haar ook eens te zien. In 1975 was het eindelijk zo ver. Samen met mijn moeder - zij had hier toch gewoond en was er een betere gids? - zochten wij het strand af naar het bekende huis, dat wij al spoedig vonden. Vroeger kon men de tuin en het huis direkt vanaf het strand be treden - nu kwam men binnen via een kleine ruimte, Polloks Art Shop, erbij gebouwd in de 70-er jaren. Vanuit deze artshop kwam men in de tuin en het oude gedeelte van vroeger. De tuin, overschaduwd door kambo- djabomen, ademde een fascinerende, onwerkelijke sfeer. Het grillig spel van licht en schaduw vormde een volmaak te omgeving voor een schilder. Wij liepen langs de met rood en goud uitgewerkte vensters van kostbaar houtsnijwerk; verder nog langs de beide raksasa's, de tempelwachters aan de hoofdingang van het huis, bei de getooid met de feestelijk-rode hi biscus, de bloem van Bali. Pollok, een vrouw van 60, het nog steeds zwarte haar in een wrong, ba lancerend aan één kant, heeft zij ver sierd met bloemen, vlammend-rode kembang sepatu en oranje soka. Alles in harmonie met de kleuren van sarong en kebaja. Zo begroette zij ons, hartelijk verrast, niet wetend dat wij zouden komen. Even teruggaan in de tijd, wie wij wa ren. Er kwamen ook zoveel mensen en nóg. Na enige namen en voorvallen kwam de herinnering terug. Wij gingen naar binnen en dronken Balinese rijstwijn, Brem, aan de achtkantige tafels, van massief bewerkt djati hout, met daar op een groene Chinese vaas met bougainville, purper en oranje. Wij spraken af, met mijn moeder sprak zij Maleis, met haar familie Balinees, met haar Belgische gasten Frans en met mij Engels, dat wij vlug terug zouden komen voor wat zij noemde "small lunch", maar wat later een komplete rijsttafel bleek te zijn, waar op menig Indisch restaurant in Ne derland jaloers zou zijn. "Als ik volgende week kom, zal ik foto's van je nemen, Pollok. Herinner je je nog deze foto, die mijn vader maakte in 1948?" Zo ontmoette ik Pollok, niet de prille schoonheid van het Legong-danseres- je, ook niet de jeugdige charme van het schilderij-model, maar de voorna me schoonheid -van een gracieuze vrouw, mooi en betoverend als de bloem van Bali. En wéér, zoals talloze keren voordien, poseerde zij bij de door soka over groeide vijver en reikte zij naar de lila-oplichtende bloemen van de bou gainville, die gevallen op de bladeren lllllll!lllll!]!l]lllllll'lllllllllllllllll!lllllllllllj![llllil!!lll!lllllll!l!lll!l!l!l]llllljlll!llllll!!lllllllllllll mm.in» I i||i|iu --- Driemaal Pollok in de pose die haar als foto- en schildersmodel wereldberoemd maakte. Boven als 18 jarig meisje aan de vijver bij haar huis. In 1948 fotografeerde de heer de Bont haar en in 1975 deed zoon Paul dat weer, op precies dezelfde plaats. 41 jaar verschil tussen de bovenste en onderste foto 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 3