^Thc Tlmerican Ingezonden EEN STANDPUNT de soos i Beleefd verzoek ik de Redactie om opname van het ondervolgende: Sinds enkele weken word ik van verschillende zijden benaderd met de critiek: "Waarom moet men abonnee van Tong-Tong zijn om in De Soos te kunnen komen? Als je abonnee moet zijn van dat blad om in De Soos te komen, zien ze me niet meer, want da verd ik. Omdat ik het met dat blad helemaal niet eens ben en ueberhaiipt niets voel voor dwang." Nu is op de oprichtingsvergadering, die bijgewoond werd door abonnees en niet- abonnees, zonder enig protest van de ver gadering vastgesteld dat De Soos ook open gesteld zou worden voor niet-abonnees zond of zelfs enig verschil in toegangsprijs, wan neer deze mensen zich als introducee van een regelmatig lid van De Soos (dus een Tong-Tong-abonnee) meldden. De toegang sprijzen 1 per persoon en 1,50 per gezin zijn uitermate civiel gehouden; de hoge exploitatiekosten in rekening genomen. Er werd dus ruim gebruik van gemaakt; nie mand was ontevreden; er heerste een bij zonder gezellige sfeer tussen abonnees en niet-abonnees. Verschil van opinie hoeft dus in het geheel geen splijtzwam te zijn. Het introducee-schap wordt zó ruim genomen dat als men in het geheel geen kennis heeft die TT-abonnee is, elk bestuurslid zieh beschik baar stelt om niet- abonnees een introductie te verschaffen. Gastvrijheid accepteert De Soos als eerste deugd. De critici moet ik echter eerst duidelijk maken, d it De Soos niet is opgericht door een willekeurige groep mensen die achteraf beperkende bepalingen toepassen, maar door mensen die al jarenlang abonnee zijn Tong- Tong en menen geheel in de sfeer van tra ditie, historie en cultuur naast hun blad ook nog een geordend verenigingsleven te moeten stichten. De Soos met zijn opname van het gehele gezin is daarvoor o.i. de meest geëi gende. Als anderen dat verlangen ook hadden (er zijn honderden en honderden niet-abonnees van TT), dan hadden ze zelf al lang zulk een Soos kunnen oprichten (indien er vol doende saamhorigheid en doelbewustheid was). Geen één TT-abonnee zou enig be zwaar gehad hebben en wij zouden graag lid geworden zijn. Nu echter ontbreekt zo'n gedachte en zo'n initiatief, en wij nemen het. Prompt zijn er mensen die zeggen: "Wij lezen het blad niet en vinden het maar ver ouderd en belachelijk (niet beseffend dat men ons daarmee toch ook kwetst), maar willen toch van die gedachte gebruik maken met volle rechten." Ik begrijp werkelijk niet op welke gronden men meent dit aanvaard baar te maken. Een Republikein zegt toch ook niet van de Democratische Partij: ik lust jullie idealen- niet, maar ik wel in jullie voordelen en posi ties delen. Ook zegt een Protestant niet: Ik wil geen katholiek worden, maar wel in jullie kerken komen en daarin zeggingshap hebben. Of een willekeurig Amerikaan: ik vind die Moose Lodges erg leuk, wil geen lid worden, maar toch in die lodges komen. Dit druist in tegen alle wetten van orde en beginsel. Tong-Tong is namelijk veel meer dan een "blaadje" zoals elk tijdschrift in de kiosken. Het is een vriendenkring, die al jaren oud is meer personen bestrijkt dan welke andere Indische groep ook (10.000) en vertakking en heeft met goed werkende clubs over de hele wereld. Allemaal onder een andere naam en met een ander werkterrein, maar onder één gedachte. Geen enkele andere In dische groep of persoon heeft zoveel gedaan voor het leggen van banden, voor Indische rechten in Nederland, voor de spijtoptanten en "last not least" voor het openlijk propa ganda maken voor emigratie naar Amerika, als Tong-Tong. De oprichters van De Soos vinden het dus logisch en nuttig dat met zo'n blad een vaste band bestaat, 1. Omdat daardoor direct beschikt wordt over een publiciteitsmiddel (een apart or gaan zou veel te duur worden), 2. Door het blad heeft De Soos op slag een wijde contactenkring, niet alleen in heel Amerika, maar over de hele wereld, waar Tong-Tong-abonnees van ons werk kennis kunnen nemen, en wij nuttige relaties kun nen kweken. Oprichters en vaste leden van De Soos beschouwen daarom het blad als een ideale basis voor opbouwend werk op brede schaal. Tong-Tong heeft maar één "fout." Het is ongelooflijk toleratnt. Nooit worden andere Indischgasten aangevallen of bespot voor een andere mening. Tong-Tong dwingt niemand en heeft haar kolommen altijd wijd open gezet voor ook voor iederen, mensen die het blad minachten, wanneer daarmee een mooi doel gediend is. Sommige mensen schijnen nu te denken dat men over Tong-Tong kan lopen. Maar hier tekenen de lezers scherp protest tegen aan. Als de criticus respect vraagt voor zijn eigen opinie, dan zal hij dat van ons gaarne krijgen. Maar op precies dezelfde rechtsgronden verlangen wij van hen respect voor ons. Althans vedraagzaam- heid. Veel mensen hebben geen besef van de geweldige organisatie en de enorme arbeid die achter "dit blaadje" zitten. Velen hebben ook geen begrip van het organiserende werk voor De Soos. Men wil dat met één luchtig handgebaar opzij zetten en zelf volwaardig lid zijn. Beseft men dan niet dat men, als men zó weinig achting heeft voor andere opinies, men nooit mensen mee kan krijgen voor een eigen opinie? Verder is mij opgevallen dat wel veel mensen een eigen opinie hebben, maar geen één opinie schijnt breed genoeg te staan om veel mensen saamhorig, eendrachtig en or delijk te binden. Wij, lezers van Tong-Tong, hebben in de afgelopen jaren kennis genomen van ruime, sterke en bindende gedachten. Die wensen wij te organiseren en nuttig te maken, zowel voor de Indische groep als de Amerikaanse maatschappij. Daarvoor is een vereniging nodig met gezonde beginselen, statuten en reglementen. En met een wettig systeem van verhoudingen tussen Bestuur en Leden, die samen één gedachte dienen. Dat is overal zo in de wereld in beschaafde kring en. Wij doen doodgewoon mee. Nu hadden wij, net als elke goed geor ganiseerde club, meteen een exclusief karak ter kunnen vaststellen. Maar wij meenden juist zoveel mogelijk mensen een plezier te kunnen doen, door ze als introducee toe te laten. Is dat nou nog niet genoeg? Ik wil graag aannemen, dat sommige cri tici een ruimer en beter inzicht hebben dan ik. Wil men mij deze opinie dan schrijven? Liefst natuurlijk met een ontwerp van de statuten, zoals die naar zijn inzicht horen te zijn? Er is al veel te veel tijd en energie verloren gegaan aan gepraat vóór en tegen. Onze groep is verdeeld en twistziek gebleven. Laat ons met critiek inderdaad nooit op houden, maar laat die critiek altijd verge zeld gaan van een beter ontwerp van or ganisatie. Pas dan dient men de samenleving wérkelijk. Sommige zwartkijkers voorspellen dat De Soos zodoende nooit voldoende leden krijgt. Wij zijn een andere mening toegedaan. Maar mócht dit het geval zijn en niet-Tong- Tongers op betere doelstellingen en statuten een grotere Soos stichten, dan gaan hierbij onze hartelijkese succes-wensen. We zullen Hiernaast enkele foto-impressies van de eerste Soosdag. De tweede belooft nóg ge animeerder te worden. En zal ook al da delijk veel beter in mekaar zitten. Een apart woordje van lof intussen voor de jeugdige Hurricane Strings, die prima dansmuziek leverden voor practisch geen vergoeding met begrip voor de financiële draagkracht van De Soos. Het buffet zal rekening houden met sug gesties van diverse moeders: 1. er zullen naast ketan (en deze keer wadjik) ook "be grijpelijke" hapjes zijn voor de youngsters, dus b.v. hot dogs. 2. Enkele dames vroegen of men ook een stevige maaltijd zou kunnen "berkat," zodat men thuis niet meer hoefde te koken. Wel, de volgende Soosdag zal er Soto Betawie Toelen zijn. een aparte Betawise lekkernij, die ook door niet-Batavianen met smaak gesavoureerd zal worden. Men neme echter voor berkat zelf een rantang mee (of pannetje) Het aanbod van lekkernijen voor ons buf fet van de zijde van de leden valt nogal tegen. Niet te bescheiden, dames! Neem con tact op met de cantinehouder, Roy Steevensz, Tel. 693-5659 Whittier. De Tweede Soosdag heeft plaats op 7 Juli a.s., wederom om één uur in het Jef ferson Park, East Villa 1501, Pasadena. Vooral Uw kinderen zullen genieten! Bij de foto's (v.l.n.r. en van boven naar beneden) 1. Het restaurant was bijna doorlopend vol; 2. Joyeuse entree; 3. In de speeltuin 4- Eric Klinkert niet zijn schilderijen, die grote belangstelling trokken; 5. Rudy Cohen roosterde satee aan de lopende band; 6. Ook voor het publicatiebord Nieuws van Indo nesiawas het voortdurend vol (de grote belangstelling van de jongeren was opval lend!); 7. Maar ook op de dansvloer by de Hurricane Strings weerde men zich geducht; 8. Aan de counters één ketan en een stroop peda a.u.b.!9. Voorzitter Paatje van Ligten spreekt de vergadering toe. daarvan zeker gaarne lid of introducee willen zijn, zonder enige rancune. Hoofdzaak is immers dat een gezond verenigingsleven zich ontwikkelt. De redactie beleefd dankend voor de ver leende plaatsruimte, Frans _T. Elliott Vice-Yoorzittcr "De Soos" 500 South 5th Ave., Alhambra The Only Independent Dutch-Indonesian Magazine in America le Jaargang No. 21 Verschijnt de 15e en 30ste elke maand Samen met Tong-Tong (zeepost) Prijs: per nummer.50 per half jr5.00 per jaar $10.00 fuPfcP'Tie- APsck-reMTltQ "F"MrP^ T/i'Ü Lilian Ducelle Tjalie Robinson telf. 699-6837 Rov J. Steevensz Marijke Steevensz telf. 693-5659 P. O. Box 137, Whittier, Cal., 90608 ^^Cable Address: Tong-Tong Whittier

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1963 | | pagina 2