CIREBON, ZOALS HET REILT EN ZEILT (slot) Een zeer oude statiewagen (kereta singa) die te zien is in de kraton Kasepoean in Cirebon. Deze is vervaardigd naar het model van de statiekarossen uit de tijd van Modjopahit en nog eerder. Door W. J. HOMMERSON De omgeving van Cirebon was vroeger een ideaal jachtgebied, hoewel het uit kijken geblazen was om niet in het gebied van de Darul Islam te jagen. Bij de Zuid-West grens van de Residentie had je dan nog het natuurreservaat Loyang, waar tot voor kort nog bantengs leefden. Die zijn nu verdwenen en later zijn ook particulieren daar komen jagen, want het salaris van een boswachter in Indonesia is niet hoog. Begin westmoesson wordt aan het netten van watervogels gedaan en ik zie ze geregeld in de ochtend huis waarts gaan met een "bos" Ayam- ayaman. Snippen en mliwis zijn er helaas nooit bij. Wij hebben vier oude "bedehuizen" in Cirebon, de Chinese dicht bij de ha ven, de Katholieke (wordt volgend jaar 100 jaar oud) aan de jln. Jos Soedarso (het vroegere cangkol), de Protestant se kerk aan de jln. Keboemen hoek Jos Soedarso, die nog ouder is dan de Katholieke en de houten Mesdjid van Kasepuhan, die volgens zeggen in 24 uur is afgebouwd. Van de Chinese klenteng bij de haven moet ergens een nauwkeurige verhandeling zijn ge schreven door een Nederlandse oud heidkundige. (Graag een foto-copy als U hiervan een exemplaar bezit). De Protestantse kerk bij de jln. Keboe men is de lelijkste kerk, heeft drie oude graven op het erf en een ge denksteen op de voorgevel voor het gestorven kind van een "Koopman". Vroeger vaak verveloos, nu tenminste verzorgd, (buitenlandse hulp?) De W.N.I. chinezen (protestanten) heb ben hun eigen kerk gebouwd, com pleet met scholen en zangkoren voor de kerkdiensten. Ook de Katholieke scholen staan er nog. Verder bestaat de Prot. zendingschool in Pamitran nog en ook het Zendingshospitaal in Cicadas op weg naar Bandung waar vroeger veel protestantse Indonesiërs woonden, velen nakomelingen van de Protestanten uit Depok (transmigran ten). De W.N.I. Katholieke priesters die ik ken en momenteel in Cirebon hun taak hebben komen allemaal uit Bandung t.w. Pastoor Raaymakers, Pastoor Ver hoeven en Zuster Maria (Mary van der Poll). De W.N.I. particulieren met wie ik weieens in contact kom zijn o.a. de fam. Secherling (ex-machinist suiker fabriek), de fam. Pesch (niet de voet baller), fam. Jan van den Bosch, thans rayon vertegenwoordiger van Windmo len chocoladefabriek Bandung (Van Houten) en dan hebben wij nog een bijzondere W.N.I. een ex-marinier van de K.L. die Islamiet is geworden en nu "juru kunci" is geworden van een jong gestorven onbekend meisje (ba by) dat door de bevolking heilig is verklaard, want volgens zeggen zag ze er na haar dood nog fris uit. Ze is bijgezet op de Isl. begraafplaats in Kosambi, waar ook nog het huis van de gewezen agent K.P.M. staat. De Gunung Kromong, dat complex van tientallen kalkheuvels bij Palimanan wordt nog steeds geexploiteerd, maar de vindplaatsen van natuurfosfaat door de fam. Buning in de dertiger jaren gevonden zijn nu uitgeput. Vele ge vels van huizen in Jakarta hebben hun natuursteen van deze streek (zand steen, jonge marmer). De versteende stukken hout echter die U ook vaak ziet, komen van Banten (Bantam). De vele stinkende kalkbranderijen met hun oventjes langs de weg bestaan nog ,maar kalk als bouwmateriaal wordt tegenwoordig weinig gebruikt. De Jappen hadden op de hoogste heuveltop van de Gunung Kromong een reusachtige Japanse vlag geplant en tot nu toe heet die heuveltop de gunung Bendera (vlag). Dit waarschijn lijk in navolging van het planten van de Nederlandse vlag op de gunung Sumbing in Midden Java in de vorige eeuw door Resident Hartmann c.s. (uit het boek "Bergenweelde"). De Gunung Ciremai en trouwens vele andere bergen worden thans veel be klommen door de Indonesische jeugd en dat gebeurt dan meestal op de meest eenvoudige en goedkope ma nier. Als dan ook ongelukken met dodelijke afloop gebeuren is dat een gevolg van minder goede voorberei dingen, maar dat weerhoud ze niet. Op een van mijn jachtpartijen op de hellingen van de Ciremai zagen wij in de desa Cibatu twee opengehouden kuilen van circa twee meter diep waar in elk er van een soort Christelijke lijkkist van steen (afgesloten) te zien was. Volgens een jachtgenoot (mili tair) waren in die kisten gebruiksvoor werpen van steen gevonden. Een paar jaar later stond in het dagblad "Kom pas" wel het e.e.a. over die "kisten" maar de betreffende oudheidkundige kon er nog geen afdoende verklaring voor geven. Weten de Hollandse oud heidkundigen er misschien meer van? Achter deze desa op 1 km afstand eindigt een gestolde zwarte lavatong van de Ciremai. Het eind ervan is duidelijk aan te wijzen. Van welke uitbarsting deze tong afkomstig is weet ik niet. Mr. Wormser in zijn boek "bergenweelde" vermeldt -als laatste uitbarsting het jaar 1805 (volgens de bekende Junghuhu). De coasterhaven van Cirebon is thans uitgebreid. Nu kunnen schepen met een inhoud van 3000 ton aan de kade meren. Maar ook Tanjung Priok wordt uitgebreid, dus de kans is klein dat Cirebon Jakarta concurrentie aandoet. (lees verder volgende pag., 1e kolom) 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 10