15 SEPTEMBER 1963 ^The American 2e JAARGANG No. 2
A BRIDGE BETWEEN EAST AND WEST
Gettysburg?
1
E GRIBUSJJÜÜÜ
OftRINc
ONIS^.
"Sorry hoor, Tjalie, ik vind jou een
aardige vent, maar voor mij geen Tong-
Tong met die ouwerwetse verhaaltjes en zo."
"Dat zijn geen ouwerwetse verhaaltjes, dat
is onze Geschiedenis."
"Ach( tsk (hij keek mij een beetje
meewarig aan), "geschiedenis is toch anders.
Wat je uit de geschiedenisles leert
Dat is één van die typische verschillen
tussen Tong-Tongers en niet-Tongtongers:
de laatste hebben geen historisch benul.
Geschiedenis is voor hen "iets geks" of
"iets interessants" van andere volken in een
nogal legendarische tijd. Wat zijzelf doen
(en hun ouders en grootouders) is blijkbaar
vegeteren als een plant.
Tante Koos (U weet wel, van Piekerans
van een Straatslijper) noemt geschiedenis
"de costuumtijd"omdat "toen froeher"
mensen rare costumes droegen, net als op
een gecostumeerd bal.
Voor mensen, die geen historisch besef
hebben, bestaat alleen de wereld van vandaag
(en misschien van morgen) en daarnaast
bestaat een nogal nevelachtig verleden, "al
op," net als de nasi goreng van gisteren. Dat
het leven van heden moderne geschiedenis
is en dat over honderd jaar onze kinds-kinds-
kinds-kinderen uit boekjes iets leren van de
dag van vandaag, komt geen moment bij ze
op
Als ik aan een Indo-niet-Tongtonger de
bekende foto uit "Maréchaussée in Atjeh"
laat zien van de staf van de tweede Atjeh-
expeditie met de generaals van Swieten en
Verspyck nogal romantisch zittend op kanon
affuiten, zegt deze Indo: "ouwe tijd" en
legt de foto (zie boven), schouderophalend
weg.
Als ik aan een Amerikaan dezelfde foto
laat zien, roept hij verrast: "Gettysburg!",
is stomverbaasd als ik hem vertel dat dit
onze historie is, en heeft dan opeens veel
meer respect voor de Indo. We zijn geen
nogal vreemde snoeshanen, die als arm en
waardeloos immigrant hier zijn binnenge
komen, maar mensen net als de Amerikaan
en de bewuste Europeaan met een oude en
roemrijke geschiedeniswaarvan wij laatste
telgen zijn.
Helaas is verreweg het grootste deel van
de Indische immigrantengroep historieloos,
cultuurloos en stuurloos. Ondanks twee auto's
en twee TV's en een eigen 3 bedroom house
als een plant zonder wortels. Men beseft het
NU nog niet, maar zal het later voelen:
zulke planten hebben geen wérkelijke be
staanskracht en verdwijnen snel.
Ik geloof dat het een plicht blijft van
alle tongtonger-lezers om niet tongtongers
besef bij te brengen van historische waarden
Doe Uw best!
T.R.
Bent U verhuisd, gaat U verhuizen?
Denk er aan de adresverandering aan
onze administratie door te geven?
EEN NIEUW BOEK VOOR UW
INDISCHE BIBLIOTHEEK
"De tijger in het volksgeloof"
door J. C. Hazewinkel
Een Luxe pocket-uitgave in onze reeks
1.75.
Het bevat 250 pagina's, en vele illus
traties (tekeningen van Rogier Boon en
foto's) gedrukt op speciaal illustratiepapier.
Altijd heeft het grimmig gestreepte mas
ker van de tijger, de Oude, een zeer grote
invloed gehad op het leven en denken der
bevolking van Indonesië. In oude tijden
werden in zijn naam hele dorpen ver
vloekt, omdat zij de adat hadden ge
schonden. En als resultaat moesten alle
bewoners onbewust de tijgervorm aan
nemen gedurende de nacht en als tijgers
handelen. Door het citeren van bepaalde
toverformules of rapals konden bepaalde
mensen zich bewust in tijgers veranderen.
Over onbewuste en bewuste lycanthropie
geeft de schrijver in het eerste deel van
het boek een uiteenzetting, verder leest
U over metempsychose (na de dood
transmigratie der ziel in een verwant dier)
het door il'moe macht verkrijgen over
tijgers, over volgtijgers: nagualisme en
nog veel meer.
Het tweede deel van het boek bevat een
drietal ervaringen van de auteur: „ont
moetingen met „de Kreupele," „de
Slachter" en „de man-eaters van Goe-
noeng Meraksa." Spannend en echt ge
beurd! De Tijger in het Volksgeloof is
in vele opzichten een bijzonder boek, dat
we U met trots aanbieden.
Aangezien wij voor onze Amerikaanse
abonnees apart en tijdig moeten bestellen
(anders zitten wij er met de eerste oplaag
naast!) zouden wij belangstellenden wil
len verzoeken, zo gauw mogelijk deze
bon ingevuld te willen opsturen aan The
American Tong-Tong, P.O. Box 137,
Whittier, C.
Noteer mijn naam voor de luxe-pocket
"De Tijger in het Volksgeloof" a 1.75
(inch porto)
Naam
Adres
Handtekening