^Thc Tlmerican
Ingezonden
EEN STANDPUNT
de soos
i
Beleefd verzoek ik de Redactie om opname van het ondervolgende:
Sinds enkele weken word ik van verschillende zijden benaderd met de critiek:
"Waarom moet men abonnee van Tong-Tong zijn om in De Soos te kunnen komen?
Als je abonnee moet zijn van dat blad om in De Soos te komen, zien ze me niet meer,
want da verd ik. Omdat ik het met dat blad helemaal niet eens ben en ueberhaiipt
niets voel voor dwang."
Nu is op de oprichtingsvergadering, die
bijgewoond werd door abonnees en niet-
abonnees, zonder enig protest van de ver
gadering vastgesteld dat De Soos ook open
gesteld zou worden voor niet-abonnees zond
of zelfs enig verschil in toegangsprijs, wan
neer deze mensen zich als introducee van
een regelmatig lid van De Soos (dus een
Tong-Tong-abonnee) meldden. De toegang
sprijzen 1 per persoon en 1,50 per
gezin zijn uitermate civiel gehouden; de hoge
exploitatiekosten in rekening genomen. Er
werd dus ruim gebruik van gemaakt; nie
mand was ontevreden; er heerste een bij
zonder gezellige sfeer tussen abonnees en
niet-abonnees. Verschil van opinie hoeft dus
in het geheel geen splijtzwam te zijn. Het
introducee-schap wordt zó ruim genomen dat
als men in het geheel geen kennis heeft die
TT-abonnee is, elk bestuurslid zieh beschik
baar stelt om niet- abonnees een introductie
te verschaffen. Gastvrijheid accepteert De
Soos als eerste deugd.
De critici moet ik echter eerst duidelijk
maken, d it De Soos niet is opgericht door
een willekeurige groep mensen die achteraf
beperkende bepalingen toepassen, maar door
mensen die al jarenlang abonnee zijn Tong-
Tong en menen geheel in de sfeer van tra
ditie, historie en cultuur naast hun blad ook
nog een geordend verenigingsleven te moeten
stichten. De Soos met zijn opname van het
gehele gezin is daarvoor o.i. de meest geëi
gende.
Als anderen dat verlangen ook hadden (er
zijn honderden en honderden niet-abonnees
van TT), dan hadden ze zelf al lang zulk
een Soos kunnen oprichten (indien er vol
doende saamhorigheid en doelbewustheid
was). Geen één TT-abonnee zou enig be
zwaar gehad hebben en wij zouden graag
lid geworden zijn. Nu echter ontbreekt zo'n
gedachte en zo'n initiatief, en wij nemen het.
Prompt zijn er mensen die zeggen: "Wij
lezen het blad niet en vinden het maar ver
ouderd en belachelijk (niet beseffend dat
men ons daarmee toch ook kwetst), maar
willen toch van die gedachte gebruik maken
met volle rechten." Ik begrijp werkelijk niet
op welke gronden men meent dit aanvaard
baar te maken.
Een Republikein zegt toch ook niet van de
Democratische Partij: ik lust jullie idealen-
niet, maar ik wel in jullie voordelen en posi
ties delen. Ook zegt een Protestant niet: Ik
wil geen katholiek worden, maar wel in
jullie kerken komen en daarin zeggingshap
hebben. Of een willekeurig Amerikaan: ik
vind die Moose Lodges erg leuk, wil geen lid
worden, maar toch in die lodges komen.
Dit druist in tegen alle wetten van orde
en beginsel.
Tong-Tong is namelijk veel meer dan een
"blaadje" zoals elk tijdschrift in de kiosken.
Het is een vriendenkring, die al jaren oud
is meer personen bestrijkt dan welke andere
Indische groep ook (10.000) en vertakking
en heeft met goed werkende clubs over de
hele wereld. Allemaal onder een andere
naam en met een ander werkterrein, maar
onder één gedachte. Geen enkele andere In
dische groep of persoon heeft zoveel gedaan
voor het leggen van banden, voor Indische
rechten in Nederland, voor de spijtoptanten
en "last not least" voor het openlijk propa
ganda maken voor emigratie naar Amerika,
als Tong-Tong.
De oprichters van De Soos vinden het dus
logisch en nuttig dat met zo'n blad een vaste
band bestaat,
1. Omdat daardoor direct beschikt wordt
over een publiciteitsmiddel (een apart or
gaan zou veel te duur worden),
2. Door het blad heeft De Soos op slag
een wijde contactenkring, niet alleen in heel
Amerika, maar over de hele wereld, waar
Tong-Tong-abonnees van ons werk kennis
kunnen nemen, en wij nuttige relaties kun
nen kweken. Oprichters en vaste leden van
De Soos beschouwen daarom het blad als
een ideale basis voor opbouwend werk op
brede schaal.
Tong-Tong heeft maar één "fout." Het is
ongelooflijk toleratnt. Nooit worden andere
Indischgasten aangevallen of bespot voor een
andere mening. Tong-Tong dwingt niemand
en heeft haar kolommen altijd wijd open
gezet voor ook voor iederen, mensen die het
blad minachten, wanneer daarmee een mooi
doel gediend is. Sommige mensen schijnen
nu te denken dat men over Tong-Tong kan
lopen. Maar hier tekenen de lezers scherp
protest tegen aan. Als de criticus respect
vraagt voor zijn eigen opinie, dan zal hij
dat van ons gaarne krijgen. Maar op precies
dezelfde rechtsgronden verlangen wij van
hen respect voor ons. Althans vedraagzaam-
heid.
Veel mensen hebben geen besef van de
geweldige organisatie en de enorme arbeid
die achter "dit blaadje" zitten. Velen hebben
ook geen begrip van het organiserende werk
voor De Soos. Men wil dat met één luchtig
handgebaar opzij zetten en zelf volwaardig
lid zijn. Beseft men dan niet dat men, als
men zó weinig achting heeft voor andere
opinies, men nooit mensen mee kan krijgen
voor een eigen opinie?
Verder is mij opgevallen dat wel veel
mensen een eigen opinie hebben, maar geen
één opinie schijnt breed genoeg te staan om
veel mensen saamhorig, eendrachtig en or
delijk te binden. Wij, lezers van Tong-Tong,
hebben in de afgelopen jaren kennis genomen
van ruime, sterke en bindende gedachten.
Die wensen wij te organiseren en nuttig te
maken, zowel voor de Indische groep als de
Amerikaanse maatschappij. Daarvoor is een
vereniging nodig met gezonde beginselen,
statuten en reglementen. En met een wettig
systeem van verhoudingen tussen Bestuur en
Leden, die samen één gedachte dienen. Dat
is overal zo in de wereld in beschaafde kring
en. Wij doen doodgewoon mee.
Nu hadden wij, net als elke goed geor
ganiseerde club, meteen een exclusief karak
ter kunnen vaststellen. Maar wij meenden
juist zoveel mogelijk mensen een plezier te
kunnen doen, door ze als introducee toe te
laten. Is dat nou nog niet genoeg?
Ik wil graag aannemen, dat sommige cri
tici een ruimer en beter inzicht hebben dan
ik. Wil men mij deze opinie dan schrijven?
Liefst natuurlijk met een ontwerp van de
statuten, zoals die naar zijn inzicht horen te
zijn? Er is al veel te veel tijd en energie
verloren gegaan aan gepraat vóór en tegen.
Onze groep is verdeeld en twistziek gebleven.
Laat ons met critiek inderdaad nooit op
houden, maar laat die critiek altijd verge
zeld gaan van een beter ontwerp van or
ganisatie. Pas dan dient men de samenleving
wérkelijk.
Sommige zwartkijkers voorspellen dat De
Soos zodoende nooit voldoende leden krijgt.
Wij zijn een andere mening toegedaan.
Maar mócht dit het geval zijn en niet-Tong-
Tongers op betere doelstellingen en statuten
een grotere Soos stichten, dan gaan hierbij
onze hartelijkese succes-wensen. We zullen
Hiernaast enkele foto-impressies van de
eerste Soosdag. De tweede belooft nóg ge
animeerder te worden. En zal ook al da
delijk veel beter in mekaar zitten. Een apart
woordje van lof intussen voor de jeugdige
Hurricane Strings, die prima dansmuziek
leverden voor practisch geen vergoeding met
begrip voor de financiële draagkracht van
De Soos.
Het buffet zal rekening houden met sug
gesties van diverse moeders: 1. er zullen
naast ketan (en deze keer wadjik) ook "be
grijpelijke" hapjes zijn voor de youngsters,
dus b.v. hot dogs. 2. Enkele dames vroegen
of men ook een stevige maaltijd zou kunnen
"berkat," zodat men thuis niet meer hoefde
te koken. Wel, de volgende Soosdag zal er
Soto Betawie Toelen zijn. een aparte Betawise
lekkernij, die ook door niet-Batavianen met
smaak gesavoureerd zal worden. Men neme
echter voor berkat zelf een rantang mee (of
pannetje)
Het aanbod van lekkernijen voor ons buf
fet van de zijde van de leden valt nogal
tegen. Niet te bescheiden, dames! Neem con
tact op met de cantinehouder, Roy Steevensz,
Tel. 693-5659 Whittier.
De Tweede Soosdag heeft plaats op 7
Juli a.s., wederom om één uur in het Jef
ferson Park, East Villa 1501, Pasadena.
Vooral Uw kinderen zullen genieten!
Bij de foto's (v.l.n.r. en van boven naar
beneden)
1. Het restaurant was bijna doorlopend
vol; 2. Joyeuse entree; 3. In de speeltuin
4- Eric Klinkert niet zijn schilderijen, die
grote belangstelling trokken; 5. Rudy Cohen
roosterde satee aan de lopende band; 6. Ook
voor het publicatiebord Nieuws van Indo
nesiawas het voortdurend vol (de grote
belangstelling van de jongeren was opval
lend!); 7. Maar ook op de dansvloer by de
Hurricane Strings weerde men zich geducht;
8. Aan de counters één ketan en een stroop
peda a.u.b.!9. Voorzitter Paatje van Ligten
spreekt de vergadering toe.
daarvan zeker gaarne lid of introducee willen
zijn, zonder enige rancune. Hoofdzaak is
immers dat een gezond verenigingsleven zich
ontwikkelt.
De redactie beleefd dankend voor de ver
leende plaatsruimte,
Frans _T. Elliott
Vice-Yoorzittcr "De Soos"
500 South 5th Ave., Alhambra
The Only Independent
Dutch-Indonesian Magazine
in America
le Jaargang No. 21
Verschijnt
de 15e en 30ste elke maand
Samen met Tong-Tong (zeepost)
Prijs: per nummer.50
per half jr5.00
per jaar $10.00
fuPfcP'Tie-
APsck-reMTltQ
"F"MrP^ T/i'Ü
Lilian Ducelle
Tjalie Robinson
telf. 699-6837
Rov J. Steevensz
Marijke Steevensz
telf. 693-5659
P. O. Box 137, Whittier, Cal., 90608
^^Cable Address: Tong-Tong Whittier