BJte American
15 OCTOBER 1962
le JAARGANG No. 5
THE ONLY INDEPENDENT DUTCH-INDONESIAN MAGAZINE IN AMERICA
'DE INDO HEEFT NIETS VAN ZICHZELF'
BRIEVEN VAN VRIENDEN
HIER EN NU
i
OARINc
ONIS^
Hij moet dus altijd leentjebuur spelen,
smaalt de anti-Tong-Tong-man. Word dus
Hollander of Amerikaan (Indonesiër worden
heet nog steeds "omlaag gaan" vinden zij).
Nu begrijp ik niet dat ook mensen die
zichzelf intelligent noemen, zulke dingen zeg
gen. Allereerst neemt men het woord "Indo"
direct, gemakkelijk en volkomen zeker dat
de toehoorder het begrijpt, in de mond. Er
is geen misverstand mogelijk: een Indo is
iets anders dan een Hollander. En een
Amerikaan is weer wat anders. Als die Indo
dus Hollander of Amerikaan "wordt" (dat
is nonsens men neemt hoogstens een na
tionaliteit over en een aantal zeden en ge
bruiken), begint hij wéér leentjebuur te
spelen. En is dat opeens wél in orde? No
sense
Wat moet hij naar oordeel van de spreker
doen? Een cowboy-pak aantrekken en kauw
gom eten? Of een Volendammer pak aan
trekken en een klompendans doen? Nee na
tuurlijk (alhoewel iuist déze dingen essen
tieel zijn). Men wil beschaafd Nederlander
of Amerikaan zijn. D.w.z. algemene bescha-
vingsgebruiken overnemen. Maar wie die
onderzoekt op specifieke eigen cultuur, loopt
al gauw helemaal vast. Want beschaving ont
kent juist nationaliteitskenmerken. En elke
beschaving is een som van leentjebuur-ele-
menten. De Europese beschaving is een
mengsel van ideeén afkomstig uit drie cul
tuursteden: Rome, Athene en Jeruzalem.
Andere beschavingen waren ook gemengd:
de Egyptisch-Soedanese, de Assyrisch-Baby-
lonische, de Perzisch-Arabische. Al die men
sen deden niets anders dan "leentjebuur
spelen."
So what's wrong!
Indo's, d.w.z. Indo-Europeanen, zijn een
nog jong volk, afstammend van Europese
uitvaarders en Indonesische moedervolken.
Pas 400 jaar oud. Nochtans zijn zij bezig
een eigen beschavingskenmerk te ontwikke
len, evenals andere beschavingen (zie boven)
van dubbele oorsprong. Daar schamen wij
ons niet voor. We hebben nog minstens 500
jaar de tijd om wat te bereiken. (Noord-)
Europa was na duizend jaar nog barbaars.
En is beschaafd geworden door het impor
teren van honderden beschavingselementen
uit "het heidens Azië-"
Wij doen geen haarbreed minder. En bren
gen op onze bijeenkomsten muziek, dansen en
kunst uit Indonesië- En laat mij U vertellen
dat b.v. een Serimpi-dans tien eeuwen ouder
is dan de beschaafdste Europese dans (noem
er eens eentje op? ik tart U!).
Veroordeel ons niet op zogenaamde cultu
rele gronden. Studeer eerst cultuur-historie.
En slik dan Uw woorden in.
En zegt U dat wij te klein zijn om wat te
bereiken? Pah! Holland was ook klein en
veroverde de wereld. En was Bethlehem
niet kleiner dan Jeruzalem? En is het war-
inginvruchtje niet kleiner dan de "peloh-
mangga"
Klein beginnen is een eer voor hen die
T.ouw zijn aan zichzelf. Branie on zelf-stan-
dig te durven zijn en Ondernemend om een
eigen leven te beginnen. We do.
"Waarom heeft U zich met Tong-Tong
juist in Whittier gevestigd? En blijft U
hier voorgoed?"
Deze vraaag werd van zoveel kanten ges
teld, dat hij hier beantwoord dient te wor
den.
1. Na mijn bezoek aan Amerika het vor
ige jaar en tijdens de breedvoerige corres
pondenties met vele abonnees daarna werd
mij duidelijk dat ik mij in California moest
vestigen omdat hier de grootste concentratie
van Dutch-Indonesians woont (om dezelfde
reden verkoos ik in Holland Den Haag bov
en Utrecht, Amsterdam of Rotterdam). De
kans om een groep van constructive werkers
te vinden is dan groter. Velen denken dat
Tong-Tong het werk is van Tjalie Robinson
sadja. Not so. Elk groot werk ontstaat door
samenwerking van méér intelligente en werk
zame mensen. Ik hoop ze in California te
vinden.
Waarom Whittier en niet San Francisco,
San Diego of Los Angeles? Omdat het Los
Angelesgebied centraler is en dus gemak
kelijker bereikbaar vanuit Noord en Zuid
dan één van de plaatsen in Noord of Zuid.
Verder prefereer ik Whittier of een andere
kleine plaats) omdat het kleinere altijd snel
ler en beter te doorgronden is dan het gro
tere. Ken ik het maatschappelijk systeem
van Whittier, dan liggen grotere steden voor
mij open. En voor U.
2. Het Tong-Tong-werk blijft hier voor
goed (dus ook na mij dood of aftreden).
Ikzelf zal veel móeten reizen nu onze In
dische samenleving verspreid is over dc hele
wereld en overal gemeenschappen groeien,
waartussen een levende, constructieve en
welvaartbrengende band gelegd kan worden.
Ik reis dus nogal veel over en weer tussen
Nederland, de Antillen en Suriname.Spanje,
de U.S. en in de nabije toekomst zeker ook
in Indonesië-
Wilt U al dit Tong-Tong-werk ophangen
aan één zwervende kapstok: Tjalie? Dat is
onwijs. Maak er een aantal kapstokken bij.
Office of the Mayor
I have Just had the pleasure of looklnc over
Initial copies of "The American - TONG-TOHG", the only
official Dutch Indonesian Macazlne in America.
The na-aslne Is or Interesting format, and I
an sure it will fulfill a distinct need in the nuolicatlon
field in America.
I wish to extend concratulatic
publisher, best wishes and success for t
magazine.
Gaarne drukken we hierbij af de brief van
de burgemeester van Los Angeles met de
beste wensen voor ons bestaaii. Soortgelijke
brieven ontvangen wij van vele officiële kan
ten. En menige brief is gevolgd door een
persoonlijke kennismaking, die directe vriend
schap heeft opgeleverd.
We zijn zeer erkentelijk voor deze vorm
van gastheerschap in het Nieuwe Vaderland.
Want al deze brieven zijn veel meer dan
droge formaliteiten gebleken. Geen verve
lende aanmerkingen of beperkingen van "je
moet eigenlijk zus of zo zijnmaar vertrou
wen, hartelijkheid en hoge verwachtingen.
In verscheidene contacten is ons gebleken
dat de reputatie van TONG-TONG ons al
vooruit gesneld is via universitaire en diplo
matieke kanalen. Dat men de Indische
groep waardeert en vriendschap toedraagt.
Wij hopen al deze vriendschappen waardig
te zijn en zullen er in elk geval hard voor
werken.
REDACTIE
P.S. Jan Boon is voor zover men het nog
niet weet, de "echte" naam van Tjalie
Robinson.