Wht ilmcrtcan ,e jaarganc n° 18
15 MEI 1963
B R I D GE
BETWEEN
EAST
AND
WEST
De Noodzaak van een Soos
INDISCH MADURODAM
1
QftRINC
ONISV
"Dit weekend kan ik niet, want dan ben ik op bezoek bij mijn broer. Het volgende ook
niet, want dan geeft mijn beste vriend een huisfuifje. Daarop volgende week ook niet, want
dan móet ik heus een lang uitgestelde contra-visite brengen en mag ik eindelijk ook
eens een week-endje voor mezelf hebben?"
zijn ook bijzonder grote en kapitaal krach
tige maatschappijen ontstaan, in gesprekken
tussen serieuze mensen.
Met de voorbereiding van deze Soos is
inmiddels een aanvang gemaakt. Een kleine
groep van Tong-Tong-lezers heeft de koppen
bij mekaar gestoken en durft de risico aan
van een eventuele langzame aanlooptijd voor
succes. Op de eerste Soosbijeenkomst
waarop alle Tong-Tong-lezers met hun
introducecs welkom zijn) zal een bestuur
worden verkozen, dat een Soos-Statuut ont
werpen zal.
Er zullen natuurlijk weer (tot op zekere
hoogte redelijke) bezwaren zijn als "Waar
om zo ver?" (waarop men bedenken moet:
als het bij U is, is het weer voor anderen
ver en veel kennissen van U wonen toch
óók ver?) en "Waarom geen andere
dagen?" De omstandigheden zijn beperkt
en wij moeten weten te geven en te nemen.
Dat is ook de ware spirit voor verenigings
leven.
Dit is in Indische kringen een veel ge
hoorde argumentie als er afspraken gemaakt
moeten worden. Vaak is een licht geprik
kelde toon waar te nemen en iets van wan
hoop: verplichtingen aan familie en kennis
sen groeien vaak uit tot een soort dwang,
die alle vrijheid belemmert. Men komt er
ook erg moeilijk uit, want men is hartelijk
van nature. Aan de andere kant beseft men
toch ook wel dat dit "een dure mop" wordt,
want óf je hebt Veel gasten óf je moet er zelf
op uit en brengt "oleh-oleh" me, enz. Maar
hoe komt men eruit?
Het antwoord is: De Soos.
Een gezellige plaats van samenkomst, b.v.
tweemaal in de maand, waar diverse familie
en kennissenkringen hun "vaste stamtafel"
hebben (net zoals op Indische fuifjes gebeurt
en 'n oude en goede gewoonte was in Indië),
waar de jongeren dansen kunnen en de al
lerjongsten in de speeltuin ravotten. Er kan
naar vrije verkiezing gebridged, gepingpongd
of gedanst worden. Er is een leuk en gevar
ieerd Indisch buffet. Er is nergens enige
dwang, maar gelegenheid te over tot nieuwe
en vruchtbare organisatie.
En daar gaat het nu om.
In correspondenties en tal van gesprekken
met lezers van Tong-Tong is mij gebleken
dat er toch veel serieuze mensen zijn van
bredere allure, die het werkelijk zonde vin
den om hun vrije tijd uitsluitend te besteden
aan familiebezoek of fuifjes. Men heeft ta
lenten als schilder, fotograf, handelaar (en
men wil kongsie-vorming), restauratie (veel
dames zouden uitstekend kunnen leveren
voor buffet), sport, in het algemeen ge-
meenschapswerk. Er zijn er onder ons die
werkelijk in de wieg gelegdzijn voor hogere
maatschappelijke functies (waar de een
voudiger mensen veel nut van kunnen heb
ben). Zij horen hun kans te hebben van
ontplooiing en wij horen hen die kans te
geven opdat wijzelf mee profiteren van hun
talenten. Voor zover van geen van beide
mogelijkheden sprake is: onze kinderen
groeien op en het is goed ze al vroeg op te
leiden in organisaorisch verband, opdat ze
goede en nuttige burgers worden in de
nieuwe staat.
Het woord "Soos" heeft voor veel In-
dischgasten een onaangename en verkeerde
bijsmaak. Velen denken dat het een plaats
was voor "Blanda mabok." Dit is zeer be
perkt gezien. Er mogen dan "mabokke
blanda's" geweest zijn, aan menige stamtafel
Komt het goede soort Indischgasten bij
een, dan kan er veel bereikt worden in korte
tijd. Dat leert ons de "Indische Club
Aruba," die na een ruim éénjarig bestaan
nu al de bouw van een eigen clubhuis kan
voorbereiden! Pet af. Als alle andere volks
groepen ter wereld zelf wat kunnen opzetten,
kunnen wij het ook. Laat dat zien. En
poekoel teroes!
Intussen is het niet bij woorden en plan
nen alleen gebleven. Een aantal "Soos-
voorstanders" is ten huize van "Paatje"
van Ligten bijeengekomen voor "Paatje"
"doorstoot." Aanwezig waren o.m. Hel-
muth van Ligten en Paul van Ligen jr en
echtgenote, Frans en Zus Elliott, Anton
Catoire, Renée Creutzberg, Rita Sehenk-
huizen, Mona en Eric Klinkert, Oscar
Vodegel, Lilian Ducelle en Tjalie Robin
son.
Keuze van clubhuis:
Jefferson Recreation Center,
1501 East Villa
Pasadena
Eerste Soosdag:
Zondag 2 Juni a.s.
Van 12.00 u. 's morgens tot 6 u.n.m.
Het bestuur van onze Soos moet nog ge
kozen worden, de kosten van het lidmaat
schap (lezers van Tong-Tong) en het in-
troduceeschap (hunne kennissen) zijn nog
niet vastgesteld, maar zullen practisch zeker
De plannen van de landelijke culturele
en sociale vereniging "Tempo Doeloe" een
Indisch Madurodam op te richten, dat
"Gordel van Smaragd" gaat heten, nemen
vastere vormen aan. De beschikking kan
worden verkregen over een tachtig hectare
groot heuvelachtig terrein in de gemeente
Nijmegen, bij het Africa-museum en de
Heilig-Land-Stichting. De plannen-kosten
vier tot vijf miljoen gulden-kunnen in vijf
jaren worden verwezenlijkt. De bond van
oud-strijders van de Zeven December-divisie
heeft verzocht een miniatuur van het ereveld
"Menting Poeloe" in Djakarta te mogen
aanleggen. Een oliemaatschappij heeft
aangeboden de aanleg van miniatuur-olie
velden voor haar rekening te nemen. Ook
Ambon zal worden vertegenwoordigd. Het
bestuur van "Tempo Doeloe" heeft het
voornemen een prijsvraag uit te schrijven
voor het ontwerp van een bouwplan, waar
voor als trofee in het uitzicht wordt gesteld
en "Zilveren Boroboeder." (Haagsche Cour
ant)
niet meer hoeven te bedragen dan 1 p.p
en 1,50 per gezin.
Aan het Recreation Center zijn ruime
lawns, sportterreinen en speeltuinen voor de
jeugd verbonden, zodat het gehele gezin
ontspanning heeft. Twee zalen zijn beschik
baar voor de ouderen: een danszaal (voor
muziek wordt gezorgd) en één zaal waar
men kan bridgen, besprekingen houden en
misschien meteen al een expositie van schil
derwerk te bezichtigen zal zijn. Het buffet
levert "Indische kost," waarbij aan belang
stellenden gelegenheid wordt geboden eigen
specialiteiten te koop aan te bieden. Infor
maties hierover bij Roy Steevensz, tel.
693-5659. Voor algemene suggesties en aan
bieding van goed diensten kan men schrijven
naar of opbellen alle bovengenoemde per
sonen.
Men kan komen in de Soos op elk tijdstip
tussen 12 en 6. Familie- of kennissengroepen
kunnen een "stamtafel" organiseren, en van
daaruit natuurlijk elk ander gewenst contact
aanknopen. Op de eerste Soosdag zal na
tuurlijk een vergadering worden gehouden,
van omstreeks een uur om het bestuur te
kiezen en een voorlopig reglement van orde
vast te stellen, alsmede allerlei suggesties
en plannen gezamenlijk uit te werken.
Wij roepen alle lezers op om op deze
openingsdag aanwezig te zijn en zoveel
mogelijk "kenalans" mee te tronen. Alsmede
om bereid te zijn die eerste dag als bijdrage
in de algemene kosten een simpele dollar per
gezin te offeren. Nadere berichten voor zover
mogelijk zullen U tijdig bereiken. En poe
koel teroes alweer!
TJALIE ROBINSON